Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Keď obesia ma !

28. 02. 2009
3
19
3669
Na drevené háky. Zo storočnej šibenice. Za názory a za písmenka. Z učebnice . Čo písal som z lásky po večeroch. Pod vrhajúcim tieňom. Pri sviečke – husacím brkom. Namáčajúc v kalamáre. Keď budú ma, sťa trestanca. A vraha nájomného. Úzkou uličkou Viesť pre výsmech nahého. Len lastovičky z môjho domu Nebojácne budú mi. Do kroku štebotať. Na úzkom konári Stromu lipy, Čo sadil som S otcom ešte, ako dieťa. Keď nechyroval som. O písmenkách revolučných. Keď netušil som Kam cesta žitia – zláka ma ! A dnes hania ma svedkovia. Za pár drobných – podplatený. Tak ako Krista v dobách dávnych. Tí čo ešte pred pár dňami. Chodili si ku mne – po rady. Dnes, akoby ani pravdou nebolo. Že v rodnom mojom stane. Z čaše vína so mnou víno vypili. Dnes hania ma ! Ako pravoverní – nepriatelia. Ako keby – by ma ani nepoznali. Keď obesia ma na drevené háky. Zo storočnej šibenice. Vo vánku sladkom V mojej sa budem - krajine rodnej. V pokoji povievať. Darmo sa tešia. Že reptať snáď budem. Ja hláska im k radosti – nevydám. Vopred sa lúčim moje košiare. Moje stráne. Ovečky. Vopred sa lúčim aj s Vami Dievčatá, čo lásku som. Vám všetkým sľúbil. Verte mi prosím. Že jednu s Vás. Naozaj som ľúbil. Nebudem vravieť po mene. Nech smutne nie ste - ostatné. Nech na hrob kvetinku. Každá mi z Vás - zanesie. Písal som o potrebách. A myslím, že nebolo. Nič na tom zlé. Že nerúhal som sa. Keď vravel som hlasom svojím. Že národ môj za služby svoje. V rodnom – jazyku Zaslúži si liturgie. A dnes ma. Vešať za to idú. A keby aspoň. V poslednej vôli. Rozlúčky v rodnom Dopriali mi. Tak by som v pokoji Na drevené háky. S vedomosťou v duchu. Že nebol márny. Môjho boja. V tieni sviečky dohárajúcej. Mladistvého žitia – zápal. Že darmo som. Brko – po večeroch nenamáčal. Z duše svojej plnej – nenávidím. Keď sa ľudské plemä. Medzi sebou delí. Na kasty a na skupiny. Keď nedoprajú. Z menšín. Žitia ľuďom práva. Keď poza chrbát. Priatelia si o mne. Vravia. Klebety a poloklamstvá. Teraz im všetkým. Naplno vravím. Veď aj tak obesiť ma – chcejú. Z duše svoje, ešte nenávidím. Keď dietky. Pre radosť z materiálna. Sťa handry odkladajú. Do úschovy. Na úväzok plný. Ľuďom cudzím. Darmo preklínať ma budú. Darmo budú ruky. V päste spínať. Aj tak nezapriem. A nepodám sa ! Čo nenávidím – nenávidieť budem. Keď podľa farby Medzi sebou Ľudí súdia. I keď obesia ma ! Na strom. Na konáre. Tak myšlienok svojich. Tézy – neodvolám. Aj keby uplatiť ma chceli. Za drobné. A za papiere. Môjho srdca. Nekúpia si zápal . Ja radšej . V presvedčení. Že som nepodľahol. Na zelenom. Uprostred rodných stráni. Povievať sa. Strome budem. Darmo mi podlo. Matku k nohám. Darmo mi hádžu. Aj tak . Myšlienky svoje. Neodvolám. Aj keď slzy. Zmárajú ma matky. Do bolestí. I keď obesia ma ! Na drevené háky. Zo storočnej šibenice. Za názory a za písmenka. Z napísanej učebnice. O takte a o morálke. Napriek tomu. A napriek slzám. Predsa, ani slovko. Z myšlienok mojich. Napriek tomu. Neodvolám ! Z hnusu . Preklínam a protirečím. Tých, čo zarábajú. Na nešťastí. Čo detskú dušu. V drogách a v alkohole. Mučia pre peniaze. Tých, čo polonahé. V aktoch fotia. Detské telá. Nedozreté. Možno mi. Niekto. Povie, že som blázon. Že dnes je taká doba. Že je to moderné. A že tak sa musí. No darmo, by ma chceli. K dobe tejto priučiť. Ja dušou svojou – romantika. Preklínam ! A hlasom svojim protirečím. Neznášam. Keď spoza chrbta. Dívajú sa. Cudzí do súkromia. Keď otvárajú listy ! Keď k životu. Ma podľa seba - nútia. Na papier. V prítmí. V panských kobkách. Manifest – tento. Naposledy – píšem. Odsúdený. Na samotu. K odvahe sa zmáham. Čo som nikdy Predtým – nemal. Z duše svoje nenávidím. A tlak - srdce. Zdvíha mi pritom. Do maxima. Nenávidím. Keď podlo. Tí, čo milovať by mali. K nenávisti učia. Keď chvália majstra. A obraz – z rúk jeho. Nehorázne pritom hania. Nenávidím. Keď pre lásku. Na kríž vedú. Keď tí čo vzorom. Mali by byť pre ostatných. Neprávosti činia. Preklínam a haním. V písmenách. Na papier – daných. Pokrytcov a bláznov. Z pochabej dnešnej doby. Tak odsúďte ma ! Kľudne – prosím. Aj tak dávno. Medzi Vami. Miesta nemám.

19 názorů

macecha
02. 03. 2009
Dát tip
nevravím, že pravopis nieje doležitý, ale ja hodnotím hĺbku diela a myslím si, že si to Johann napísal naozaj dobre. Vystihuje do dnešnú dobu. Držím palce. Mne sa to páčilo veľmi... ****

Petrusha
02. 03. 2009
Dát tip
nie je to veta začínaš to spojenie (a i mnohé iné!!!!!)veľkým písmenom a končíš to bodkou ... ale je to len slovné spojenie NIE JE TO VETA! a ak to za vetu považuješ no tak milá slovenčina úprimnú sustrasť

Vieš nechápem čo vlastne odo mňa chceš..vôbec nevidím mič špatné na spojení : " keď spoza chrbta " a na ostatných spojeniach ktoré si uvádzala ako príklad....

Petrusha
02. 03. 2009
Dát tip
pravopis vie, ale je príliš hlúpy na to aby vyvodil to, čo si tým myslel a preto tie bludy napríklad - kalamáre v tvojom texte určite vyhodnotil ako živočícha, než ako nádobu na atrament a naviac skladbu vety nedokáže vyhodnotiť vôbec to skrátka nemá naprogramované preto vety Keď spoza chrbta. Keď podlo. Ja radšej . (vybrané námatkovo ... pri vybraní všetkých skratov by tento text bol poamly dlhší ako tvoja báseň) pôsobia ... mierne povedané úsmevne

No alebo ty neovládaš slovenčinu...a keďže verím skôr počitaču tak neviem, čo si mám myslieť. Ámo bolo to kontrolované pravopisom s uvedénho programu....za to ručím. Snáď mi nechceš tvrdiť, že počítač nevie pravopis.?

Petrusha
02. 03. 2009
Dát tip
Milý Johann, ak toto prešlo kontrolou správnosti - tak sa obávam, že tvoj microsoft word bol pri kontrole pravopisu nastavený na mongolskú klávesnicu

ale tam vôbec nejde o jánošika, a názov Keď obesia ma ! to obesenie môžeš ponímať aj abstraktne...nemusí ísť o samotný akt...tým obesením môže byť odvrhnutie, nepochopenie...zatratenie. Čiže nie telesné ale duševné obesenie.

Print a Háber...ďakujem Vám obom za čas ktorý ste venovali môjmu, ako ja hovorím : "Socialno-politickému manifest odsudzujúcemu nezmyselnosť doby. Ľudskú ľahostajnosť, pretvárku a zlobu. Odsudzujúcemu čisté materiálne ponímanie človeka. Zabúdajúceho na základné princípy lásky, tolerancie a spravodlivosti. Ľudskú agresiu voči menšinovým skupinám spoločenstva. " Ďakujem za to, že ste našli odvahu prečítať, až do konca... Vážím si toho.

keby som použil namáčajúc do kalamárov ...tak by som hovoril že som namáčal do dvoch, prípadne troch...ale ja som namáčal len do jedného...čiže som použil jednotné číslo (nie ako mi ty navrhuješ -množné číslo).

Chcejú - si uvedomujem, že je nespisovne (spisovne by bolo chcú.), ale napriek tomu som to tam použil. Kalamár - je nádoba na atrament, ktorá sa používala v dávnych dobách. Písmeno - Písmena a keď sa jedná o malé písmena tak sa môže použiť aj zdrobnelina čiže písmenka..to je absolútne správne a to posledné čo mi vytíkaš som nenašiel...traba si ozrejmiť aj staré slová, ktoré sú spisovné, aj keď sa nepoužívajú.

Ale ja som romantik...takže som rád, že to ma nádych romantizmu, že to má starý nádych. Aj keď ide o v podstate protest na aktuálne problémy. Inak vďaka za názor... Neboj ja sa neurazim a som rád, že si si našla čas na prečítanie. Naozaj nie prikrátkeho diela. Takže ešte raz vďaka

No tak potom neviem ako ovládaš pravopis ty, ale dovolím si tvrdiť že tam nie je ani jedná pravopisná chyba, keďže celý text prešiel cez Microsoft Word a cez jeho pravopisnú kontrolu. To, že sa Ti dielo nepáčilo to ma mrzí, ale napriek tomu Ti ďakujem za čas, ktorý si mu venoval, lebo predsa sa nejedná o krátke dielo a zabralo trošku viac času si ho prečítať. Takže ďakujem za tvoj čas a za názor...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru