Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

** Co je to...? **

05. 06. 2009
2
11
2299

** Co je to….? **

 

Svět je plný kamenných pomníků

Hrdinům, co pro čest, ctnost, slávu nebo spravedlnost

Obětovali vše a prolili  i svoji krev …

A jejich oběti nebývají marné ..

 

Ale nikdy jsem zatím neslyšel o pomníku obyčejným rolníkům,

Co každý rok se železnou zarputilostí donekonečna, orali, zasívali,

Sklízeli a zase orali svá podhorská políčka plná kamení.

 

A to jim častokrát i ta vydřená úroda mizela jako mávnutím

kouzelného proutku.

Jednou ji sežraly myši, podruhé plíseň nebo naopak zase sucho prokázaly ničivou svojí moc.

 

V třetím případě pak jinak očistný oheň, ať již přičiněním přírody

nebo lidskou neopatrností,

Sežehl to obilí na černočerný troud ….

 

                        Anebo učitelům, kteří do nekonečna s bezbřehou tvrdohlavostí formují

mladé puberťáky, aby se z nich stali dobří lidé.....

 

Znám jednu , co vyučuje na strojní průmyslovce historii.... Co proti

tomu jsou ty všechny Marathóny, Thermopyly, Verduny, Varšavy, Tobrúky,

Sokolova i Stalingrady... ?

 

Není to náhodou stejně neohrožené a „bláznivé“ , i když ódy se o tom nepějí a ságy nevyprávějí…. ?

 


11 názorů

Ozzy: Ale tohle moje dílko není oslava časů minulých. Potřeboval jsem tehdá vyjádřit pokoru před úmornou nikdy nekončící dřinou a lidskou statečností. Ale koukám, že tě to nadzvedlo. Asi to je dobře a já tak aspoň vidím, že nemáš příliš v lásce dobu minulou. Zdar a sílu! J.Š.

Ozzy
25. 11. 2011
Dát tip
doby, kdy se stavěli pomníky rolníkům jsou naštěstí pryč (doufám, že napořád)

Listopad
12. 09. 2009
Dát tip
Musím si rýpnout, že nějaké ty pomníky by se určitě našli, ne? Nejspíš socrealistké..ale na druhou stranu taky třeba hrabalovské? Hm.

To se tepve uvidí! J.Š.

avox
10. 09. 2009
Dát tip
jen co si na tebe udělám trošku času... třeba pak ani nebudeš moc rád :-)

Sákryš, to je od Tebe moc prima veršovánka! Dík! I za ten tip! Už jsem si tak trochu myslel, že tohle dílko už nikoho nijak výrazněji neosloví! A přitom jsem měl pocit, že jsem do toho vložil "tolik moudra"!:-) Dík za zastavení. J.Š.

avox
10. 09. 2009
Dát tip
přimluvila bych se za všechny rolníky, ale zas, jak je znám kašlou na pomníky.... ale učitelé? neřeknu nic zlého zdá se, zapomněli už na Komenského... */ vždy jsou ovšem výjimky, které potvrzují pravidlo :-))

blbost

Toscana: Uznávám, že už jsem dlouho ze školy... Taky možná jsem, chyběl, když se probírala shoda podmětu s přísudkem:-). Dík, za upozornění, ale stejně to zatím neumím tady opravit. Kdybys věděla, uvítám radu.. Š.

Toscana
08. 06. 2009
Dát tip
totéž jako u Úvahy bolestné - mooooc slov na to, aby to mohly být volné verše tak, jak je cítím (a asi i většina lidí tady). Takže zase - jako úvaha v jiné kategorii - prozaické, pak ano a pak se můžeš opět i víc urvat do šířky. Dále - tY myši sežralY (shoda přísudku s podmětem, tvoje verze je hrubka jako barák). Mladé puberťáky bych asi vyměnila za děti nebo dorost, znělo by to líp. Sága - malé "s" - není to název v tomhle případě, ale obecné označení rozsáhlejšího literárního útvaru.

jo,jo...a co Gallipoli ? "T"

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru