Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+7 neviditelných
Bezbásně
datum / id05.06.2009 / 325247Vytisknout |
autormalej_blazen
kategorieÚvahy
sbírkaBezbásně,
zobrazeno3665x
počet tipů4
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog
"Posaď se na slunci.
Všeho se vzdej.
A buď sám sobě králem."

F. Pessoa
David b. Padoucnice
Bezbásně
Mýtus je sen kolektivního vědomí. Sen je nástrojem nevědomí. V Mýtu je vepsán osud. Nevědomí nás řídí. Osud nelze ovlivnit - pouze pochopit.


Osud nezměníme. Je nám určen již narozením. Je to velký otisk do duše podle kterého utváříme svůj vlastní život ať chceme nebo ne. I v nejhlubším odmítnutí osudu je uloženo přitákání k němu. Člověk však není tak bezbranný. Může svůj osud pochopit - uchopit jej a smířit se s ním. V tomto činu vidím skutečnost autentického života. Života plného - života jako umělecké dílo.

Básník je umělec a jako takový se snaží o uchopení kolektivních pravd které se snaží předat ostatním. Pravdou je že básníka (je-li skutečným básníkem) jeho dílo přesahuje - proto jej nikdy nemůže sám plně pochopit a docenit. To je již na historii. Sám básník ovšem existuje v kolektivním vnímání jako symbol. Tento symbol je hluboce spjat s jeho osudem jež by se dal charakterizovat jako hluboká existenciální samota. Básník svojí podstatou - svým zaměřením a vnímáním sebe ve světě je spjat se samotou. Samota plodí sebelásku - jež však nerozlišuje. Tato narcistní láska je pak naplněna idejemi a totalitarismem. Samota jako absolutní vyjádření výlučnosti postavení ze společnosti. "Já je někdo jiný" Rimbaudův klasický výrok je vyjádřením téhož. Básník je tak hluboce osamocen že je dokonce odcizen i sám sobě.


Jak již  bylo výše řečeno - básník se snaží o uchopení kolektivní pravdy a jejího estetického ztvárnění. Pravé básnické dílo dotýkající se nehlubších pravd je především zkazka o autentickém životě. Tříštění smyslů, nadčlověk, benzedrinové cesty a sny to vše a ještě mnohé je zpráva o autentickém životě. Je tedy autentický život spojený se samotou? Ve své podstatě ano - jelikož toto uvědomění si samoty - toto uvědomění si bytí je vždy spojeno s jistou výlučnosti kterého mohou dosáhnout pouze ti kteří dokáží plně pochopit sílu strachu ze sebe sama.
Tragédii básníka proto není jeho samota ale samotný nástroj jeho předání. A tím je písmo. Respektive jazyk. Básníkovo prokletí spatřuji v jazyku který je příliš obecný - pracuje na bázi opisů - metafor - symbolů atd. Autentický prožitek který sám o sobě je nesdělitelný tak okrajuje o svojí výlučnost. Proto věčná stížnost básníka že je nepochopen. Ano musí být nepochopen jelikož jazykem olupuje své dílo o prožití tedy o to nejcenější a to jest vzácnost. A tím pádem i sebe sama okrádá o tuto esenci bytí a nutí jej se zničit. Jenom ti největší básníci dokázali podržet alespoň jádro svého prožitku a předat je tak dál leč za cenu obrovského úsilí a nakonec se stejně rozhodli pro svůj život - což je zdá se posledním stupínkem k uchopení podstaty autenticity.

Když se nad tím člověk zamyslí musí mu tedy nutně vyjít že jediné opravdové umělecké dílo je život sám. Tedy život uvědomělý. Život osudový. Rozrušování všech smyslů je k ničemu když se stává formulkou. Proto má sbírka "Bezbásně" by se neměla číst - pouze cítit - vnímat ale ne chápat. Není to návod není to popis je to prožitek. Prožitek ze začátku cesty kam si každý musí dojít sám. A proto sepsal-li jsem tento prožitek je to tak trochu podvod. Podvod na mě i na Vás. Sepsal jsem past a jediné rozumné co Vám mohu zde doporučit je - nečtěte ale prožívejte. Protože toto není umělecké dílo.
A proto někdy příjde doba kdy je lepší nepsat a pouze udělat vše proto aby věci byly takové jaké ve skutečnosti jsou.
Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

14.06.2009 00:28:15Winter
Na začátku jsem měl chuť odstřelit úvahu jako metafyzickou, posléze trochu zmatečnou pak mě to přešlo .) Přesto se mi nelíbí, jak nadhazuješ X je Y, přičemž se ani X, ani Y nenamáháš příliš definovat. Můžeš mě sice obvinit z jakési touhy škatulkovat, ale přesto si myslím, že tím házíš klacky pod nohy především sám sobě, čímže se uzavírá onen bludný kruh, jehož bodem je i tato úvaha.

V souladu s tvou "úvahou" se tedy text stává spíše pocitovým uměleckým dílem než klasickou úvahou. Je to takový ostentativní způsob, jak dokázat: "a stejně mám pravdu," což asi víme oba, nicméně ty víc .) Chytré.
06.06.2009 17:45:49Noro_ad_hoc
keď nemáš čo zbožňovať, stávaš sa trpazlíkom.

neviem, kto to povedal, ani či to osobne dokážem nejako naplniť, skôr som hľadajúci, ale konkrétnym smerom. dosť všeobecné vyjadrenie, ale aj tak som mal potrebu to vyjadriť a posilniť tým trocha renomé svojho intelektu. teším sa, že sa so mnou rozprávaš, teda som. pekný víkend.
06.06.2009 16:12:22StvN
Neuctívám nic. Vstřebávám informace. Je mi jedno, který filozof to napsal. Jde mi o to, jak moc se to, co napsal, shoduje s mou zkušeností.

Jirko, ano, je to na delší lokte, ale to je správné. Bude to tak lepší pro tebe i pro čtenáře.
06.06.2009 15:24:23Noro_ad_hoc
MB:
tak to nastavajuce povolanie ti nezavidim, poznam niekolko pripadov, co sa z toho zblaznili.

ja si antikrista z lacnych knih davkujem, som asi tak v tretine a citam to len ked sa citim velmi silny. okrem toho "beyond good and evil" z weboveho project guttenberg. opaet uz z nazvu vypyvajuca snaha o prekrocenie ludskeho rozumu v zmysle Pascalovho citatu o nemoznosti takehoto pocinu. (Bol Pascal len pre to svina, ze odmietol pobozkat svoju matku, pretoze ide o kontakt s opacnym pohlavim? To je zasa citat z nejakeho Joyeca cim sa skoro vycerpal pocet citatov, ktore si pamaetam:)

kamarat mi hovoril o jednom cloveku co cital cely zivot len troch musketierov stale dokola a dodal, že aspoň bol odborník na troch mušketierov. Zo mňa odborník na Nietzscheho asi nebude, ale to neznamená, že nemôžem vyjadriť svoj odpor, nie?
Paul Johnson vo svojej známej knihe odmietol množstvo osobností, ale urobiť podobný prehľad filozofov, to už je ťažšie, no zišlo by sa.
06.06.2009 14:37:28malej_blazen
jo dobry uz vim komu co bylo urceny...staci si to precist poradne
06.06.2009 14:35:49malej_blazen
noro: hele nevim co z toho bylo komu urceny...kazdopadne ja jsem treba zrovna antikrista cetl...neni to tak davno co vysel v levnych knihach...a rekl bych ze to byl v podstate prvni jungian...nicmene ja nepodstupuju psychoanalyzu abych se vylecil ale abych ji mohl jednou praktikovat...no pisani sice taky mozna muze byt terapii ale zas az tolik nefunguje kdyby jo myslim ze by v podstate umeni nebylo tak rizikovym "povolanim"...ale rozhodne jsem to tak driv chapal jako jisty ventil....a nepisu ani do denicku spis dopisy a sem tam neco jako denik ale basnicky temer vubec...spis myslenky...predpokladam ze ten rozohneny zbytek nalezel stvnovi tak se k nemu vyjadrov nebudu
06.06.2009 13:37:54Noro_ad_hoc
the little fool:
ja nie som az taky sofistikovany, ale tiez som mal nejake sedenia, ale nemyslim si, ze to ma "vyliecilo", hoci to nepochybne do istej miery funguje.
Pisanie je tiez terapia, napriklad, ak ma niekto sadomasochisticke sklony a napise o tom, namiesto, aby to aplikoval v praxi, je to fajn, hm?

To tie basnicky uz nepises ani do noteska?
06.06.2009 13:28:39Noro_ad_hoc
a este uplne na zaver:
po mne tu napriek tvoje predstave o temnote mojho charakteru ostanu mile rozpravky pre deti a mozno par srandovnych poviedociek, takze nemam obavy o negativny dopad mojho intelektu.
nemecky filozof moze mat v tomto smere problem, ale
ja ho nesudim, akurat mi niektore jeho diela pripadaju hnusne a nikdy sa tym nemozes riadit.
That's all.
06.06.2009 13:16:17Noro_ad_hoc
a ešte do tretice, ak dovolíš. keď sa so mnou niečo zlé deje, tak prosím Boha, aby ma vrátil do "reality". Nebudem sa tváriť, že všetko dokážem _sám_ vyriešiť.

David Hume na otázku, či je niečo po smrti povedal:
"Je možné, že uhlík vhodený do ohňa nezhorí."

Niektorých folozofov asi treba odmietnuť. Teba to ešte len čaká a nech tu napíšem čokoľvek, musíš tým prejsť. Tak to je.
06.06.2009 13:07:48Noro_ad_hoc
ty sám si tu niekedy napomínal ľudí, aby si uvedomili, kto všetko ich diela môže čítať. Onen nemecký filozof na to nemyslel, komu sa môže také dielo Antikrist dostať do rúk? on tie myšlienky myslel vážne i jeho meno malo váhu (a stále má).
prepáč, ale mám pocit, že uctievaš symboly.

|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.