Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pomsta

14. 06. 2009
19
25
5010
Autor
Oldjerry


Hele, ozvalo se z telefonu, ke kterému jsem doběhl s vyplazeným jazykem a dechem koně po Velké pardubické (sedmdesátku mám za sebou, panděro před sebou a tak těch čtyřiadvacet schodů je cítit), pane redaktore, když pořád dáváte do těch vašich novin recepty a samý starý a někde okopírovaný, nemoch byste tam jednou dát něco původního? svýho? když se v tom vaření tak vyznáte ... dokvikla sarkasticky altová partie v sopránové poloze.

Dýchám, dýchám, uklidňuji dech násilím, abych nasadil první chvat slovního juda, jako že tu rubriku nepíši a tak... ale pak jsem zasekl - napadlo mně prima ře-še-níí... Jo, povídám, jo - něco z Orientu....

Shodil jsem bluzu a začal psát : rady do kuchyně... dnes jsme vám na žádost čtenářky J. M. (nepamatoval jsem si jméno, tak jsem tam švihl zkratku Jedovaté Mrchy) připravili jedinečný recept na kuřecí prsa s jahodovým chutney (čatní). Vymýšlel jsem si nějaké orientální ingredience, aby to vypadalo pravděpodobně, jako kurkumu, zelený pepř, čerstvý zázvor, kuler z třtinového cukru, rýžové víno a všecko jsem to nechal napatlat na ty kuřecí prsa. Po upečení na olivovém oleji (původně jsem chtěl napsat na yačím másle, ale pak jsem zabrzdil, to už by bylo moc) nakrájejte na hrubo 1/2 červené cibule, 250 g čerstvých nebo mražených jahod, 50 g krystalového cukru, deci bílého vína, lžíci čerstvého, jemně posekaného zázvoru, půl lžičky soli a kávovou lžičku bílého pepře a tuto směs svařte do zahoustnutí. Správnou konzistenci poznáte tak, že ze lžíce pomalu stéká, nesmí se trhat... Na opečené porce kuřecích prsou navršte vzniklý hustý krém a podávejte s brambory, nebo bramborovými kroketami, ale nejlépe s rýží a ozdobte petrželovou, nebo libečkovou natí. Dobrou chuť...

Za týden noviny vyšly, ráno byly na stáncích... v půl druhé zazvonil telefon : Ježíšmarjá, co jste to tam napsal za volovinu? Stojí to spoustu peněz a nedá se to žrát.... to je jak, jako...

Nečekal jsem, až najde výraz alespoň přibližně vystihující míru zhnusení a vpadl jsem jí do monologu : Počkejte, počkejte - chtěla jste originální recept ? Chtěla ?

Můj kontr ji zarazil : Noooo - chtěla... ale ...

No tak ho máte. Vy jste přece neřekla, že to taky chcete jíst...

Už se ani nestačila zeptat, jak jsem to myslel s tou zkratkou J. M.

Nikdy jsem si nemyslil, že podle mých receptů někdo vaří.


25 názorů

Oldjerry
22. 06. 2009
Dát tip
Jasně Aničko, to uzené je vééééélice inspirativní (:-D

macecha
22. 06. 2009
Dát tip
pobavila jsem se a také inspirovala , díky Oldy... T***

Oldjerry
21. 06. 2009
Dát tip
Souhlas, ale kdo to má vydržet ? To bych musel mít udírnu v paneláku a ne na zahradě...

Kdepak, já mám tradiční rodinný postup. Studeným kouřem 48 hodin. Je to sice opruz, ale vznikne lahůdka nesmírná!

Oldjerry
21. 06. 2009
Dát tip
Ano, Květo - samozřejmě - to víš, co udíš, jak udíš a čím udíš. Plec, 85 - 90°C, 3,5 hodiny, bukem, poslední hodinu přidávám švestku, jalovec a akát (:-)

Aůůůů! To bude bašta. Ovšem, nejdřív musím vyudit. Přece se nebudu cpát nějakou chemickou uzeninou.

Oldjerry
20. 06. 2009
Dát tip
:-)

Diana
19. 06. 2009
Dát tip
Tak já na recepty nejsem, ale o někom vím, kdo to ocení, že, Anči?

Oldjerry
19. 06. 2009
Dát tip
JAK JE TO DOOPRAVDY ? Zdá se to složité. Není... Kdo má rád rafinované chutě tomu to vřele, ale skutečně vřele doporučuju... Uzené maso se švestkovým čatní (chutney) 400 g vařené uzené maso (pečeně, krkovice) švestkové čatní : 100 g másla, 2 červené cibule 400 g čerstvých nebo mražených vypeckovaných švestek 200 g sušených švestek bez pecky 100 g krystalového cukru, 200 ml bílého vína 1 - 2 pol. lžíce čerstvého, jemně posekaného zázvoru, sůl a bílý pepř bramborové rösti 100 g čerstvě nastrouhaného křenu, 4 středně velké brambory, sůl, pepř černý čerstvě mletý, olivový olej na osmažení 1. čerstvé švestky očistíme a nakrájíme nahrubo,sušené na nudličky, cibuli na jemné měsíčky, zázvor na jemné nudličky 2. rozpustíme máslo, osmahneme na něm cibuli a zázvor, přisypeme cukr a necháme zkaramelizovat, přidáme švestky a zalijeme je vínem; necháme dusit cca 15 - 20 minut (záleží jak jsou švestky šťavnaté) do mírného zhoustnutí, ještě dochutíme solí, pepřem, popř. cukrem a necháme vychladnout 3. oloupané a omyté brambory nakrájíme na velmi jemné nudličky a promícháme s čerstvě nastrouhaným křenem a na rozpálené pánvi, nejlépe teflonové, pečeme placičky o průměru 10 cm z obou stran; opečené je necháme okapat na papírovém ubrousku, osolíme a opepříme; v době, kdy připravujeme rösti, dáme vařit uzené maso 4. vařené uzené maso nakrájíme na plátky, na talíř servírujeme společně s čatní a rösti Recept je míněn jako věrnostní odměna...

Oldjerry
19. 06. 2009
Dát tip
arkp - potěšení na mé straně, když tobě líbí... dík

Oldjerry
15. 06. 2009
Dát tip
Bratře Alexandře : děkan. Jsem rád, že tě zas vidim

Saša Deda
15. 06. 2009
Dát tip
Ten recept nezní úplně špatně.;-) Sice jahodové chutney se zázvorem je hodně divoká kombinace, ale možná by to byla dobrá očistná kůra. Díky za příjemnou chvíli radostného čtení.

Toscana
15. 06. 2009
Dát tip
Květoni, jen aby zase tchýně neodskotačila do koupelny maje z huby plamenomet a nevyškrtla tě z té závěti definitivně!! :o)))

Oldjerry
15. 06. 2009
Dát tip
Všem vám děkuji za přízeň - a tlustě! Květo - máš recht : to je klasický recept, jen místo jahod (taky to ale jde!) jsou vhodnější povařené vypeckované sušené švestky a NEMÁ TO CHYBU! Jenže já to myslel pro babu, která o tom ho*no ví, hubu má dělanou na buřtguláš a chtěla by něco, o čem by mohla vyprávět sousedkám...a přitom to ani neumí ohodnotit. A naokraj : je to dobré i s uzeným....je to o nesdělitelném know-how.

Já myslím, že by to nemusela být až taková hrůza. Všechno je poživatelné, když se to dostatečně jemně pokrájí. Asi to prubnu. V neděli k nám přijde na oběd tchýně...

legrace :o) *

Bíša
15. 06. 2009
Dát tip
Tip.

Toscana
14. 06. 2009
Dát tip
Chachááá, to musel být fakt horor dát na jazyk - dobře jim tak, když musí mít něco bůhvíodkud a naše kuchyně jim nevoní... :o))))))))))) *t

Diana
14. 06. 2009
Dát tip
Pokud tam není mochomůrka zelená nebo náprstek cyankáli, tak seš beztrestej - bohužel. J.M. ;-)*

kindak
14. 06. 2009
Dát tip
hmmmm asi nebudu podle tvých receptů vařit :-D ale celkem to de *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru