Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Víno s dalajlámou

02. 09. 2009
4
13
2932
Autor
těša

Odjel jsem do Budapešti na francouzské víno. Pokud se vám to zdá divné, vězte, že v cizině seženete lepší vína než v zemi původu, a to z prostého důvodu: ta levná se nevyplatí vyvážet. Sedl jsem si naproti Národnímu muzeu a četl spisy jakéhosi dalajlámy.

Buddhismus moc neznám. Vlastně už od doby, kdy člověk začíná přemýšlet trochu hlouběji, jsem jeho vyznávání odsuzoval jako módní vlnu, která nemá s duchovním životem moc společného. Domnívám se totiž, že nejde ani tak o konkrétní podobu rituálu a pravdy, jako spíš o určité duševní pochody a kontakt se svým (vyberte si) Bohem, bohem, nebo nevědomím. A ty poskytuje pro Evropana stravitelněji křesťanství. Čech navíc není schopný být úplným hinduistou, stejně jako mongolský pastevec přesvědčeným katolíkem. Proč tedy dovážet cizí, těžko pochopitelné ideje?

V poslední době mi došlo, že vlastně není nutné se jich stranit. Nenabízí nic víc než Bible, ale ani nic míň. Exotičtější, tedy zábavnější formou. A bez asociací na skandály (Vzpomínáte na homosexuální aféry?), konkrétní setkání s nepříjemnými knězi (Tuhle mne jeden předjel, jen aby mi zabral jediné místo na parkování!), vzpomínkami na povinné modlitby u babičky (Ty chvíle nudy a vážných řečí u stolu s vonící svíčkovou). Ano, je to přízemní, s hlubokou náboženskou zkušeností to má pramálo společného, ovšem objektivní kritéria neznáme. Mimoto je křesťanství dávno překonané, nečetli jste Nietscheho, Freuda a Marxe?

Tedy jsem se stal na Budapešťském náměstí součástí módní vlny. Můžete mě potkat hladového v jeskyni při okoušení askeze (nechápu proč, ale aspoň bude co vyprávět v hospodě), omámeného hlukem bubnů a s marihuanovou cigaretou (příjemné, tak proč ne), nebo s přáteli u vína (radši z pokynu Mistra než z nudy) – to podle nálady na buddhismus, přírodní nauky, nebo taoismus. A z principu – občas – nejím vepřové. Praktikuji všechno mimo křesťanské modlitby a mše. A Bible je celá taková očtená a pasé, nezdá se vám? Duchovní turistika je koneckonců módní a svým způsobem ušlechtilou zábavou.

Jediná odpověď mi ale zůstává stále neznámá: proč odsuzujeme islám? K násilí nabádá Korán stejně jako Bible a s teroristy má islám společného asi tolik jako Ku Klux Klan s Vatikánem. Tedy (my, tolerantní a vyspělí Evropané) svým křesťanstvím pohrdáme, blízký islám odsuzujeme a daleké nauky ctíme. Má to logiku?


13 názorů

reka
08. 09. 2009
Dát tip
to je správné využití. Kdyby jen Aristoteles tušil, kolika mužům jeho spisy dopomohly k nalezení partnerek:)

těša
08. 09. 2009
Dát tip
děkuju, budu si to snad nějaký čas pamatovat a vyprávět po hospodách, aby všichni viděli, že jsem intelektuál.

reka
08. 09. 2009
Dát tip
výraz pasti u Aristotela nebyl přesný. Jde jen o chybu v uvažování, kterou studoval Aristoteles. Falsa consequentia, čili nesprávné vyvození závěru z předpokladu. Např. matka říká dítěti: Když budeš jíst zeleninu, budeš zdravý. Čímž se ho snaží nutit jíst zeleninu, ale ze samotné věty neplyne nic o tom, co se stane, když jíst zeleninu nebude. Čili udělala nesprávný krok v uvažování: Když budeš jíst zeleninu, budeš zdravý. Chceš být zdravý. Z toho plyne, že musíš jíst zeleninu. (Ale z prvního a druhého kroku třetí krok neplyne.) V případě s víny mi přišlo, že je to podobná falsa consequentia. Když pijí doma levná vína, vyvezli drahá vína do zahraničí. Drahá vína vyvezli do zahraničí. Z toho plyne, že doma pijí levná vína. (Ale z prvního a druhého kroku třetí krok neplyne.) I když teď mi přijde, že nazývat tu argumentaci ve fejetonu falsa consequentia je trochu mimo. Asi mě to napadlo při čtení, protože jsem poslední dobou nad falsa consequentia přemýšlel a teď to vidím všude.

těša
07. 09. 2009
Dát tip
já pastem nerozumím, už léta nelovím, takže ber odpověd s rezervou: měl jsem pocit, že někde v sokratovi jsou chyby v argumentaci a část lidstva je považuje za záměrnou kontrolu čtenářovy pozornosti nebo vtip nebo bůhvíco a říká jim pasti. jak lovil aristoteles?

reka
07. 09. 2009
Dát tip
jo, ta paralela mezi víny a náboženstvím je dobrá. Možná by bylo lepší vzít ji jako základ a vyhrát si s ní. Mimochodem, proč platónská past? Já jsem akorát, když jsem to psal, myslel, že je tenhle způsob argumentace aristotelská past (jeho falsa consequentia).

těša
07. 09. 2009
Dát tip
ps už jsem to trochu překopal vlastně, jen ještě nezměnil tady a ted už to nestihnu.

těša
07. 09. 2009
Dát tip
no, jasně, to je částečně jen takový rádobyvtípek, ale četl jsem, že nejlepší francouzská vína seženeš v austrálii právě díky tomuhle. a v průměru jsou v cizině lepší. jinak mi šlo o určitou paralelu: buddhismus apod. je v indii taky "nudnej a banání" a sem se dováží jenom to s největší kvalitou - což ale právě (platónská past) neznamená, že jinde chyybí.

reka
07. 09. 2009
Dát tip
tohle je zajímavý postřeh. Proč odsuzujeme islám a ne budhismus a hinduismus? I když zdá se mi že otázka je nasnadě. Islám odsuzujeme ne kvůli samotnému učení, ale kvůli tomu, že známe hodně muslimských teroristů, ale já třeba jsem neslyšel o žádných budhistických teroristech (o hinduistických nevím, pravděpodobně mezi Pakistánem a Indií budou operovat). Když už takové paradoxní srovnání, možná spíš mezi islámem a judaismem - to druhé taky neodsuzujeme, i když je docela hodně židovských teroristů. Škoda, že tenhle postřeh přijde až v poslední větě a před ním je text o něčem jiném. Není to špatné, ale bohužel jsem při čtení měl pocit, že přesně tytéž myšlenky jsem slyšel/četl už tisíckrát. Možná by to působilo jinak, kdyby to nebyly jen obecné úvahy, ale kdyby celý text byl postavený jinak, na konkrétním příkladu, z kterého se přesuneš k obecnějším postojům - osobní zkušenost by tomu dodala novosti, i když by to pořád byly tytéž úvahy. Jinak se mi líbí titulek. A tomuhle nerozumím: "Pokud se vám to zdá divné, vězte, že v cizině seženete lepší vína než v zemi původu, a to z prostého důvodu: ta levná se nevyplatí vyvážet." Pokud nevyváží do ciziny levná vína, z toho přece ještě pořád neplyne, že vyvážejí všechna dobrá vína, čili že doma neseženu stejně dobrá vína, jako ta, co vyvezli.

Winter
03. 09. 2009
Dát tip
No, chtěl jsem nalinkovat text náboženství obhajující, ale nějak jsem to pokonil. http://www.literarky.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=1115:metafyzika-v-ee-teroru&catid=89:civilizace&Itemid=176

Winter
03. 09. 2009
Dát tip
Trochu jo, a trochu ne - hm, ta ironie mi přijde taková málo "široká" .) anebo jsem prostě nechápavý. Mimochodem, včera jsem zapomněl dodat, že v Budapešti jsem pil jeden z nejhorších tokajů (ale to spíše tou cenou), stejně jako mi známý říkal, že nejlepší víno jeho života byl burgundský krabičák .) Jinak jiný
Tebou zmíněná věta byla myšlena ironicky - není to poznat? jinak dík, na pana hausera se podívám. jiank buddhismus bych nechápal jako náhražku (to slovo mi asociuje cosi kvalitativně horšího než původní objekt); spíš teoriticky rovnocennou náhradu a v praxi koníčka a image s původní hodnotou nesouvisející.

Winter
02. 09. 2009
Dát tip
No, docela silně bych polemizoval s větou, že díky Marxovi a Nietzscheovi a Freudovi je křesťanství překonáno. Díky této veselé trojce je totiž překonáno jakékoliv náboženství - jako již nedostačující nést mýtus, který se bortí pod jakousi "spektakulární" metafyzickou (což je hodně zjednodušeně popsáno, ale budiž). Jinak se plně připojuji k podivení, proč nás tak znepokojuje právě islám. I když vlastně ne: jelikož existuje-li ještě "západnější" náboženství než křesťanství, tak právě islám, který prozatím svírá ony tři pilíře západu: judaismus + křesťanství + antika. Tento takzvaný západní svět inklinující již plně k post-náboženskému (post neznamená negaci!) ateismu v něm tak nalézá zrcadlo své vlastní zvrácenosti. Buddhismus je se západní kulturou zcela neslučitelný, sama jeho východiska se nalézají jinde (docela trefně to vystihuješ jemným rozporem mezi "náboženstvím" a "duchovním proudem"), jeho dopad na společnost je jiný. Zákonitě se tak vždy musí importovat jako taková new-age náhražka delegitimizované metafyziky. Když o tom tak píši, tane mi na mysli velmi výstižný textík páně Hausera. Tož, to jenom, žes mi, jakožto čtenáři, svižnou formou položil tuto velmi záludnou otázku .)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru