Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Poď, ukážem ti svoju zbierku útekov

09. 09. 2009
0
3
352
Autor
mesačnica

 

V izbe číslo 496 si práve niekto rozbil hlavu. Po desiatom rume, dvadsiatom tanci na stole, posteli, stoličke na kolieskach. Pozorovala, ako Dredatému pulzujú žily na rukách, keď vyberá obväz a rozmýšľala, prečo jej pred tromi rokmi nenapadla medicína. Prečo jej nenapadlo hocičo iné? Určite by sa necítila takto zhnusene. A možno za to môže len ten rum, lacný, študentský. Dnes si môže dovoliť veriť všetkému, aj tejto hlúposti.  Usmiala sa. Správne, ten pocit v žalúdku, obyčajná skorá opica, zajtra sa z nej šťastne vyspí . Zo zásuvky vytiahla načatú tabličku čokolády, tmavej, dobrej na krvinky, a, prehliadajúc cudzie krvinky na internátnom linoleu, sa do nej zahryzla.

 

Hľadala to na nete. Holka z jej fakulty robí pre Človeka v ohrození. V Líbyi. Projektovú manažérku. Možno záchrana. Oči mala už trochu červené, písmená na monitore sa vlievali do bieleho podkladu a vytvárali sivé more „Nový dokument“. Zajtra, povedala si, zajtra to zosmolí, a vpravo pri pľúcach ju čosi pichlo. Päť dní písala motivačný list. Vlastne sama nevedela, prečo by mali vziať práve ju. Okrem toho, že fakt chcela tým ľuďom pomôcť.  A možno aj sama sebe.  Na šiesty deň jej napadlo, že by to nezvládla. Dievča z mesta zvyknuté na meškajúcu MHD-čku, stravu z KFC a pravidelný prísun cherry tabaku do vodnej dýmky. Mali by viac problémov s ňou ako s celou humanitárnou akciou. „Opravdu chcete přesunout tento soubor do koše“?

 

Miesto humanitárnej akcie sa prihlásila na výmenný študijný pobyt. Sankt Peterburg. Na projektovú komisiu sa rozhodla spraviť dojem. Objednala sa kozmetičke na kompletku. Kúpila si nové topánky s vysokými podpätkami, hoci v nich nevedela poriadne chodiť. A hlavne- celý čas sa usmievala. Tvár sa, milo, tvár sa milo. Cítila sa ako barbie s copyrightom firmy Matel vypáleným na čele a pľuzgiermi na nohách, keď jej šéf komisie podával upotenú ruku. „Ozveme sa Vám, výsledky by mali byť do týždňa.“ Zabuchla dvere. Má to za sebou.  Cestou na intrák špicom zamatových ihličiek odkopávala ploský kamienok cez pešiu zónu. S vyprázdnenou hlavou v oblakoch. Zastavil ju obrátený petržalský exbitkár v buddhistickom habite.  Jej úsmev vraj šíri pozitívnu energiu. Oh, aké originálne. Neposlala ho do prdele, dokonca sa nechala pozvať na Veľkú spoločnú Hare Krishna meditáciu. V partií to večer pri chipsoch a aktuálne stiahnutom filme vysvetľovala sympatiou k divným strateným existenciám. Sú zaujímaví, inšpiratívni, otvárajú nové obzory. Nabrala plnú hrsť makových smažienok, zaklonila hlavu a labužnícky si ich púšťala do úst. Navyše, je celkom príjemné stretnúť podivínov väčších než som sama, dodala prežúvajúc.

 

Sedela na svojom majetku, natlačenom do nadrozmerného kufra s domácou adresou na visačke. V rade podobných zúfalcov pred ubytovacím oddelením. Začínala chápať, čo znamená ruská zima.  Peroxidová blondína za ňou ju chvíľu so zjavnou škodoradosťou pozorovala, potom vytiahla ploskačku, „na zdarovie“, odpila si a podávala jej. Hm, dík, toto asi teraz potrebujem, prestala si dýchať do dlaní a preglgla pár dúškov silnej vodky. Peroxidová ju potľpkala po pleci. „Fajn, ďevucha, piť vieš, zapadneš sem“. Načala krabičku cigariet. Díki, nefajčím.  „To ja vyfajčím aj krabičku za deň. Ako môj dedo. Zomrel v druhej svetovej, lebo všetko, čo mal, minul na cigarety, na jedlo nezostalo.“ Mykla plecom. „Maybe Iĺl follow him. But he was enjoying every minute of his fucking life. In the same way as me. That´s what you are expected to learn,“ dokončila s uralským prízvukom Peroxidová. Iĺl try to, pritakala a priložila si ploskačku k ústam.

 

 


3 názory

Petrusha
16. 09. 2009
Dát tip
úprava je možná hore vo výbere si zaklkni kolónku moje, potom si vyber díla a tak ti to dá možnosť upravit/smazat tak klikni upraviť a môžeš veselo meniť :)

mesačnica
10. 09. 2009
Dát tip
dikes, som rada,že to nie je márne:) čo sa týka syntaxe, základný problém bude asi moja "zaťaženosť" na totálne prekombinované vety (ako tá s čiarkami okolo "a" - natrepala som tam kopec prístavkov a takto to vyšlo...samej mi to prišlo divné, ale som si povedala, že keď sa majú prístavky oddeľovať čiarkami, tak to tak napíšem...)na jednej strane a na vety jedno-dvojslovné (niekde som prečítala, že textu dodávajú dynamiku:D)na strane druhej... čechizmy...no, máš pravdu, v mojom okolí sa to hemží čechizmami, tak potom si už občas neuvedomujem, čo je pôvodne "naše" a čo čechizmus...s tou fajkou máš pravdu (aj keď nikde na písmáku nevidím možnosť "upraviť príspevok", takže už to tak asi musí zostať)...ale čudáka si v tej vete predstaviť neviem, proste mi tam nesedí:). Navyše, bolo to použité v priamej reči, tak snáď to nie je až taký prehrešok. Aj tebe pekný deň...či vlastne už večer a dík za prečítanie a kritiku.

Petrusha
09. 09. 2009
Dát tip
zaujímavé, ale popracuj na pravopise a skladbe viet. ako napr ... V Líbyi. Projektovú manažérku. Možno záchrana. dalo by sa to preformulovať čitateľnejšie čiarka pred a aj za a? - dobrej na krvinky, a, prehliadajúc jo a i môj starý dobrý problém - dávaj si pozor na čechizmy, ktoré textu škodia ... napr. dýmka (slovensky je fajka), podivínov (slovensky je skôr čudák) a ešte tam takých pár slov bolo ale inak, nie je to márne :) pekný deň želám

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru