Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sypu si popel...

24. 09. 2009
15
30
3217
Autor
avox

Maminka občas říkávala: „Člověk se celý život učí, aby nakonec blbej zemřel“...

Dodnes nevím, jak to vlastně myslela (výkladů pro ten citát jsem našla několik), ale často si ta slova připomínám.

Když jsem před téměř třemi lety přišla na písmáka, byla jsem ohromena množstvím autorů a spoustou čtiva a téměř jsem nestíhala dělat nic jiného, jen jsem četla a četla... 

Postupně jsem si začala všímat různých detailů, vybírat si své oblíbené a odvážila jsem se občas pochvalně komentovat nebo dokonce kritizovat některá díla.

Už nevím, jak se jmenoval autor, natož jeho povídka, ale vzpomínám si, že v tom vcelku čtivém dílku byla hrubice, mně bylo líto, že by taková školácká chyba měla to dílo kazit a tak jsem na ni autora upozornila. Nebylo mým úmyslem, jakkoli se autora dotknout...

Odpověděl mi do zpráv, no, za klobouček bych si to nedala, ale musela jsem uznat, že má pravdu, když řekl, že dát takové upozornění do veřejných komentářů, to je jako přes celý sál na někoho hulákat, že má rozepnutý poklopec... to se ve slušné společnosti nedělá... i omluvit jsem se pokusila, ale přesto jsem při další návštěvě jeho stránky zjistila, že mi ten pán zablokoval kritiky a bylo mi to fakt líto...

Stále se domnívám, že literární tvorba by měla být i oslavou mateřského jazyka. Ale jsem celkem učenlivá a tak jsem dalšího „hříšníka“ upozornila na jeho odklon od platných pravidel „soukromě, do zpráv, bez avíz“ - tak to jsem si taky dala. Seřval mne jak sirotka, o co jde, chyba sem, chyba tam, jemu nevadí, on se jen chce vypovídat ze svých pocitů...

Nevedu si deník svých připomínek, ale byla by to dobrá škola života. Na pravopisné chyby mám oko dost vytrénované, kontroluji vnučce domácí úkoly, než je napíše „načisto“ a dost ji občas sekýruji, za což se jí teď omlouvám, protože ona je dosud žákyní základní školy a nemá ambice stát se básnířkou... Chybička se vloudí, to chápu, ale nepochopím, když si v nich někdo libuje. 

Opět jsem změnila taktiku. Většina autorů hrdě prohlašuje, že nepíše pro tipy, ale mít hodně tipů je otázkou prestiže a každý tip se počítá... Tak jsem dál trpělivě upozorňovala na překlepy i chyby z neznalosti gramatiky a slibovala tipový bonbónek – až to opravíš, dej avi, přiběhnu s tipem, slibovala jsem s úsměvem :-) a své sliby plním. Časem jsem nabyla dojem, že někteří mí oblíbení autoři mi ve svých dílech nastražují pastičky a čekají, zda si všimnu nebo ne... taková milá hra to byla.

Kromě překlepů, které mohou vzniknout kdykoli a kdekoli, na písmáku se poměrně často chybuje v přechodnících (ačkoli poslední dobou už dost vycházejí z módy) a neuvěřitelně i ve shodě podmětu s přísudkem a vyjmenovaných slovech, ale nejčastěji ve skloňování zájmen.

Zkušenost ze včerejšího dne mne přivedla k dalšímu hlubokému zamyšlení. Přečetla jsem si celkem milou, čtivou básničku, dala jí zasloužený tip a soukromě do zpráv poslala upozornění na (dle mého názoru) nesprávně použitý tvar zájmena. Autor mi odpověděl, že je to správně, asi jsem to měla odmávnout... Jenže já šťoura jsem si nedala pokoj, ono to pro mne nějak ztrácelo logiku, první sloka se dostávala do konfliktu se slokou následující. Ale jsem povahy mírné, téměř holubičí.... tak jsem prohodila své oblíbené: „No co, ty jsi autor a já si to klidně budu číst po svém“. Když autor vypustí své dílo do světa, ono začne žít svým vlastním životem a čtenář nemusí pitvat „co tím chtěl básník říci“, ale naplňuje čtený text vlastním smyslem... Pokládala jsem svá slova za smířlivá, konečně tím svým tipem jsem snad dala najevo, že se mi báseň líbí... jenže korespondence pokračovala:

ON: „nenesu odpovědnost za to, že to čtenář čte jinak, než je psáno... a vůbec, proč to píšeš do zprávy? od čeho jsou komenty?“

JÁ: „tak promiň, na chyby upozorňuji jen autora, nevykřikuji je na celého písmáka. Jsi mne přesvědčil, že to není chyba ale autorský záměr, tak už mlčím.
Zprávu můžeš smazat, koment ne, tak asi proto, víc už jich nebude, klídek...“ Omluvila jsem se, odpověděla pravdivě na položenou otázku a myslela jsem, že tím to skončilo.

ON: „no, přijde mi to alibistické a co víc, unáhlené - sama vidíš, že zde žádná chyba není... nestačí říct klídek, když uděláš chybu, je na místě se omluvit“

JÁ: „moje zpráva začínala ´tak promiň´ a vysvětlením, to ti nestačí? Jakou omluvu by sis představoval?“

A dostala jsem odpověď, kterou jsem v rozběhu smazala, neboť jsem neměla v úmyslu už na ni odpovídat, takže cituji jen volně: „Skončeme to, nemám čas... srovnej si to sama“

 

Nedokáži si to srovnat sama, tak se obracím na laskavé čtenáře – poraďte prosím!

 

A současně si sypu popel na svou, už tak dost šedivou hlavu a omlouvám se všem, kteří se kdy cítili dotčeni mými přípodotky veřejnými i soukromými a činím předsevzetí, že už nikdy nikomu neřeknu, aby za čárkou ve větě nebo tečkou (otazníkem, vykřičníkem) na konci věty dělal mezeru, nebo naopak, že před dvojtečkou se mezera nedělá a že některá díla na mne působí, jako kdyby je autor psal jen proto, aby mohl beztrestně použít přehršel vulgárních výrazů a taky že je u nás sucho, když u vás zrovna prší...

To předsevzetí neberte zas tak doslovně, já to dlouho nevydržím, ono mi to nedá... Ale stále se učím.

 

30 názorů

vesuvanka
19. 03. 2012
Dát tip
i já jsem vděčná za upozornění na chybu. TIP

Kočkodan
17. 03. 2012
Dát tip
Zanech sypání zplodin horení, i chladný popel v ocích pálí, jsou to pro mne divná stvorení, ti co na cestinu kálí...

avox
25. 09. 2009
Dát tip
:-))) ano prosím, diskrétně špitnu, nebudu hulákat přes celý sál...

nostalgik
25. 09. 2009
Dát tip
Dělám chyby, snažím se je eliminovat uveřejněním díla s časovým odstupem, ale přesto vypadne písmeno, překlep se vloudí. Může být záměrem básníka použití nesprávných gramatických tvarů. (Příklad: "vyhasla ohně kouř.." K.H.Mácha). Tyto případy, jistě ojedinělé, ale čtenář pochopí. Tak až objevíš v mém dílku chybu, budu vděčný za upozornění, stejně, jak jsem vděčný v případě nezapnutého poklopce. :o) Jiří

avox
24. 09. 2009
Dát tip
jejdánku, tebe nemůžu (upozorňovat)... jsem sice jen průměrně inteligentní, ale autorský záměr od překlepu rozeznám :-))

jejdavilda
24. 09. 2009
Dát tip
mě můžeš klidně upozorňovat, budu jen rád*

avox
24. 09. 2009
Dát tip
Díky, a klídek... už jsem zase trošku týrala další oběť, ale trpí statečně :-))

Bíša
24. 09. 2009
Dát tip
Buď dále svá...

IVO
24. 09. 2009
Dát tip
Bohužel, kousnout do kyselého ovoce je poměrně nepříjemné, ale občas nezbytné. Úpadek mateřského jazyka ve sdělovacích prostředcích (a zejména na internetu) v posledních 20 letech je tak prudký a tak opakovaně frekventovaný, že stylistické, ale stále častěji i pravopisné chyby ma literárních serverech mne už nepřekvapují. Na vývoj už de facto regignují i odborníci v Ústavu pro jazyk český, kteří vám soukromě přiznají, že spisovná čeština pomalu zaniká. Reakce oněch potrefených hus, o kterých avox píše (taky jsem jich pár obdržel) mne nezajímají. Ostatně soudím, že ten, kdo neumí česky, nemá na českém literárním serveru co dělat. Pozdě přicházejícím kosti a avox velký *T.

reinka
24. 09. 2009
Dát tip
avox, vážím si, že dokážeš si kdekoho pročíst, rozebrat si jeho dílka krok za krokem... Považuji sii Tě za autoritu :o)))

avox
24. 09. 2009
Dát tip
aha... no však proto jsem to napsala, že si to sama neumím "srovnat"... :-))

avox
24. 09. 2009
Dát tip
díky, nevadí, že nechápeš, byly pro mne a já jim rozumím :-)

Marlav
24. 09. 2009
Dát tip
:-))) hezký den

avox
24. 09. 2009
Dát tip
jejku, vy jste snad čekali za rohem... jeden tu chvilku není a taková fronta :-)) Květoni, ty jsi přece jásavé světýlko na mém písmáckém obzoru, jeden z těch co mi tam ty chybky nechávali jen pro mé potěšení :-)) kytičko léčivá, popel je dobrý, nemusí být vždycky na hlavu, ale třeba když je na chodníku kluzko :-)) děvčata z nejmilejších, díky za povzbuzení, moc děkuji :-))

Marlav
24. 09. 2009
Dát tip
Je to napsané skvěle! Nikdo není vševědoucí a za radu se nemá trestat.**

Můra73
24. 09. 2009
Dát tip
v mém případě, prosím, pokračuj :o)

Diana
24. 09. 2009
Dát tip
Lenost je mi vrozena. A proto, když Robinia vyjádřila tak dokonale a přesně i moje zkušenosti a názor, už se nebudu namáhat. Takže: stejně, jako ona - a to doslova a do písmene.

Robinia
24. 09. 2009
Dát tip
Není na světě člověk ten, jenž by se zavděčil lidem všem. Zatímco jeden poděkuje za upozornění na chybku, druhý okamžitě kolem sebe kope a prská a snaží se sám sebe "očistit" pošpiněním druhého... Naštěstí jsem se setkala spíš s tím prvním typem písmáků, no a ty druhé pro svůj vlastní klid ignoruji. Jinak jsem sama dost hnidopich, mám ráda, když se píše gramaticky správně, pokud se mi něco nezdá, upozorňuji soukromě... A ještě k vulgarismům - ty, až na drobné výjimky, někdy se jim nedá vyhnout a dokreslují třeba atmosféru :-), odsuzuji a ignoruji.

Adamova Eva
24. 09. 2009
Dát tip
Mluvíš mi z duše avox, obdržela jsem ty samé zkušenosti, popel třeba někomu jinému. Přidávám se ke Květoňovi a budu skládat poklonu za každé upozornění na chybu. Vždyť chybovat je lidské - kdo nic nedělá, nic nezkazí a chyby z přehlédnutí jsou odpustitelné :O) Počkej Prós, to si pak múžem vyslechnout :O) všem krásný den a avox, ať se potkáváš na Písmákovi jen s námi :O)

různorodé to lidstvo...mít oblíbeného autora neznamená dávat tipy pořád a chybovati je lidské,autor však musí počítat s tím,že se občas najde někdo,kdo mu jeho dílko zkritizuje,či poupraví...a na to by měl být psychicky připraven a né kolem sebe kopat...známe virtuální polívčičku...avox rozmilá,myslím si,že popela není třeba))....úvaha plná otevřené diskrétnosti...

Jako je u muzikantů rozšířena autorská hluchota, tak i literáti bývají nezřídka postiženi autorskou slepotou. Některou chybu zkrátka neuvidí, dokud jim ji červeně nepodtrhnete. Přiznávám, že i já se považuji za takového Raye Charlese literatury. Většinu svých prvotin bych měl za trest přepsat Brailovým písmem pomocí tupé jehly. Velkým přínosem pro mě byly právě kritiky ve zprávách od Avox, nezřídka obsáhlejší než dílo samotné. Díky ní jsem se už ve svých začátcích neocitnul v koncích. Za to jí děkuji uctivě, smekám ušanku a skládám hlubokou poklonu.

Prosecký
24. 09. 2009
Dát tip
Máš pravdu, holubi jsou bestie a navíc mi občas s...ou na auto.

avox
24. 09. 2009
Dát tip
Prosecký - dík, už jsi viděl, jak se holoubci umí servat, když o něco jde? :-)) "Naživo" taky nikoho neznám, ale některé si představuji... :-DDD

Prosecký
24. 09. 2009
Dát tip
avox, máš pravdu. Ono psát pro ostatní je námaha. Pokud ale nepíšu pro ostatní nemám co dělat na Písmáku. Rizikem nás starších je, že nás seřve nějaký "středoškolský frocek", ale s tím rizikem do toho jdeme. Já proto důsledně trvám na tykání se všemi a nikoho nikdy nedávám do neoblíbených. prostě před ostatními nemlžu utéct. Zcela zvrhlé mi připadají alternicky a zákulisní boje o výběry a tipy. Naproti tomu nelze odsuzovat určité spřátelené skupiny apod., i když já sám ještě žádného Písmáka naživo "neviděl". Literární tvorba je nápad a potom zdlouhavé pilování. Ani to není zárukou úspěchu, protože to prostě nikdo nemusí číst. A mateřština - matematika i jazyk mají svá pravidla, bez kterých se nelze domluvit, zejména ne v písemném projevu (některá pravidla jsou nesmyslná a zbytečná, třeba ů s kroužkem. za tím účelem jsem založil klub na odbourání kroužkovaného ů). Na Písmáku je právě výborné, že máš hned reakci a můžeš korigovat. Také je tu vidět, jak do psaní pronikjaí ostatní média (youtube, hudba, výtvarno apod.) Píšeš, že máš holubičí povahu, ono je to s ní tady někdy těžké. Je to tu aréna.

avox, mně klidně napiš když nějakou chybu objevíš... poděkuju ti, neboť je často dělám z nepozornosti... a myslím si, že zlá gramatika v jinak dobrém díle je někdy jako zalít impresionistický obraz černou tuší... :)

avox
24. 09. 2009
Dát tip
však já se znám, udělám to zas... ale některým se přece jen raději vyhnu :-))

tak to já si zas dávám předsevzetí, že když uvidím někde pravopisnou chybu, soukromě to autorovi sdělím. Někteří dokonce za to i děkují :o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru