Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Děda umřel

Výběr: G_B_Show
02. 11. 2009
29
25
4972
Autor
pozorovatel

Děda


Oběd. U stolu sedí otec, babička a syn. Matka přináší na stůl a přisedne jako poslední. Nejprve si otec nabere kaši a maso.

Otec (nabere si kaši, maso a zeleninu, ostatní na něj jen koukají a sedí)

Je to dobré, maminko.

Jako další si nabere jídlo babička a až pak maminka nandá chlapci a sobě. Nikdo nic neříká, je slyšet pouze cinkot nádobí a i ten se snaží strávníci co nejvíce omezit. Chlapci se nepovede uříznout kus masa a upustí nůž na zem. Zrudne a sklopí zrak. Shora jsou slyšet tupé nárazy. Jako by někdo o patro výš tloukl o zem. Otec se přísně podívá na strop.

Otec

Běž si omýt nůž a až dojíš, dojdeš za dědou.

Chlapec si zklamaně omývá nůž pod horoucí vodou, zatímco se údery pravidelně opakují. Otec pomalu kouše a zlověstně se dívá na babičku. Ta se na jeho pohled pouze ušklíbne a hrdě si odnáší jídlo do obýváku k televizi. Matka je situací očividně pobavena, ale jakmile na ni padne otcův pohled, pokrčí jen rameny a sní kus masa.


Chlapec vejde do ložnice. Děda leží v posteli. Jen v ruce drží hůl, jako by se o ni chtěl snad opírat. Na nočním stolku je nedojedená kaše zamíchaná se zeleninou.

Děda

Sedni si ke mně.

Chlapec (stojí stále ve dveřích)

Mám ti donést něco k pití? Nepotřebuješ něco?

Děda (zvýší hlas)

Řekl jsem 'sedni si'!

Chlapec pomalým krokem dojde k posteli, ale nesedne si. Je vidět, že děda má jedno oko bělejší než druhé.

Děda

Sednout! (chlapec usedne na postel)

Hádej, co mám v ruce? (chlapec se zamyslí a děda otevře dlaň, v které se skrývá angličák. Chlapec si ihned hračku vezme a jezdí s ní po peřině)

  Co babička? Je pořád naštvaná?

Chlapec

Hm. (a přejede dědovi přes fousy)


Nechce nám říct, cos jí udělal. (děda si podloží hlavu rukou a slastně se usměje)

Děda

Zlobil jsem, chlapče, zlobil. (chlapec se podívá na nedojedenou kaši a na dědu, který ale nesouhlasně zavrtí hlavou)

Když mi bylo tolik jako je teď tvému otci, zamiloval jsem se do jedné dívky.

Chlapec

Do babičky!

Děda

Babička zrovna porodila tvého otce a byla, no byla celá oteklá a nevrlá a já potkal jednu krásnou dívku, co jezdila na motorce a měla krásné dlouhé černé vlasy.

Chlapec

Měla motorku?

Děda

Kdyby jen motorku. Choppera měla! Á, byla jak z jiného světa.

Chlapec

Jak jako z jinýho světa?

Děda

Ze Španělska. Ona ti vůbec neuměla česky. My se na sebe akorát usmívali a hladili po vlasech. Já ti měl ty nejdelší blond vlasy! (Děda otevře šuplík a prohrabává se věcmi, vytáhne slepenou fotku, kde je mladý) Babička mi ji roztrhla, když jsem trochu zlobil.

         Děda žmoulá slepenou fotografii a upřeně si prohlíží svého vnuka

Děda

Chlapče, nechtěl bys ještě jedno takové autíčko?

Chlapec

A můžu dostat motorku?

Děda

Ale jistě! Jen pro to musíš něco udělat.

          Chlapec se podezíravě podívá na dědu.

Děda

Babička mi sebrala fotku té černovlasé dívky a někam ji schovala. Ona ji určitě schovala do tý svý šperkovnice a ty budeš mít za úkol otevřít ji a přinést mi tu fotku.

Chlapec přemýšlí a netváří se vůbec odhodlaně; děda znovu sáhne do šuplíku a vytáhne čokoládu, kterou následně i rozbalí a půlku ulomí.

Děda

Půlku teď a půlku dostaneš až přineseš fotku.

           Chlapec se kolem sebe rozhlédne, kývne a nacpe se polovinou čokolády.


Kuchyň. Otec, matka a babička obědvají u stolu. Když se znovu ozvou rány ze shora, chlapec zbystří.

Chlapec

Půjdu se podívat jestli děda něco nepotřebuje.

Otec

Nejdřív dojez zeleninu a umyj po sobě talíř. Pak můžeš jít.

          Chlapec s výrazem plným odporu do sebe cpe zeleninu.

Babička

Lukáši? Co ti děda vykládá?

Chlapec

Nic.

Babička

Jak nic? Něco ti musel říkat!

         Matka vykulí oči na babičku – dá ji najevo, že není vhodné vyzvídat na chlapci.

Chlapec

Povídali jsme si o motorkách.


Chlapec vejde do ložnice, kde ho netrpělivě očekává děda.

Děda

Tak co? Máš?

          Chlapec si vyleze na postel.

Chlapec

Ty dědo, v tý šperkovnici byly akorát nějaký náušnice a prstýnky.

Děda

Ta potvora! Já věděl, že mi ji spálí!

Chlapec

Ale našel jsem nějaký fotky v krabici od bot.

Děda

Tak nezdržuj a dej je sem!

Chlapec (šátrá v kapse, kde má složené fotky, aby se mu tam vešly)

Ale dědo, ono tam těch fotek bylo víc. Spousta fotek nějaký nahý blondýny v lese.

Děda (prohlíží si fotky)

Terezka...

Ta ti měla prsa. Podívej. A jak krásně křičela. Před několika lety jsem ji viděl na poště v modrý košili a s otupělým výrazem. Takový holky by neměly nikdy zestárnout.

Chlapec má napřaženou ruku a netrpělivě čeká na svou odměnu. Děda vytáhne ze zásuvky půlku čokolády a dá mu ji. Vrátí se ke svým fotkám a listuje si.


Jiný den v ložnici dědy. Chlapec se pomalu vkrádá do pokoje, aby ho nikdo neslyšel a jde k dědově posteli. Děda má bělejší oko než dříve a mluví pomaleji.

   Děda

  Neviděl tě někdo?

Chlapec

Nikdo. Ale mám takový dojem, že babička něco začíná tušit. Pořád se mě vyptává u oběda i večeře.

Chlapec vyndavá zpod mikiny láhev vodky a podává dědovi. Ten očividně na jedno oko nevidí, protože se hned napoprvé netrefí do úst. Pořádně si přihne a oddechne.

Děda

Ten tvůj otec je pěknej poděs. Představ si, že mi zabavil všechny sladkosti.

Chlapec (velmi zkroušeně)

Prej jsem tlustej.

Děda

Prohledával mi dokonce i postel. Suchoprd jeden. (napije se)

A přitom to byl takovej frajer.

Chlapec

Jezdil na motorce?

Děda (dívá se na chlapce a vraští obočí, neslyší)

Jednou tvoji maminku otravoval nějakej ožrala a on mu vrazil takovou do zubů, že se odrazil ode zdi a přiletěl si pro druhou ránu. Takovej frajer to byl. A jak zpíval!

Chlapec (vyndá si angličáka a jezdí s ním po posteli a vousech dědy)

Ty dědo, co máš s okem? Je pořád bělejší a bělejší.

            Děda zklamaně kouká na chlapce. Netuší, co mu vnuk říká.

Chlapec (hlasitěji)

C-O M-Á-Š   S   O—K-E-M? (chlapec navíc i prstem ukáže k šedému oku)

Děda

Á. Tímhle okem se dívám na jiný svět, na druhou stranu. A čím víc je bílý, tím více z té druhé strany vidím.

Chlapec

ŠPANĚLSKO!

Děda (se usměje)

Jojo, přesně tam. Ale v tomhle Španělsku není jen ta motorkářka, ale všechny ty krásný holky, co jsem v životě měl. Ani nevíš, jak moc se tam těšim.

Chlapec

No nevim, jestli tě babička pustí.

Děda kouká do stropu. V ruce drží láhev a chlapec kolem něj projíždí angličákem a napodobuje zvuky motoru.


Večer. Matka, otec a babička stojí kolem prázdného stolu a utírají si slzy. Chlapec nechápe a nudí se. Vyndá si angličáka a projíždí po stole. Otec ho plácne přes ruku. Na to se matka zvedne a uštědří svému muži přísný pohled. Otec sklopí zrak a téměř se rozpláče. Matka si přisedne k chlapci a obejme ho. Chce mu něco říci, ale neví jak.

Matka

Musíme si promluvit.

Chlapec (smutně)

Já vím, nemám si hrát na stole.

Matka (utře si slzu)

Děda nás opustil. Odešel na druhý břeh, víš.

Chlapec

Do jiného světa?

Matka

I tak se to dá říct.

Chlapec

Tak to je ve Španělsku.

Otec i babička na chlapce nechápavě pohlédnou, když v tom je vyruší hlas cizího člověka a všichni přejdou do druhého pokoje.


Chlapec se tiše vkrade do ložnice dědy. Je zhasnuto. Chlapec si rozsvítí malou lampičku na nočním stolku a nadzvedne dědovo víčko, pod kterém se skrývá naprosto bílé oko.





25 názorů

Gora
16. 10. 2015
Dát tip

Dialogy jsou věrohodné, nápad výborný: ostatně koho z nás nečeká jiný svět? T.


Baziliška
18. 05. 2011
Dát tip
cyniku!:)

pozorovatel
17. 05. 2011
Dát tip
tak až někdo umře, tak to zavedu, ok?:))

Baziliška
16. 05. 2011
Dát tip
dobrý!, jen tohle ti nevěřím: Matka (utře si slzu) Děda nás opustil. Odešel na druhý břeh, víš. vážně někdo někdy řekne "odešel na druhý břeh"?... přijde mi to jen jako knižní klišé, ale možná, že tak někdo fakt mluví...

Histreo
18. 11. 2009
Dát tip
konec s okem už mi přijde zbytečný. Zato postava chlapce je výborný prvek... Ta se mi oravdu líbí... začátek scénický, pravda, trochu rozvleklý... t*

renegátka
14. 11. 2009
Dát tip
já nejsem hluboká kritika, já jen za sebe: Moc se mi to líblo.

Lakrov
10. 11. 2009
Dát tip
Tohle je něco docela jiného, než když 'babička umřela' (omnlouvám se, ta dvě slova zní tak necitlivě, ale jsou to tvé názvy). Na tomhle díle jsou znát ty dva (nebo kolik) roky dalších zhušeností. Netuším, dostane-li se i tohle drama někdy taky do zlatého výběru, ale já si jej nejspíš po čase zařadím mezi 'nezapomenutelné'. Výhrady mám pouze k poněkud zbytečnému zdůrazňování (opakování) očního bělma; jeho představa je možná pro autora čimsi 'nezamlčitelným'. Anebo je to cosi jako 'past na povrchní čtenáře' -- něčím je upoutat, šokovat. Dialogy jsou uvěřitelné, text plyne přiměřeným tempem. Kontrast mezi rozdílností pohledů a přibližováním se dvou světů -- světa malého chlapce a muže na sklonku života -- je velmi působivý. Tohle je ono? + avízo

muminek
05. 11. 2009
Dát tip
Hmm, Babička umřela bylo hezčí.

Winter
04. 11. 2009
Dát tip
Ale jo. I když podobenství o zániku civilizace to teda není.

Zbora
04. 11. 2009
Dát tip
Jsem si řikal "zase pozouš, to ani číst nebudu" a nakonec se mi to docela líbilo.

papouch
04. 11. 2009
Dát tip
...a já věděl, že už jsem to někde...! Zdramatizovaná babička.. za dva roky jsi vyrostl :-)

Ferry
04. 11. 2009
Dát tip
Tvrdím, že od papouchovy Parní symfonie z loňského léta, se ti podařilo zas jedno úctyhodné dramatické dílo daleko nad rámec Písmáka. Na přední scény s ním ! Blahopřeji. T*

papouch
03. 11. 2009
Dát tip
no tak ti dík teda :-p

romale
03. 11. 2009
Dát tip
dobrý!

Beed
03. 11. 2009
Dát tip
Jo, tohle je prostě dobrý. Děda je borec :) Připomnělo mi to časy, když si mě babička brávala na klín a vyprávěla. O tátovi, o jeho sourozencích, o sobě, když byla mladá, o válce... Trocha nostalgie, no. Ale abych to zhodnotila i objetivně, napsané to máš skvěle, dobře se to četlo - umím si to představit zfilmované (nebo zahrané), když je to ten scénář. Fajn, rip. A avi...

papouch
03. 11. 2009
Dát tip
Zfilmovat!! (p.s. děda musel bývat frajer..)

Oldjerry
03. 11. 2009
Dát tip
Jsi dobrý! pozorovatel. Je to velice pravděpodobné, ba může to být i pravda sama, ponaučení je navíc a na konec ten dost naturalistický závěr.... paráda.

líbí

pozorovatel
03. 11. 2009
Dát tip
že mě zná max, to chápu, ale že i evžen??

G_B_Show
03. 11. 2009
Dát tip
počkám na zejtra, teď už to nepřečtu...

Můra73
02. 11. 2009
Dát tip
! *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru