Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ZBORNAPLAZ

07. 01. 2010
11
60
4788
Autor
aleš-novák

Milý Ježíšku,

Sice jsem ti psal , že si přeji úplně jinou knížku, ale ta, kterou jsem byl obdarován, mi udělala radost snad ještě větší.Kdo vidí napsaný jen ten holý název ZBORNAPLAZ, možná si říká, že to je nějaké zkomolené německé slovíčko.

A opravdu. Po otevření se na čtenáře vyhrnou básně Christiana Morgensterna v německém originálu doplněné českým překladem. Většinou je překladů několik, takže labužník může porovnávat postupy  více autorů.

Především jde ale o knihu obrazovou.

Adolf Born (ano, je to on, kdo se skrývá v názvu knihy) tu vzdává poctu Morgensternovi. Stejně, jako čaruje

básník se slovy, kouzlí před námi výtvarník barvami a představami tak mistrně, že se obrazy před našima očima stávají součástí básní. Neplatí tu ale, že se díky výtvarnému pojetí ochudíme o vlastní vjem, který nám přinese čtení básně. Bornovi se povedlo Morgensterna naopak umocnit, otevřít další okno fantazii.

 

 

Milý Ježíšku, ještě jednou Ti moc děkuji. Od doby, kdy jsem pomáhal před patnácti lety pod stromečkem tehdy pětiletému synovi sestavovat jeho první LEGO, u nás nezazněly na Vánoce tak nadšené výkřiky jako letos…

 

ZBORNAPLAZ, 128 stran , vydal  Slovart 2009

 

 

 

 

 

 

 


60 názorů

A.H.
14. 01. 2010
Dát tip
To mne zaujalo, je čas se podívat.

VTM: celej já,no...

funkčnější (se stejným obsahem) je tohle http://www.naseadresa.cz/cz/s347/c908-Zpravodajsky-portal/n29475-olympiada-sport-splhani-boslest-rychlost-gymnasta-gymnastika

akorát že mi to tedy nejde moc otevřít...:o) je ten odkaz dobře zkopírovaný?

sakra, jsem UPe prozrazen :o)

naopak :o) cyniku...co bych taky s těmi bačkorami pořád dělal, že?

kdo by za komunismu sháněl Morgensterna, když se nedal sehnat ani toaletní papír...:o)

Ferry
09. 01. 2010
Dát tip
alešku, tahle tvoje poznámčička mi připomíná, jak si musíme cenit devětaosedmdesátý forever. Šťastní ti mladší, a nemají páru... "Morgensterna není problém sehnat....."

díky, Ferry... Morgensterna není problém sehnat, kombinace s Bornem je ovšem výborná. Rozhodně stojí i za prolistování v knihkupectví :o)

Ferry
08. 01. 2010
Dát tip
Zboru na pláži si nedám, ač srovnání překladů s originálem je cenné vždy samo o sobě, natož s Bornem. Došly penízky i důstojné místo na umístění, žel. Koupila jsem si jako selfgiftík z doKořán, edice mocca 2008, pár sbírek básniček včetně Estetické lasičky (vše v překladu Hiršalově), již vyzdvihuje Proseckej shora. Já už Morgensterna tolikrát půjčila, aniž se ke mně vrátil, že tento nákup jistě nebyl poslední. Tohle je informace o tom, jak se dostat k podstatnému z Morgensterna, pro ty skromnější, stála cca 130.

Toscana
08. 01. 2010
Dát tip
Vaud - hele, nemáš ty takový nějaký ruský měřítka vzdálenosti??? Tam taky řeknou "je to kousek" a pak to je 300 verst... :o))

Vaud
08. 01. 2010
Dát tip
lenosi jste - bydlim za rohem a prej daleko!

Toscana
08. 01. 2010
Dát tip
Objednala jsem za 420,- (nad 500 se to dostalo jen díky poštovnému, ale to je jedno, kdybych za tím vyrazila někam vlakmo, tak bych totéž utratila taky)

cena je úměrná kvalitě...(pro další zájemce: cca 500 českých, na Slovensku 19.95 evropských)...vítej v klubu :o)

Toscana
08. 01. 2010
Dát tip
Tak hlásím, Aleši, že právě jsem odeslala objednávku - teda není ta knížka z nejlevnějších, ale jsem vyšpízovala, kde se dá koupit nejlevněji a už budu jen čekat, až mi dojde domů. Díky za tip, Morgensterna můžu moc a Borna neméně.

a vidíš, jedním kliknutím myši máš u sebe na stole koho chceš :o) kam bys chodila...

Toscana
08. 01. 2010
Dát tip
Do Basileje 893,8, do Barcelony 1900,3 a do Londýna 1442 km - herdek, Vaudíku, ať jsi kde jsi, jsi teda svinsky z ruky... :o)))

v době horkovzdušných balonů a pendolin to zas taková dálka není :o)

nebudeš litovat :o)

Toscana
08. 01. 2010
Dát tip
za Alešem 242,3 km a k Vaudovi (pokud zrovna dlí v Lausanne) 1088,6 km - kruci, to bych se teda prošla... :o)))

Toscana
08. 01. 2010
Dát tip
Kurňa, tak po tomhle se ihned jdu pídit, to bych taky u stromečku jásala... (Ale dostala jsem slušnou porci Honzy Wolfa, takže si nestěžuju)

jejdavilda
08. 01. 2010
Dát tip
Vaud - ty bys měl pobírat prachy za reklamu na stěhování

Vaud
08. 01. 2010
Dát tip
Ja bych Edvina tipnul na Sendrazice :-)

Vaud
08. 01. 2010
Dát tip
ja se bez muceni priznavam, ze si programove nepamatuju nazvy mest, ulic a veci k nim nalezici - zato jsem pysny majitel nekolika GPS zarizeni :-). Na druhou stranu mam vetsinu okoli projetou - HK se sanitou, Basilej nebo Barcelonu na skutru. Vaud jsem kvuli tomu, ze je odtamtud moje nevlastni maminka a chvilkama jsme tam bydleli a porad tam jezdime za znamyma, tak je Lausanne jedna z mych srdcovych zalezitosti (krome Hradce Kralove, Barcelony, Havany, Sieny, Lugana a New Yorku). Basilej moc srdcova zalezitost neni :-). Ted se budu zase stehovat - bud do Londyna nebo do Zurichu, coz jsou mesta, ktery maji charisma, tak mozna pribude srdcovejch :-).

když si otevřu mapy.cz a napíšu Kolín, jako první se objeví Köln ...:o)

Prosecký
08. 01. 2010
Dát tip
Edvine1, nabízí se Štítary, Sendražice nebo Polepy? Všechny ostatní vesnice leží dál.

Prosecký
08. 01. 2010
Dát tip
Vím, Vaude, že jsi už několikrát psal, že jsi v Basileji. Ale zřejmě máš bližší vztah ke kantonu Vaud. Jinak bys měl nick Basel Stadt. Proto jsem zvolil Lausanne. Já sice už ve východních Čechách nebydlím, ale rád pozoruji, jak jsou pro občany krajských velkoměst Hradec Kr. a Pardubice jejich vlastní kraje neznámé. Například pro Hradečáky jako by svět končil Slezským předměstím. To já z Prahy-Proseka jsem prochodil všechny okolní vesnice až do Brandýsa n. L. nebo do Roudnice (taky n. L.).

moorgaan
07. 01. 2010
Dát tip
do Broumova se ted neda vubec jezdit.. pres kopec Passa, je pekne nasnezino! :-))

Diana
07. 01. 2010
Dát tip
Moc pěkná recenze. Chytrému napověz...*

Edvin1
07. 01. 2010
Dát tip
P.S. De mne je Zborna plaz nejpomalejší hokejista sovětského národního hokejového týmu. :-P

Edvin1
07. 01. 2010
Dát tip
Já jsem cca 1 km od Kolína. Uhádne někdo, kde přesně jsem? dědEd :-)

Prosecký
07. 01. 2010
Dát tip
Nedělám to rád, ale musím dát Papouchovi za pravdu. Jako rozevlátý básník jsem vzdálenost do Příbramě plácnul podle toho, jak tam jezdím. Zatímco Lausanne (kanton Vaud/Waadt) jsem si odhadnout netroufal, a tak jsem to změřil. Kamieň Maly však také znám. Jezdíme však spíše do Kamiene Wielkiego, neboli Gross Stein u Opole (Slezsko). Moje vzdálenost od Lausanne je jiná, pokud jsem v Brixenu, jiná, pokud jsem v Opavě a ještě jinačejší, pokud jsem v Berlíně. Ale Lanškroun a Broumov mám také rád, i když Broumov platonicky.

papouch
07. 01. 2010
Dát tip
jo, aši to tak bude .-))

Vaud
07. 01. 2010
Dát tip
Alesi - myslis Ašii??

Vaud
07. 01. 2010
Dát tip
jeste vam v tom udelam borcus - ja jsem ted v okoli Basileje (v Lausanne bohuzel ne) a sunu se smerem k Zurichu :-) Prosecky jsem myslel, ze je nekde v Nemecku nebo nevim proc u Lanskrouna ci Broumova :-))

přitom říkal něco o jiném kontinentu :o)Že by Slovensko už bylo v Asii?

papouch
07. 01. 2010
Dát tip
...jinak.. mi to nedalo, vzal jsem mapu a kružítko, a: asi 350 km (Aleš (Příbram)) nebo 917,6 km (Vaud(Lausanne)) -> Prosecký se nachází buď ve vísce Kamień Maly v západním Polsku, nedaleko hranic s Německem, nebo v ještě menší dědince jménem Fačkov na úpatí Malé Fatry na Slovensku. :-)))

papouch
07. 01. 2010
Dát tip
Aha! .. dík!

no, je to spíš reklama, tedy :o) a překlady jsou různé... kromě Hiršala ještě Ivan Wernisch, Ludvík Kundera, Egon Bondy, Vladimír Holan... recenze třeba tady http://zpravy.idnes.cz/jak-si-adolf-born-pockal-na-verse-christiana-morgensterna-pzt-/kavarna.asp?c=A091216_164229_kavarna_bos

papouch
07. 01. 2010
Dát tip
jééé, jůů! Jo? :-) Hele - Většinou je překladů několik A od koho? (Osobně mám raději Fryntovy přebásnívky, než Hiršalovy..) Jinak jako čéče na jedné straně jsi mi udělal radost upoutávkou na kň., určitě se v kňkupství stavím a poptám, ale na straně druhé je tohle na recenzi teda hóóódně slabé...

no, oni už zrušili skoro i republiku...

Prosecký
07. 01. 2010
Dát tip
Neříkej mi takové fantastické věci. Copak už zrušili monarchii?

tak to mám pro tebe aktuální zprávu: presidentem je Václav Klaus :o)

Prosecký
07. 01. 2010
Dát tip
A já jsem, kluci, asi 350 km (Aleš) nebo 917,6 km (Vaud) od vás, zkrátka na jiném kontinentu. Kupříkladu když hlásí sníh, máme ještě dva dny čas se na to připravit. Když Josef II. zrušil podanství, dorazilo to k nám až kolem roku 1994.

To Václav Hrabě má hrob 7 km od nás, v Lochovicích :o) to je asi 870 km od Lausanne, pro srovnání...:o)

Vaud
07. 01. 2010
Dát tip
Ja jsem kdysi od nej neco cetl a libilo se mi to, ale abych pravdu rekl, tak si to moc nepamatuju.

Prosecký
07. 01. 2010
Dát tip
Vaude, Morgenstern má k tobě velmi blízko. Zemřel 350 km od Lausanne v Meranu. Prostě v Alpách.

Prosecký
07. 01. 2010
Dát tip
Možná by nebylo špatné doplnit tvoji obecnou pochvalu konkrétnější recenzí.

Vaud
07. 01. 2010
Dát tip
od Kulinskeho je Devcata do sprch!

to je od Kulínského: Zbor na plac...

Vaud
07. 01. 2010
Dát tip
Zbora na plaz? divnej titul :-)

moje řeč :o)

Prosecký
07. 01. 2010
Dát tip
Tuto knihu jsem sice ještě nečetl, ale Morgenstern je můj oblíbenec už od dob (c. k.) gymnázia. Třeba Das ästethische Wiesel, sass auf dem Kiesel je přece boží. A to hovoříme o době před sto lety.*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru