Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Erupce

19. 04. 2010
16
42
5304
Autor
BigBivoj

erupce korupce aneb něco z přírody...

Sever střechy Evropy

zahalil černý mrak
těžko ptákům létá se

ano, i těm vrahům ocelovým

těžko lidem dýchá se
tajemný černý prach

Těšil jsem se na jaro
na rozkvetlé stromy
plné hmyzu, ptáků
těšil jsem se na léto
na život dárné teplo
provoněné louky
a na medové stráně

Místo něj budu mít
ledové peklo
povadlý jarní chlad
zvětralé pivo
a v něm ten dusivý
sirný smrad

Zatím si však pevně stojí
na nohou a skalách
ledovec ostrovních hor
ten z říše pekel vrah
a při vyslovení
jeho satanského jména

Eyjafjallajökull

mi do duše
černý měsíc vplul
až jde z toho strach


...a zvápněla mi z toho moje šišinka :)

... jdu se tam podívat, jdeš se mnou ?

 

http://maps.google.cz/maps?f=q&source=s_q&hl=cs&geocode=&q=Eyjafjallaj%C3%B6kull+sopka&sll=64.28276,-16.611328&sspn=3.644246,12.150879&gl=cz&brcurrent=5,0,0&ie=UTF8&hq=Eyjafjallaj%C3%B6kull+sopka&hnear=&ll=63.797043,-19.599609&spn=0.463278,1.51886&t=p&z=9&iwloc=A&cid=11292917219314678244

 



42 názorů

bivojku, ta si úplný soptík

BigBivoj
17. 05. 2010
Dát tip
nesmuť milé Norsko, půjdeme to něčím zapít dokud je čas, Vindal... a pivo zatím teče :)

Norsko 1
16. 05. 2010
Dát tip
dík za avi, bivoji. jsem zklamán

BigBivoj
16. 05. 2010
Dát tip
Tak saharko, říkáš vzpomínková jó ? ... BUDEME MÍT MY NAŠE DĚTI A DĚTI NAŠICH DĚTÍ ještě dlouho na co vzpomínat, a proklínat duben roku 2010 TO SI ZAPIŠTE NĚKAM VŠICHNI! :(( Bohužel je škoda, že se nejmenuje Milešovka

Petrusha
23. 04. 2010
Dát tip
a globálne otepľovanie :)

BigBivoj
22. 04. 2010
Dát tip
ano, ano ohřejem se nachvíli a pak, pokud se neudusíme si v létě nakoupíme svetry,uhlí... ...a vnoučatům budeme vyprávět, co to bylo a jak vypadalo kdysi léto...

renegátka
22. 04. 2010
Dát tip
Četla jsem ten článek.Vypadá to, že se ohřejem.

BigBivoj
22. 04. 2010
Dát tip
renegátka: "trochu světla vnesu než se k zemi snesu" all: zdravím všechny věrné posluchače a čtenářové :) ...už je to dobrý ale ta Katla mi fakt nedá spát http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=666416

renegátka
22. 04. 2010
Dát tip
Sopka se probudila a ty taky.Ona přinesla černý mrak doufám, že ty neseš světlo.

vesuvanka
21. 04. 2010
Dát tip
Petrusho, děkuji. Máš pravdu, že taková domněnka by potřebovala fyzikální zdůvodnění, které se nepodaří stejně tak jako předpověď, kdy se vulkán probudí - vše jsou jen dohady lidí. Byl to můj momentální nápad, když jsem si data erupcí zapisovala, ale přiznám se, že nevím, kdy byl zaveden současný kalendář a jaký je časový posun. Je fakt, že dříve byly zaznamenány jen silnější erupce a slabší, kterých mohlo být víc, upadly v zapomenutí. Poslední časový úsek, kdy začaly být erupce sledovány je skutečně z hlediska trvání Země hodně krátký.

Petrusha
21. 04. 2010
Dát tip
ja osobne si zase myslím, že to náhoda bude ... zem vo svojej vekatosti myslím na nejaké tak malicherné časové úseky ako sú mesiace v roku viacmenej kašle ... skôr by to chcelo mať údaje exaktnejšie rázu ... nejaké meranie síl ja neviem či magnetizmu, sily gravitačného pôsobenia, silu žiarenia a podobne čo ja viem čoho ... či to má nejaký význam a možno tiež nemá a zem si jednoducho robí čo chce a kedy chce ... musíš tiež vziať do úvahy i to, že mnohé záznamy sú robené na základe iných kalendárnych roztriedení a ich prevod na dnešné dátumy nemusí byť presný prípade, že mnohé z erupcií vôbec písomne zaznamenané nikdy neboli ... a to, čo my máme za poslendým pár storočí nejako podchytené je strašne malý časový úsek, aby sme ho mohli brať tak nejak vážne ...

vesuvanka
21. 04. 2010
Dát tip
Petrusho, děkuji za odezvu. Přesně tak jak píšeš, bez vulkanické činnosti by byla naše planeta bez života - život by nevzniknul. Ta knížka musí být zajímavá, o souvislosti gravitace měsíce, sopečné činnosti a pohybu kontinentů jsem ještě nečetla, ale je možné, že určitá souvislost existuje. Zabývám se vulkanologií amatérsky a když jsem si dávala dohromady data historických erupcí a začala sledovat i současné (nejen roky, ale i měsíce), došla jsem k zajímavému závěru, že v některých měsících dochází častěji k mohutným erupcím - za jeden z vulkanicky nejaktivnějších měsíců považuji srpen - uvedu jen velké erupce, které mi utkvěly v paměti, ale dohledala bych jich víc: 24. 8. 79 - Vesuv 8. 8. 1779 - Vesuv 27. 8. 1883 - Krakatoa začátek srpna 1997 - Soufrier, Monserat v Malých Antilách 7. 8. 2009 - Kasatochi na Aljašce Zdá se mi, že to není náhoda, další aktivní měsíce jsou březen, duben a červen.

Petrusha
21. 04. 2010
Dát tip
to že k erupcii prísť môže a navyše aj dôjde je isté ... zem je živá, ak by živá nebola a nemala by vulkanickú činnosť, nebol by na nej možný život ... je to už dávnejšie, čítala som o tom pár vecí v nejakej knihe (ja si názvy proste nepamätám - názvy, mená pffuuu = veľká diera)- podstatou celého toho rozboru bol vzájomný vzťah mesačnej gravitácie, sopečnej činosti, pohybu kontinentov, morských prúdov atd. ale i zásahov človeka na celkové podmienky života na zemi ... viacmenej to bolo spojené s postojmi ku globálnemu otepľovaniu a polemike, či za to môže človek, alebo nie - bolo to moc zaujímavé, ale ja som len laik, takže sa do vysvetľovania radšej nepustím, lebo viem, že by som to kardinálne zvrtala :)

BigBivoj
21. 04. 2010
Dát tip
Ferry to já ne ale wiki :) ...dúsledky otravy sopečnými exhalacemi atp, otrava fluoridy...

Ferry
20. 04. 2010
Dát tip
Prosímtě, Bigu, na co ty dokážeš svést zvápenatění šíši... t*

vesuvanka
20. 04. 2010
Dát tip
Bigbivoj - díky :-))) Výbuch svaté Heleny 18. 5. 1980 pamatuji moc dobře, i jeho následky. Občas sleduji, jak se vrací život do postižené oblasti, která byla vyhlášena za národní park. O supervulkánu v Yelowstonském parku jsem viděla zajímavý film. Ale mám dojem, že se nedají určit přesná data dalších erupcí. I já mám dojem, ze je to trochu vykonstruované, aby byl na světě další katastrofický scénář, ale na druhé straně není vyloučeno, že k nějaké erupci někdy dojde, ale může být mírná. Tato tajemství příroda člověku neodhalí. Českého středohoří je mi moc líto...

vesuvanka
20. 04. 2010
Dát tip
Petrusho, uvažuješ dobře. Viděla jsem fotky farmy v blízkosti vulkánu, kde farmář se snažil vyplašené krávy a koně zahnat do stájí...

Bíša
20. 04. 2010
Dát tip
Stále to sleduji...

Petrusha
20. 04. 2010
Dát tip
ja telku veľmi nesledujem (vlastne hlavne kvôli bulvarizačnému tónu akéhokolvek spravodajstva, ktoré sa v telke mihne) takže pardon za neznalosť, však obavy z leta nemám - aké bude, také bude ... pomôžem si? Osobne - nemusím mať 35 v tieni...Horšie to bude s úrodou, ak to pôjde takto ďalej, ale tak - i tak už všetko doovážame pomaly z marsu ... inak čo sa tých vedcov týka ,i teórie o supervulkáne v yellowstone, mám k tomu jedinkú malú výhradu ... šecko je to krásne vyšpekulované a vymodelované, ale nechápem ako sa dá niečo také vôbec stanoviť, koľko má ktorá sopka periódu výbuchov? 700 000 rokov ... to je tak šialená história zmeraná len na základe doterajších vedomostí, ktoré navyše vôbec nemusia byť vôbec správne ... navyše celé ložisko môže vybuchnúť úplne inak ako si vedci modelujú ... človek si strašne namýšľa, že vie šecko presne a správne a rád tým straší okolie, ktoré navyše miluje rôzne katastrofické scenáre ...

BigBivoj
20. 04. 2010
Dát tip
Petrusha uvažuje dobře, asi tak jako Noe a jeho rodina na ČRO1 byl dopoledne zajímavý pořad o sopkách s jedním předním vulkanologem... musel jsem se místy pousmát nad naivními dotazy moderátora pořadu, když se ptal na dobu trvání erupce a následných jevů s tím spojených asi jako ti vzdušní dopravci co si myslí že v útery v poledne přestane vulkán chrlit tuny zemského jádra a všechno opět vylétne do oblak jako by se nechumelilo, ale ono bude... a asi i v létě proto beru si dovolenou dokud je čas a má to smysl Jano ty už taky jistě pamatuješ výbuch svaté Heleny a vše co potom následovalo... nejvíc mě ale znepokojilo naše české středohoří, však ty dobře víš!!! a potom ta americká sopka co má periodu jednou za 700 000 let a je údajně největší na světě co se rozlohy kráteru týká, má za sebou 699 000let po výbuchu...

Petrusha
20. 04. 2010
Dát tip
vesuvanka - zábery islandského farmára? nechápem ... o čo kráča? a nie, nežijem na sopke, len tak - uvažujem ...

vesuvanka
20. 04. 2010
Dát tip
BigBivoj - děkuji. Mám radost, že jsem se obrázkem strefila. Petrusho, zaujal mě Tvůj komentář. Přesně tak jak píšeš, přírodní jev, jakým je sopečná činnost, jasně ukazuje člověka, že není pánem tvorstva, za kterého se stále považuje a nutí ho trochu sklonit svoji hlavu k pokoře a úctě. Vadí mi, jak se člověk snaží přetvářet přírodu podle svých představ - třeba už jen tím, jak dělí rostliny i živočichy na užitečné a škodlivé - ničí, to co považuje za škodlívé a za pár let se ukáže jeho krutý omyl. A to nemluvím o devastaci přírody - kácení pralesů, znečišťování ovzduší, vod, betonování úrodných půd a tím i ničení životního prostředí některých druhů živočichů, kteří postupně mizí, jiní jsou ze ziskuchtivosti vybíjeni.... Za mého dětství v padesátých letech se často zpívala písnička"Poručíme větru dešti", byla dokonce znělkou rozhlasového pořadu pro děti - Pionýrské jitřenky. Už tenkrát mi to bylo k smíchu. Ještě mě zaujal odstavec, kde píšeš o životě na sopce d domácími zvířaty , a to velice autenticky, jak bys tam žila anebo jsi to psala pod dojmem záběrů islandského farmáře?...

BigBivoj
20. 04. 2010
Dát tip
Moc pěkně napsáno Petrusho... jo a díky všem nestojím o body či tipy ale o zamyšlení nad tím vším, čím je člověk "navštěvník" této starodávné a nemocné planety vinen, zejména svoji chamtivou činností a přístupem k životu ...a stejně všechny prachy skončí v prachu popela Háber asi radost jako pilot moc mít nebude ale tady je aspoň nad Ruzyní v noci klid ...klid před bouří... To nejhorší ještě ale příjde, na to vezmi jed ...cítím to v kostech a hlavně v šišince :)) ...její sestra se totiž ráno probudila!

Petrusha
20. 04. 2010
Dát tip
na prírodných živloch je krásne to, že je človek na ne krátky - je to nemilosrdné, uznávam, ale vo svojej nadutosti si pán tvorstva totiž myslí, že je pánom tohto sveta bezvýhradne a vcelku ... pričom to nie je pravda je ťažké žiť na sopke, to uznávam, ale je to naša voľba a musíme jej čeliť ak tak konáme, je fakt, že tam s nami žije dobytok i zver zvyknutá na človeka, ktorá trpí, lebo má otupené inštinkty svojím návykom na pohodlnú závislosť, i deti, ktoré sú závislé na rozhodnutiach rodičov znášať krut vrtochy prírody z prvej rady ...i keď vietor a voda sú zasa problém inde a možno i horším inak - je úchvatné po dlhých rokoch pozorovať oblohu, ktorú nehyzdí jediná kondenzačná čiara, ktorých je bežne po oblohe tolko, že vyzerá ako krížovka, zrazu sa musí dať odložiť všetko, čo sa odložiť nedá ...

BigBivoj
20. 04. 2010
Dát tip
díky Jani... to je ono, původně jsem to chtěl dát do díla

vesuvanka
20. 04. 2010
Dát tip

nazdar šišinko*

vesuvanka
19. 04. 2010
Dát tip
sopka inspiruje :-))) TIP

vinca minor
19. 04. 2010
Dát tip
Probuzení ze zimního spánku? Každopádně hezké

nevstal tu někdo z mrtvých?

Bíša
19. 04. 2010
Dát tip
Chjo...

Norsko 1
19. 04. 2010
Dát tip
Švédové jsou potomci Linného, to někde musí bejt vidět

BigBivoj
19. 04. 2010
Dát tip
u nás ve Švédsku je to už znát, viď Norsko :)

BigBivoj
19. 04. 2010
Dát tip
u nás ve Švédsku je to už znát, viď Norsko :)

martinez
19. 04. 2010
Dát tip
u nás žádný mraky ani nic... a dýchá se mi v poho (a to su ten astmatik :o) ale šišinku lituju teda :o)

Norsko 1
19. 04. 2010
Dát tip
jo biologie ...

BigBivoj
19. 04. 2010
Dát tip
šišinka je nepárový orgán... pane profesore :)

Norsko 1
19. 04. 2010
Dát tip
neznám šišinka

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru