Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Loučení se svobodou

Výběr: a2a2a, Markéta, Zbora, Pacer
10. 09. 2010
36
43
9099
Autor
Jinovata

Jožkovi a Kamile


Plechová hala s komínem
jako by tu stála vždy.
Stojí ale jen navždy
někdy od zimy.

Připomíná ti kostel,
podobně jako jí – někde jinde –
připomíná kostel
plechovou halu s komínem.

Vy jste ale již připraveni,
a proto nic z tohoto obrazu nebudete brát za své,
leda kouř svobody ve svatebních šatech,
které se na zbytek života vyvěsí.



43 názorů

než se ženich pověsí :) působí hezky, opravdu se mi líbí přirovnání kostela k fabrice. nikdy jsem si tu podobnost neuvědomil

dobrá spojitost, mezi první a druhou částí básně...

..myslím,,že ano..Dave..

leda kouř svobody ve svatebních šatech, které se na zbytek života vyvěsí. tohle je krása, jinak zbytek básně mi nic neříká, promiň, ale myslím, že je to hlavně můj problém... ale kouř svobody ve svatebních šatech ach díky za zážitek!

Pěkně Krásné...

MarK.
24. 11. 2010
Dát tip
..excelentna rozlucka!*

tiping

Elyn
22. 09. 2010
Dát tip
leda kouř svobody ve svatebních šatech, které se na zbytek života vyvěsí.

Manuamanua
20. 09. 2010
Dát tip
Trochu melancholické, ale jak jinak, když se lidi loučí se svobodou.

Jan Kapoun
19. 09. 2010
Dát tip
Teda, když sem si tuhle báseň četl poprvé, myslel jsem že i naposledy. Napodruhé mě zaujala natolik, že sem jí nakonec četl snad patnáctkrát.. Všimni si že nejsem jediný koho zaujala až po dalším čtení a přemýšlení. Věci, které mi na ní ze začátku vadily, se mi nakonec zdají být předností, asi největší problém jsem měl s kouřem svobody ve svatebních šatech. A to byl možná ten záhadný důvod se vracet v řádcích pořád zpět. Ve mě ta věta vyvolává dojem pálení svobody jako věci, kterou je potřeba obětovat pro to, aby se do těch šatů vůbec někdo oblékl.. Líbí se mi neexistence náznaku pochyb o té věčnosti, jako by ani neexistovala možnost že by se ty šaty nakonec věšely jen na hřebík.. Závěrem bych vyjádřil obdiv nad prostřední slokou, má myšlenku která ve mě vyvolává dojem tisíce důvodů.....

Zuzulinka
17. 09. 2010
Dát tip
tak tady mě beze sporu pobavil komentář Jirky:)

Norsko 1
17. 09. 2010
Dát tip
byl jsem udiven, zmaten ..., všem se omlouvám

Norsko 1
17. 09. 2010
Dát tip
Zlatej výběr. Fakt, jo ?

Pacer
17. 09. 2010
Dát tip
jednoduchostí připomíná matematický vzorec, kam lze vložit jinou budovu, osobu, událost se zaručeně správným výsledkem. TV

Fouckault
13. 09. 2010
Dát tip
naprosto skvělá je střední sloka...*****

Kuchot
11. 09. 2010
Dát tip
jak jen že to je? jo - jak prdel na hrnec!

Markéta
11. 09. 2010
Dát tip
že by "elegance smyslu"...? :) Je to výborné. Pro mne adresnost není zde na překážku srozumitelnosti textu. Naopak. Míra konkétnosti, jež je podaná čistým básnickým jazykem, je úměrná míře přesahu, který může ten který text nabídnout. A zde je ho vrchovatě. ***

Jinovata
11. 09. 2010
Dát tip
a2a2a: Milý a2, ty se nemýlíš snad nikdy. Ne proto, že by ses shodoval s tím, co jsem chtěl říct, ale proto, že vnímáš v takových výšinách, kde má pravdivost úplně jiný, obecný kontext. Abych nenudil podrobnou interpretací sebe sama, zkusil bych říct obecně, o čem jsem chtěl napsat. O stavu duše dvou lidí, kteří jsou natolik dospělí, že už nepodléhají patosům jen proto, že je dovedou zahlédnout. Je to svatební básnička.

Jinovata
10. 09. 2010
Dát tip
Toru: Díky za zajímavou interpretaci. Co se týče toho čtvrtého řádku, sdílím tvé pochyby. Toto místo snad nějak ještě změním, bohužel zatím nevím jak. To proložené "nic" ale vidím jinak, než ty, v mé interpretaci není něčím přidaným, ale v podstatě jádrem, hlavním předmětem básně. I když jinak je má interpretace dost podobná té tvojí. Díky za čtení.

a2a2a
10. 09. 2010
Dát tip
Tak poté, co jsem zápasil s Kamilou mi to nedalo, přece jen tě nemohu jen tak považovat za prosťáčka, a doma, večer jsem konečně snad minimálně našel to své. Tak, zatímco první dvě sloky pro mne symbolizují jasný životní předěl, nutnost zříct se něčeho, co bylo, především pak svobodné nezodpovědnosti či spíše nezodpovědnosti, která vadí nanejvýš každému samostatně a je omluvitelná a nostalgicky podbarvena dětstvím, mládím, bývalou rodinou,pak třetí sloka, a to je ukázka, jak se vyhnout mravoučnosti, když říkáš ...a nyní určitě víte co a jak a trochu té tolerance vám bude slušet, namísto toho, co by jste tedy dělat měli. Tak jsem se tu odhalil. Mimochodem mívám občas výpadky vnímání či nedostatky bystrosti. Za těchto okolností oceňuji ten vskrze prostý jazyk, prostý jakýchkoliv úvah o něčem významném, zásadním, jen prostě konstatuješ známé a nevyhnutelné s jemným podtextem, ...nezklamte, vždyť já vám chci věřit. A tak mi snad uvěříš, že za tyto atrybuty dám výběr, neboť ta báseň je ukázkou toho, jak lze pod téměř hovorové vyjádření skrýt a nezveličit trochu nostalgie, trochu přání a trochu poučení. A pokud se mýlím, tak mi to dej znát.


synáček
10. 09. 2010
Dát tip
*

dadadik
10. 09. 2010
Dát tip
mně se líbí, je jasná jak facka... akorát že ne na zbytek života, to né :)

Metta
10. 09. 2010
Dát tip
co kdyby se slovo ¨svobody¨ vyhodilo ? kour ve svatebnich satech

Honzyk
10. 09. 2010
Dát tip
..."vy jste ale již připraveni" (Jožka a jeho K.)...no OK, budiž jim přáno . Zřejmě(?) prostoupeni Pánem dostávají tři strofy...rodinná záležitost... /přes šedesát návštěv, jak koukám, většina čtenářů nakoukla a vycouvala - pokusy o ´rozšifrování´ : s podivem.:D /

Jinovata
10. 09. 2010
Dát tip
a2a2a, to je vtipné. Jednak tvůj souboj s Kamilou a druhak to, že právě ty právě u mne nepronikneš. S Kamilou a Jožkou to má společné jen to, že oni se vzali, ale jiné know how nemají.

a2a2a
10. 09. 2010
Dát tip
po Jožku a Kamilu, asi už za to nemohu

a2a2a
10. 09. 2010
Dát tip
pro Jožku a Mamilu, samozřejmě, poslední dobou vtipkuji víc, než je zdrávo

a2a2a
10. 09. 2010
Dát tip
Jak rád bych zde prokázal schopnost proniknout třeba jen po svém, ale přijde mi to, že je to adresné snad jen pro Jožku a Kamila, našel jsem se trochu ve 3. sloce.

Norsko 1
10. 09. 2010
Dát tip
kdyby neexistuje. při tvém vzdělání

Jinovata
10. 09. 2010
Dát tip
Kdybys nereagoval 5 vteřin po vložení, viděl bys již verzi s opraveným formátováním ;-)

Norsko 1
10. 09. 2010
Dát tip
no vida, už se to dá číst

Norsko 1
10. 09. 2010
Dát tip
roztaženost, téma dne ?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru