Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

o lese, o houbách a jiných tajných věcech

16. 12. 2010
11
18
2865
Autor
Markel

...........a bylo nám spolu tak krásně

 

 

Zvoní budík. Je půl páté ráno a slunce nakukuje do oken. Hltáme snídani, bílá káva a rohlík s máslem nám chutnají.Tatínek si ovinuje nohy onucemi a šikovně nastupuje do holínek, já ucpávám zívající pusu hnědým pionýrkám. A proč to všechno?
Protože les nečeká a už vůbec ne v sobotu ráno. To si přivstanou úplně všichni houbaři a i my se k nim najisto počítáme a tudíž také najisto počítáme s omáčkou a polévkou k nedělnímu obědu.
Bereme s sebou stařičký proutěný košík, na jeho dno ukládáme chléb s máslem a jablka.
Vyrážíme na cestu. Mám ráda tahle letní rána, jsou mrazivá, probouzející se slunce je každou minutou usvědčuje ze lži, rozehřívá nás při chůzi. Nohy a ruce vláční a zbavují se noční zatuhlosti.
Já to tak nepociťuji, ale tatínek, má už svoje léta, jde krok od kroku křepčeji. Zpíváme si vojenské písničky, které si tatínek přivezl z vojny. Jsou silácké, rytmické a melodické, moc ráda si je notuji s ním. Vzduch mi proudí plícemi a stromořadí lemující hlavní silnici nám uspořádalo zelenou zdravici. Nikde ani živáčka. Ostatní houbaři snad ještě spí a nebo zaparkovali své škodovky na příjezdových cestičkách vedoucích do lesa. Já a tatínek dobře víme, že les čeká, až přijdeme my. Zná nás a oceňuje naše snažení, nesmrdíme mu pod nosem benzínovými výpary, cigaretovým dýmem, našlapujeme lehce po mechu a co je hlavní, nehlučíme.

Tatínek má můj obdiv, neboť rozezná podle zpěvu každého ptáka, který se nám ozývá nad hlavami, mistrně ukrytý ve větvích stromů. Zná i názvy těch stromů. Zná každou studánku, kde se můžeme během dne napít, zná malé zapomenuté rybníčky skryté v houští. Tam se mohu vykoupat a téměr pohladit peří divokým kačenám, plavu a splývám s vodní hladinou, občas mne postříká tempy vylekaný kapřík. Zatímco se cachtám a kamarádím s potápníky, slunce vystoupalo na vrchol a chvíli tam udýchaně odpočívá. Chladná voda a s ní i já se poddáváme jeho laskavým dotekům.
Tatínek ví o tajných místech, kde rostou ty největší praváky, ví o místech pod břízami, kde se štíhlí březáci chlubí svými oranžovými hlavičkami, zná místa pod modříny, kde na nás čekají mazlavé kloboučky klouzků, tak dobrých a peprných v polívce či omáčce. Tatínek zná i zarostlá zákoutí, kde roste ostré maliní obsypané voňavými plody. Zakusujeme jimi svačinu, šťáva, rudá jako krev, nám teče po bradě. Teď nastává ten správný čas, kdy zazpíváme tajnou písničku, kterou vymyslel můj tatínek.

Písnička je o tom, jak slunce krásně svítí, jak les voní, ptáci zpívají a my jdeme na maliny, na jahody a na borůvky. Jen my dva ale víme, že tím zpíváním chceme ošidit poledním vedrem unavené houby. Chtějí nás zahlédnout, chtějí si poslechnout naši krásnou písničku a ztrácejí obezřetnost. Proč by se bály, vždyť je nabíledni, že jdeme s tatínkem na maliny, borůvky a možná i nějaké jahody cestou sezobneme. Také nám nahrává ne všem houbařům známý fakt, že houby jsou už od narození zvědavé. Vystrčí z mechu hlavičky.....a my, chňap! Držíme neopatrnou houbu za tělíčko a já, proč bych to nepřiznala, se za ten úskok trochu stydím. Nerada šidím. Ale tatínek říká, a ten to všechno zase ví od svého tatínka a ten zase od svého, že hříbky a bedly a křemenáče se na nás vůbec nezlobí. Mají u svých nožiček, až tam úplně dole v lesní prsti, schovanou spoustu malých dětí, takže žádná smrt, nic nekončí, další houby a houbičky budou růst, zvědavě se rozhlížet po lese a končit v košících tátů a holčiček, kluků a dědečků, babiček a maminek.

S plným košíkem se vracíme s tatínkem domů a zpíváme si.Teď na rozdíl od těch ranních vojensky rázných notujeme si píseň slovenskou, co mám nejraději: já jsem bača velmi starý, nedožijem do jary..... Tu tatínek umí moc pěkně, má krásný hlas, a písnička je zádumčivá a smutná. Hodí se k prašné cestě, kterou se vracíme domů, stíny se dlouží, i ptáci ztichli. Snad poslouchají: ... nebudů mi kukučky kukať, na tom mojom …, už si nevzpomínám, jak je to dál.

Slunce už zamířilo k západu a je mírně uzardělé. Aby ne, když celý den svědomitě svítilo. Jen si nemyslete, že to nedá žádnou práci. Jen si to zkuste, kráčet po obloze hodinu po hodině stále stejným tempem a v té správné výšce, odměřovat správně stupně celsia tak, jak si poroučejí rozmazlené hodinové ručičky, jen si to zkuste.


18 názorů

Markel
23. 12. 2010
Dát tip
guy: díky moc, jsem ráda, že osvěžila, přeji krásné svátky vánoc a optimální celý rok 2011

guy
21. 12. 2010
Dát tip
s nápovědou "košiara" už jsem byl předběhnut, tak jen k tomu dodám, že za nás byla ve škole v hudební výchově zařazena mezi povinné jinak fajn letní malinové osvěžení v předvánočním shonu :-)

Markel
20. 12. 2010
Dát tip
těša: možná máš pravdu, že to do textu nepatří, ale předělávat už nebudu, měj se pěkně :-)), pěkný den

těša
19. 12. 2010
Dát tip
jasně, to jo (v něčem souhlasím, v něčem né, což je jedno), jenom myslím, že to do textu - jakýhokoli - nepatří.

Markel
19. 12. 2010
Dát tip
nemám ráda kuřáky, otravují život lidem kolem, nechápou, že je nechceme jen buzerovat, ale že nám ty cigarety fakt smrdí a není to naše rozhodnutí, že nám ubírají minuty našeho života. Když si dáváme s kamarády turisty v hospůdkách během cest v poledne jídlo, to jsem nejvíc vytočená, když jeden dva kuřáci dokážou zasmrdět celou místnost, prostě vnímám to jako bezohlednost nejvyššího kalibru, je mi jasné, že ty, jako kuřák, to tak nevnímáš, zkus si to ale představit. Taky rostu, když matky tlačí kočárky a hulí, popel padá do kočárku, jistě i doma svým ratolestem čmudí pod nos, chjo! Nejvíc, alespoň v poslední době,se mi zdá, hulí víc baby, prý jim to škodí víc než mužskejm,četla jsem nějaké učené pojednání, tak asi tak (a mezi námi, nikde to neříkej, můj tatínek byl hodně silnej kuřák) ale v lese nekouřil, aby mi udělal radost. A přiznám se bez mučení, že taky občas zajedeme autem na houby. Páčko :-))

těša
19. 12. 2010
Dát tip
aŤ už je to myšleno jakkoli, vadí mi ty mentorské pasáže. jestli jezdím na houby autem, odpoledne a rád si u toho dám cigáro, tak jsem horší? prosím, nemám nic proti, ale chtělo by to i napsat proč. (... Autor stojí o hlubší kritiku)

Alegna
17. 12. 2010
Dát tip
Tma jak v pytli Ó

Markel
17. 12. 2010
Dát tip
Alegna: díky za kukýnka a *, pěkný večer, taky je už u vás tma:-))

Alegna
17. 12. 2010
Dát tip
pěkné, mně blízké *

Markel
17. 12. 2010
Dát tip
sveřep: díky za navštívení :_))

sveřep
17. 12. 2010
Dát tip
taková neobyčejná obyčejná věta:...takže žádná smrt, nic nekončí, další houby a houbičky budou růst, zvědavě se rozhlížet po lese a končit v košících tátů a holčiček, kluků a dědečků, babiček a maminek.

Markel
16. 12. 2010
Dát tip
Jarmila_Moosová: díky, já jsem to nevěděla úplně jistě, taky jsem si myslela košiari, ale ta jistota tam nebyla, jsem ráda, že jsi se u mne zastavila a že se ti moje povídání líbilo, dobrou noc Norsko 1: jsem ráda, že jsi spočinul zrakem na mém dílku, měj se krásně :_))

Norsko 1
16. 12. 2010
Dát tip
viz dětství *

... na tom mojom košiari... co já se jí nazpívala a nahrála na housličky (jediná, kterou jsem na ně uměla) - moc pěkné povídání, Marti *****

Markel
16. 12. 2010
Dát tip
Štírka: jsem ráda, že se ti moje povídání líbila, je to pro mne povzbuzení k dalšímu snažení na poli prozaickém, díky

Štírka
16. 12. 2010
Dát tip
Tvá povídka se mi velice líbí- jsem též z houbařské rodiny a ač jsem sova, ráda vzpomínám na to šílené vstávání před čtvrtou, poněvadž křemeňáci čekat nebudou.... a ty já si ujít nechat nemohla.. zdávalo se mi o hledání hříbků... a dodnes je to něco, nač nebude nikdy škoda času :-) t*

Markel
16. 12. 2010
Dát tip
Diana: jo, můj tatínek nebyl obyčejný tatínek, měl duši dítěte, byl hravý, užila jsem si, díky, že jsi se zastavila, tipínek mi nadělila, já, jak víš, povídky či prozaické věci nepíšu, ale zkusím to, snad se časem trochu vypíšu, krásný večer :-))

Diana
16. 12. 2010
Dát tip
Moc krásně se četlo, jako pohádka. Měla jsi báječného tátu, šťastlivko! Něco z té idyly se mi usadilo u srdce a hřeje...******

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru