Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Poprava

17. 12. 2010
2
20
2102
Autor
FAE BOMB

 

Do soudní síně jsem přišel jako jeden z prvních. Z kožené aktovky jsem vytáhl štos lejster a pročítal je. Všechny ty papíry jsem držel v ruce aspoň stokrát. Celá věc byla, bohužel, jasná. Nenacházel jsem prostor pro žádnou právnickou kličku. Soudní síň se pomalu zaplňovala. Bál jsem se ohlédnout. Pohled do očí pozůstalých bych asi neunesl.

Pak přivedli obžalovanou. Naše oči se setkaly. Ve tváři měla prázdný výraz. O něco později přišel soudní zástupce a soudce. Cítil jsem z nich tabákový kouř...

Soudce formálně zahájil přelíčení a státní žalobce přednesl obžalobu. Pak následovaly výslechy svědků, soudních znalců v oblasti psychiartie, patologie a dopravy. Vpodstatě říkali jen to, co jsem měl v papírech. Neustále jsem listoval v kopii spisu, abych našel alespoň něco k obhajobě. Nic jsem nenacházel...

Pak jsem se ke slovu dostal já. Snažil jsem se zpochybnit lékařské posudky tvrzením, že moje mandantka není duševně v pořádku, protože žádný normální člověk záměrně nenajede do lidí náklaďákem. Víc jsem na obhajobu, bohužel, neměl. Pak, jako takzvané "poslední slovo", dostala možnost promluvit obžalovaná. Prý to udělala záměrně, neboť chce dostat trest smrti. Údajně chtěla se vším skončit už dávno. Znova zopakovala to, co bylo v dopise na rozloučenou, který napsala několik dní před činem. Pokud by odešla jako neznámý sebevrah, bylo by to pro společnost příliš laciné. Rozsudek byl vynesen.

*****

Jako její právní zástupce jsem musel být přítomen. Měl jsem totiž povinnost jí sdělit, že prezident žádost o milost zamítl. Teď už tak statečná nebyla. Omlouvám se za vulgaritu, ale posrala se, pochcala se a poblila se. Katovi a jeho pomocníkům dalo velkou práci, než jí strčili hlavu do oprátky. Ač byla spoutaná, bránila se zuby nehty. Prosila, plakala, škemrala o slitování. Dokonce se odvolávala i na milosrdenství boží, přestože byla ateistka.

Teprve až s oprátkou na krku se trošku zklidnila. Brečela a třásla se strachy. Nesrozumitelně drmolila modlitbičku o "Andělíčkovi ,můjstrážníčkovi". Jinou zřejmě neznala. Ticho k prasknutí. Atmosféra byla napnutá jak špagát. Cítil jsem, že nikdo s tím co se má stát, nesouhlasí. Každý si pravděpodobně říkal, že dělá jen svou práci.

Ředitel věznice hleděl na své náramkové hodinky. Vteřinová ručička se neúprosně blížila ke svému cíli...

Ostrý hvizd píšťalky prořízl vzduch. Zarachotil poklop od propadla. Zavřel jsem oči. Modlitbička o "Můjstrážníčkovi" utichla. Bylo slyšet jen kopání nohou do vyplechované díry v zemi a vrzání provazu. Nevydržel jsem to a z popravčí místnosti utekl.

*****

Taková pěkná holka! Pokoj její duši...

 


20 názorů

Edvin1
28. 12. 2010
Dát tip
Právě strohost, popisný styl, to záměrné zůstávání na povrchu věci, beze snahy proniknout do duše kohokoliv, a nemusela by to být nezbytně duše popravované, může na čtenáře hluboce zapůsobit a donutit jej, aby se do těch propastí vydal sám. Už ta nabádání, abys napsal něco o motivaci vražedkyně, svědčí o skutečnosti, že jsi čtenáře donutil zamyslet se. Oni žádají od Tebe, co si sami představit nedovedou. Proč bys to měl umět Ty? No vlastně, pro oni nemusí, a Ty ano? Odpověď je nasnadě: Protože Ty jsi autor. A pro svůj text si nárokuješ termín "povídka". Pokud se spokojíš s pouhou reportáží, nebo dokonce s dopisem, ve kterém nějakému svému kamarádu Pepovi sděluješ, co jsi včera musel sledovat, tak je to text výborný, zajímavý, působivý, super sepsaný. Pokud si však nárokuješ žánr "povídka", pak mají Tví kritikové recht - měl bys pomyslet, "proč a jak". a výsledek svého dumání sepsat stejně šikovně, jako text nynější. Změníš-li tedy žánr, dám Ti rád tip. Dokonce Tip. Ed :-) P.S. Mrknu se na jiné Tvé texty. Jsou-li stejně kvalitní, předplatím si avíza. :-)))

těša
19. 12. 2010
Dát tip
proč bych měl při čtení povídky gůglit? jako čtenáře mě snad autorova inspirace nezajímá, ne? -- zakončení s fotkou se mi nelíbí. nepovažuju ten text za povídku, ani nic podobného. "Prostě jen technickej popis provedení rozsudku. To se asi povedlo..." proč teda písmák? proč povídky? /a "posrala se, pochcala se a poblila se." v tom kontextu působí dost hrozně; jinak je to napsaný celkem pěkně, na můj vkus./

FAE BOMB
17. 12. 2010
Dát tip
Asi tě něčim přejedu!

Andyhell
17. 12. 2010
Dát tip
To nezní jako doporučení! UTFG = vygůgli si to, mě se to teď nechce hledat, takovej fanoušek zas nejsem, abych to měl v záložkách :))

FAE BOMB
17. 12. 2010
Dát tip
Cituji: Bez jména by to byla jiná, to bych nic nenamítal. To zní skoro jako doporučení. Zkratku UTFG neznám, takže mě nijak neuráží, ač by třeba měla... Furt's nedal tu adresu...

Andyhell
17. 12. 2010
Dát tip
UTFG (a kdo říká abys mazal? řikám, že mi se to nelíbí, ostatní ať řikaj o co chtěj a ty si piš taky co chceš :))

FAE BOMB
17. 12. 2010
Dát tip
Hoď adresu. Mrknu se. Nejsem si zcela jist, jestli bych měl mazat jméno a fotku kvůli názoru jednoho člověka. Větší půlce lidí to jméno stejně nic neřiká...

Andyhell
17. 12. 2010
Dát tip
Jednak bych si netrouf, a jednak o Olze už toho bylo napsáno dost, má i vlastní web, netřeba to kazit dalšími amatérskými pokusy :) Bez jména by to byla jiná, to bych nic nenamítal.

FAE BOMB
17. 12. 2010
Dát tip
Andy: Taky jsem to někde čet'. Ten kat byl natolik znechucenej, že (kupodivu) "pověsil" svoje řemeslo na hřebík a začal normálně pracovat... Jméno jsem původně ani zmínit nechtěl. Kdo chce, něchť z náznaků pochopí... K přiživování na jméně se hlásim. Určitě je to nejpěknější vražedkyně, která kdy byla u nás popravená. Ty, když jseš takovej vodborník, tak něco napiš. Tvoje zpracování si velmi rád přečtu!

..Bombe..marná sláva..souhlasím a andyhellem.. ..si na ten příběh sama nějak nevzpomínám.. ..todle je fakt málo..porava..no..

Andyhell
17. 12. 2010
Dát tip
Neměl si ho vymyslet, ale nastudovat, když píše o skutečném příběhu. Kdyby to bylo o trestu smrti obecně, bylo by to něco jiného. Takhle mi to trošku přijde jako přiživování se na "slavném" jméně. On právě ten důvod je na tom to zajímavý. Taky vyšel kdysi (v Reflexu asi) rozhovor přímo s tím katem, to bylo taky zajímavý, autentický a silný. No promiň, no, jsem zaujatej :))

FAE BOMB
17. 12. 2010
Dát tip
Šepotko, tady nejde vo řešení motivace k vražednýmu útoku jako spíš vyžívání se v popravě bližního svého... Nebo s trestem smrti naopak nesouhlasim. Těžko říct, co je mi bližší...

FAE BOMB
17. 12. 2010
Dát tip
Andy: Nepředpokládám, že narazim na hepnarologa, takže tuhle část jsem trošku vodfláknul. Nechtěl jsem si to totiž sám sobě zaspamovat ňákym filozofovánim, protože mi šlo hlavně vo tu popravičku... :-) Důvod, proč to udělala, to jsem fakt řešit nechtěl. Prostě jen technickej popis provedení rozsudku. To se asi povedlo...

..no právě o to jde..mohl sis ten důvod vymyslet..

Andyhell
17. 12. 2010
Dát tip
Jako sorry, jo, ale příběh Olgy Hepnarové je velmi, velmi silný a velmi nosný, to se dalo zpracovat výrazně líp. Především ten důvod proč, ano, ten tu výrazně chybí. " Prý to udělala záměrně, neboť chce dostat trest smrti. Údajně chtěla se vším skončit už dávno, ale chyběla jí odvaha to vykonat." Jako skoro Hepnarologa mě takto povrchní popis skoro uráží :(

FAE BOMB
17. 12. 2010
Dát tip
VT: Naturalistickej popis skutečnejch událostí... Jiný slova mě pro onu historickou událost fakt nenapadaj'...

FAE BOMB
17. 12. 2010
Dát tip
sep: Proč to udělala? To asi neví nikdo. Vzala náklaďák a zhruba vosum lidí zabila. Spoustu dalších lidí vážně zranila. Myslim, že to vod ní asi nebylo pěkný. A při vykonání rozsudku skutečně moc statečná nebyla... Jediný, co je na tom "pozitivního", je to, že malá holka, bylo jí něco přes dvacet, umí jezdit s náklaďákem. Sice mám papíry na "céčko", ale k těm velkejm potvorám mám respekt. Vpodstatě jsem ale řídil jen Tatru (číslo) a V3S...

..bombíku..není to špatné ale něco mi tam chybí.. ..ten důvod..proč..

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru