Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vaříme s FAE BOMB - Šípkové víno

31. 12. 2010
4
7
2073
Autor
FAE BOMB

 

Příroda nám nabízí nepřeberné množství příležitostí, jak si zlepšit náladu. Zcela bezplatně a navíc s prokazatelným prospěchem pro naše zdraví. Uživatelsky přátelskou alternativou k pančovaným lihovinám se jeví šípkový víno. Šípky jsou v přírodě volně k natrhání a jen ostudně línej člověk se bude vymlouvat, že je nemá k dispozici...

Jak tedy při výrobě šípkovýho vína postupovat? Internet doporučuje použít šípky sušený. Pak to údajně bude mít lepší chuť. Nechť tedy máme sušený šípky. Dále potřebujem vodu, cukr, citrón a kvasnou nádobu. Krom toho potřebujem prostor pro kvašení. Toto je zcela jistě nejdražší položka na seznamu použitých pomůcek. K výrobě šípkovýho vína potřebujem barák nebo byt...

Šípkový víno jsem spáchal poprvý a povedlo se. Postupoval jsem takto: Vypral jsem půl kila sušenejch šípků ve studený vodě. Část internetu ovšem doporučuje šípky spařit. Předpokládám, že tak, že šípky nasypete na cedník a prolejete je svařenou vodou. Možná i tak, že je naházíte do vařící vody a prakticky hned zcedíte. To vám sice radikálně sníží počet nežádoucích kvasinek na primární surovině, ale bohužel zabijete i kvasinky žádoucí. Oddálíte tak nástup samovolnýho kvašení, protože vaši kamarádíčkové z řad pracovitejch kvasinek umřou...

Jako kvasnou nádobu jsem použil pětilitrovou PET-flašku vod nějaký laciný limonády. Pochopitelně jsem jí dobře vymyl a vypařil horkou vodou. Naházel jsem tam vypraný šípky. Jak již řečeno, půl kila sušenejch. Zalil jsem to převařenym roztokem cukru. Internet doporučuje rozdílný množství. Já jsem dal kilo. Taky jsem přidal šťávu ze dvou citrónů. V zájmu krize lze údajně použít i kyselinu. Nejlíp citrónovou, ale možná by šla použít ta z baterky našeho Rolls-Royce...

Počkal jsem, až to vychladne a nasypal tam kvasinky značky Vinka. Daj' se koupit v drogerii a stojej' něco kolem sedmi korun. Optimální je nechat je pár dní rozkvasit ve vhodnym roztoku. Jestliže věříte přírodě, dávat je nemusíte. Postavil jsem to v kuchyni na lednici. Předpokládaná průměrná teplota kolem dvaceti stupňů. Živnou sůl jsem nepoužil...

Ta věcička začala kvasit asi až tak po tejdnu. Jako domácího vařiče piva mě to docela stresovalo, páč pivní kvasinky za práci fakt vzít uměj'. Pivo stáčíte už za 7-10 dní. Vinný kvasinky jsou naproti tomu lemry líný, takže výsledek svýho snažení jsem stočil až po víc jak měsíci. Doporučuje se stáčet to hadičkou a naopak nedoporučuje lejt to přes trychtejř. To jsem udělal já. Celkově toho byly tři litrapůlkový flašky. Poslední flašku jsem si voznačil. Dostal se tam totiž i kal za dna, což představuje určitý riziko. Po zhruba čtrnácti dnech jsem voznačenou flašku vyvochutnával. Bylo to dobrý. PETku jsem měl zavřenou, takže se voxid uhličitej uvnitř hromadil a rozpouštěl se v kapalině. Netechnicky řečeno, byl z toho šampus, což jsem chtěl. Dneska si s tim připijem. Rodina to předběžně vochutnala a prej je to dobrý. A to jsou, 'sím pěkně, militantní abstinenti!

Takže si to zrekapitulujem... Na půl kila sušenejch šípků dáme kilo cukru. Asi je možný i víc. Chceme-li, vokyselíme. Dáme vodu. Šípky nám část vody vychlastaj', takže po pár dnech doplníme. Máme-li strach, použijem kvasinky. Po skončení primárního kvašení stočíme. Necháme uzrát. Hotovo...

Kilo zlevněnýho cukru stojí v supermarketu deset korun za kilo. Jsou z toho tři PETky po litru a půl. Litr vína stojí pod dvě padesát. Slušnej způsob, jak ušetřit na daních!

 

Dobrou chuť přeje                    FAE BOMB 

 

 

 


7 názorů

FAE BOMB
11. 01. 2011
Dát tip
Ten poctivě sušim. Konkrétně chlebový kůrky. Vobčas totiž potřebuješ vosmažený kostičky chleba. Třeba do polivky. Proč tam ten chleba ale musíš smažit celej, žejo...? Tak prostě kůrky vokrájíš a usušíš. Až jich bude hodně, tak je zkvasíš. Nemám s tim ale žádný zkušenosti. Až budou, tak napíšu "dílo"... :-))

FAE BOMB
10. 01. 2011
Dát tip
ginger: Zrovna dneska jsem stočil druhou várku ze stejnejch šípků a aspoň podle barvy bych usuzoval, že to bude ještě lepší. Rozhodně to nechám překvasit ještě jednou. Pak možná sesypu třikrát přejetý šípky ze sklenic (krom petky mám ještě 2x5 sklo) do jedný kvasný nádoby a přejedu to znova. Pár sušenejch ještě mám, takže mi to vystačí do jara, respektive do pampelišek. Ty jsou taky super. Krom toho zrovna zkoušim jabka...

FAE BOMB
01. 01. 2011
Dát tip
Taktéž mám srdce jako zvon na čištění ucpanýho záchoda... :-)

Denně si zavdám doušek a mám stále srdce jako zvon! A játra jako kámen. ((-:

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru