Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jak přijít zadarmo k lesu

12. 01. 2011
7
21
3057
Autor
FAE BOMB

Kdo by nevěděl, co je biomasa... http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/209522161800013-uvolnete-se-prosim/obsah/75017-katerina-jacques/

 

Možná si myslíte, že nelze zadarmo získat les. Já však půjdu ještě dál. Poskytnu vám zcela přesnej návod, jak získat les a ještě na tom vyděláte! Že je to nemožný? Čtěte dál a uznáte sami, že to vopravdu funguje!!!

Co k tomu teda potřebujete? Základní vstupní kapitál. Ten se vám ovšem vrátí. A taky nic menšího, než žít pár let zpátky. Že to není žádnej problém? Tak fajn. Můžem jít na věc. Půjdem na to pěkně "vod lesa"...

Zakoupíte si les, respektive nějakou mýtinu. Stará bába nad hrobem tak dlouho špekulovala vo růstu cen lesních pozemků, až byla na umření. Les prodala takzvaně "nastojato", takže veškerý dřevo poskytla k vytěžení. Co ale s tou plochou? Platit z toho daně a nic z toho nemít? Prodala vám to někde v rozmezí dvou až dvoupadesáti za metr. Blbost? Znám člověka, kterej to za přesně tyhle peníze nakupoval. Momentálně má přes pět stovek hektarů polí, lesů, luk a strání. To je zákonem stanovená hranice pro vytvoření vlastní honitby. Teď tam ten chlápek po tý svý honitbě pobíhá s kulovnicí a bije lesní zvířátka po hlavě pažbou, páč je mu líto utrácet za patrony...

Takže do pětadvaceti tisíc máte hektar mítiny. Pro osoby matematicko-fyzikálně málo zdatný upřesňuju, že se jedná vo čtverec sto na sto... 

Mýtinu si vyčistíte. Po těžařích tam zbylo spousta bordelu. Nejrůznější vodřezky, špičky stromů, shnilý dřevo a větve. To si vezmete s sebou domů na topení. Větve proženete štěpkovačem a zbytek zpracujete klasicky na cirkulárce. Pokud máte štěstí, tak vám ta dřevní hmota stačí na celej rok k vytápění a vohřevu teplý vody. Jestli máte kotel na biomasu, tak tim líp. Jak jistě víte z televize, tak v kotli na biomasu se topí především neztrávenými zbytky potravy z Kateřiny Žák. Odpad z lesa vám však poslouží stejně dobře. Ročně tak ušetříte, řekněme, dvacet tisíc, srovnáme-li to s neekologickym vytápěnim...

A co teda s tím slíbenym lesem? Ten si zasázíte. Cena jedný sazeničky tehdy byla mezi 1,20 až 1,40 korun za kus. Podle toho, jestli borovice, či smrček. Co bylo za kolik, už nevim. Jedná se ovšem vo dvouletý stromky. Prvnim rokem je to takzvanej semenáček, takže trocha jehličí těsně nad zemí a druhym rokem je to už jakási větvička. Jsou sice i stromky vzrostlejší, ale ty stojej' víc. Sází se to zhruba tak po vosumdesáti cenťácích, až metru dvaceti. Záleží na víc věcech. Vezmem teda průměr, takže metr...

Protože jste hlavičky chytré, tak si to určitě průběžně počítáte. Bábě dáte dvaadvacet hadrů za hektar. Čistě z dobrý vůle jí dáte k Vánocům dárek za litr. Dvanáct kousků dáte za sazeničky. Sice si můžete nasbírat šišky a vypěstovat si to sami, ale prefabrikát je prostě prefabrikát, že? Takže jsme na nějakejch pětatřiceti tisících za hektar, není-liž pravda...?

Asi si řikáte, kde ten internetovej hlupák, kterýho vpodstatě ani neznáte, přišel k lesu zadarmo, neřkute-li* se ziskem? I po vodečtení úspor na topení jste stále nějakejch patnáct tisíc v mínuse. Ať špekulujete, jak špekulujete, furt vám to nevychází. Tak já vám to teda řeknu. Aniž bych vás dál napínal, přejdu rovnou k věci. Bylo by vode mě nefér, když bych se tu sáhodlouze vykecával a jen tak zbůhdarma plejtval vašim drahocenym časem. Nejsem totiž příznivcem nějakýho únavnýho, a ve svý podstatě bezúčelnýho, vyřečňování se za účelem natahování textu, nemám-li co sdělit. Mnozí tak sice činí, jest to však pro ně ostudou. Již naši staří prapředkové nám zde zanechali jakési moudro týkající se mlácení prázdné slámy. Sám se tedy držim hesla: "Nemáš-li co říci, raději mlč!"  Ač se tím sice neřidím zcela bezvýhradně, dneska to dodržim. Jiné přísloví totiž praví... Ale dost již slov. Všichni určitě chcete vědět, jak lze přijít k lesu zadarmo. Tak já vám to teda řeknu. Nic na plat. Ostatně v úvodu jsem vám to slíbil, takže bych to měl dodržet. Slovo totiž ctí muže...

Tak fajn, jde vo dotace. Stát tehdy měl zájem na tom, aby se veškerá lesní půda ihned po vytěžení znovu zalesnila. Důvod? Les rychlejc vzroste, takže rychlejc začne plnit svojí funkci, ať už je jakákoliv. Zejména se jedná vo zadržování vody v krajině, zabránění erozi, nebo například funkce krajinotvorná. Vlastníka je dobrý motivovat k urychlenýmu osázení oné plochy. Druhou možností je totiž zalesňování takzvanym náletem. Kupodivu to nemá nic společnýho s kobercovym zalesňovánim Hamburku či Drážďan, který bylo provedeno poměrně nešetrně a ve svym důsledku bylo spíš kontraproduktivní. K tomuhle náletu nepotřebujete jediný americký letadlo. Prostě počkáte, až vám tam z okolních porostů nalítaj' semínka. Výsledek se sice dostaví, ale vo dost let pozdějc. Proto teda ta dotace. Tehdy to údajně bylo někde mezi čtyřiceti až pětačtyřiceti tisíci za hektar, dneska pravděpodobně nula.

A jsme doma! Bába a stromky stojej' nějakejch pětatřicet tisíc. I po vodečtení dalších nákladů vám ještě hodně peněz zbyde. Z nich sami sobě můžete vyplácet hodinovou mzdu ve výši desítek korun přes stovku. Topení grátis na celou zimu máte jako bonus, kterej jsem nikam nezapočítal...

 

( *Já neřku-li, vy neřkute-li...)

 

 


21 názorů

Diana
19. 05. 2011
Dát tip
avox - Já jsem bombičce tu výhru odpustila, řídíc se mudroslovím "První vyhrání z kapsy vyhání" :-))) (Ale hlavně, jsem pako, neuměla bych sem fotku vložit).

avox
19. 05. 2011
Dát tip
pobavilo i rozesmutnilo. Když ještě byly ty dotace, bydleli jsme v paneláku, tak bych nevěděla, co s těmi spalitelnýni zbytky. Teď, když už bych je mohla spalovat ve vlastním kotli, jsem ve věku, kdy babky nad hrobem lesy prodávají a já nemám co... ach :-))) */ Diano, výhra zavazuje! dáš sem obrázek, až o letnicích ustrojíš stromek? :-))

FAE BOMB
14. 01. 2011
Dát tip
Na stromky už asi kašlu. Mám k tomu svý důvody. Výhledově bych ale chtěl začít něco jinýho. Chlubit se zatim nebudu, přijdu až s výsledkem, nebo budu mlčet...

Diana
14. 01. 2011
Dát tip
Páni! A já si dělala legraci! Chtěla jsem tě malinko "načechrat" ;-) To nic, "aller Anfang ist schwar", jak říkáme my, rusofilové. Příště už to vyjde.

FAE BOMB
14. 01. 2011
Dát tip
Půl metru pod zem... :-))

..no.-..možná až moc poctvě...)))

FAE BOMB
14. 01. 2011
Dát tip
Ale jim to taky ten rok chcípalo! A já to navíc sázel daleko poctivějc, než voni!

..no..lesník z tebe nebude.:.)))

FAE BOMB
13. 01. 2011
Dát tip
Vyhrává Diana. Ujmuly se skutečně jen čtyři. :-))) Jednak jsem měl asi blbý sazeničky. Přišly mi, že jsou takový ňáký divný. Buď byly přemrzlý, nebo přischlý. Nemám v tom žádný vzdělání, takže mě ten chlápek možná napálil. A taky bylo ten rok strašný sucho, takže ani jinejm lidem se toho moc nechytlo... Diano, pošlu ti GPS souřadnice, kde si můžeš výhru vyzvednout. Vyber si, jakej vánoční stromek se ti líbí, ale ty ovocný stromy bych prosil nechat... :-))

Metta
13. 01. 2011
Dát tip
ani jeden

211

budu optimistka..osmnáct..:)

Diana
12. 01. 2011
Dát tip
Tipuji, že se ujmuly čtyři. Pět?

Glomma
12. 01. 2011
Dát tip
No to jsou mi návody :D Že by lesní zkušenosti ? T.

Vánoce v srpnu, to jsem si vždycky přál! Ujmulo se jich sto?

FAE BOMB
12. 01. 2011
Dát tip
Děkuji za přečtení. Co se lesa týče, ten jsem si chtěl zasázet na poli ve vlastnictví rodiny a kde zahrádkaříme. Stromy jsem pak chtěl prodat jako vánoční. Měl jsem jich 650 a dal jsem za to zhruba litr. Tipněte si, kolik se jich ujmulo. Nejbližší vodhad, neřku-li tip, vocenim vánočnim stromkem zdarma. K vyzvednutí vo prázdninách...

Diana
12. 01. 2011
Dát tip
Jo, to potěší, šepotku ;-)

..bombíku..je mi záhadou..proč k čertu už dávno nejsi pohádkově bohatej!!!!!!!! ..nemluvě o tom..že uvaříš oběd za dvě koruny!! ..nebo seš?..:))) --Květoni..ty seš ale fikanej!!!..:))) ..Diano..jsem na tom stejně..to potěší..že?..)))

k lesu přicházím zdarma skoro denně...a pak zase odcházím...i k rybníku.

Já na to jdu ještě rafinovaněji. Sázím si les přímo na zahradě. Ale, aby to vzbudilo nežádoucí pozornost sousedů, začal jsem nenápadně švestkama.

Diana
12. 01. 2011
Dát tip
Jsem smolařka. Starých paní znám dost, ale každá je chudá jak kostelní myš. Maximálně vlastní květináč - ale les? Asi nezbohatnu :-( Zajímavé*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru