Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

neúrody od nes

18. 02. 2011
13
97
4911
Autor
Krytyk

 

 

 

 

 

neúrody od nes

 

 

křik

 

ve stínu skloněný  

hlas

mé zemi

 

obutý do výměry stop

kovaný o hrany, dutý

zvuk

 

             holý kámen v poli

vklíněný řez

 

 

Lyrický subjekt se v básni projevuje jediným přivlastňovacím zájmenem ve verši: v mé zemi. V básni autorky platí její pravidla křiku, jiný křik třeba ani neslyší, slyšet nechce. Předmětný křik může patřit komukoliv. Křik jako hlas skloněný ve stínu skrývá svého strůjce. Je-li obutý do výměry stop znamená to, že má jen své stopami limitované možnosti. Je přitom kovaný o hrany a dutý, to jak zapadá do oněch stop, o jejichž vymezující hrany škobrtá. Holý kámen v poli se graficky (italikou) vztahuje k vlastnění oné země. Poukazuje k tomu, že tím křikem je kámen. Kámen se svým miliony let starým osudem vypovídá a v souhrnu je právě oním křikem. Dnes umíme domyslet historii holého kamene, který sám o sobě nic říkat nemůže. Křičí nad ním naše kultura a její paleontologická či geologická znalost osudů toho či onoho kamene. Lyrycký subjekt (mluvčí básně nikoli sám autor) si nad svým kamenem uvědomuje jeho někdejší vpád a trvání. To všechno přisuzuje křiku, který je opakem lhostejnosti s níž holé kameny v poli obyčejně míjíme. Jdeme za svou brázdou…

 

  

 

neúrody

 

oblékání vteřin

než stopy odejdou krajem

 

a žádný

            o nich nehovoří

 

--- 

nad střechou Slunce 

v čase bosých tich

 

nedbá

                 nedbá kterého

 

 

 

Jde-li o celek básní, nelze zanedbat souvislost jejich názvů, již by měla potvrdit společná tématika. A zde tomu tak zřejmě je. Neopouštíme pole, kde kamenitost půdy může způsobovat i neúrodu. Napětí mezi slovy neúrody – oblékání – vteřin tvoří mnohovýznamovou možnost výkladu. Neúrody mohou být oblékáním vteřin, ztraceným časem, inflací. Ale čas zde může plynout samostatně a oblékat si různé podoby z nichž jen jedna může být neúrodou. Ve vztahu k dalšímu textu právě může být obléknutou vteřinou kdosi, kdo odchází po pokusu obdělat kamenitou půdu. V čase neúrody pak nikdo o stopách (práce, konání) nehovoří. Jen slunce dál praží na (suchou?) neúrodu. Opět (italikou) graficky naznačená souvislost s: mou zemí a holým kamenem v poli; tentokrát v čase bosých tich, v protikladu ke stopám jsou ticha bosá a tím se (snad) stvrzují lidské stopy v onom konkrétním místě. Půvabná představa, že by slunce nad sebou mělo nějakou střechu také není textem vyvrácena. Slunce nedbá kterého času, kterého člověka; slunce je tak vysoko, že střecha nad ním je v úplném nedohlednu.

 

 

 

 

naděje 

 

dnes právě

bíle prostřeli … jen!

 

paže cest lemují povrch

skrytých těl

 

        větvoví prosté léta

 

a lidé

           kupí kupy sena

 

 

 

A v tom přichází naděje. Není sice jisté zdali prostřeli bílé ubrusy k hostině nebo bíle prostřely vločky k zimnímu oddechu. Zem nás přijímá, jsme v ní těmi skrytými těly a ona zem nám to připomíná svými náhodnými podobami v nichž naše fantazie nachází obsah v možná nezamýšleném. Zem nás přijímá a objímá svými pažemi. To zem je onou nadějí, že ani slunce nebude jen nedbat a nedbat. Grafická stopa subjektivace (italikou) signalizuje zimní obnaženost větvení. Bohužel zde graficky chybí nápadnější naznačení  možné souvislosti a napojení pro verš: léta a lidé. Snad by stačilo slovo léta o centimetr odsadit, jako redaktor bych to jistě navrhnul. Kupením kup sena je závěrem naznačeno, co všechno lidé nevidí a míjejí. Možná při svém křiku proti neúrodě zapomínají na moudrost vždy možné naděje. Sic jen možné, tedy nikdy ne jisté, ale nepřehlédnutelné naděje. Rytmická údernost a aliterace poukazují na jistou poslušnost lidí, kteří tak činí skoro jakoby na povel.

 

Takové nejisté interpretace jsou pro někoho zážitkem, pro jiného obtěžováním. Nicméně na zdejším internetovém serveru zřejmě padá tento způsob verše na úrodnou půdu. Zřejmě proto, že existují i přímočařejší přístupy čtení zaměřené spíše na věcnost než na věčnost. Ve věcném uspořádání, kdy si člověk neklade nějaké hodnotové otázky jsou básně průzračné, minimalisticky čisté sledy důsledných pozorování. Ale na to ať odpoví někteří další čtenáři, kteří třeba nemusí s mým čtením nijak souhlasit. Na to se budu jedině těšit.

 

Na druhé straně jsou pro mou neposednou povahu básně značně statické až konvenční moudrosti. Jakýsi přírodní základ – zbožštění přírody a jejích jevů – byly popsány a promílány mnoha generacemi autorů; je tato sada básní něčím novým? Nápadná absence subjektivity, kdy jakoby svět šel sám o sobě a nebyl žádnou subjektivní interpretací nějaké lidské existence, zřejmě přitahuje nádechem pokory a relativní jistoty obsahu. Ve složitých subjektivních introspekcích se čtenář ztrácí a pozbývá jistoty. Zdalipak mluvčí vyjadřuje své psychologismy definitivně a jednoznačně? Kdežto v popisech jevů přírody, jež si sem tam přivlastníme či personifikujeme není žádné větší riziko nedorozumění, ale také žádná velká oblast nálezu. Nového nalezeného nenacházíme takřka nic. Originalita stylu záleží ve vytvořeném napětí mezi slovy, jež vzchází z krátkého ale hutného epiteton ornans (vklíněný řez) nebo silná vazba genitivního přivlastnění (oblékání vteřin, paže cest). Ale to vše by neznamenalo nic, kdyby se styl neprojevoval také důsledností tématu, motivickou souvislostí, která se drží v celku básně a nepřestává být stále o tom, co se v básni rozvrhlo. Autorka se nachází v mém zorném poli již nějakou dobu a pevně doufám, že se brzy dočkáme knižní kompozice většího celku jejích básní, čímž se moje vývody definitivněji potvrdí nebo vyvrátí. Tvůrčí potenciál autorky je pro mne nade vší pochybnost.

 

 

 

 

 


97 názorů

egil
08. 03. 2011
Dát tip
Ano, mě to potom taky došlo, žes to myslel nějak tahle, proto ta má druhá - smířlivá - reakce. Měj pěkný večer.

egil
08. 03. 2011
Dát tip
opr. transparentní.

egil
08. 03. 2011
Dát tip
Ještě aby nedošlo k mýlce - nedělám si patent na jedinou správnou interpretaci, neberu ti právo vidět a chápat text po svém, jen snad..... v tuhle chvíli mi to přišlo vůči té Holanově básni nefér, chtěl jsem se jí zastat. ale ono to není nutné, Holanův text je natolik silný a tranparentní, že se obhájí sám. a fakt je, že tvoje reakce je nadinterpretační ještě celkem mírně.. Horší by bylo, kdybys. .

egil
08. 03. 2011
Dát tip
"Mladý člověk je odbojný k světu, ale až se přizpůsobí pak nemá proč a o čem. Jen ten co se nepřízpusobí a nesmíří dokáže stále..." vážně ti přijde, že jsi tímhle zachytil smysl té mistrovské (pozdní) Holanovy básně ze sbírky Bolest? Já ti nevím..... V jisté rovině by se spíš dalo říct, že teprve když mladý básník "prošílí křídla" (viz), stává se z něj skutečný básník - víš, to v té básni je... to, co píšeš ty, je psychologizující nadinterpretace (a na to pozor, i to je forma znásilňování)..

egil
08. 03. 2011
Dát tip
jojo, to je velmi moudrý nápad, takovou soutěž určitě zorganizuj... nebo třeba - který kritik má nejčervenější sbírku angličáků, nejdelší palec atd.......... no, nebudu ti radit, tohle přenechám povolanějším, nejsem soutěžní typ..

egil
08. 03. 2011
Dát tip
PS (jedna b. od Holana k tématu) Jeskyně slov Ne beztrestně vstupuje jinoch se světlem do jeskyně slov… Odvážný, sotva tuší, kde se to octl… Mlád, i když trpící, neví, co že je bolest… Předčasně mistrovský uprchne, aniž vkročil, a vymluví se na neplnoleté století… Jeskyně slov!… Jen skutečný básník a na vlastní vrub v ní prošílí křídla a to, jak je navracet zemské tíži a neublížit oné, která přitahuje zem… Jeskyně slov! Jen skutečný básník se vrací z jejího mlčení, aby, už stár, nalezl plačící dítě, odložené světem na její práh…

egil
08. 03. 2011
Dát tip
teda... leda bys mi chtěl napsat něco ve smyslu: a ty si o sobě myslíš, žes nějaký arbitr, který rozhoduje, kdo je moudřejší? tak tohle kdybys mi napsal, musel bych uznat, že máš pravdu, a dal bych si facku nebo praštil hlavou o stůl.. nicméně co se týče zbytku reakce, za ním si - bezezbytku - stojím.

egil
08. 03. 2011
Dát tip
jo, avi jsem zapomněl

egil
08. 03. 2011
Dát tip
- neřekl jsem chytřejší (neznám osobně ani jednoho z vás, tudíž nemůžu soudit), ale moudřejší (jak se mi jeví dle poznámek).. - pravda? ano, závidím ti tvůj "talent na pravdu" (minimálně tvé převědčení o tom svém) - k té píli - záměrně jsem se použil tomu slovu vyhnout (viz závorka), klonil jsem se ke slovu vůle, už jen proto, jak je slovo "píle" zavádějící a - pokud se chce - velmi snadno v lit. kontextu - zrelativizovatelné a znásilnitelné (viz tvoje poznámka). - jinak protože nenacházím žádný podstatnější argument proti tomu, co jsem napsal (i když ty máš třeba jiný názor, nevím), přeji hezký den, děkuji za povídání - a jděme oba v míru svou cestou.. :-) zdar!

egil
08. 03. 2011
Dát tip
Milé UchoNaKoleji_, čta zdejší diskuzi, říkám si, že bys přeci jen měl a2a2a naslochat - je zjevně moudřejší. Neargumentuješ, sypeš tady nějaké vágní a - nehněv se - místy docela úsměvné věty typu "...můj názor o rozhodujícím vlivu talentu na psaní není ojedinělý, jen si nepamatuji jména autorit o které se můžu opřít") . . Až příliš lehkovážně nakládáš se slovem talent. Za sebe můžu říct, že jsem tady zažil hned několik velmi talentovaných lidí takového toho rimbaudovského, komplexního typu, 15-19 let - kdy se pojí cit pro jazyk a přirozená spontaneita nezatížená zkušenostním blokem s úžasnýma očima napojenýma na bystrý mozek, jenže - co se stalo, vlastně spíš - nestalo... - vyčerpali se. Najednou jim nebylo šestnáct, ale dvaadvacet - a už to prostě nešlo tak samo. A začali se opakovat.. A protože jejich talent neměl vůli se rozvíjet, přestali psát, skončili. Nic nedokáže talent zabít spolehlivěji, než absence vůle (anebo, chceš-li, tak nepřítomnost "píle", i když v souvislosti s tvorbou se mi slovo píle příčí). Jediné, co se dá na tomto poli říct, je, že kde talent není, tam prostě vlak nejede a nepojede, zatímco kde talent je - tam vždy existuje naděje, že jednou... Ale bez té zmíněné vůle to prostě nejde, chápeš, vozidlo nemá šťávu. ______ A dobrá kritika rozhodně smysl má - ne coby návod, jak by měl autor psát (jen to ne), spíš může autorovi, který má nějakou inteligenci a soudnost, posloužit při reflexi - může si vůči ní vymezovat svoje vlastní tvůrčí stanoviska (tedy - pokud autor je dostatečně pevný a myšlenkově konzistentí). ___ A vůbec - v poezii je slovo talent od jazyka nedělitelné. Vidění ti může tříbit život, jenže báseň má svůj text, jakoby ho vlastní, jistě, ale zároveň tím textem JE (tak jako člověk má své tělo a zároveň svým tělem i je) - báseň je prostě v jedné rovině text, který má nějakou strukturu - a jako takový může být velmi špatný navzdory tomu, že má jeho autor tzv. talent.

a2a2a
05. 03. 2011
Dát tip
talent bez píle a reflexe je stejně k ničemu jako píle a reflexe bez talentu a ještě víc k ničemu je kategorické černobílé hodnocení. Omlouvám se, že již na tvé další poznámky nebudu reagovat. Opravdu nemohu s tím nic dělat.

a2a2a
05. 03. 2011
Dát tip
Ucho, znám její tvorbu natolik dobře, že to co jsem napsal, jsem napsal poctivě a na rozdíl od tebe je můj komentář méně kategorický a komplexnější. Že nesouhlasíš, s ohledem na mou zkušenost s tebou, beru na vědomí, ale nemohu s tím nic dělat. Na tom nemění nic ani ta možnost, že z nes nakonec nic nebude, ale netroufám si být prorokem a navíc k tomu není žádný rozumný důvod zabývat se tím, zda z nes bude či nebude nositelka Nobelovy ceny za literaturu.

cem
05. 03. 2011
Dát tip
mě nes taky zablokovala, a to jsem ji měl původně v oblíbených, prostě mi sedla jedna miniatura, ale nesedla dvacátá stejná, takže jsem závistivej hajzlík, protože jsem poukázal na stádnost jejich tipařů - takže mi je nejblíž stanovisko brackenridge , i urvisu mě ledasčím uslovil, i když si myslím, že ženská tvorba není méněcenná pro nedostatek talentu k filosofování, mimochodem tak mě napadá - nejsou tu za nicky dobře schovaná pohlaví, dokážeme vůbec rozeznat mužské a ženské v nás?

a2a2a
05. 03. 2011
Dát tip
Docela často se mnozí začínající autoři ptají, zda na psaní mají či ne a po nějakém čase, jestli zaznamenali nějaký pokrok. Možná právě Nes jako autorka by mohla v těchto vnitřních pochybnostech sloužit jako jakési orientační měřítko. Proč? 1) V úseku několika měsíců zaznamenala výrazný pokrok, kdy se ze začínající autorky stala básnířka, která je oceňována kritiky i autory, kteří svou tvorbou a přehledem mají váhu. 2) Je vnitřně nejistá, pokud jde o samotné psaní, tedy pochybuje, neschází jí pokora a aktivně se zajímá o reakce jiných. 3) Nebojí se experimentovat. To neznamená, že ti z vás, kteří jste jí nepřišli na chuť, jste úplně bez pravdy, poněvadž i nes někdy staví experimet nad sdělnost a možná i nad samotný smysl poezie, ale umí to také sama sobě přiznat. Je nepochybně ctižádostivá a stejně tak snadno zranitelná, a to je, myslím si, sice často bolestivá, ale v konečném důsledku šťastná konstelace, neboť z těchto vnitřních konfliktů pramení její nové a lepší texty. Ke cti jí slouží, že usiluje o kritickou podporu i pro jiné autory, kteří se jí jeví jako zajímaví, ale zůstávají nepovšimnuti. Řekl bych, že její poezie je většinou dobře čitelná a současně nápaditá, třebaže se občas zdá, že v důsledku četnosti autorčiných publikovaných veršů opakuje některé obrazy a díky své snaze učit se občas začlení něco, co jí není až tak úplně vlastní. Pro mne je však příslibem a čas jí dává šanci sesouladit její vnitřní motivace a potřeby se získanou zkušeností a talentem, kterým je obdařena. Pro ty z vás, kteří naříkáte, jak o vás žádný kritik nezavadí, je nes pak dokladem toho, že i naprostý nováček, má-li na to a také má-li píli a zájem, se může prosadit.

sveřep
21. 02. 2011
Dát tip
Urvisu:tvůj příměr mne potěšil. pokračuji proto. Nejprve úkrok do obecna .mám dojem, že obecně "upíráš" ženě kuráž, a tak jsem se zamyslela nad ženskými autorkami. Natálie Kocábová, třeba, má. Hle, toť protipříklad. ALE souhlasím, u ženských autorek poezie cítím kuráž /zejména pravou, ne absurdní afekty na efekt/ , málokdy. A teď zpět k nes. v chrámu se může vyskytovat, řekla bych, plachý špion, ve stínech za sloupy, a tetelit se strachem. ale stejně něco hledat, postřehnout a poslat dál ! Nehlučně, nepřímo, šifrou. váhavě dokonce...a u někoho to zabere. :D

sveřep
21. 02. 2011
Dát tip
ještě se sem vracím. urvisu ti krytyku píše,že podporuješ výkladem text, který bez výkladu nefunguje. nesouhlasím. funguje. mi trochu chybí ve tvém , velmi podrobném rozboru obsahu, pořádná zmínka o METODĚ, kterou nes používá, aby své postřehy předala. Podle mne v NEÚRODÁCH se obzvlášť dobře zadařilo a stálo by to za to. Počet čtenářů poezie si myslím potrpí na texty, které se rovnou vloupají do vnímání nějakým zadním vchodem... /pro urvisu avi, když zmiňuji, ale nemyslím to jako podnět k debatě. Urvisu, tvůj názor respektuji! /

Krytyk
20. 02. 2011
Dát tip
b+s: nedsiktujete k věci, spamujete spolu proti pravidlům zdejší hry, škoda, pak nestojíte za řeč

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
no, proč bys to taky dělala, proboha ! :DDD

a neblokuji tebe, sverep, ani nes. muzete si klidne k mym dilum napsat, co chcete.

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
a ja respektuji názor brack i tvůj

a mne se nelibilo... ;-( ale respektuji nazor sverep i tvuj

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
ale krytyku ty mne fakt děsíš ! vźdyť co to povídáš!!! argumentujeme, seč jsme. osobní že to je útok, to se ti jeví v nezastřené, zřejmé podobě... prosím tě, skutečně tě prosím, odepiš a potvrď, že sis v předchozí debatě přečetl, co tam opravdu stojí psáno - že totiž považuji toto dílo nes za výborné !nebos to nečetl ?!?!?

to by bylo teda ARISTOKRATICKY-ARCHEOLOGICKY!!!! a krom toho my tady delame autorce reklamu. a zadarmo.

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
brack ale všimni si - níže v debatě jsem s tebou názorově se rozešla. tak to by se mělo počítat taky, myslím. prostě a jednoduše - všechny lidi, na základě jakéhokoli projevu o dlišného názoru, rovnou bloknout. nebylo by to ÚPLNĚ ARISTOKRATICKÝ?

Krytyk
20. 02. 2011
Dát tip
oprava ...snesly...

Krytyk
20. 02. 2011
Dát tip
kritické duo: jaký jsem kritik či nekritik je jiná otázka; změna tématu nezastře pravý úmysl: neargumentovat, ale napadat; potom zcela chápu, že někdo využije práva blokovat útočníka bez hranic, k tomu tady ta funkce taky slouží; byl bych raději, kdybyste snesli nějaké skutečné argumenty a držely se tématu, jinak se ničeho nedobereme .)

ja si budu teda asi muset zablokovat polovinu pismaku ;-DDDDDD

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
brack : huráááá !

navrhuji, abychom si vsichni zablokovali autory, kteri nam nepisi JEN pochvaly. tim se nase dila velmi zkvalitni!!! ;-DDDDD

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
krytyku, tys ale nikdy nečetl žádnou mou kritiku díla nes ! a taks úplným neználkem v té věci - to ti vzkazuje měsíc :DDDDDDDD ne vážně - krom pochval jsem jí napsala jen jedinou kritiku. na požádání. soukromou cestou. a ta byla NAPROSTO VĚCNÁ. a mohla být nes k nemalému praktickému užitku. ale to prej ne. co tedy naplat.

krytyku, ale ty prece take nejsi opravdovy literarni krytyk? proc by jsi jinak krytykoval na verejnem literarnim serveru a zadara,neee? ja nabizim krytyku amaterskou, krytyku ctenare, ktery otevre dilo s ocekavanim, zachveje se...a nic. k te by mel autor/ka tez prihlizet, nebot nepise pouze pro sebe a kritiky serveru. a staci jen se nad vytkou napr. nesrozumitelnosti nebo nasilne libivosti zamyslet. a ne ctenare bloknout.

Krytyk
20. 02. 2011
Dát tip
kritické dívky: vy ale nenabízíte konstruktivní kritiku, tedy argumenty v rámci uznatelné literární vědy; vy nabízíte spíše sebekritiku svých neuvědomělostí, kterou obracíte v bič neználka proti měsíci .)

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
jo, to se taky ptám.

souhlasim, sverep

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
omlouvám za překlepy a dodávám - brack, s tím přijímáním kritiky máš samozřejmě pravdu. mazání medu je ošidně lepkavé.

proc blokuje nes prave ty autory, kteri se ji snazi pomahat? ;-)

moje psani s tim nema nic spolecneho, krytyku. myslim si, ze kritika (konstruktivni) je hybnym pohonem autora. a tu se zde snazim nabizet. i ty nabizis kritiku. obe by mely byt pro autorku prinosem.

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
brack: jelikož nes mne plávě blokla / bože, jsem zdrcena, že už si nadále mé pochvalé připomínky nepřeje - fakt jí chválívám :D/ tak se mi nechce ti tu psát ten rozbor. teda - proč mi NEÚRODY sedly, méně učenými slovy nežli krytyk. ALE JDE TO.

Krytyk
20. 02. 2011
Dát tip
br: právě proto, že pro mne není problém si přiznat jak jsem hloupý, tak nepodceňuji nic předem, například ani tvoje psaní .)

krytyku, prestoze si myslis, ze basne jsou tobe srozumitelne, chtela bych poukazat na tvuj zpusob interpretace. Je ciste tvuj. Na me basen pusobi jako libiva smes slov, ktera cekaji prave na Krytyka, aby jim ten vyznam prisoudil. prece nemuzes srovnavat jadernou fyziku s basni nes, to by bylo opravdu hloupe.

Krytyk
20. 02. 2011
Dát tip
brackenridge: divím se, že vytýkáš čemukoli nějakou nesrozumitelnost, když podstatou této interpretace je ukázka, že srozumitelné to někomu je; nesrozumitelnost je bičem pohodlnosti, to bys pak mohla požadovat zrušení jaderné fyziky, protože je ti nesrozumitelná; otázka tedy zní, cos udělala pro překonání oné nesrozumitelnosti ty? asi nic a zřejmě se jí chceš i nadále držet, což je tvé nezadatelné právo, ale kritický argument to je spíše proti tobě .)

tak jeste jednou, zde je muj (nepaleontologicky, krytyku) vyklad prvni basne, tak jak si myslim, ze vznikla tohle je takovy maly vtipek, jo, ale porad tedy cekam na vysvetleni smyslu nebo poselstvi basne. jinak je pekna. ale mam doma krecka a ten je taky desne peknej a uprimnej a vim, co muzu od nej ocekavat. nicim me neprekvapi, ale to je prosim krecek!!! křik (jojo, uz se na me zase vyflajz, tudiz se mi chce kricet a musim napsat nejakou basnicku, to mi pomuze) ve stínu skloněný hlas v mé zemi (tywoe to je obraznost, to zni jakoze dobre, sice tomu nerozumim ani ja, ale kritik to jiste bude erudovane interpretovat. ) obutý do výměry stop kovaný o hrany, dutý zvuk (tybrdo tak ted se to cte fakt pekne. nic to neznamena, ale to nikdo nepozna) holý kámen v poli vklíněný řez (ten vklineny rez to korunoval! jdu si vklinit rez do chleba a namazu si ho treba senem). pe es doufam, ze jsem se nikoho nedostkla, sorry

zajimava diskuse a dekuji tem, co se vyjadrili. autorka by si mela zvykat na kritiky nejen pozitivni, ale i negativni (pokud to s psanim mysli vazne). nepise totiz jen pro kritiky pismaku. pokud by mela jeji sbirka vyjit, je treba si polozit otazku: pro koho pisu a kdo moje prace bude cist? ja jii naopak preju uspech, proto kritizuji. mazanim medu kolem huby ji nikam neposune. nes me zablokovala u jejich del, abych ji nemohla psat nehezke kritiky. ona ma rada jen ty pekne, jako jeji basne. ja jim vytykam nesrozumitelnost (a pokud opravdu v nich JE nejaka skryta myslenka nebo poselstvi PROSIM VYSVETLETE MI HO), libivost na ukor obsahu, a stagnace! jedna jako druha! pres kopirak! basne jsou kratke, obsahuji SLOVA VYBRANA S NEBASNICKYM USILIM, a myslim si, ze jim ani nes sama nerozumi! podle meho mineni jsou to ciste pocitovky, a pocitovky se rovnaji placi do naruce nejlepsi pritelkyme v case bosych tich. a nerikejte mi, ze nemam pravo na svuj nazor, ac se jakkoliv lisi od nazoru pismackych kritiku a nesiny klaky.

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
Jinovata: no to máš pravdu, tady to vůbec ale nemá co dělat. ne pod tímo dílem. zde jsou NEÚRODY, soukromě si s nes píšeme o její básni Tradice, která je z prosince a napak se mi nelíbí. víš co, já si nechci hrát na tak erudovanou, abych zičehonic vložila svoje názory na něčí básně jako samostatné dílo. takže tak.

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
Morgaine : ale neuráží. už vůbec ne hnusně. plasticky nám předkládá svůj názor na to, jak podle ní vznikalo rozebírané dílo. morg., není to hnusné. naznačit, že mi něčí dílo připadá , řekněme, méně hluboké. to není "hnusné". Níže píšu, že toto dílo mi naopak připadá výborné, z čehož lze vyrozumět, že s brack nesouhlasím. Ale podle mne si jen dělá legraci, a to - na zdejší písmácké poměry - ještě zdaleka něžně.

Jinovata
20. 02. 2011
Dát tip
Míchání osobní pošty s veřejnou diskusí je fujtajbl. V diskusi nic problematického nevidím. Možná by nebylo od věci napsat o milounkých nesmyslech veřejně, jinak je tahle diskuse na nic.

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
nes: skutečně mne NAŠTVALO, že zde sděluješ ctěnému publiku , že ti píšu něco jiného veřejně a soukromě. NES, TO JE SNAD OMYL, NE? pokud to není přímo lež ... jen v této debatě tvoje dílo OPAKOVANĚ CHVÁLÍM ! jak si může každý přečíst níže. děláš si tedy ze mne blázny na celé kolo?

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
pardon avi

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
nes: na tvou výzvu !!!, abych ti podrobněji řekla, co je podle mne milounký nesmysl, jsem si udělala čas a pracně ti napsala odstavec rozboru k jednomu z děl. naprosto věcnou připomínku ke stylu. tedy ne "že jsem tomu nerozuměla ". to blafuješ, nes. celý tento rozhovor sem nepatří, nechápu, proč mi kromě soukromých listů píšeš i sem - pak mi nezbývá než odpovídat. A TENTO PROSTOR PATŘÍ KRYTYKOVI a tvým NEÚRODÁM, domnívám se.

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
nes: na vyžádání jsem ti poslala příklad soukromou poštou.včetně "rozboru". né, opravdu si nemyslím, že VŠECHNA tvá díla jsou opravdu dobrá - myslím si to je o některých. božínku, snad mi bude odpuštěno !!! :DDDDDDDD

sveřep
20. 02. 2011
Dát tip
Morgaine : nemyslím, že z Brack mluví závist.naprosto ten dojem nemám, její připomínka mi přišla spíše humoristická. ostatně, brack je kvalitní humor vlastní, že? :DDD avšak nesouhlasím s obsahem této připomínky. Brack: bojím, že tady jsi vedle. nes někdy něco napíše, co mi připadá jako milounký nesmysl - ale JINDY nes něco napíše, co mne FAKT DOSTANE. a tyto neúrody jsou pro mne vynikající, rozhodně ne nějaká prázdná slupka na efekt.to vůbec.

Můra73
20. 02. 2011
Dát tip
zdroj: Wikipedie http://cs.wikipedia.org/wiki/K%C3%BD%C4%8D Tři podmínky kýče Co se první podmínky týče, jejím literárním analogem je, že děj kýčovitého románu má silný emocionální náboj. Literární kýč využívá standardních emocionálních situací, které vyvolávají spontánní nereflektivní emocionální odezvu. Je podřízen morálním standardům a společenským ideálům dané doby. Obdobně jako vizuální kýč zpravidla zobrazuje to, co je všeobecně považováno za krásné, typický kýčovitý román popisuje to, co je všeobecně považováno za dobré, mravné či správné v daném společensko-historickém milieu. Literární paralelou druhé podmínky je okamžitá srozumitelnost. Jazyk literárního kýče musí být dostatečně jednoduchý a styl vyprávění se nesmí vymykat dobovým konvencím. Kýč nepotřebuje výklad. Stejně jako v umění vizuálním je literární kýč zpravidla explicitní: nic není ponecháno fantazii. Třetí podmínka stanovuje, že čtení literárního kýče příliš nerozšíří obzory a neobohatí naši zkušenost o nové aspekty reality. Na rozdíl od skutečné literatury kýč nezintenzivňuje senzibilitu, ani nepomáhá provádět jemnější rozlišení.

Krytykova krytyka me pobavila. on si vyklada, jak autorka basne myslela a pritom muj obraz je takovyto: autorka sedi v kuchyni u notebooku. napise par slov. Rekne si: jeeeee to je pekny, to tam necham. a tohle osklivy slovicko vyskrknu. a ted dam vykricnik a ted zase ne.a budu pouzivat jednoducha slova, pac nejsem zadny lumen. tak treba seno. jo, seno je super. a tak napise basen. myslim, ze krytyk travi analyzou vic casu nez autorka vrsenim peknych slov do pyramidy kyce.

Jinovata
19. 02. 2011
Dát tip
Připadá mi, žes narážel na moje komentáře k nes, i když jich většina proběhla poštou. Nesina poezie mne dráždí právě jak popisuješ - pro mne jsou takové nejisté interpretace obtěžováním. S důrazem na "takové" - protože proti nejistotě obecně nic nemám. Trochu se mi ulevilo, když jsi od té interpretace poodstoupil a to na tvé kritice oceňuji nejvíc. Na této poezii mi vadí nepoměr symbolického obsahu a jeho konkrétní realizace slovy. Postrádám mistrovskou ruku. A tím pak postrádám i zapálení, nutné pro účinné rozvinutí nesiných obrazů do poezie. Podrobněji se to pokouším vyjádřit v novém Kafi, které snad brzy vyjde. Ještě bych dodal, že to není můj soud nad celou nes, ale převládající pocit z její tvorby. Například v první básni "křik" bych se skoro nechal přemluvit. A to i přesto, že mezi obrazy nejsou přímé vazby. Nevyžaduji přímé vazby, ale jakékoli účinné - třeba založené jen na expresi.

Winter
18. 02. 2011
Dát tip
No a k tvrzení... "Kdežto v popisech jevů přírody, jež si sem tam přivlastníme či personifikujeme není žádné větší riziko nedorozumění, ale také žádná velká oblast nálezu." ...bych si asi zašel do nějakého toho muzea a podíval se, jak se vyvíjela malba těch nudných krajinek napříč staletími, jaké to má koule .)

Winter
18. 02. 2011
Dát tip
Nes mám rád, to říkám předem. Potlačení LS v nesině poezii poměrně oceňuji, mezi stovkami subjektivizovaných výpovědí, které se rozpadají do kakofonické změti (jejímž vhodným příkladem je komunikační šum literárního serveru) působí výrazně osvěžujícím dojmem. Tenze mezi slovy naznačuje, že se ani tak nejedná o "zbozštění" objektivní přírody, jako o rozkrývání její jevovosti a přepisu do symbolického řádu. Symbolického řádu, z jehož formování je LS vyloučen.

Janina6
18. 02. 2011
Dát tip
Skvělé! Nesině poezii stále nemůžu "přijít na chuť", takže mě potěšila inspirativní slova degustátorova.

Norsko 1
18. 02. 2011
Dát tip
seno voní. někdy

Nicollette
18. 02. 2011
Dát tip
Hodina exegeze s Krytykem! :) Bezvadný. Poezie, kterou si pro svůj výklad zvolil, mě přesto příliš neoslovuje.

sveřep
18. 02. 2011
Dát tip
zajímavé hodnocení. a váhám - zda se tu rozepsat,jak jsem tyto básně autorky nes přečetla zas já. jinak ovšem. líbily se mi, to souhlas :D

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru