Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jablka

21. 04. 2011
10
21
3060
Autor
FAE BOMB

 

Kvůli krádeži jablek jsme byli vyhnaný z ráje, jabko může bejt zdrojem svárů i nesvárů, jabko je prostě šéfíkem mezi ovocema...

Leckdo si asi řekne, že jemu jabka nechutnaj' a vyřízeno. Co mu má kdejakej FAE BOMB co cpát do hlavy  něco vo ňákejch blbejch jabkách. Jestli mi věnujete chvilku času, tak vás přesvědčim, že jabko je jedna z nejužitečnějších potravin, který lidstvo kdy vymyslelo.

Já to teda vezmu vod základu. Tenhle jakože produkt teda tý přírody je možný použít různě. Může se péct na klacku nad vohněm. Dá se z toho upéct koláč, štrůdl, nebo uvařit ovocný knedlíky. Taky je možný jabka zavařit, udělat z nich marmeládu, nebo s nima naředit marmeládu jinou. Ideálně asi broskvovou nebo meruňkovou. Průmyslově se to tak stejně dělá.

Taky můžem jabka použít při pečení masa. V Polsku se s voblibou používaj' při pečení kachny. Další možností je výroba křížal. Vstupní surovina se nakrájí na vhodnou velikost a usuší se. Ideální alternativa k nezdravejm burákům a brambůrkám k televizi. Taky je možný připravit si rychlokompot. Jabka, nejlíp voloupaný, se rozkrájej' zhruba na vosminy, nebo prostě podle velikosti. Povaří se to s cukrem na preferovanou měkost a nechá vychladnout. Eventuálně se přidá šťáva z citrónu. Chutná to i lidem, co jabka moc nemusej'.

Další možností je výroba nápojů. Lze vyrobit například mošt. Ten normálně vypijete. Když mošt ale zkvasíte, dostanete takzvanej cider, populární to chlast v Anglii. Když budete kvasit malý kousky jablek s přídavkem cukru, dostanete jablečný víno, což se chuťově ovšem liší. Taky se z toho vyrábí falešnej burčák, kterej se pak prodává lidem z Prahy. To je vpodstatě kombinace vobojeho. Mošt, voda a cukr, akorát že je to ve fázi kvašení. Možná je v tom i nějaká šťáva z hroznů. Poměr surovin záleží na tom, jak je ten Moravák drzej. Čistě pro zajímavost, v televizi řikali, že "čojka" chytla nějakýho vola, kterej na dálničnim vodpočívadle prodával "cosi", co vobsahovalo jen čtyři procenta burčáku a zbytek byl voda. Zřejmě ňákej teplouš, soudě dle oněch procent. Málokdo z řidičů asi vochutnal přímo tu flašku a nikomu se pak nechtělo vracet, aby mu rozbil hubu.

Zpět ale k předmětu doličnýmu. Při veškerý produkci absolutně čehokoliv zmiňovanýho zůstanou nějaký zbytky. Šlupky doporučuju usušit. Dá se z nich uvařit výbornej ovocnej čaj. Do normálního ovocnýho čaje se totiž dávaj' taky. Stačí si přečíst složení. V pytlíku běžnýho šípkovýho čaje tak máte sotva čtvrtku sušenýho šípku, kousek šlupky z jabka, chemický aromata a barviva. Jeden pytlík vás vyjde na dvě koruny. Váš čaj ze šlupek je prakticky zadarmo. Dá se s tim i dochucovat jakože bylinkovej čaj, kterej je jinak třeba hnusnej. Rozhodně je to zdravější, než normální čaj, kterej trhal nějakej čínskej hlupák, kterej si došel během trhání na záchod a neumyl si ruce...

Další možnej zbytek vytvoříte moštovánim. Běžně to lidi házej' na kompost. Vy to ale samozřejmě využít dokážete. Můžete s tim třeba krmit prase. Tomu to ale asi moc šmakovat nebude, páč je to příliš suchý, takže celkem vo ničem. Co s tim teda udělat, aby to vašemu milovanýmu praseti chutnalo? Naředíte to troškou vody na polokašovitou konzistenci a nalejete do toho volej ze smažení řízků. Uvidíte, jak si bude vaše prasátko pochrochtávat. Snad si řikáte, že byste svýmu praseti nedali něco, co byste sami nejedli, natož pak přepálenej volej plnej rakovinotvornejch látek. A co si, vy hlavičky moudré, myslíte, že do sebe nacucal ten naposled smaženej řízek? A to už nemluvim vo restauracích, kde se ten volej nevyměňuje vůbec, jen se dolejvá...

Snad jsem vás teda přesvědčil, že se ty zbytky z moštování daji použít pro krmný účely. Co když ale bydlíte někde v paneláku a všichni členové domácnosti maji vobčanku, pročež nikdo nesplňuje naprosto všechny kritéria pro kategorii "prase"? V takovym případě vezmete zbytky po vodšťavňování a vyvaříte je ve vodě. Pak to zcedíte, přidáte cukr a citrón. Dostanete cosi na způsob jablečnýho džusu. Levnější džusy se ostatně vyráběj' podobně. A co potom s tim vyvařenym zbytkem? Povaříte znova, ovšem s míň vodou. A pak třeba zase. Klidně víckrát. Vy to totiž pít nebudete, ale použijete to k výrobě vína, eventuálně falešnýho burčáku. Převařenou vodu beztak potřebujete, takže proč jí nevařit s těma zbytkama, žejo... No a co teda konečně uděláte s těma supervyvařenejma zbytkama, co už jsou totálně bez chuti? To už je prakticky čistá vláknina, kterou si beztak kupujete v lékárně. Takže vyždímat, usušit a užívat, jak vám předepisuje záchod. Vláknina, jak jistě víte, je ovšem neztravitelná, takže s ní nakonec pohnojíte zahrádku. Kdo bydlí v paneláku, použije květináč...

Protože jsem na sebe navršil celkem nepřehlednou hromadu nápadů, což by někoho mohlo uvést ve zmatek, pokusim se to nějak zrekapitulovat.

Jednoho krásnýho dne, brzo ráno, někdo z vaší rodiny vstane a natrhá pár jablek. Nastrouhá je do předpřipravenýho listovýho těsta a upeče závin. Všichni posnídaji. K pití je jablečnej mošt. Famílie se pak rozdělí na dvě pracovní skupiny. Jeden rodič s dítětem jde na zahradu trhat jabka a druhej s druhym dítětem to meje a zpracovává. Případný další děti fungujou jako spojka, nebo se k některý skupině přidaj'. Jestliže jim jejich věk práci neumožňuje, tak aspoň nevotravujou...

K dopolední svačině je jabko. V tu dobu, pokud je všechno už votrhaný, tak se vobě skupiny sloučej'. Jinak se trhá dál. Ovoce se průběžně zpracovává.

Na voběd máte žemlovku z jablek, starejch rohlíků a zlevněnýho cukru. Dezert a nápoj nahradí jablečnej kompot. Jabka máte, starý rohlíky jsou zadarmo a do prázdnejch pytlíků vod cukru dáváte dětem svačinu, čimž ušetříte za mikrotenový sáčky. Prázdnej pytlík pak vaše dítě bouchne nějakýmu spolužákovi u hlavy a ušetří tak za bouchací kuličky. Papír dá do sběru.

Na vodpolední svačinu si dáte něco menšího. Doporučuju ovoce. Třeba jabko...

K večeři si vopečete jabko. Vohníček si rozděláte z uschlejch větví jabloně. Kde vezmete klacek na vopejkání, to nechám na vaší fantazii. Děti budou pít džus z vyvařenejch zbytků po vaší výrobě čehokoliv a vy si dáte archivní jablečný víno. Den to byl náročnej, takže si to zasloužíte.

Jak již uvedeno v úvodu, naprosto všechno využijete. Při výrobě žemlovky, štrůdlu, křížal a dalších věcí, vám zbydou šlupky na čaj. Co ovšem uděláte s těma "vohryzkama"? Ty vykvasíte na calvados. V dobách nouze se alkohol pálil pouze ze zbytků po zpracování ovoce. Napřed ovšem z těch vohryzků vyndáte nejzralejší semínka a zasadíte je. Z jedný jabloně tak můžete každoročně vypěstovat řádově tisíce jabloní. Dalšim rokem máte těch jabloní miliony a vo rok pozdějc miliardy. Do deseti let tak můžete vosázet celej vesmír a to i včetně paraelních světů...

Leckdo se možná vyděsil, že jsem zatim na nic nepoužil stopky, případně ťopky, jestli preferujete středočeský nářečí. Ty použijete taky. Usušíte je a jejich konce namočíte do speciální pyrotechnický směsi. Dostanete tak výtečný domácí sirky.

Všechny jabka ale použít nelze. Co udělat s těma špatnejma, jakože třeba padanejma, co sou třeba nezralý, přezrálý, nebo červivý? Ty vezmete a s pomocí stojanovýho krouhače na ruční pohon nakrouháte slepicím. Lze tak získat vejce, maso a peří do peřin. Taky s tim můžete krmit krávu. Dostanete mlíko, maso, kůži na boty a voblečení, rohovinu na knoflíky. Krávu taky budete používat jako tažný zvíře na pole a do lesa, takže ušetříte za traktor. Kvůli úsporám za benzín vám bude kráva tahat vašeho Favorita do práce a zpět. Taky na ní můžete jezdit přímo. Můj táta jako dítě na krávě jezdil a prej dobrý...

Jak již zmíněno, jabka nikdy nikdo neztráví celý. V Číně chudý lidi údajně krmí prasata záchodovym vodpadem. V rámci průběžného utahování vopasků, inspirujete se tímto. Co nedokáže ztrávit ani prase, jest vhodnou surovinou k výrobě bioplynu. Ten využijete ke kombinovaný výrobě elektřiny a užitkovýho tepla. Zbyde vám jakejsi kal, kterežto zbavíte ledku pro výrobu střelnýho prachu, a zkompostujete. Na kompostu pak budete pěstovat takzvaný kalifornský žížaly. Jíst je budete smažený na voleji, či namletý do karbanátků. Dobře uleželym kompostem hnojíte jabloně, čimž se koloběh hovna v přírodě uzavírá...

Asi vás napadlo, že jabloň dokáže vyprodukovat i jabka totálně shnilý. Ty dáte na hraní dětem. Budou je házet přes plot po sousedovic dětech. Schválně budou házet tak, aby se to jabko nárazem na pevnou překážku rozpláclo. Pevnou překážkou se rozumí zejména plot, barák, nebo zaparkovaný auto. Páč nepřítel nebude moct munici recyklovat, začne házet svoje vlastní jabka. V počáteční fázi bojů se bude jednat hlavně vo jabka padaný a v pozdější fázi možná dojde i na jabka trhaný. Než tu válku někdo z dospělejch zakáže, získáte několik kýblů jablek v krmný kvalitě.

Jestli vám přecejen nějaký shnilý jabka zůstaly, tak z nich izolujete aflatoxin. Tuhle strašlivě jedovatou a silně rakovinotvornou látku využijete k domácí výrobě votrávenejch nástrah na hlodavce, pochopitelně v bio kvalitě...

"Snad už ten chlap skončil!" úpíte s falešnou nadějí. Nikoliv, bohužel... Furt jste nic neudělali s materiálem těch jakože stromů. Ze dřeva se dá vyrobit cokoliv, vod kolíbky až po rakev. Takže když teda už pokácíte teda tu jabloň, můžete z ní vyrobit kupříkladu stůl. Až se stůl rozpadne, vyrobíte z toho materiálu židli. Až se židle rozpadne, vyrobíte poličku na koření. Až se rozpadne polička, budete jí využívat jako sportovní náčiní ve hře zvané "gorodky". Sportem upevníte svoje zdraví a ušetříte tak za léky.

Dalšim produktem jakože jabloně jsou větve. Nejvíc nejvoptimálnější jsou takzvaný vlky, pro členy Svazu československo-sovětského přátelství "zajíce". Z tědlech dlouhejch prutů si můžete uplést třeba košík, kterej v příštim roce využijete pro sklízení jablek. Taky se z toho dá uplést pomlázka. S její pomocí vaše děti vyžebraj' materiál v hodnotě stokorun. Sladkosti jim ponecháte a vejce zabavíte. Uděláte z nich, teda z těch vajec, salát, takže budete mít voběd zadarmo. Skořápky dáte slepicím.

Na prutech z jabloně je taky možný vysvětlit dětem princip takzvanejch Svatoplukovejch prutů. Jestli to nepochopěj', nebo vodmítnou moudro přijmout za vlastní, tak jim s těma prutama nařežete. Ušetříte tak za lacinou čínskou rákosku, vyrobenou z plastu. Beztak se při nárazu na vypracovanější hýžděcí muskulaturu obvykle zlomí. Použitými pruty pak nakrmíte králíky.

Větvičky jabloně, jsou-li odstřižené v průběhu zimy, obvykle rozkvetou. Ušetříte tak za drahý skleníkový kytky z Holandska. Po vodkvetení je dáte sežrat králíkům. Taky je možný si ty větvičky správně načasovat tak, že vám vykvetou až na Velikonoce. Pak je vezmete do kostela a necháte si je tam zadarmo posvětit. Pak s nima vozdobíte kříž, kterej jistě máte doma. Jestliže nemáte, vyrobíte jej z jabloňovýho dřeva. Před křížem se pak můžete zadarmo modlit.

Až ty posvěcený větvičky uschnou, zasadíte je na zahradě. Sice vám nevyrostou, ale to nevadí. Posvěcený větvičky vám, dle lidový pověry, budou tu vaší zahradu chránit. Prej to chrání před nepřízní počasí, takže před kroupama, ale i třeba před suchem. Ušetříte za zalejvání. Taky vám to prej helpne proti hmyzáckejm škůdcům. Ušetříte tak za herbicidy, pesticidy a fungicidy.

Pokud je nezbytný jabloň pokácet, učiňte tak. Ze dřeva si můžete vyrobit vysoce kvalitní dřeváky. Taky si můžete vyřezat šachový figurky, pročež už nebudete muset navštěvovat drahej šachistickej kroužek. Pokud z jabloňovýho dřeva zhotovíte betlém, nebudete už vo Vánocích muset chodit do kostela, čimž ušetříte pět korun, který vobvykle házíte do kasičky.

Pařez jabloně vykopete, vočistíte a natřete bezbarvym lakem. Potom si ten pařez vystavíte ve vobejváku jako umělecky hodnotnej samorost. Až doslouží, dáte ho dětem na hraní. Při hře na indiány jim poslouží jako hlavice totemu.

Při výrobě čehokoliv vám zbyde nějakej dřevěnej vodpad. Tim si zatopíte v krbu. Krb svítí a hřeje. Vy však máte komín krbu upravenej tak, aby se v něm dalo udit. Všechny vypěstovaný zvířátka si teda vyudíte.

Kostma z použitejch zvířátek krmíte psa. Bude vám hlídat vaše jablečný impérium. Když zestárne, sníte ho a z jeho kůže si vyrobíte rohožku.

Jabloně je ale možný využít bez jejich kácení, eventuálně trhání čehokoliv. Počkáte, až rozkvetou a květy poskytnete vašim včelám jako jakože žrádlo. Dostanete tak med na slazení a vosk na svícení. Vysoce hodnotný jsou i žihadla. V lidovym léčitelství se s nima léčí, tušim, kupříkladu regma. Používá se to tak, že si nazujete kanady a pouze ve spodnim prádle vylezete na zahradu. Párkrát čutnete včelám do úlu a včely vás pak začnou léčit.

 

 

 

 

AVE MALEVENTUM!


21 názorů

macecha
13. 09. 2011
Dát tip
jen to ne!

FAE BOMB
12. 09. 2011
Dát tip
Počkej si na válku, která každopádně bude. Pak všichni zajdem ještě dál...

macecha
12. 09. 2011
Dát tip
fakt dobré. Jen nevím, kam až jsi schopen zajít:) Každopádně T***

..ovšem mi by to šlo skvěle..)))

FAE BOMB
27. 04. 2011
Dát tip
Takovejch lidí by bylo... :-)

..to nedělej..leda bych ti s tím helfla..

FAE BOMB
27. 04. 2011
Dát tip
sep: To bych napřed musel rozházet našpórovaný miliardy...

..bombíku..vůbec nechápu..proč ještě nejsi milionář!!!!

MKbaby
24. 04. 2011
Dát tip
:)

FAE BOMB
24. 04. 2011
Dát tip
MK: Těm uřvanejm dětem.

MKbaby
24. 04. 2011
Dát tip
Komu? A psát o Svatoplukově prutu sem nemohu :)

Lucie-at
24. 04. 2011
Dát tip
tahle věc se ti povedla akorat trochu moc dlouhy... aspon je ten navod podrobnej DD

pobavilo :-)

Diana
22. 04. 2011
Dát tip
Já se picnu! Ale aspoň jsem pochopila, proč máš trénink ve splachování (viz dílo Sportovec);-)

FAE BOMB
22. 04. 2011
Dát tip
ex: Psal jsem to vod podzimu, takže to musí bejt dlouhý, ne? :-)

Dočetl jsem to, což považuju za osobní úspěch.:-) Dám si jabko a tobě aspoň tip no.*

FAE BOMB
22. 04. 2011
Dát tip
MK: Zkus jim vysvětlit ty Svatoplukovy pruty...

8hanka
22. 04. 2011
Dát tip
Och:( Pri citani som zhryzla dve jablka, az teraz vidim, co vsetko z nich mohlo byt:(

Jediný správný způsob konzervace jablek je destilování. A vlastně nejen jablek, že.

nádhera. už vím, proč je země kulatá...původně to bylo jablko :o)

MKbaby
22. 04. 2011
Dát tip
Jéžišmarjá, to snad nejni možný! Totální recyklace! Neumíš něco z uřvanejch dětí? :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru