Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O lípách a o naději

01. 07. 2011
30
28
2973
Autor
Robinia

Protože opět kvetou lípy...

Zastavení první, nejsevernější Čechy...

Moje dětství ve vesnici ve Šluknovském výběžku... Chodívali jsme si hrát k lípě, jedna z posledních z lipové aleje směrem k Lipové. Ani nevím, jestli tam ještě stojí…

Bylo to brzy zjara. Psal se rok 1968 a euforie mezi dospěláky se mě netýkala. Naučila jsem se básničku a nejvíc mě těšilo, že nemusím mít vroubkované punčocháče, ale stačí bílé ponožky. Táta ještě seběhl do sklepa zalít tři mladé lipky s kořenovým balem v hrubé pytlovině...

Neděle byla jako malovaná. Sešla se snad celá vesnice, nejdřív se sázela lípa u barevny, druhá před školou a třetí u Klubu. Do jámy vhodili láhev s nějakým kusem papíru uvnitř, pečlivě zalitou pečetním voskem. Pak stromek, přihrnout hlínu a upevnit k tyčce trikolórou. Ty řeči kolem mě moc nezajímaly, odrecitovala jsem svou básničku, uvědomila jsem si, že při hymně musím stát. Tři lípy svobody, vždyť my byli svobodní...

Po Pražském jaru přišlo léto. Překulilo se do druhé poloviny. Nad ránem dvacátého prvního srpna mě probudil rachot. Tenkrát po cestě kolem nás projelo tak jedno auto za celý den, a teď, takový hluk. Tanky. Neuměla jsem si to ve své dětské hlavě srovnat ani mnohem později. Nechápala jsem, proč se táta tolik rozčiluje a nadává, můj jinak tak usměvavý až flegmatický tatínek.

O několik měsíců později ke škole přijel bagr, dívali jsme se z oken. Vyvrátil tu malou lipku, rostla druhým rokem. Museli zjistit, co tam vlastně pod ní můj táta přesně napsal a uložil. Pamatuju si, že ho nejvíc mrzela ta zmařená lípa…

 

 

Zastavení druhé, pod Orlickými horami...

Tu lípu až vzadu na konci zahrady prý děda sázel, když dostavěl dům v roce 1935. Dědu jsem nikdy nepoznala, popravili ho ve Stuttgartu 1. června 1942, táta na něj často vzpomínal – a já neměla odvahu se ho ptát na tohle období. Doma máme dědovy zápisky z koncentráku, pod tou hrůzou a beznadějí – drobínek naděje tam dýchá do posledního řádku. Dum spiro spero... Babička dědovu lípu z nějakých neznámých důvodů neměla ráda, každý rok jsme ji ořezávali, aby příliš nestínila sousedům, mluvilo se i o tom, že by se lípa měla porazit... Dědova lípa už uschla. Babička už taky dávno umřela a když se před několika lety lípa nezazelenala, kmen ještě nějaký čas trčel jako výmluvné torzo... Stromy sázíme pro naději, že děti z nich budou obírat plody. Dědův ořešák plodí vnukům... Dědovy jabloně jsme už pokáceli, byly moc staré. Kromě jediné. Gronselské. Chtěla bych, aby i za mnou zůstaly stát stromy...

 

 

Zastavení třetí, v kraji barona Ringhoffera...

Za domem máme lipovou alej, mezi lipami vede moje cesta do práce. Kvetou postupně, a v rozdílném čase, a voní nádherně. Zahradu máme každý podzim plnou lipového listí a na jaře mezi růžemi vyrůstají malé lipky...  Loňská bouřka jednu snad dvousetletou lípu srazila, byla jsem v tom okamžiku jen neceých sto metrů daleko. Pahýl, co zůstal, symbolizoval beznaděj. Letos se znovu zazelenal... Když počítám Má dáti a Dal, tak na tu první hromádku přihazuji i naději. I za ní děkuji...


28 názorů

rainman
01. 05. 2014
Dát tip

k lípě mám vztah dosti osobní :-)...ˇ


Markel
15. 10. 2013
Dát tip

stromy mám ráda, moc líbilo *


Horavin
18. 07. 2011
Dát tip
* Nádherná připomínka nezapomenutelné historie a pro mne také i fascinující krajiny v okolí Rumburka... výlety na Dymník, podél trati motorového vláčku, Valdek, Karlovo údolí, Šluknov, Vilémov, Lobendava... krajina podmaňující steskem...

guy
07. 07. 2011
Dát tip
je moc dobře na připomínání .. *

baronka
06. 07. 2011
Dát tip
Hutné

vesuvanka
05. 07. 2011
Dát tip
mám tam hrubku, omlouvám se... samozřejmě, že "mě" fascinovaly...

vesuvanka
05. 07. 2011
Dát tip

vesuvanka
05. 07. 2011
Dát tip
Robinio, toto dílo je pro mě jedním z Tvých nejkrásnějších, zaujala mě všechna tři zastavení a obzvláště první - ty končiny ve Šluknovském výběžku znám, i na tu lipovou alej se pamatuji. Mně fascinovaly v tomto kraji osamělé duby a lípy v polích. Lípy jsou nádherné a obzvláště, když kvetou. TIP a díky :-)))

nostalgik
04. 07. 2011
Dát tip
Jsou stromy jako lidé... Některé chřadnou, jiné nás přežívají, některé něco ukrývají a některé znají dokonce kouzla. Ale všechny jsou nějak užitečné, což o lidech vždy, bohužel, říct nelze... :o(

koloušek
04. 07. 2011
Dát tip
Lípy jsou krásné stromy, kéž se i dál sázejí. Mrzí mě, že já už nic nezasadím. Moc pěkné vzpomínání.T*

Robinia
04. 07. 2011
Dát tip
Mnohokrát Vám všem děkuji za Vaše zastavení u rozkvetlých lip a Vaše vzpomínky. Obzvlášť děkuji Tobě, synáčku, za zastavení čtvrté na zámku Jemniště.

macecha
04. 07. 2011
Dát tip
myslím, že my, kteří toho více pamatujeme, jsme zavzpomínali všichni :) T***

synáček
04. 07. 2011
Dát tip
I já znám příběh o lípách a o naději. Opakovaně chodím sbírat lipový květ do míst, kde staleté stromy vzpomínají na lásku Terezie Šterbergové a dávné dvojspřeží vraníků ohýbá větrem vysokou trávu tam, kde dnes již žádná cesta není… Láska však ano. Přidržuji větve (i proutěný košík) ženě, kterou miluji… a doma nás čeká kočka Tereza s Princeznou, která je jejím posledním, devatenáctým koťátkem a s největší pravděpodobností nám už (navždy) zůstane. Na památku lásky, tohoto článku o lípách a o naději, a shodě jmen, ji budu říkat Princezna Mensdorffová-Pouilly… *

Sebastiana
02. 07. 2011
Dát tip
miluju stromy

Bíša
01. 07. 2011
Dát tip
***!

elfka_Sea
01. 07. 2011
Dát tip
Chtěla bych, aby i za mnou zůstaly stát stromy...// Písmenka o dědovi a stromy... dojalo mě to a když si tak vybavuji, tak stromy na chatě sázel můj praděda - musím se zeptat babička, zda nějaký sázel taky děda a pokud ne, o nějaký ho poprosím, aby mi tu po něm jednou zůstaly alespoň stromy. *t

...jo i moje aleje vymírají,na jedné lípě visel dva dny strejda,ale toho neznám,jen o něm vím,jsem poválečný*

moc krásné čtení..,děkuji za něj,Jarmilko*

8hanka
01. 07. 2011
Dát tip
krasne... spomienky nam nik nevezme, pri citani Tvojich som priam citila vonu lipy...opojnu, sladku... my sme lipy nemali, o takomto case som sedavala pod ceresnou, mavala konare zohnute pod tarchou vynikajucich plodov pomaly az k zemi... jar 1968 si pamatam - euforiu ludi, usmevy, potom august a ranne prebudenie na hukot lietadiel a rachot tankov...

avox
01. 07. 2011
Dát tip
stromy sázíme pro naději... */

srozumeni
01. 07. 2011
Dát tip
A to se mi to původně moc nechtělo číst...litovala bych

srozumeni
01. 07. 2011
Dát tip
Moc krásně napsané..*

Alegna
01. 07. 2011
Dát tip
moc pěkná zastavení

renegátka
01. 07. 2011
Dát tip
Také jsem si zavzpomínala.*

Diana
01. 07. 2011
Dát tip
Působivé. Ledacos mi to připomnělo...***

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru