Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ondřej Buddeus, 55 007 ...

Výběr: nes
22. 07. 2011
14
54
2560
Autor
Krytyk

logika Jestli Bůh miluje člověka, to musel zešílet. Jestli Bůh zešílel, člověk už nemá co ztratit. Jestli už nemá co ztratit, pak ztratil všechno. Jestli ztratil všechno, nemá důvod např. česat jablka, odesílat maily, platit jakoukoli daň či držet palce. Jestliže k tomu nemá důvod, ztrácí to logiku, protože jablka se češou maily se odesílají daně se platí palce se drží. Jestliže to ztrácí logiku, protože jablka, maily, daně a palce a tak - to jistě Bůh člověka miluje. Ovšem jestli Bůh miluje člověka, to musel zešílet atd.

 

 

Ondřej Buddeus, 55 007 znaků včetně mezer, Petr Štengl Praha 2011

 

I když jsem známý kritický mrzout, ve skutečnosti mám radost z každého vydání, z každého debutu, který představuje přinejmenším soukromou radost vydaného a někdy i radost jeho oddaného okolí. Osobu Ondřeje Buddeuse, můžeme znát jako polemika o věci poezie např. na stránkách Tvaru, jako redaktora časopisu o poezii Psí víno, jako překladatele a veřejného čtenáře z norštiny, a někdo si vzpomene i na jeho působení na internetovém serveru Totem.cz. Autor tedy patří také trochu do okruhu internetových líhní, ze kterých v posledních dobách vykročil dobývat papírových literárních úspěchů.

 

Už název autorovy sbírky napovídá, že středem jeho zájmu bude znak, či značení samo. Mezery naopak naznačují vědomí souputného nevyřčeného kontextu. Nelze si nevšimnout skrytého kódu stavěného v číselném údaji. Agent 007, James Bond, jistě signalizuje jistý prvek sebeironické taškařice. Dále při nepozorné manipulaci se sbírkou na čtenáře nově zakoupeného výtisku vypadne zalepená obálka bez adresáta. Zprvu jsem se domníval, že autor vkládá obálku, abych mu mohl odepsat, čeho že jsem si to v jeho sbírce všiml, ale adresa nikde. Až se odhodlám obálku rozlepit, řeknu vám co jsem v ní našel.

 

Ondřej Buddeus je především rebel. Pozorným literárním sledovačům nemohly ujít leckteré jeho výroky: „poezie není báseň“ (Tvar), nebo: „nadčasovost neexistuje“ a „Psí víno je sekularizovaný časopis o poezii“ (Tvar). Potom prakticky není možné na tyto výroky nemyslet i při čtení jeho veršů. Právě z tohoto pohledu je pro mne jeho sbírka překvapením. Čekal jsem, že v jeho sbírce nebudou básně, ale jsou tam. Čekal jsem, že tam nebude žádná nadčasovost, ale našel jsem tam slovo nesmrtelný. Očekával jsem tam sekulární jasnozřivost, ale našel jsem tam 8x slovo bůh a špatné povědomí o současné teologii. Nejsem tak přísný, abych si nebyl vědom toho, že veřejná prohlášení básníků musím brát s větší rezervou, než jejich usazenou tvorbu. Nicméně očekávání tu byla a nebylo lehké se jim ubránit.

 

Buddeusovy básně jsou značně epické. Snaží se přenést důraz na rytmický spád v rovině děje. Neznamená to ovšem automaticky, že se potom nedají najít v jeho textech nijaké metafory či obrazy. Předmětným subjektem úvodní básně Strečink je „muž, jenž vynalezl štěstí“. Kolem něj se nahromadil fragmentární příběh plný kritiky vyhaslého přežívání. Takové vidění patří k výbavě nejmladší generace a upomíná na věčné ozvěny beatnictví v současné nejmladší české poezii. Podobné postupy bychom našli v celé sbírce. Vedle nich ovšem i značnou experimentální pestrost (např. začerněná slova v básni; první oddíl sbírky je slovníkem ve sbírce použitých slov apod.) a též jistou svěžest jazyka (nechybí např. slovo Google apod.).

 

Zmínil jsem výše Buddeusovu deklarovanou kritičnost vůči nadčasovosti a náboženství. Bohužel tam, kde se tato témata pojednávají jde o verše vniveč. Autor nemá kontakt se současnou moderní teologií a sbírá jen instinktivní dojmy z náboženského obrazu víry ve společnosti. Není v tom výjimkou. Sekularizovaným básníkem je dnes kdekdo: Lubor Kasal, Božena Správcová, Norbert Holub a další. Všem společně je vlastní kritika slepé víry, kterou generalizují, aniž by se kdy seznámili s tím, co je to např. personální Bůh (Buber) nebo spolutrpící Bůh (Boenhoffer). Ulpívají tak na vlně laciného staromarxistického ateismu, přičemž z jejich poezie nevyvstává žádné nově nalezené pojetí svobody, ani žádné nalezené východisko člověka z kritizované situace.

 

Buddeusův pozorovatelský lyrický subjekt směřuje na konci sbírky přes „bitovou poetiku“ do soukromého prožívání světa z hledika domova - bytu. Kdesi spí možná nějaké vysněné mety, ale, řečeno spolu s poslední básní druhého oddílu, „někteří v tom nejsou … někteří už jsou tam“. Upřímně řečeno s poslední částí sbírky si nevím rady. Jde o seznam poetických prostředků, jež jsou vyjmenovány možná proto, aby bylo jasné, že tato poezie vznikla vědomě. Namísto neplodného hádání jsem si raději konečně otevřel onu tajemnou obálku a nelitoval jsem. Za otevření stála.

 

 


54 názorů

Kitias
05. 08. 2011
Dát tip
recenze na kotle buderus na písmáku? )))

Lyryk
25. 07. 2011
Dát tip
FG: rozhodně na tebe nechci útočit, navíc mně ateismus nevadí, vadí mi spíše fundamnetální pozitivismus, který poměřuje Boha existencí, což je nesmysl; každý člověka má hodnoty, u věřících je zřejmá výhoda, že mluví o těch samých, u bezvěrců je potřebné si hodnoty vysvětlit, nemusí od sebe být daleko a jistě souhlasím, že hodnoty nejsou vynálezem křesťanství, to by byla zhovadilost .) a neúcta přinejmenším k Chamurappiho zákoníku;

Tak na tuhle knihu se připravuju od jeho promo videa, kde postupně kouše do ovoce včetně slupky, a přiznám se, že jsem se ještě pořád neodhodlal. :-) Zrovna "logika" na mě nezapůsobila, včetně ironické poznámky o tom, že (my) ateisté to mají s principy logiky horší...

heartrate
25. 07. 2011
Dát tip
Tomáši, a nevěříš ani tomu, 1. že na světě existuje o moc vyšší inteligence než lidská - a nemám na mysli mimozemšťany, inteligence, která zdaleka přesahuje rámec našeho chápání? 2. že dobro a krásu nevynalezli lidi, že to existuje nezávisle na člověku? nechci rejpat ani se stavět na něčí stranu, jen bych to chtěla vědět! pro sebe

sveřep
25. 07. 2011
Dát tip
Forrest: ale měla jsem dojem, že Krytyk naopak ve své odpovědi jde přesně k jádru projednávaného problému s úsměvem se tě, člověče vědy, tedy ptám - věříš na "velký třesk" ? (a ještě jednu otázku bych měla: etické hodnoty dnes v evropském kontextu běžně uznávané - mají, hola hej, svůj původ ve vědě? nebo ne? )

Krytyk
24. 07. 2011
Dát tip
český filosof, působící na přírodovědecké fakultě, píše o současné vědě jako o novém náboženství, kde akademie jsou církvemi, kde dogmata rovněž sklánějí hlavu až po krvavých bojích; FG píše, že věří v hodnoty, ne v Boha, to je typická závada nehumanitního vidění světa automatizovaného měřění; myslel tím snad, že věří jen naměřeným hodnotám? pak je podivné, že může věřit něčemu stejně pravděpodobnému jako je Bůh; o velkém třesku, kdy vzniklo něco z ničeho nelze bezprostředně nic naměřit, je to jen hypotéza; pokud jde o naměřitelné hodnoty, je otázkou, zdali je možné věřit pravděpodobnostnímu počtu v kvantových otázkách a jak vysvětlit náhodné fluktuace a selhání předpověditelných procesů; mně nakonec různost pojetí nějakého přesvědčení nevadí, vadí mi fundamentální jistoty přesvědčených, které mohou pak vést až k takovému norskému masakru; myslím, že FG takový fundamentalista není, ale je dobré si přispustit, že to hrozí u jakéhokoli věření každému;

sveřep
24. 07. 2011
Dát tip
Forrest: vynechals "civilizovanou ve" a z toho mám hrozný dojem, že žiješ ve vesmíru, kde všichni vědci jsou ateisti, bibli kde napsal Kristus, Darwinismus je dokázaný a ten Frojdovic lempl ukradnul svoje tři prodejné duše madam bohyni jara. ne nemyslím to zle, jen jsem z toho celá unavená. a Krytyk - omluva, tak zcela to sem nepatří

sveřep
24. 07. 2011
Dát tip
Forrest: pokud "režim" zruší civilizovanou pluralitu ve vzdělání, na několik generací, tak tím postižen jsi. njn (vychovali mne ateisti, mimochodem :) )

sveřep
24. 07. 2011
Dát tip
Forrest: neříkám, že to myslíš špatně, jenže to tvoje "vím dost" mne děsí ... marxistický vědecký ateismus se právě o tohle opírá patou jako o skálu. njn. a je ti něco známo o tom, že vliv onoho učení byl v zemi naší vůbec největší, tedy větší než v Rusku? atd. a že si z nás méně postižení obyvatelé sousedních zemí kvůli tomu dělají právem srandu, jak jsme zdebilněli? atd., atd., .... ach jo

heartrate
24. 07. 2011
Dát tip
já to tušila :) ve skutečnosti Krytyka, papoucha, StvNa & spol. miluješ, jen to jako správný drsňák zakrýváš!

heartrate
24. 07. 2011
Dát tip
Forreste, říkáš to docela rozumně, ale nebylo by ještě lepší napsat, jak to máš, než jak to nemáš?

heartrate
22. 07. 2011
Dát tip
.. většina lidí jen předstírá, že nemilují.. - Krytyku, ať seš jakej seš, tohle je TAK pěkný :) bez ironie!

sveřep
22. 07. 2011
Dát tip
Forrest: co sis už o náboženství přečetl?

sveřep
22. 07. 2011
Dát tip
argument zde předložený mi zněl velmi dobře. "jeho holka v baru" - to by mělo být pochopitelné zcela obecně. sbírku jsem nečetla, takže k autorovi básní se tím nijak přímo nevyjadřuji. ale děsí mne, jak se o víře zcela drsně klábosí, dokonce někdy DEMONSTRATIVNĚ bez zájmu o minimální vzdělání v této věci... a číší z toho na mne poučky z filosofické fakulty, seminář "vědecký ateismus" ach jo (a to jsem bez konfese :) )

Krytyk
22. 07. 2011
Dát tip
FG: Bůh člověka miluje a to dává především člověku hodnotu, nemilovat je jaksi nelidské a většina lidí jenom předstírá, že nemilují, přitom lásku si žádá každý, věřící i nevěřící .)

Krytyk
22. 07. 2011
Dát tip
FG: pro věřícího je Bůh dokonalý, to je to co na něm miluje a čemu věří; teolog to zkoumá a v každém případě respektuje, diskutuje o tom a překládá nesourodé jazyky vyjadřování o víře či nevíře; dneska člověk rozumí víc slovu láska, než slovu Bůh a proto se snažím naznačit, že analogicky milující jedinec uznává člověka, ačkoliv k tomu není žádní objektivní (existující či jsoucí) důvod, než jeho rozhodnutí; já jsem nekonfesní teolog, tzn. nejsem v žádné církvi; rozhodně věřím v tu lásku, a někdo by řekl tedy v Boha a jiný by řekl, to nestačí, musíš být s námi v církvi; pokud tedy literatura někde píše, že Bůh by mohl být nedokonalý, určitě se dotýká citů věřících, stejně jako by hanil něčí milovanou osobu; básník by to podle mne dělat neměl, ale podle někoho jiného třeba ano; ono se to časem většinou mění u básníků k lepšímu, tak doufám, že i Buddeus k něčemu lepšímu dojde .)

Krytyk
22. 07. 2011
Dát tip
A i FG: nemusíme se nutně shodnout, abychom nemohli koexistovat v jedné zemi, na jednom serveru; původní dotaz pátral po nějakých mých argumentech, a ty jsem snad vysvětlil .)

...vysmech vzdy bol a vzdy bude sucastou literatury...milovana divka je symbol a je jasne ze individualne napadanie sa ta dotyka viac lebo sa ta tyka priamo...ale nie je pravda ze sa nemoze stat a ze sa do literatury podobne veci nedostavaju...kedze vela basni je neskryvane autobiografickych....atd... ...ondra navyse nepovedal ze boh je tlusty a seredny...alebo ze zesilel...len ze nechape ako moze ludi milovat.... ...ondra nepovedal ze jezis je tlusty a seredny...len sa trocha pohral so symbolom - sposobom akym umrel...btw. nieco sa mi mari ze jezis mozno tak uplne ukrizovany nebol...a nenarazam teraz na davinciho kody a podobne picoviny.... ...pride mi to ako ked sa bavime o niekom kto zomrel...a pouzijeme trochu cierneho humoru...neznamena to ze ho nemame radi... ...dalej...ked ide o individualne prezivanie krestana...preco potom neakceptovat aj vsetkych sektarov /tu napr. m.s/ a dalsich...bezne napadanaie komunitnych symbolov - hippies punk rap..alebo co ja viem este co.. ...nevidim v tom rozdiel...

Krytyk
22. 07. 2011
Dát tip
A: neříkám, že jsou symboly nedotknutelné, ale vážně je to jako s tou dívkou, o které máš svou představu; neznám básně na téma: vomáčkova dívka je šereda smradlavá a tlustá; neznám básně na téma: vomáčková z něj musela zešílet; je to asi tak proto, že individuální napadení je nám více proti srsti, než když jde o skupinu neidentifikovatelných, a jsem-li pod ochranou sekulárního zákona a jsem-li básník, nemusím být k věřícím hrubý; v mém pohledu jde právě v poezii o hledání svobody, jejího smyslu a tam takový výsměch prostě nepatří; nezaměňuj to za nějakou cenzuru a režim; milovaná dívka je taky jenom nedotknutelný symbol, nebo ne?

Jinovata
22. 07. 2011
Dát tip
Hmm tak ta ukázka je slabej čaj. I kdybych se povznesl nad to, že si bere do úst Boha, aniž by na to měl, tak ta logická hra je pramálo nápaditá, spíš vyčerpávající a skomírající. Což je v případě poezie, která se snaží náboj slovní hry povýšit na poezii, docela trapný. No snad jsou jiný kousky lepší.

...ides po tenkom lade...a je to dost manipulativne a scestne...ale okej...ked mi niekto povie ze je moja holka tlusta a seredna tak si poviem ze je kokot alebo to zoberem a idem dalej... ...strizlik...ano je to vysmech...vysmech symbolom...nevidim v tom problem.... ...jestli buh miluje cloveka...mi pride skor ako obzaloba ludi...a prave jeho potrebu... ...desim sa doby a rezimov ked sa stanu symboly nedotknutelne...

Krytyk
22. 07. 2011
Dát tip
A: no nevím, zdali lze považovat za ironii spekulace, jak by hřbitov vypadal, kdyby Ježíš umřel jinak; já tomu říkám výsměch; výsměch, který nerespektuje jedinečnost cítění věřících jedinců; představa, že by mohlo být jedno, nebo, že je jedno, kde a jak a kdy Ježíš umřel je daleko za hranicí ironie, ta představa říká, můžu ho kamkoli přesadit, podle libosti; zrovna tak je nesmyslná představa toho, že Bůh může zešílet, možná tak dědeček na obláčku z animovaného filmu o stvoření od Jeana Effela; podobně i karikatura Mohameda se dotkla věřících v islám, jimž bylo vmeteno, že s jejich posvátností lze libovolně manipulovat; otázkou tedy je, kdo může mít smysl pro ironii ve sporu někde v baru, kde opilec řekne, že tvoje holka je tlustá smradlavá šereda; určitě bys měl smysl pro humor a zapil to s novými kumpány; nedbat hrubě na city ostatních, to je pro mne staromarxistický ateismus, jenž kácí les a prostě lítaj třísky;

K: ja tu zbierku prave cital...strizlika poznam...kdyby umrel atd...pride mi to celkom dobra ironicka vec...nevidim vsak v tom ziadny marxisticky ateizmus...dokonca aj horna ukazka to spochybnuje.... ...oznacil si to ako literarnu kritiku....preto logicky pytam argumenty...

Krytyk
22. 07. 2011
Dát tip
sveřep: na víc než jednu ukázku není čas FG: nic po nikom nepožaduji, ale konstatuji, jak něčí postoj vypadá, pokud se tak autorovi věci líbí, nejsme u soudu, aby se čekal definitivní rozsudek; kritizovat frantu vomáčku, že je jako věřící nevěrohodný, to jistě lze, ale pak se to musí jasně napsat o vomáčkovi a nevinit ze všeho "neexistujícího" boha; A: těžko lze citovat celou sbírku a nejsme ani u soudu, abych musel něco prokazovat, samozřejmě, až si tu sbírku přečteš, můžeme se o tom konkrétně bavit nad básní střízlík (je hodně dlouhá na přepis ukázky a těžko z ní vytrhnout nějaké verše jako argument), nezbývá než můj úsudek prostě odmítnout jako nedůvěryhodný a přesvědčit se sám; kritiky se nepíšou proto, aby se "to" nemuselo číst;

...srry...ale takuto odflaknutu picovinu som od teba necakal... ...ziaden argument /napr. preco a kde alcne odsudzuje lacno nabozenstvo/...vsetko nicnehovoriace prazdne kecy...na urovni obycajneho komentu na pismaku...

sveřep
22. 07. 2011
Dát tip
nešlo by přidat ukázky?

Jinovata
22. 07. 2011
Dát tip
S tou obálkou je to geniální marketingový tah, myslím od tebe. Kritika zajímavá, svěží. Takové bych chtěl v kafi - možná by šlo jeho vydávání urychlit, aby takový text nebyl odsouzený k ročnímu polehávání. No jinak bych šel víc na krev. Vygradovat nedostatky i dostatky tak, aby z textu křičela otázka, zda se jedná o poezii.

Kokrouč
22. 07. 2011
Dát tip
byl tam aspoň litr?

Danny
22. 07. 2011
Dát tip
zajímavé.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru