Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Noir

01. 08. 2011
8
18
3783

památce Marie Petkovové a Amy Winehouse

Justýna Weilová zemřela v požehnaném věku pětaosmdesáti let na mozkovou mrtvici. Ten samý den ráno se Justýnina pětadvacetiletá vnučka Anna předávkovala heroinem a její nahé, mrtvé, tetované tělo našli na zemi v koupelně, těsně vedle její babičky.

Tu noc se Justýně zdálo, že je znovu mladá, jde pěšky z Modřan do Celetné podívat se na krejčovský salon, ve kterém pracovala a který Němci zavřeli. Tramvaje nejezdily, Praha byla podivně poloprázdná a uštvaná a ve svatém Jakubu, kde se Justýna stavila pomodlit, byly pootevřené dveře do klášterního ambitu a v něm leželi vedle sebe narovnáni muži v uniformách, Justýna viděla jejich velké černé zaprášené boty. Za nimi někde u zdi pak tušila propadlé, vytřeštěné tváře, milosrdně skryté ve stínu zavlhlých kamenů a hrubých límců batikovaných suchou krví.

Pak se náhle trhnutím probudila a posadila se v posteli, zmatená a s mravenčením v zádech. Nebyl to pouhý sen, byla to vzpomínka, plná zveličeného dětského děsu, který Justýna prvně zažila v pěti letech, když na procházce se svou babičkou na Kampě strnule pozorovala ryby pod hladinou Vltavy lapat drobečky ze staré veky. Růžové hubičky se otvíraly a zavíraly jako v primitivním smrtelném zápasu a Justýna z nich nemohla spustit oči. Z nějakých důvodů jí vzpomínka na ně opět kruhem připomněla mrtvé vojáky v chodbě, na které padalo šikmo přes střechu světlo stejně zaprášené jako oni, světlo, skrz které nebylo téměř vůbec vidět.

Justýna se zvolna vyškrábala na žilnaté nohy a pomalu, dýchavičně šoupala ve starých pantoflích přes pokoj. Pečlivě si upravila prodřený župan, který pokaždé oblékala s trochou pýchy – Anička ať si chodí, jak chce, ale jí maminka učila, že dámu nikdo nemá vidět v noční košili. Ani její manžel, připomněla si, a když si toho opilce vybavila, cuklo jí to v povislém, kdysi hrdém koutku pokrývajícím mezeru po zubní protéze. Zaplašila myšlenky na něj i na syna, který se povedl celý po něm, a automatickými pohyby otevřela okno. Holubí křídla se roztleskala - a do místnosti padlo světlo, husté jako ze vzpomínky, šikmé a plné podivných prachových zrníček, které zatančily nad římsou a zkašovitěly v zašedlých koutech, kam Justýnin slábnoucí zrak už dávno nedohlédl. Dole na Pavláku zařinčela tramvaj. Justýna se pustila okna a pomalu se dala znovu do pohybu, ztuhlá a zdřevěnělá, s klouby, které se sotva ohýbaly i pod jejím vetchým tělem. Všimla si, že dveře od pokoje jsou pootevřené a nesouvisle jí napadlo, jestli ji Anička nebyla v noci navštívit. Těžce překročila práh, strčila do dveří a přímo před jejíma očima ležela Anina zmuchlaná bunda a roztřepené džíny, které zahodila mezi rozšněrované zablácené boty.

Any se vrátila domů hluboko v noci a v žaludku jí strašlivě kručelo. Poslouchala ten zvuk otupělýma ušima opřená o hnědé dřevo v kleci výtahu, hluboký zvuk smíšený s hučením motoru a pryskyřičnou vůní leštěnky, která z prastaré kabiny nikdy nevyvanula, i když se o ni už dávno nikdo nestaral. Před očima jí ještě tančilo zábradlí, stejně zašlá, primalexem zastříkaná kovářská práce z dob, kdy se ještě věci dělaly pořádně, obřadně a zbytečně honosně. Tom bydlel na sídlišti popsaném graffiti, v desátém patře desetipatrového paneláku, kde chodby byly cítit, plastem, močí, špínou, myšinou a černým krémem, kterým si Tom mazal kanady. Tam patřila, pomyslela si s trochou sebepohrdání. Zanedbaná dělnická krása vinohradského činžáku byla stejně dávno zaniklá, jako babiččiny vratké kroky na starých ošlapaných kobercích a divné vůně ze skříní a popraskaná zrcadla s rámem zdobeným černými kovanými ptáky.

Tom se s ní rozešel a Any si nevzpomínala přesně proč, vybavovala si jenom křik, rozlitou láhev levné vodky na zemi, facky a mokré vlasy, které se jí lepily na rty. Bylo to potřetí nebo počtvrté tenhle týden, co se servali, a podruhé, co to ukončili. Nerozpomínala si přesně, které modřiny má od ran pěstí, určitě ten pokousaný ret, ale co ty ostatní, vznikly za křiku v předsíni nebo za sténání v rozházené posteli plné zpoceného šatstva, ve které ji poté Tom náruživě trkal do zadku a bil jí přitom koženým páskem do zad a přes půlky? Sténala, pomateně se smála a přes vodku už přestávala vidět, pak se náhle prudce vysmekla, napůl se sesula přes okraj postele a přes vlasy se vyzvracela na lino. Tom ji pak zmlátil ještě jednou, když to zjistil, a nohama v černých kanadách ji zkopal tak, že ječela nahlas.

A potom si všimla, zatímco sála krev ze rtu stočená do klubíčka na zemi v obýváku a Tom zhluboka chrápal vedle ní na pohovce, že na zemi vedle kalhot přehozených přes židli leží malý pytlík s bílým práškem. Zasmála se pro sebe, shrábla ho do kapsy a přehodila si kapucu od mikiny přes vlasy plné zvratků. Babička sice už špatně vidí, ale přeci jen, co kdyby náhodou.

Cestou usnula v tramvaji, ale zvuk známého jména zastávky ji probudil, takže se na poslední chvíli protáhla pootevřenými, kvičícími dveřmi. Necelá půlhodina spánku jí uškodila – motala se jí hlava a bylo jí špatně, sluneční paprsky téměř pálily do kůže a do očí. Kůže po celém těle slabě mravenčila a zazvonění rozjíždějícího se vozu bylo jako Tomova rána do spánku. Babička bude ještě spát, uvědomila si, a jak jí zrak náhodně padl na neumělé tagy na zdi v protější ulici, ucítila zničehonic svíravé bodnutí hrůzy, jako by se pod hladinou vzdouvajícího se žaludku mihlo nějaké obrovské, příšerné zvíře, které nedokázala pořádně zahlédnout. V dalším okamžiku bylo pryč, zůstala jen tupá bolest hlavy a něco jako otázka, která visela ve vzduchu a kterou neuměla Any pojmenovat, ani kdyby chtěla, ani kdyby stála o něco jiného, než o klid babiččiny koupelny a vnitřnosti pytlíčku. Nahmatala jeho obrys pod látkou džín, aby se ujistila, že tam stále ještě je, a pousmála se pro sebe. Potom utekla zírajícím očím prvních ranních chodců do vedlejší ulice, motala se mezi nataženými vodítky páníčků venčících čůrající psíky a bojovala s chutí vyzvracet zbytky v žaludku. Ne, přísahala si přece, že to už neudělá, začínalo jí to rozežírat zuby a Tom se jí vysmíval, že vypadá jako kobyla.

Otřásla se, při té vzpomínce jako by se znovu převalila obluda někde hluboko v Anině hlavě a zase zmizela.  Zaťala pod tričkem prsty do břicha, a jak jí zajely nehty do kůže, trochu se jí ulevilo a nezřetelný děs nevynořené vzpomínky zase zapadl zpátky. Any vyběhla schody rychleji, než bylo jejímu žaludku příjemné, opřela se o výtahovou klec a vdechla leštěnku. Ten starý, nesmytelný pach ji podivně uklidňoval, jako jakási zvláštní antiteze tetovaných předloktí, pachuti žaludečních šťáv prosycených vodkou, šimrání vlasů po tváři.

Natáhla ruku s klíči k zámku a náhle se s překvapením zadívala na své vlastní prsty, jen kosti potažené vrstvou bílé kůže mramorované modrými žilami, odraz černých kérek, šedý okraj mikiny. Any měla náhle pocit, jako by stála sama vedle sebe a pozorovala se, jako by to tělo nepatřilo jí, byla od něho nezvratně oddělená stěnou z prázdného vzduchu na zaprášené chodbě.

Ta cizí dívka s klíči natáhla ruku a vstoupila do bytu, průhledná, čistá beztělá Any šla krok za ní, lehká, s doširoka otevřenýma očima. Všechny zvuky šly jakoby z dálky, zacinkání, cvaknutí zámku, lupnutí nohy vytažené z bot, zašustění kalhot a mikiny, měkké plesknutí látky o zem. Studená voda ve tváři, když se snažila vymýt si zvratky z vlasů, ale i ten pohled do zrcadla byl jako někomu cizímu přes rameno, vychrtlý obličej s hnědavou, jakoby chlupatou kůží, roztřepené, načerno obarvené vlasy. Udělala krok zpátky a tělo před zrcadlem zůstalo, mylo se dál.

Do koupelny zavanula ledová zima z otevřeného okna. Justýna vyšla ze záchodu a vůbec si neuvědomila, že zapomněla spláchnout. Zvednout se z prkýnka jí udýchalo a musela se v předsíni opřít o stěnu a trochu si odpočinout. Dívala se skrz dveře do svého pokoje a přemýšlela, proč je tu taková zima a jestli spala s otevřeným oknem nebo jestli jí Anička šla vyvětrat.

Další krok a uviděla vnučku stát nad umyvadlem a opírat se o jeho okraj. Něco se zablesklo na zemi na okraji Justýnina zorného pole, vedle prázdného sáčku od bílého prášku, přes nahé Aniny boky, na kterých se hrotitě rýsovaly kyčelní kosti. Stará paní se natáhla pro zubní protézu a pak náhle, zatímco její tělo samočinně dokončovalo pohyb, spatřila za pravým ramenem Any poloprůsvitnou postavu, obrovské, vylekané, černé oči. Udělala krok směrem k ní a přitom cítila, jak tělo za ní sahá po skleničce, slévá tekutinu, v prstech klouže zubní protéza, ale přitom měla obě ruce volné, prázdné, průsvitné. Svět byl najednou vzdušný, zatuchlé vůně zmizely, mezi prsty jí volně protékal vzduch a v předsíni stálo husté, téměř neprůhledné, zaprášené světlo šikmo padající přes okno Justýnina pokoje. Any cítila, jak po jejím skutečném, fyzickém těle nad umyvadlem tečou mokré slzy, ale nedokázala ho přimět, aby zvedlo ruku a otřelo si tvář.

Opodál zápasila Justýna s umělým chrupem, najednou jako by se jí nedostávalo sil donést ho tu nekonečnou vzdálenost od umyvadla k zubům. Voda kapala ze špatně zavřeného kohoutku, stříkala na Aniny ruce, křečovitě sevřené kolem bílého smaltu. Justýna slyšela své vlastní přerývané dechy i Anino chroptění, obě těla se před jejíma očima začala pomalu hroutit na zem, ruce hmataly po opoře, až najednou našly jedna druhou, stařenka omotala sukovité prsty kolem bílé, vychrtlé paže mladé ženy, která hrábla poloslepá do klop prošoupaného župánku. Bublání dechu v hrdle bylo slyšet stále méně a méně a Any ani Justýna si ani neuvědomovaly, že podvědomě od té scény couvají, až stály v předsíni, v plném proudu paprsků světla plného prachu. Vrkání holubů se smísilo se zařinčením tramvaje a ten zvuk odpoutal jejich pozornost od křečovitých záškubů končetin na koupelnových dlaždicích.

Justýna se otočila přes natažené nohy mrtvých vojáků klášterního ambitu a náhle poprvé spatřila jejich tváře – nebyly zkřivené hrůzou, jak vždycky cítila, ale uvolněné, klidné, jako mramorové bílé tváře starých soch, tváře, které patří bohům. Vzduch byl náhle ještě chladnější a světlejší, prach se začal zvedat v bouřných oblacích a holubí hejna tleskala křídly. Černé kanady vojáků a černé kanady opilého Toma, na které zírala Any a pak náhle pomalu odvrátila zrak, když se rozpily před jejími zorničkami jako přelud, který nikdy neexistoval. Její oči se střetly s očima babičky, obě ženy se vzaly za ruce a tramvaj dole na ulici netrpělivě zařinčela, jako by říkala, že už toho bylo dost, že tu už není co k vidění, postupujte dále do vozu.

A pak už nebylo nic. Jen soused, který si všiml pootevřených dveří s klíči v zámku, dupání policejních nohou v kanadách a nakonec světlé ticho a prázdno bílých, klidných, mramorových tváří.


18 názorů

Díky všem za reakce, pozitivní i negativní. Janino, ten text je přímo inspirovaný Amyinou smrtí, není to snaha urvat na tom dojákoidní kapitál, jenom jsem přiznala původ inspirace. Reko, vím, že občas moje texty čteš, takže nejspíš budeš chápat, proč ta "přílišná bohatost" - potřebovala jsem si vykompenzovat skoro dvouleté období totálního literárního minimalismu (viz např. povídka "Tlustá" ve sbírce "Motýlí žena").

reka
21. 09. 2011
Dát tip
Na tomhle textu mně dost vadila ta přílišná bohatost. Jakoby každá věta měla vyvolávat nějaké emoce, každou chvíli tu je střih k nějaké jiné filmové scéně, která je ve své podstatě až kýčovitá - prach v šikmo dopadajícím světle, hubičky kaprů, zděšené tváře mrtvých, výprask atd. Je to něco skoro až archetypálního, něco, co vidět ve filmu, tak se asi usměju, protože už jsem to viděl ve filmu tisíckrát a slouží to jen jako nalaďovač, tj. vyvolává to náladu a nic víc. Kdybys takový motiv měla jen jeden, nebo dva, ale ty jich do textu roztrousíš strašně moc a text tím pak trpí, protože se stane mnohomluvný, těžko stravitelný, navíc mám pak pocit, že se to nikam nehýbe, ten příběh odumírá v nekonečně se nabalujících emo popisech. Tip stopro dávám, je to solidní text, ale podle mě máš na víc, když se odprostíš od takového toho hraní si na literárnost. Souhlas s poznámkami Janiny, že je jednak škoda to usouvztažňovat k Amy Winehouse, vypadá to, že ten odkaz tam je jen jako doják emocí, a druhak škoda, že se ty dvě osoby nepropojily víc. Takhle to je jen takové mystično bez přidané hodnoty.

Marcela.K.
19. 09. 2011
Dát tip
...souhlasím s Janinou, asi by to chtělo ještě opakované přečtení a úpravy, ale má to napětí i zvláštní atmosferu a tak tipuji*

Janina6
06. 09. 2011
Dát tip
Pro mě výborné, docela jsi mě překvapila, spojovala jsem si tě více s oddychovějšími žánry. Koukám, že škatulku můžu zahodit :-) Začala jsi dost odvážně prozrazením pointy, což napovídá, že nepůjde o žádnou detektivku. Otázku napínavosti nebo tempa vyprávění jsem vůbec neřešila, protože text pro mě má velké kouzlo, za které můžou hlavně působivé popisy. Jsem jimi postavena přímo doprostřed toho obrazu, kde se mísí přítomnost se vzpomínkami. Některé pasáže, třeba ty o šikmo dopadajícím světle nebo o kleci výtahu, pro mě mají obrovskou atmosféru. Abych jen nechválila, malinko mě dráždí to odkazování k Amy, myslím, že to je trochu umělé, nadbytečné, že to má vyvolat emoce, které ten text stejně vyvolá svojí vlastní silou. V prvním odstavci "(oni) tělo našli vedle SVÉ babičky" - správně její. Pak se mi jedna věc zdá trochu nelogická: V místě, kde končí část věnovaná babičce, najde Aniny zmuchlané pohozené věci, zablácené boty atd. Pak se mluví dlouho o Amy, a když se vracíme k babičce, tak vychází ze záchodu a říká si, proč je tu chladno atd., což mi nenavazuje na ten nález poházeného oblečení (určitě by to nějak komentovala, podívala se po ní, jetli je doma, a podobně). V jednom momentě, tam, kde už máš vlastně postavy čtyři, se mi zdá vyjádření situace dost nepřehledné: "...spatřila za pravým ramenem Any poloprůsvitnou postavu, obrovské, vylekané, černé oči. Udělala krok směrem k ní a přitom cítila, jak tělo za ní sahá po skleničce..." Směrem k ní a tělo za ní... chvíli jsem měla dojem, že po skleničce se zubama sahá Any. No a poslední poznámka, co mě napadá, že jsem očekávala trochu větší propojení těch dvou osob, ve smyslu vztahu, nějakých narážek v myšlenkách, vzpomínek a podobně. Takhle se zdá, že je spojoval jen ten stejný okamžik smrti.

promin, na me trosku zivacka...:-D

K3
31. 08. 2011
Dát tip
Tragický osud dvou žen, které jako by samy sebe našly a pochopily až těsně před smrtí, v níž našly vysvobození... Těžko se to čte, ke konci jsem se už těžko soustředil. Ale tip ano.

StvN
23. 08. 2011
Dát tip
Zalezi, jak to myslis. Zacina se to rozjizdet v rovine fabule, ale v rovine syzetu to prave zacina jaksi stagnovat. Alespon to je muj dojem.

Zajímavé. Tam mi teda naopak přijde, že se to teprve začíná rozjíždět. Ale njn, autor se sám neposoudí.

StvN
23. 08. 2011
Dát tip
Tady někde: Tom se s ní rozešel a Any si nevzpomínala přesně proč....

Zapomněla jsem avízo.

StvN: Od kterého okamžiku (aspoň zhruba) to pro tebe ztrácí gradaci?

StvN
22. 08. 2011
Dát tip
Zpočátku mě to zaujalo a celkem dobře se mi četlo, ale později jsem ztrácel koncentraci. Nefunguje ti gradace, v podstatě je text dost monotónní. Další a další odstavce, jako by se vracely někam zpátky. Když čtenář zjistí, že se děj nikam neposouvá, tak ho to může přestat bavit číst.

Dík všem za kritiky a těšovi za nominaci, házím se do klubu. :)

těša
02. 08. 2011
Dát tip
jo, skvělý to je, ale ta vnučka mě nutí babičku přeskakovat, protože prostě přitahuje víc pozornosti, jak bezpochyby obsahově, tak možná i větší dynamičností a rozdělením odstavců. a závěrečná scéna na mě působí hrozně useknutě tím sousedem - umírají a najednou už klíče v zámku, který do toho vůbec nepatří, ještě než stihne dozvonit ta tramvaj. nominuješ se do pm? :-)

těša
01. 08. 2011
Dát tip
poslední odstavec mi tam připadá navíc. a nemělas tu už někdy cosi podobnýho? ta mladá holka je oproti babičce na můj vkus možná až moc čtivá, starou dámu jsem dost přeskakoval, ale možná je to náladou, bůhví, koncept toho střídání je každopádně zajímavej.

bestye
01. 08. 2011
Dát tip
také mám trošku pocit že v závěru je tam moc slov,myslím ve vlatním okamžiku smrti, ztrácí to tam trošku rychlost, kterou to od začátku nabíralo. Jinak se mi to moc líbilo a přidávám svoji minutu ticha za obě.

Josephina
01. 08. 2011
Dát tip
je to dost užvaněný, ale jsou tam dobrý momenty, chtělo by to ještě víc komična, jinak se to zvrhne v ukecanou nudu

Botanist
01. 08. 2011
Dát tip
Je to napínavé, byla jsem celu dobu zvědavá, co bude dál. Líbí se mi to, dávám tip.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru