Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Každá rada drahá

29. 08. 2011
34
54
2703
Autor
avox

pokus o rispet

Když z vánočky jsou vydloubány
už téměř všechny rozinky,
když u stolu jsme náhle sami
a večeříme vzpomínky,
 
neb ztratila chuť oschlá střída,
myšlenky člověk nedohlídá…
 
Tehdy je zkrátka pro kočku,
návod, jak upéct vánočku.

54 názorů

Kočkodan
14. 04. 2012
Dát tip
Také me rozinky v pecivu rusí, mám strach to priznat, srdce mi busí...

Lakrov
09. 01. 2012
Dát tip
Pro Kichot: Tvá připomínka působí dojmem, jako bys znal češtináře Hevrleho... Nemýlím se, či ano? :-)

Kichot
09. 01. 2012
Dát tip
No já si vzal k srdci, že na jednu vlastní vloženou básničku bych měl přečíst alespoň deset jiných – že to asi nebylo to správné entrée, vrátit se po deseti letech na Písmáka a začít sem mrskat jedno pubertální dílko za druhým – tak jsem si dal na chvíli pohov s grafomanstvím a začal také trochu číst :-) No hlavně si myslím, že básničky by se měly hlavně recitovat a nejen pasivně číst. A musím říct, že s těmi změnami rytmu mívám trochu problém, jak to správně deklamovat, takže si raději trochu zjednoduším práci pomocí kopyta à la dětské říkadlo...

avox
08. 01. 2012
Dát tip
Díky, hlavně za čas, který jsi té mojí říkánce věnoval, tvá úprava je opravdu taková údernější, a "recepis" jako by jí ještě dodával hloubku... já jsem jen taková ukecaná bába, co si občas hraje se slovíčky, teoretická průprava, pokud jsem ji kdy měla, je dávno zapomenuta :-))

Kichot
08. 01. 2012
Dát tip
@Tangens_Omega36: Ono to je těžký – vem si "lásky/pásky" – to když někdo napíše, tak je v ofsajdu. Je to tím, že: 1. To už jednou napsal Mácha, takže od té doby je každý jiný básník jenom plagiátor? 2. Už i Mácha byl takový dement, že ten nejapný rým vůbec použil? 3. Co když to někdo použije zase v trochu jiném kontextu – třeba: Skříně plné lásky: kazety a pásky. (pravda, dneska spíš CD, DVD a Flash ROM...)

Kichot
08. 01. 2012
Dát tip
No dávám ti * hlavně za to, že mi přijde, že jsi jedna z mála, kdo tu drží nějaké básnické formy. Třeba málokdy dnes už člověk narazí třeba na sonet, a ten rispet mi přijde takový ještě sevřenější, údernější. @MDavy: Jako že se ti nezdá rým vydloubány – sami, že se ti tam nezdá ten třetí verš? To čtyřverší by se mělo rýmovat střídavě, což si myslím, že by se dalo akceptovat. @Lakrov: Také jsme doma říkali hrozinky. Jinak: rozinka Lze i: hrozinka Hevrle by dnes asi splakal? @MKbaby: A poté zdvihnout mandle... Neber to jako kritiku, avox, je to čistě můj osobní pocit, že tím jambem (v češtině) a těmi kondicionály se to tak nějak drobí. Jestli můžu, já osobně bych do toho šel asi víc tvrdě, pomocná slovesa a "člověky" pryč, ještě víc to sevřít, třeba: Z vánočky už vydloubány téměř všechny rozinky U stolu jsme náhle sami večeříme vzpomínky Ztratila chuť oschlá střída myšlenky se nedohlídá Tu je zkrátka pro kočku recepis na vánočku (Recepis, který jsem tam vrznul hlavně kvůli rytmu, zní asi trochu archaicky a evokuje spíš lékařský než kuchyňský recept. Ale může to mít i vedlejší účinek – když už nepomůže ani vánočka, nepomůže ani lék z lékárny.)

avox
29. 10. 2011
Dát tip
dík za dobrou radu, odpovídám skromně, má ta rada vadu, nebylo to o mně... :-))

vitsoft
29. 10. 2011
Dát tip
Když smutná jak míč bez gólu, když chybí jedlík u stolu, co pečivo rád, zbývá jen stát se profi-pekařem.

Robinia
13. 09. 2011
Dát tip
povedlo se Ti to


...to nee,ale těžké sousto ;)

avox
07. 09. 2011
Dát tip
chvíli jsem přemýšlela, jestli mne nehubuješ za rispet :-))

...rispet to sice je,ale bez ohledu na vazbu si tip zaslouží :)

avox
07. 09. 2011
Dát tip
díky za návštěvu :-)

Diana
07. 09. 2011
Dát tip
Krásně posmutnělé...*

Incognito
05. 09. 2011
Dát tip
t ;-)

Stařec_007
04. 09. 2011
Dát tip
T*

Chigwell
04. 09. 2011
Dát tip
Ano,pan Frýda ovládal jak rispet,tak gazel,triolet...takoví borci nejsme :)))

avox
04. 09. 2011
Dát tip
Dejvíčku, určitě... a že by i Vrchlický, to ani nevím :-))

Chigwell
04. 09. 2011
Dát tip
Tip od Dejva,Vrchlického a Dědečka,Sovičko má :) * (doufám,že jsem rispet pochopil správně)

avox
04. 09. 2011
Dát tip
děkuji, jsem ráda, že se ti líbí :-)

Makoves
04. 09. 2011
Dát tip
Tak to je moc hezký, večeříme vzpomínky - povedený verš.

avox
04. 09. 2011
Dát tip
Myslím, že rým "vánočku - pro kočku" se nemusí půjčovat nebo krást, nabízí se sám. Podstatná je souvislost, v jaké je použit. Takových lidí je... bohužel. Kdybych takové neznala, těžko by mne napadlo o tom psát... Rispet je forma básničky, víc si můžeš vygůglit... Každopádně díky, že jsi četl :-))

jejdavilda
02. 09. 2011
Dát tip
*

avox
31. 08. 2011
Dát tip
kytičko plazivá, kdepak ses toulal? Dlouho tě nebylo vidět. Mazanec je mazanec, ale nejlepší buchta je dobře propečená kotleta :-))

mazanec je mazanec..ahoj avox:-)

avox
31. 08. 2011
Dát tip
díky, koloušku, vidíš a Nepochopený to má naopak :-) díky, Nepochopený, já vlastně nemusím ani vánočku :-))

Nepochopeny
31. 08. 2011
Dát tip
nemám rád hrozienka, poctivo ich vydlubávam a zahadzujem. Ale tu sa pristavím a hodím dnu tip !

koloušek
30. 08. 2011
Dát tip
Pěkné. Jo, bez rozinek to není ono.T*

avox
30. 08. 2011
Dát tip
i tobě díky, Bosoro, jsem ráda, že se ti líbí :-)

avox
30. 08. 2011
Dát tip
Háber, konias, filemon - děkuji za návštěvu filemon - možná je to projev alibismu, kdyby někdo chtěl říct, že to rispet není :-))

Bosora
30. 08. 2011
Dát tip
Pěkné T*

filemon
30. 08. 2011
Dát tip
Prečo pokus? To JE rispet. Kompozične aj obsahovo :))

konias
30. 08. 2011
Dát tip
nemám rád rozniky, zvlášť na vánočce a jinym pečivu :)...básnička je to moc pěkná... T

Háber
30. 08. 2011
Dát tip
mňam ********

avox
30. 08. 2011
Dát tip
díky, gabi :-) MDavy, díky za poučné zdůvodnění obou možností, ale z čeho jsou asi "sultánky", které jsem onehdy koupila? :-))

gabi
30. 08. 2011
Dát tip
veľmi pekne si vystihla...*

Lakrov
30. 08. 2011
Dát tip
> ...není divné, že než se z kuliček hroznů... Ano, je to jedna (z mnoha) "nelogičností" českého jazyka, jíž byla kdysi vynucena návštěva (obou) rodičů v kabinetě mého učitele č.j. Měl pravdu a já (po proběhnuvší "válce") málem čtyřku z mateřštiny, takže si dodnes pamatuji pravidla, která jedničkáře nepostřehnuta míjela...

avox
30. 08. 2011
Dát tip
děkuji všem za čtení a tipujícím za hvězdičky :-)) aleš - co myslíš, že by to mohlo být? nebo gůgluj :-)) Lakrov - máš pravdu, spravím to, opravdu to nemělo být o vánocích. Ale není divné, že než se z kuliček hroznů stanou rozinky, musí ztratit písmenko? :-))

Lakrov
30. 08. 2011
Dát tip
Zajímavé přirovnání, tip zaň. Jen se domnívám, že rozinky se píšou bez počátečníh h (kydsi jsme na to téma vedli těžký boj s češtinářem Hevrlem). Ale není vyloučeno, že je tam to h záměrně; aby podtrhlo hrůzu Vánoc :-)

MKbaby
30. 08. 2011
Dát tip
Ještě je nutno vydloubat mandličky :)

srozumeni
30. 08. 2011
Dát tip
moc hezké...*

Alegna
29. 08. 2011
Dát tip
pěkně napsané

rispet je jídlo, nebo ta forma? :o)

renegátka
29. 08. 2011
Dát tip
to tedy máš pravdu, pěkná práce*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru