Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

SPOTŘEBITELSKÁ BALADA S OTEVŘENÝM KONCEM

16. 09. 2011
0
4
1089
Autor
orbital

pro Ty, co jsou zvyklí na moji opatrnost a možná až "přejemnělost" :), ať se připraví spíše na přímou výpověď bez větších okolků... za poslední dobu se ve mě nahromadila spousta zážitků a poznatků. díky tomu toto dílo vzniklo poměrně samovolně a nechtěl jsem tomu bránit. díky za pochopení. čekám na Vaše komentáře Užitečné odkazy hlavně na téma Šumavy i ekologie obecně: - http://www.sumavapro.cz/porusene-zakony/ - http://www.ceskatelevize.cz/porady/1129337346-pridej-se/209562248410019/ - http://osobnostiosumave.wordpress.com/ - http://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/bohuslav-binka-sumava-jako-tragicky-test-obcanske-inteligence - http://www.novinky.cz/domaci/241566-kurovec-na-sumave-hyne-ve-velkem-zauradovali-paraziti.html - http://www.youtube.com/watch?v=yT3GQW1iBN0&feature=related - http://www.youtube.com/watch?v=xjPJkGtkRvY atd...

 

 

Lehnout si na záda,

cítit Zemi,

stébly bojínku a srhy

řezat obzor…

 

Idyla.

 

Když měříme neporovnatelné,

počítáme nespočitatelné,

vrba smutní.

Živo(taschopní)čichové dychtí

po čerstvém vzduchu.

Jenže všude smrdí auta

a člověk aby se bál jít pěšky.

Centra měst

už dávno nepatří chodcům.

A veřejné prostranství

zdobí pokrývka z odpadků.

 

Idyla?

 

Stupidní letáky zahlcují schránky:

„…Koupím byt v této lokalitě…“

„…Půjčíme vám 100 000 Kč bez ručitele…“

(asi na různé zbytečnosti,

které super-mega-hyper-maxi-markety nabízí ,

a když člověk potřebuje „seriózní“ práci)

„…Výdělek zaručen, 15 000-40 000 Kč/měs…“

Strom roste desítky, stovky let,

cesta papíru ze schránky do koše mu trvá jen 2 sekundy.

 

Idyla?

 

Na louce mezitím parazituje

další parkoviště nenasytného konzumu,

další galerie nesplněných přání!

Tisíce promarněných hodin,

vystavují ve skleněných vitrínách,

na cenovkách chybí vyčíslit

kruhy pod očima

a mozoly na rukou,

které na nikoho neplatí

a nikdo nezaplatí...

 

Idyla?

 

Pak doma zavření v betonových králíkárnách,

bliká Sony, Philips, Tesla,

Nova je Prima,

xyzbž přátel na FB...

to víme.

Zda-li ještě rozeznáme

dub od buku, javor, jilm… jasan?

To nevíme.

Cpeme se kuřaty z Argentiny,

česnekem z Číny,

a na zahradách hnijí spadaná jablka.

Ve vzácné Šumavské smrčině 

se kácí o106

(chtějí postavit hotely a sjezdovky pro antikrtky).

Ekologové, přírodovědci, ochránci občanské společnosti

dostávají od policie (prodloužené ruky politiků) na holou,

masmédia pěkně přisluhují

a většina pak slepě nadává na podplacené ekoteroristy

sponzorované Hnutím Duha...

Zákony si mnozí akorát vytírají prdel!

 

Idyla?

 

Než pozbudeme životního prostoru,

dojde nám,

že peníze se nedají dýchat?

Rezervoár hoven na našich hlavách

je nejspíš nevyčerpatelný...

Tak už konečně zataháme

za ty správné špagáty?!

 

Realita?


4 názory

orbital
17. 09. 2011
Dát tip
Tvůj komentář, A.Storožnicyne, mě velmi potěšil . už jsem si myslel, že se nikdo neozve... možná to vypovídá něco o tom, jak jsou lidi informovaní o současných problémech, čím se krmí, jestli jsou angažovaní do toho, co se u nás děje, jestli jim tahle témata něco říkají, jestli se to někoho dotklo… :) dobrá připomínka s interpunkcí v předposlední větě, dostává to další rozměr. díky!!! souhlasím, že "správné" řešení není lehké jednoznačně určit, ovšem neziskový sektor se snad všemi nakousnutými problémy zabývá. jestli organizace ty problémy řeší efektivně nebo ne je další věc. osobně jsem vděčný, že se tím někdo vůbec zabývá. neziskovky a v ČR v současnosti poměrně nově, sociální podniky, jsou ty špagáty, za které můžeme tahat a „nenechat si srát na hlavu“, protože politici (a hlavně firmy, které mají v zádech) převážně nemají zájem na tom, aby se pouštěli do činností, ze kterých jim nevyplyne nějaký PŘÍMÝ zisk – otázky menšin, imigrantů, ekologie, inovace školství… no vlastně spousta podstatných témat, které se nás všech osobně bytostně dotýkají!!! jedná se o hodnotové záležitosti, které nejsou otázkou běžného businessu, je pak jasné, že chamtivce, co jdou po penězích to nezajímá. souhlasím, že umělecky je to slabší (snažil jsem se tam vsunout alespoň nějaké básnické obrazy :), ale správně jsi pochopil, že mi šlo o obsah, mluvit o různých problémech a zahrnout do toho i reálné subjekty. je opravdu těžké mluvit o recyklaci, supermarketech a (nedejbože o) politicích poeticky :D rýmy? o rýmy mi opravdu nešlo. ty jsi tam nějaké našel? nebo spíše hledal? :) byly by na škodu a otravovalo by to, byly by právě na úkor výpovědi, což v tomto případě nechci. děkuji velmi za podnětný komentář a zhodnocení, vystihl jsi to poměrně výstižně :) s pozdravem o.

orbital
17. 09. 2011
Dát tip
Honzyku, je to převážně tak, a mě už to nebaví... ;)

vyjadrím sa ti k obsahu-všetko berem,súhlasím s tebou, pekne narábaš s iróniou a aplikuješ paradoxy na realitu. Tiež sú tu miesta čo ma pobavili svojou aktuálnosťou a trefnosťou-akože trefa do čierneho: ("Pak doma zavření v betonových králíkárnách,blikáSony, Philips, Tesla, Nova je Prima, xyzbž přátel na FB...", jedlo z dovozu atď...) -ďalej "Tak už konečně začněme tahat za ty správné špagáty ?!"-sem sa mi vtiská takéto riešešnie interpunkcie,lebo ako rozoznať tie správne špagáty(rozumej,pridebnených ľudí,čo sa nevedia rozhýbať bude vždy dosť),resp. bude sa dať ešte za ne potiahnuť? Obsahovo teda veľmi dobre,výstižné,trefné,ironické,vtipné (miestami),na zamyslenie,ale po umeleckej stránke to nehodnotím vysoko,príde mi to taká rozťahaná nahrubo osekaná ťahanica,noo,bohužiaľ,aj keď snaha o rýmy je značná,bije sa s miestami,kde sa autor nechal uniesť potrebou výpovede svojich názorov. -napísať však dobrú sociálno-ekologyco-filozofickú báseň (vyrovnanú umelecky,formou a obsahovo) je však určite ťažké a ešte som ani takú nečítal,takže niet ti čo zazlievať...

Honzyk
17. 09. 2011
Dát tip
jo, realita...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru