Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ruce

20. 09. 2011
25
31
3147
Autor
Fairiella

Já vím, že je tam stejný motiv jako předtím, ale nějak si nemůžu pomoct, těžko vysvětlit. :-)

 

 

 

 

Dlaně mám smutkem začerněné
v duši jím maluju graffiti
je to snad zločin? Doufám že ne
a jestli – snad mě nechytí

Má okna chvilku po šírání
otevřela svou náruč noci
a v cizích domech uzívaných
zbylo jen ticho po tvých krocích

 

 

 


31 názorů

jorel
20. 09. 2013
Dát tip

*


nonamebeast
10. 10. 2011
Dát tip
Asi to bylo třeba zachytit a podařilo se Ti to zachytit moc krásně..TIP

Myotis
25. 09. 2011
Dát tip
.../*

Agibail
23. 09. 2011
Dát tip
*

Honzyk
23. 09. 2011
Dát tip
Miroslawek je poctar nad poctare, co..?--))...tydle skolometsky drbanky jsou smesny az..))

welena
22. 09. 2011
Dát tip
mě se líbí, rytmus nerytmus :-) *

guy
22. 09. 2011
Dát tip
*

srozumeni
21. 09. 2011
Dát tip
Naprosto souhlasím s Bracke...*

Ferry
21. 09. 2011
Dát tip
Hezky zachycená melancholie...

gabi
21. 09. 2011
Dát tip
*

Fairiella
21. 09. 2011
Dát tip
Miroslawek: Jasný. :-) A fakt dík. Honzyk: píšu, jak cejtim, dycky :-)

gringoo
21. 09. 2011
Dát tip
ale je to hezky napsaný, a čte se to dobře *

Honzyk
21. 09. 2011
Dát tip
ser na Miroslawkovy trapny formalni "prikazy"... pis, jak cejtis....tam je sila---!)))diky...honzyk...

Miroslawek
21. 09. 2011
Dát tip
Ono to opravdu není nic zásadního, na rozdíl od první strofy, kde je to už za hranou interpretační volnosti, ale ani tam to není pro text fatální. To bych měl k textu zásadnější výhrady, kdybych měl potřebu je formulovat ;)

Fairiella
21. 09. 2011
Dát tip
Pravdu díš. :) Necítila jsem se být nucena a v tomhle případě mně subjektivně připadalo, že tak, jak to zní, to je prostě "ono", i když se to nemusí někomu zdát. Nu. :)

Miroslawek
21. 09. 2011
Dát tip
No, mně se nezdá, že by se prohozením pořadí slov nějak výrazně měnil "obsah"... samozřejmě, že význam slova na počátku verše je zdůrazněn, ale v tomto případě mi to přijde jako odstínění nepostatné, resp. mi přijde podstatnější ona určitá neobratnost v realizaci rytmu. Kdyby onen rytmický způsob nebo významy hrály nějakou funkční roli (což by mohlo být), prosím, ale když si vybíráš (rozuměj: jsi nucena si vybrat) mezi rytmem a obsahem, pak je to každopádně málo. Rytmus má býti básníkův sluha, nikoli pán, který ho ovládá - i v případě, kdy jej dotyčný třeba nedodržuje.

Fairiella
21. 09. 2011
Dát tip
Miroslawek: whoah, díky za dlouhý komentář a čas, který jsi mu věnoval! Máš na jednu stranu jistě nejspíš pravdu, ale zase nemohu upřednostňovat rytmický důraz nad obsah, nejsem zastánce zapasování slov za každou cenu do stopy, když to jde i trochu "volněji" a možná, že i "nepravidelněji", ale lépe to vystihne to, co jsem chtěla sdělit. :) A fakt díky, takhle dlouhý rozbor jsem snad nikdy pod žádnou básní neměla, je to bezva, že to tu ještě někdo dělá.

...a mi se to líbí*

Miroslawek
21. 09. 2011
Dát tip
K debatě o rytmu: X - přízvučná slabika, x - nepřízvučná Dlaně mám smutkem začerněné Xx x Xx Xxxx = čtyřstopý jamb ženský je to snad zločin? Doufám že ne X x x Xx Xx x x = 4JŽ (OK) v duši jím maluju graffiti Xx x Xxx Xxx = třístopý daktyl a jestli – snad mě nechytí x Xx x x Xxx = problémem není ani tak nepřízvučný (jambický) začátek, jako absence jedné slabiky v prostředním daktylu, reps. úplně jinak - první verš by spíš měl být (jako všechny ostatní) jamb a není. Tady vidím zaváhání v rytmu já. Má okna chvilku po šírání x Xx Xx X xxx = 4JŽ a v cizích domech uzívaných x Xx Xx Xxxx = 4JŽ (OK) a konečně otevřela svou náruč noci (Fairiella) Xxxx x Xx Xx = 4JŽ vs. svou náruč otevřela noci (Vio) x Xx Xxxx Xx = 4JŽ a podobně třeba náruč svou otevřela noci Xx x Xxxx Xx = 4JŽ Fairiellino původní provedení je čistě z hlediska norem naplnění rytmického předpisu v pořádku, Viova verze je však rytmicky zřetelnější, neboť neurčitý pětislabičný celek nahrazuje jasným jambickým počátkem a neurčitou část redukuje na z hlediska dvoudobého metra jasně identifikovatelné čtyři slabiky, které přesunuje dovnitř verše. Pro první verš ve dvojici je jednoznačnost z hlediska interpretace vždy důležitá, je nositelem metrického impulzu. Kdyby se jednalo o verš v pořadí druhý, pociťovali bychom pod jeho tlakem tento moment nejasnosti mnohem méně. Na druhou stranu je třeba říct, že když nebudu brát v úvahu svou výtku k rytmu v první strofě, jsou všude kolem jambické verše, řídící se týmž předpisem a ty mají na vnímání rytmu také svůj vliv. zbylo jen ticho po tvých krocích Xx x Xx X x Xx = 4JŽ (tj. OK)

Fairiella
21. 09. 2011
Dát tip
Honzyk: to je možná kvůli tomu, že cítím, že to neni úplně přesně tak, jak jsem to chtěla říct - neni to tam účelově kvůli rýmu, ale něco tam v tom místě chybí i mně. :) Btw celk. dojem mi u tebe teda vychází 93,0300877888788665555 bodů - zapomněl jsi přenést trojku :-D

Honzyk
21. 09. 2011
Dát tip
...v prvni strofe mam pocit, ze silna kategorie zlocin a "nechyti" vytazeno bylo jen kvuli rymu....pletu se?..)...ale jinak jo...celkovej dojem 93,0000877888788665555 bodov..))

Fairiella
21. 09. 2011
Dát tip
Vio: právě že mně sedí rytmicky moje verze a zadrhává mi ta tvá, sice nepatrně, ale prostě to asi každý čteme v jiném taktu ;-) Nevím. Tak či tak myslím, že zásady vázaného verše mi není třeba vysvětlovat, že zde jsem neudělala chybu v rytmické lince. Děkuji za zastavení. A ostatní: Ta atmosféra je divná, že jo? Já taky nevím, čím přesně to je, ale nějak si něco našlo cestu, aby to bylo takto ztvárněno... :) díky i vám za zastavení a komentáře.

Vio
21. 09. 2011
Dát tip
Grafitti - nechytí je povedený rým. Z mého pohledu by rytmicky líp sedělo: Má okna chvilku po šírání svou náruč otevřela noci a v cizích domech uzívaných jen ticho zbylo po tvých krocích Vázané verše nejsou jenom rýmy. Rytmus nelze přehlížet.

Nepochopeny
21. 09. 2011
Dát tip
T mňa to rozhodne zaujalo

ja si tu predtim nepamatuju, ani poezii nerozumim, ale ta atmosfera me zaujala*

avox
21. 09. 2011
Dát tip
*/

IVO
21. 09. 2011
Dát tip
Jsou takové okamžiky, no...*T

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru