Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Don Giovanni v kině? Proč ne!

30. 10. 2011
15
15
3320
Autor
aleš-novák

jen pár osobních dojmů...

 

Opera bývala pro mě příliš náročnou, než abych se stal abonentem některé z našich předních scén. V Národním divadle jsem byl jen jednou. Netušil jsem, že se s operou potkám mimo její obvyklé teritorium.. Řeknu vám to rovnou: byl to pro mě šok v tom nejpříjemnějším slova smyslu.
Slavný kus W.A.Mozarta, který měl světovou premiéru v Nosticově (dnes Stavovském) divadle v Praze        
29. října 1787, přišel , aby mě uvedl do úžasu. 

Představte si, že u pokladny multikina místo "Piráti z Karibiku" řeknete "Don Giovanni" a mladá slečná vám bez mrknutí oka podá vstupenku. Vyjedete po schodech do druhého patra, tam čekají usměvavé hostesky, které rozdávají program, vedle vchodu do sálu je šatna a malý bufet...jste v multikině, nebo se vám zdá sen o divadle? Ne, není to sen.
Newyorská Metropolitní opera zahájila v roce 2006 pozoruhodný projekt: vysílá svá divadelní představení (někdy v přímém přenosu, někdy jako záznam) do celého světa, takže nemusíte vážit mnohahodinovou cestu  přes oceán. Hvězdy světového formátu přijdou až k vám. Rozhodně zajímavý nápad, jak lze přiblížit klasická hudební díla dnešnímu divákovi.


Není mým záměrem rozebírat umělecké kvality, míru výpravnosti nebo róby ve V.I.P. saloncích, na to jsem v oboru velmi málo erudovaný. Jen bych se chtěl podělit o pár dojmů, které ve mě takto sdělený Don Giovanni zanechal.                                                                                                                                
                To, že se organizátorům povedlo navodit divadelní atmosféru už ve foyer, jsem naznačil výše.                      Když přijdete do sálu dostatečně včas (na vstupence bylo decentně označen začátek 18:45, přestože skutečný start byl až 19:05), tak můžete i na plátně sledovat, jak se postupně  zaplňuje sál v New Yorku. Jako by se prostor před a za plátnem propojil, na obou stranách jsou diváci, kteří mistrovské dílo přišli uctít v saku a kravatě, ale i takoví (sám patřím mezi ně), kteří zvolili pouze decentní bílé tričko s límečkem.
V sedm hodin se v rohu promítacího plátna objeví "Don Giovanni in 5 minutes". Kromě nenápadného pobídnutí, aby se diváci už začali usazovat, je to i náznak, že asi nastane mírný jazykový problém. Těžko očekávat, že v Metropolitní budou hrát česky, že...Ale nebojte se, jestli neumíte italsky (což je jazyk, ve kterém se děj opery odehrává) ani anglicky (jazyk titulků připojený v New Yorku), tak máte možnost sledovat titulky i v češtině. V té souvislosti mě napadlo, v jakém asi jazyce byla tahle opera provedena při své premiéře v Praze. Řešil tehdy někdo jazykové bariéry? Tady nejsou. Prostě dokonalý komfort. Ale psst, zhasínáme, začínáme...

Viděli jste někdy do tváře dirigentovi? Jasně že ne, obvykle stojí zády k divákům, navíc je v orchestřišti. Ale tady jsme přeci v kině! Kamery poskytují neuvěřitelně blízké pohledy do obličeje Fabia Luisiho, který provedení měl pod taktovkou, ale i záběry na jednotlivé muzikanty.
Marina Rebeka (donna Anna), Barbara Fritolli (donna Elvíra), Ramón Vargas ( don Ottavio), Mariusz Kwiecien (titulní role Dona Giovanniho), Mojca Erdmann (Zerlina), Luca Pisaroni (Leporello) ,Joshua Bloom (Masetto). Jména nechávám bez komentáře, stejně jsem po celé představení jen užasle zíral neschopen jediného slova. Když máte tvář herce na dosah, když vidíte každý záchvěv krajky na výstřihu operní divy, ani nemáte čas sledovat české titulky a necháváte se prostě unášet. Přestože celá opera trvá téměř tři a půl hodiny (včetně půlhodinové přestávky po prvním dějství), odcházíte na konci s rozzářenýma očima a kroutíc hlavou, že je možné něco takového zažít teď a tady.  Jen jsem se divil, že tak málo diváků v kině  bylo ochotno na konci zatleskat.

Je vám líto, že jste tuhle výjimečnou akci prošvihli? Není ojedinělá. Do programu Metropolitní opery je zapojeno i spousta kin mimo Prahu. V sezóně 2011/12 budou přímé přenosy z Met k vidění již v téměř 30 českých a moravských městech: Boskovicích (kino Panorama), Brně (Mahenovo divadlo, Reduta), Českých Budějovicích (kino Kotva), Děčíně (kino Sněžník), Hodoníně ( kino Svět), Hradci Králové (kino Centrál), Chebu (kino Svět), Chotěboři (Digitální kino Družba), Chrudimi (Městské kino), Jablonci n. Nisou (kino Radnice), Karlových Varech (kino Panasonic-Drahomíra), Klatovech (kino Šumava), Kopřivnici (kino Puls), Kutné Hoře ( Modrý kříž), Olomouci (kino Metropol), Ostravě (Dům kultury),  Praze (kino Aero, Světozor, MAT),  Přerově (kino Hvězda), Semilech (kino Jitřenka), Teplicích (kino Květen), Týně nad Vltavou (3D Sokolovna Zlíně (Velké kino),  Znojmě (kino Svět), Žatci (Digitální kino ) a ve vybraných multikinech Cinestar, Současně některá tato kina uvádí i záznamy přenosů. Jednání s novými kiny o přímých přenosech v dalších českých městech stále probíhají.

Kromě České republiky probíhají přímé přenosy z Met i ve slovenských kinech:  Bánské Bystrici ( multikino Europa Cinemas), Bratislavě ( kino Aréna), Košicích ( Multikino Cinemax), Nitře ( Multikino Cinemax), Trenčíně (Multikino Cinemax) a Žilině ( Multikino Cinemax). (info z www.metinhd.cz )

Takže: jestli jste až dosud měli  k opeře odtažitý vztah, zkuste na ní jít prostě do kina...

 

Wolfgang Amadeus Mozart  |  Don Giovanni

      

 

Účinkují Marina Rebeka, Barbara Fritolli, Ramón Vargas, Mariusz Kwiecien, Mojca Erdmann, Luca Pisaroni,Joshua Bloom
Dirigent Fabio Luisi
Režie Michael Grandage

15 názorů

kdyby to měla být recenze, tak bych se musel podrobněji rozepsat o chybách v intonaci Dona Giovanniho, o pozdních nástupech Masetta, o nedotažených gestech Zerliny...jenže jsem celou dobu sledoval bujná poprsí Elvíry a Anny (dokonce jsem dost dlouho neměl jasno, která je která...), tak jsem žádné chyby nepostřehl :o)

Kdybych měla nějaký kloubouk, tak ho smeknu (být k tomu chlap). Podle mě to znaky recenze má, i když ne na vysoce odborné úrovni. Ale to v tomto případě nepovažuji za podstatné. Je to sdělení zážitku obohacené o praktické informace. Díky.

Diana
31. 10. 2011
Dát tip
Na Amadea si také pamatuji jako na zjevení :-). Ale potlesk v kině jsem ještě nazažila.

Toscana
31. 10. 2011
Dát tip
Já potlesk po skončení kina zažila po tuším gruzínském filmu Pokání. To byl taky dobrej nářez!

když se u nás poprvé uváděl Formanův film Amadeus (natočený 1984), bylo to pro mě naprosté zjevení. Na konci celé kino povstalo a tleskalo ve stoje...

na www.metinhd.cz je program na příští měsíce, třeba si vyberete...

renegátka
31. 10. 2011
Dát tip
Dona Giovanni jsem ve Stavovském divadle viděla, ale kino mě láká , právě pro ten detail.

Diana
31. 10. 2011
Dát tip
Na opery chodím často a tím spíš si toto nenechám ujít. Díky za upozornění!*

Toscana
31. 10. 2011
Dát tip
Pokud se mi naskytne možnost na tohle jít, rozhodně si to ujít nenechám - problém je vyskytovat se ve správnou chvíli na vhodném místě, což při nutnosti vycestovat u toho z vidlákova do světa není až tak jednoduché skloubit. Nicméně díky za informaci, o tomhle projektu jsem neměla ani zdání, a to operu miluju, a občas na ni i zajdu do divadla (bývá to součástí výjezdu do Brna, když tam jedu na víc než jeden den). *t

tohle taky nebylo nejlevnější, ale když člověk vezme, kolik stojí letenka do NY, tak to bylo vlastně zadarmo :o)

Chigwell
30. 10. 2011
Dát tip
Já vím,NENÍ to recenze :) ale po přečtení bych se na to s chutí mrknul *

8hanka
30. 10. 2011
Dát tip
Alesi, velmi dakujem za info, musim si ustrazit nase multikino, aby som nieco taketo nepresvihla, je to super napad

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru