Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Svatý Štěpán

11. 11. 2011
23
55
3998
Autor
Edvin1

Toto je jedna z kapitol novely Šlápoty, jež mi vyšla v nakladatelství Bor v roce 2024. Jedná se vlastně o samostatnou povídku. 

„Toho dne, když táta přišel domů a nechtěl nic jíst, bylo taky takový hezký počasí jako dnes. Víte, táta už byl i tak dost hubenej, ale když to s ním začalo, tak měl najednou na krku takovej velkej ohryzek.“
Podíval se na své ruce a jednu dlaň vložil do druhé.
„My jsme v sobotu měli ten svátek. Do západu slunce. A tak táta chodil na noční až když slunce zapadlo. Navozit do předku dříví na stojky, nebo zavlažit stěnu, čili napumpovat do uhlí vodu. Když se to neudělá, tak kombajn nadělá tolik prachu, že nevidíš ruku před nosem. Jo, táta po tom, co bráška umřel na leukémii, z uranu odešel a našel si práci zase v dolech, jenomže uhelnejch. A k tomu byt. Ve Slezsku. A jeho novej ředitel si usmyslel, že ho z toho náboženství vyléčí. 

To bylo tak – nejdřív postrašil jinýho adventistu, že mu sebere všecka privilegia, včetně auta. Si myslím, že to ten ředitel nemyslel vážně, dyť auťáky se nezabavovaly jen tak, na pokyn nějakýho ředitele, ale on ten druhej asi nebyl moc chytrej, takže v sobotu do práce šel. A to byl v tom svým sboře starším. Ředitel dostal po tomhle snadným vítězství bojovýho ducha a pustil se i do táty. Ale našemu tátovi nebylo co sebrat, jediným jeho majetkem jsme byli my, početní haranti a naše věčně hladový krky. Takže ho ten ředitel skříp právě tam. Když táta v sobotu večer, po západu slunce, přišel do práce, tak mu štajgr řek, že byl naplánovanej na ranní nebo odpolední a poslal ho domů. A tím měl táta bulku, čili neomluvenou absenci, a tím dva dny z dovolený a hlavně celý prémie fuč. 

Když táta v tý době přicházel po šichtě domů, tak si udělal jen žitnou kávu, ukrojil si krajíc suchýho chleba, a pak se dlouho nad tím kafáčem modlil. Se sepjatýma rukama a se zavřenýma očima vypadal jako nějakej svatej, co visej v katolickejch kostelech. Všichni jsme chodili po špičkách a máma se neodvážila zeptat, co se děje, ale nakonec to ticho nevydržela, a on jí něco málo svěřil. Ale pak jako by uťal.

Celý večery spravoval ve svým koutku boty. Měl tam malinkatou dílničku, zbyteček toho, co míval kdysi v Polsku. Seděl na verpánku shrbenej, v kuželi světla, na očích měl brejle a šídlem píchal do mejdla, co ho měl v takový mističce z olova. Propichoval kůži, protahoval jí dratev, každý steh utahoval a při tom mu na rukách vystupovaly žíly. Už mě neodháněl, když jsem mu chtěl pomáhat. Dal mi špalek a nejmenší kladívko a já do něj zatloukal ty jeho malinkatý hřebíky. Když jsem šel spát, táta je všecky zase kleštěma vytahoval a ukládal zpět do krabičky. 

Při večerní pobožnosti nad námi stál a díval se někam do daleka. Polština se mu do řeči míchala ještě víc než kdy jindy. Ale z Bible nechal číst některou z mejch starších sester a já konečně rozuměl, o čem je řeč. Díval jsem se na něj zezdola a pozoroval jsem, jak se mu ohryzek na krku pohybuje nahoru a dolů. Táta nechával číst takový ty optimistický žalmy, jako dvacátej třetí, co začíná ‚Hospodin jest můj pastýř, nebudu míti nedostatku‘. 

Než šel spát, ještě si klek ke svý posteli, lokty opřel o přikrývku a dlaně sepjal pod bradou. Oči mu pokrývaly víčka jako bílý blanky a mezi nima se objevila hluboká rejha. Zápěstí a celý ruce měl samou kost, jak mu rukávy pyžama spadly k loktům, najednou měl na hlavě moc vlasů, takovej koš, táta měl hustý černý vlasy až do smrti. Máma mu pořád připravovala jídlo, ty svý polský eintopfy, třeba zaliwajku nebo zacierajku. Bylo to moc smačný, ale on se toho ani nedotk, jen se do talíře díval. Když šel na noční, tak nás máma sama ukládala do postele a modlila se s náma. ‚Panie, trzymaj swoją ochronną rękę nad naszym opiekunem,‘ říkala, a já nevěděl, co je opiekun, ale mínila asi tátu, protože při tom vždycky vzdychla.

Víte, táta někdy zapomínal, že je moc pobožnej, a to pak nosil domů různý havířský historky, ale on je vyprávěl bez těch slov, co většinou začínaj na písmeno k, kvůli nám, a taky kvůli mámě, protože máma byla dáma. To třeba o Bolkovi, co byl starej havíř a už nemoh na plíce. Tak on byl ten Bolek osmičkovej havíř, ale už jen chodil po dole a hlídal, aby se někde pásy nezadřely. Kdyby se zadřely, tak by to mohlo bejt zlý, jako tehdá na jiným dole, co takhle vznikl oheň a od něho bouchnul metan a spoustu jich tam zařvalo. To byla zodpovědná práce, ale lehká, a tím pádem byl Bolek trnem v oku mladejm havířům, protože oni sice byli taky osmičkový, ale za stejný peníze makali ve stěně, a tak mu dělali různý schválnosti. Ve špinavým kupelu, co tam pod stropem na řetízku visej fáračky, mu ty jeho spouštěli, do gumáků mu čůrali nebo ještě hůř, a pak to zase vytáhli nahoru, a jak se chtěl Bolek oblíct do pracovního a obout si gumáky, tak nohama do toho sajrajtu vjel.
Když pak někdy procházel kolem jejich stěny a oni zrovna svačili ty svý chleby a pili z baňoků, co je tam měli viset pod stěnou v kabátech, tak se ho jako přátelsky ptali, jak že se daří, a on byl zprvu naštvanej, ale pozdějc se mu nálada spravila a oni se divili a ptali se, z čeho že se raduje, a on že nic, že je krásnej den, že sluníčko svítí, teda šest set metrů pod zemí, no. Jednoho dne se přímo zeptali, jestli mu nevadí, že mu dělaj do gumáků, a on že ne, že když jim jako nevadí, že jim čůrá do baňoků, tak že jeho ta maličkost v gumákách už vůbec rušit nemůže.

Jo, táta měl tyhle frky rád a často nám je vyprávěl, a já si myslím, že většinou referoval o sobě, i když to bylo vždycky o někom jiným. Táta nám nechtěl bejt špatným příkladem. Ale teď už nic takovýho dlouho neřek, jen jednou, když bylo uprostřed týdne a do soboty daleko a máma ho za něco vyhubovala, tak prohlásil, že je na něho hrubá jako noha u samý prdele, a my se zaradovali, že už je asi zase všecko v pořádku.

Nebylo.

Teď v tom svým koutě zatloukal do podrážky floky nebo hřebíky, pokaždý jednou ranou, a druhá rána byla jenom jako přiklepnutí, kvůli kontrole, to bylo hodinama ŤUK ťuk, ŤUK ťuk, ŤUK ťuk, a pak okraje těch podrážek ořezával dokulata, rašplí je ohladil a ještě navoskoval, že vypadaly jako od Bati. Za celej večer neřek nahlas ani slovo, jen si cosi šeptal mezi těma hřebíkama, jeho krásný silný rty ševelily jak si připravoval řeč na příští den, až přijde na šichtu a oni se ho zase budou ptát, jestli si to s tou sobotou nerozmyslel. Ty opravený boty balil do Rudýho práva a posílal mě s nima na různý adresy. Tátu teď nic jinýho nebavilo, takže opravil hodně bot, a já od těch vděčnejch lidí pokaždý dostával korunu, nebo třeba čokoládu. Míval jsem po ní pekelnou zácpu a od tý doby já sladký nerad. 

Ty bulky nepřinášely očekávaný výsledky a ředitel si vymyslel něco jinýho. Poslal ho na převýchovu do stěny, do nějaký údernický party. Považte – táta měl už nejmíň padesát roků, vždyť já si ho pamatuju jen jako staršího pána. Ale on těpal lopatou jak ti kluci a jednoho dne, když kombajn sjel stěnu a bylo třeba za ním vypucovat, tak nedal pozor a ze stropu se uvolnil kámen a přerazil mu nohu. To byla nízká stěna, a tak ho nemohli nýst. Překulili ho na dvě prkna a na nich ho táhli dolů ze stěny, ale v poruše, kde to bylo moc nízký, ho ani na těch deskách utáhnout nemohli a řekli mu, že se musí proplazit sám, a táta se teda plazil a za sebou vlek tu zkroucenou nohu, ale prej nevydal ani hlásku. Přivezli ho domů v sanitce, s nohou v sádře, protože v nemocnici je na snídani, na oběd i na večeři vepřový, a jelikož my jsme prasečí nejedli, tak by tam byl hlady umřel a v tý nemocnici teda zůstat nechtěl. 

O svejch bolestech vůbec nemluvil, jen několik dní litoval, že mu na ošetřovně rozstříhali jeho skoro nový fáračky a gumáky, a nedal se utišit ani tím, že ty věci byly erární - táta byl velice šetrnej člověk. I jinak nezměnil svý jednání; zatínal zuby a vstával z lůžka, chodil po bytě a opíral se při tom o nábytek a o mámu, a trval na tom, aby se dělaly ty večerní pobožnosti; on teď měl čas, a tak i ranní, ale tu jitřenku, co je jeden verš z Bible předepsanej na každej den v tejdnu, nechal číst nás, a kázání k tomu dělal vsedě. A potom si k modlitbě klekal, to byla hotová procedůra, ono mu to trvalo kvůli bolesti, ale nevzdal to ani jednou, asi si myslel, že když se nebude modlit na kolenách, tak ty modlitby nebudou platit a on to s tím ředitelem prohraje. 

Ale ono se to o tom úrazu doneslo až někam na ředitelství nebo dál, táta totiž do toho rubání už kvůli svýmu věku nepatřil, tak někdo dostal strach, že ho táta zažaluje, což by on nikdy neudělal, páč měl z vrchnosti strach a věděl, že s ní nikdy nevyhraje. Když se vrátil do práce, zavolali ho k vedoucímu pole a tam na něj čekal nějakej soudruh z Prahy, co mu potřás rukou a řek něco jako omluvu. Ani dovolenou ani prémie mu ovšem nevrátili, že jako na těch šichtách skutečně nebyl. Ale v sobotu už na šichtu nikdy nemusel. 

A ten druhej, co mu hrozili, že mu seberou barák a auto, tak ten se na to díval jako někdo, co mu uplavalo mejdlo, a hned šel na ředitelství a škemral tam, aby i on nemusel v sobotu přes den na šichtu. Ale na ředitelství mu připomněli, co že jim slíbil. Vypad odtamtud ještě více vylekanej než předtím. A ve sboře mu jeho váženej úřad už taky nikdy nevrátili.

Víte co, já vám ještě něco o něm povim.
On Pánbůh na toho našeho opiekuna moc nedával pozor, a tak byl dost často potlučenej. Ale on si z různejch úrazů a nemocí nic nedělal, protože si myslel, že má koňský zdraví, a skutečně se vždycky ze všeho vylízal. Doopravdy ho bolelo jen když mu ublížil někdo, koho měl rád. To jednou když byl táta na šichtě a zrovna k nim do stěny přišla nějaká komise, samý papaláši v bílejch fáračkách, tak si jeden z nich do táty rejpnul. Ale to neměl dělat, protože táta se nikdy nedal a hned měl na každou poznámku dvě odpovědi, víte, žádný bolševický fráze - táta hned všecko pojal teologicky a třeba tomu jednomu inženýrovi v bílejch fáračkách taky odpověděl, a ještě přidal dva verše z Písma, jo, on ty citáty sypal z rukávu. Pak se ovšem lek vlastních slov, on totiž někdy přemejšlel až post factum, ale ten inženýr se jen usmál, jemu to imponovalo, že konečně někdo neodpovídá frázema a servilně se nehrbí, a prohlásil, že táta je něco jako papež, že s ním nikdo nevyhraje. Ten titul tátovi nadlouho zůstal a všichni kamarádi mu od tý chvíle jinak neřekli, teda až na France, co byl kdysi mnich a měl osobní důvody, proč ho tak nenazývat. Oni ovšem nemohli vědět, jak ho to bolí, když mu kamarádi říkaj zrovna papež, protože táta, jako správnej protestant, považoval papeže za osobního nepřítele, neboť on, jako všichni adventisti sedmýho dne, měl Zjevení Jana v malíčku, a ta bestie, co se tam o ní píše, byl pro něho právě papež. 

Ale přece se toho titulu zbavil. To když jednou v noci tahal dříví do stěny a byl se svým nákladem sám, nejdřív pocítil, a pak uslyšel ve skalách chvění a tichej  hukot, jako když se nad mračnama rozpoutává jarní bouře a hrom zatím neprovází blesky, jen duní daleko a vysoko, nese se od obzoru k obzoru, aby po chvíli zmizel v nekonečnu oblohy. Táta si posvítil do hloubi štoly. V záři reflektoru se roztančil prach, kterej se v pramínkách začal sypat ze stropu. Jak zesiloval hukot, tak prášilo blíž a blíž, a když už mu přášilo za límec, tu zapraskaly hajcmany - výztuž chodeb ze třech obloukovitých segmentů - jejich spojovací šrouby zasténaly, a najednou se jeden hajcman prohnul a matice vystřelily a v té chvíli si táta uvědomil, ne, co to povídám, nic si neuvědomil, to se v takový chvíli nedá, on jen jako nějaký zvíře instinktivně uskočil ke stěně, tam, kde hajcman vydržel a ze stropu skoro vůbec nepadal prach ani kamení. Tulil se k ní jako dítě k mámě, a i když byl přeci tak pobožnej, Pánaboha na pomoc nevolal, nic jinýho ho nenapadlo, než se k tý stěně tlačit, jako by ji chtěl udržet, i když by to byla pěkná blbost, že.

A pak se v celý chodbě strop zřítil a táta ztratil vědomí. Když přišel k sobě, strašně kašlal, protože se nadejchal rozvířenýho prachu. Snad právě ten kašel ho probral k životu. Nacházel se v takový tý kapse, v místě, kde se strop udržel a nespad na něho a neudělal z něho dvojrozměrnýho člověka. Jen ho stlačil hodně nízko, tak, že měl místo tak k sezení, nebo ke klečení, jak se pozdějc ukázalo. Táta čekal, až to spadne úplně. Ale hukot ve skalách odputoval dál, až zmizel v nekonečnu.

Pánbůh tentokrát na něho pozor dával.

Dva dny se k němu prokopávali, a když od něho neslyšeli klepání, když vůbec žádný známky života neměli, tak si mysleli, že hledaj už jen mrtvolu, a jen se divili, že necítěj žádnej mrtvolnej zápach, jak to u smrťáků bejvá. Proto moc nespěchali, tím míň, že záchranný akce se moc dobře platily. Táta se tam ve svý díře hejbat moc neodvažoval, natož klepat do stropu na znamení, že žije, protože strop pořád prášil a to znamená, že každou chvíli může spadnout. Živil se tím  jedním krajícem chleba a bylinkovým čajem z baňoku, co měl s sebou.

Když se k němu konečně prokopali, uviděli ho dírou širokou tak na dvě dlaně. Táta v tý kapse klečel jako by se modlil, a při tom neseděl na patách, byl vzpřímenej, tak, jak nás tomu doma učil. Strop byl však nízkej a on skláněl hlavu v pravým úhlu, jak se díval do malý kapesní Bible, co ji s sebou všude nosil, i na šachtu, zabalenou v silonovým sáčku. V lampě mu svítil už jen drátek, taková oranžová čárečka to byla, a jeho silný a krásný rty ševelily jak si slabikoval kterejsi žalm.

Franc, chlap, co bejval kdysi mnichem, na tátu svojí lampou svítil a prohlížel si ho jako nějaký zjevení. Táta zavřel tu svoji Bibličku, zabalil ji pečlivě do silonovýho sáčku a zastrčil si ji za ňadra. Teprve pak se obrátil ve směru záře Francovy lampy a chlapi, co se k díře tlačili, uviděli černou tvář s bílými bělmy očí, a jak se táta usmál, jeho zuby, silný jako u koně, zasvítily a vlevo nahoře mu stříbrně zazářil ocelovej špičák, co ho měl ještě z vojny, a i když vypadal staromódně, nikdy si ho za bílej vyměnit nenechal.

Franc mu podal termosku s kávou a táta, i když pravou kávu nepil, protože jednak na ni nebyly prachy, a taky že to ta prorokyně, co založila naši církev, nedoporučovala, tentokrát udělal výjimku a hned, pořád vkleče, tu termosku odšrouboval a do víčka si kávu nalil. Ale když si ji přiložil k puse a už chtěl pít - a vyschlej teda musel bejt, když tam dva dny seděl - tak se zarazil, ten kelímek odložil na kus skály, složil ruce, zavřel oči, ještě se vztyčil, aby neseděl na patách, a jeho rty se zase rozševelily a on Bohu děkoval za kávu, ale asi i za tu záchranu všeobecně, protože ta modlitba trvala dlouho, ale chlapi nic neříkali a nikdo nevtipkoval jako jindy, když táta svoji modlitbu před svačinou odříkával, jen se na něho dívali a svítili mu do obličeje. Když řekl nahlas „Ámen!“, tak mu ještě podali chleba se sádlem, takový dva pořádný krajíce, ale táta pěkně poděkoval a ten chleba vrátil, protože on ani teď, když málem umíral hlady, nic prasečího jíst nemínil. Ten havíř, co si to utrh od huby, si svůj chleba rád vzal zpět. 

Táta si sed na paty, a jak oni tu díru rozšiřovali, usrkával tý kávy, a i když byla horká, pít nepřestal, jen mezi douškama vydechoval oblaka páry a chladil si spálený ústa, až vypil všecko do poslední kapičky. Díru udělali širokou, ale nemohli k němu, protože tam bylo místa míň než pro jednoho, a než si rozmysleli, jak mu pomoct ven, on už se spustil na všecky čtyři a plazil se i s kabátem a s baňokem k nim.

Když vylez a vstal, tak chlapi, co se do tý díry nevešli, na něho hleděli s otevřenýma pusama, protože tohle ani ti, co na šachtě strávili život, často nevídali, oni nechápali, jak to, že žije, a když už žije, jak to, že chodí, a i když si snad všichni z táty utahovali a nazývali ho papežem, teď se na něj jen usmívali, ale jinak mlčeli, protože nevěděli, co by řekli. Táta se jmenoval Szczepan a Francovi, co byl strašně sečtělej, napadlo, že v Bibli byl taky nějakej Štěpán, co za svoji víru trpěl, kterýho dokonce kvůli tomu ukamenovali, a tak pohotově zved ze země malej šutr a po tátovi ho hodil a zvolal ‘Svatej Štěpán!’ a všichni, i ti, co do kostela nikdy ani nepáchli, to hned pochopili a sbírali kamínky a házeli je po tátovi a volali ‘Svatej Štěpán!’ Táta se nejdřív lek, když mu na helmě ty kamínky zabubnovaly, on si asi pomyslel, že strop zase práší a že může každou chvíli spadnout, a tak uskočil k jedný silný stojce, ale hned mu to došlo a on se rozesmál a znovu vykročil pevným krokem a v záři těch reflektorů, co je chlapi na něho namířili, blejskla jeho trojka vlevo nahoře.
Šel špalírem a slzy mu stékaly po černejch tvářích a zanechávaly za sebou světlý cestičky. 

Tu Bibličku moje sestra dodnes přechovává jako relikvii. Abychom nezapomněli.“ 


55 názorů

Sebastiana
04. 12. 2011
Dát tip
Až bude vydaná kniha, ráda si jí koupím, je to moc hezké. V dnešní době se vyplatí spíše vydat knihu sám a nikoho se neprosit. normálně má autor 8 procent z prodeje, nebo taky nic. vydání knihy asi o 120 stranách, 500 kusů, vyjde i s korekturami v dobré tiskárně na 50 kč za knihu, to jde, ne?

Trošku jsem se obávala spojení adventistů a horníků. Hovorová čeština mě zarazila tak v prvních třech řádcích..ale jak jsem to pročítala, spisovnáčeština by se ani nehodila. Četlo se do dobře a tématujsem se obávala zbytečně. Chvála!

Je to bezva, takové lehké nenucené vyprávění, ze začátku se mi zdálo, že odstavce se sebou nesouvisejí, pak už se to ustálilo, pokračuj, ráda si přečtu další část. Lidé by si měli přečíst o osudech prostých lidí, aby pak snáze nahlíželi na ten vlastní. Vidím, že někteří mají problém s hovorým pojetím, já si naopak myslím, že to dodává příběhu autentičnost.T

Edvin1
15. 11. 2011
Dát tip
Zbora: Tohle bylo míněno jako vzkaz pro Lakrova, ne? Asi ses spletl. No jo.

Edvin1
15. 11. 2011
Dát tip
FAE: Podle pravdy to je, ale popisuju jiné lidi, ne sebe. Ty odkazy Ti příležitostně pošlu, samozřejmě, když Tě to zajímá. Ale znáš-li anglinu a umíš googlovat, tak to přeci najdeš sám, ne? Když já starej dědek to dovedu... :-)

FAE BOMB
15. 11. 2011
Dát tip
Edvin: Pošli mi vodkaz na ty jiný informace, rád si je prostuduju. Samozřejmě ti nepodsouvám absolutně nic. Autor pochopitelně nemusí sdílet názory svojí literární postavy. Jen jsem si myslel, že je to psaný podle pravdy, tak proto jsem se nad tim pozastavil...

Zbora
15. 11. 2011
Dát tip
Lakrov: už jedenkráte jsem od Edvina dostal nehezky vyčiněno, když jsem jedno jeho dílo, na které jsem od Tebe dostal avízo a které jsem tudíž poctivě přečetl, ačkoli prózu na netu vůbec nečtu, zařadil do výběru, za což jsem právě dostal vyčiněno, s autorovým odůvodněním, že sám autor má daleko lepší díla, která jsem do výběru nezařadil, což bylo tím, že jsem je nečetl, tudíž jsem je ani do výběru zařadit nemohl, tedy mohl, ale bylo by to blbé, přičemž se jej od té doby, jakožto nekompetentní neznalec jeho kompletního díla, netroufám nijak hodnotit, bych se opět nedostal do pozice kritika, kterýžto, pokud chce vypíchnout z Písmáku jedno dílo, měl by znát všechna, takže se omlouvám, ale podruhé se mi do řeky nechce.

Edvin1
15. 11. 2011
Dát tip
FAE: O "záchraně statisíců židů Piem XII" nic nevím, pochybuji o tom, neboť mám jiné informace. Ale je mi to docela jedno. Prosím, neidentifikuj mne s hrdiny mých textů. Ed

FAE BOMB
15. 11. 2011
Dát tip
A co třeba Pius XII? Ten za války zachránil statisíce Židů. Na "dravou šelmu" mi to číslo přijde docela vysoký...

Edvin1
15. 11. 2011
Dát tip
FAE: Všichni protestanté, s Lutrem v čele, vidí v oné šelmě papeže. Dokonce v neděli jsem to zase od evangelíků slyšel v rádiu. Potvrzení tohoto výkladu viděli mezi jinými v inkvizici. Kupříkladu v upálení Mistra Jana Husa. Původně byl ovšem myšlen římský krutovládce Nero.

FAE BOMB
15. 11. 2011
Dát tip
Eda: Tak to pak jóó... Stejně mi ale vrtá hlavou, co měl tak zbožnej člověk proti kterýmu papežovi, že ho přirovnával k "dravé šelmě" z Apokalypsy...

Edvin1
15. 11. 2011
Dát tip
Lakrov: Jen si posluž. S dovolením nebo bez. :-)))

Lakrov
15. 11. 2011
Dát tip
Pro FAE BOMB: Každá bomba holt nezasáhne cíl :-) Když ale aspoň občas...

Lakrov
15. 11. 2011
Dát tip
Komentář, týkající se pravidel pro zápis nespisovné češtiny, si zdovolením "ukradnu" a uložím :-) Díky zaň, Edvine.

Edvin1
15. 11. 2011
Dát tip
baronka: Pokud mi na to budou stačit síly.

Edvin1
15. 11. 2011
Dát tip
Rášek: Děkuji za solidní a vyčerpávající kritiku. K jednotlivým bodům. - Nedovedeš si představit věk vypravěče: Ten je představen v první kapitole. - Připadá Ti někdy jako buran: Nářečí mívají malou slovní zásobu. Člověk, jenž se snaží vyjádřit složité záležitosti pomocí nářečí, se občas dostane do úzkých; chybí mu slova a je nucen vyjádřit se primitivně, tedy jako buran. - Bulka je neomluvená promeškaná směna na Ostravsku a Karvinsku. Jsem překvapen, že toto slovo není známé jinde. - Příliš moc čárek před a: Máš recht, já dávám čárku všude tam, kde chci mít pauzu, nádech atp. Po napsání textu obvykle polovičku čárek vyškrtám. Jak vidím, budu muset škrtat dál. BTW, ÚJČ mi kdysi sdělil, že v této věci má autor značnou svobodu. - "abychom" - mělo by být "abysme", ale třeba Hrabal míchá hovorovou češtinu s vysoce spisovnou! - "řekl" vs "řek'" vs "řek". V 3. os. j.č mužského rodu se koncovka "l" může v hovorové češtině vynechat, předchází-li jí souhláska. Apostrof po "k'" by šel, ale u "ď" a "ť" by byl matoucí. Tak ho nepoužívám vůbec, jak to dělá velká většina autorů. - o víře: neusiloval jsem o bombastickou odlišnost, literární nadsázku považuji za velice nebezpečnný instrument - může se autorovi vymstít. Zde je prostě vyprávění o tom, co se onomu člověku přihodilo. Trochu zhuštěně, toť vše. - vysvětlivky: tak já za vysvětlivky už dost schytal. Co čtenář, to jiný názor. Ale je faktem, že u románů se vysvětlivky pěstují málokdy. - psáno monologem: Jiné kapitoly či spíše části budou jazykově zcela odlišné. Nechej se (snad příjemně) překvapit. - "... a on že nic, že je krásnej den, že sluníčko svítí, teda šest set metrů pod zemí, no... " běžný havířský vtip. Chlapi se baví a někdy chovají jako nahoře. Ve skutečnosti je všechno jinak. Myslím, že to je jakási ironie, vztek, že musí v té díře osm hodin trčet. - "Rukávy županu se mu shrnuly..." Na tu větu se ještě podívám. Táta se opírá lokty o postel, sepjaté dlaně pod bradou. Pak se rukávy shrnou, když padají dolů k loktům, ne? - Co já se napřemýšlel, jestli před "a hlavně..." přijde čárka nebo ne! Já ji tam cítím! Román bude i nebude mít hlavní zápletku. Ale já ji neprozradím. Řeknu jen tolik: Jedná se o myšlenky několika starších a jednoho mladého muže, kteří si je návzájem sdělují pomocí příběhů ze svého života. Od dob druhé světové až po dnešní den, v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, ale i jinde ve světě. Jeden příběh navazuje myšlenkově, ale ne zápletkou, místem nebo časem na předešlý. Z textů jsem už zde a jinde uveřejnil (i časopisecky) některé části jako samostatné povídky. To je můj princip pro tuto plánovanou knihu: Každá část (chceš-li, kapitola) je samostatná, se svou vlastní pointou a dá se číst s menším nebo žádným prologem zvlášť. Tak se zase zastav a moc díky! Ed

baronka
15. 11. 2011
Dát tip
Napiš TO určitě T

Edvin1
15. 11. 2011
Dát tip
Ty, FAE, vždyť to byl vypravěčův otec, a děti vědí o rodičích nejeden detail. Konkrétně: Člověk, jenž nejí vepřové odmalička, vepřové sádlo pozná už čichem, natož když ho dostane do ruky. Stačí od sebe oddělit oba krajíce - vepřové sádlo sestává z malých kuliček. Adventisté nebo židé však jedí sádlo třeba husí, které je jemnější a je napohled rozeznatelné, a taky voní jinak. Vypravěč sám odpracoval v dole pět let, má ho takříkajíc "v krvi". Navíc to bylo ve stejném dole. Toto vyprávění je slepencem toho, co mu řekl otec, co prozradila maminka, neboť jí řekl otec víc, co vypravěč slyšel od jiných havířů o svém otci, a toho, co si sám domyslel. Myslím, že toto je běžný postup v tomto řemesle. Ještě: I kdyby to vše nevěděl, neslyšel a nedomyslel si: vypravěč má právo být vševědoucí. Takže se nezlob, když zůstanu u stávajícího konceptu.

FAE BOMB
14. 11. 2011
Dát tip
Budu konkrétnější- jak moh' vypravěč vědět, co se dělo při zasypání jeho otce? Sám se asi nechlubil s tim, že z důvodu víry se poctivě modlil, nevzal si chleba se sádlem (předpokládám, že ho zachránce asi informoval, čim je to namazaný, nebo to bylo zjištěný pohledem, čichem?), kafe vypil neochotně, páč je to nedoporučený, napřed se dlouze pomodlil... Možná to vyprávěl někdo ze zachránců? Z těch ateistů, co mu znečišťovali boty? Pak by to bylo líčeno asi trochu jinak. Třeba "Když jsme toho sektáře nakonec vykopali, tak se ten blbec furt jen modlil. Já bych se na jeho místě asi posral!" Tak jak tak, otec se svojí zbožností asi nechlubil a ateisti to popsali trochu jinak. Autor nemůže psát objektivně, nebo to aspoň předstírat, a přitom uvádět informace, který nemoh' vědět. To je aspoň můj názor, jakože vobyčejnýho čtenáře... Každopádně je to super a tešim se na pokračování. Začal bych ale vod začátku, takže asi válkou...

Edvin1
14. 11. 2011
Dát tip
Patrik: Uveřejním. Spolehni se! Děkuji za milá slova! Ed

Edvin1
14. 11. 2011
Dát tip
FAE BOMB: Děkuji za názor. Jelikož jsem napsal vše tak, jak jsem to viděl, myslel jsem si, že to bude působit věrohodně. Jak vidím, nepůsobí, aspoň místy ne. Byl bych Ti vděčný, kdybys mne na taková místa upozornil - podíval bych se, co jsem zvoral, a třeba tu stylovou chybu napravil. Díky za vše! Ed

Edvin1
14. 11. 2011
Dát tip
filemon: KLdosi mi vyčetl, že jsem otci touto kapitolou ublížil. Ale to nebyl můj záměr! Spíš naopak! Díky, filemone, uklidnil jsi mne. Budu Tě očekávat pod dalšími kapitolami.

Edvin1
14. 11. 2011
Dát tip
heartrate: Díky, paní doktorko, jsem rád, že se Ti líbí. Postupně sem možná dám celou věc, vydržím-li.

Edvin1
14. 11. 2011
Dát tip
Lady,stojím za každým slovem, které jsem zde napsal. Je to skutečně z života mého a lidí mi blízkých. Že je skutečnost v něčích očích kýčovitá, za to nemohu. Pokud se Ti bude chtít a přečteš si některou z dalších kapitol, zjistíš, že protagonisté budou vzpomínat jak příběhy ze druhé světové, tak z let třeba šedesátých, ale i ze včerejška či rána stejného dne, kdy je příběh vyprávěn. Takový už je život - má svůj včerejšek, dnešek, a máme-li štěstí, pak i další dny. Ale já se futurologií nezabývám. Díky za povzbuzení, navzdory výhradám. Prosím, stav se zas. Ed

FAE BOMB
14. 11. 2011
Dát tip
Místama mi to přijde lehce "přefouknutý". Pár věcí z toho se asi nestalo, nebo aspoň ne tak, jak jsou líčeny. Četlo se to ovšem dobře. Klidně si přečtu pokračování. Děkuji La-nosnákonstrukcestřechy za avi. Někdy se mi do vkusu sice netrefí, ale tentokrát zásah!

filemon
14. 11. 2011
Dát tip
Veľmi pekne napísané, so zmyslom pre detail. Dúfam, že napíšeš aj ďalšie príbehy. Tvoj otec si to určite zaslúži.

heartrate
14. 11. 2011
Dát tip
Edvine, moc se mi to líbilo a ráda si přečtu další díly, nemám co vytknout, takovéhle čtení je pro mě o moc přínosnější nežli tuny různých sebeoriginálnějších básniček.. děkuju, a taky děkuju Lakrov za avízo :)

Je to velmi pěkně, čtivě napsané. To na té pozitivní stránce. Na té negativní - je to v podstatě kýč a profláklina, "malí, odlišní lidé, co se statečně snaží přežít pod zlým režimem, aniž by ztratili tvář", takových věcí už jsem četla přesně se stejnou atmosférou a dikcí... ALE, a to zase na té pozitivní stránce, JESTLI je to aspoň částečně autobiografické, zasloužíš si samozřejmě rozhřešení, protože vlastní vzpomínky mají vždycky trochu kýčovitou příchuť. V každém případě, ať už je to autobio nebo není, tohle ti myslím si určitě někdo vydá. Kýč nekýč, imho na tohle je tu pořád ještě ohromná cílová skupina. Já do ní popravdě nepatřím (totalitní témata mě už k smrti nudí kolik let a moc mě těší, že česká literatura všeobecně už to věčné hrabání v minulosti opustila), ale to neznamená, že ti za to generace dnešních padesátníků nebude říkat "mistře." :)

Edvin1
14. 11. 2011
Dát tip
jananidruga: Díky! Snad se mi podaří to dopsat. :-) Avox: Jeden z těchto výrazů zmizí, druhý zůstane. Pro zpestření! :-) S tím zatloukáním hřebíčků tomu tak bylo - já je zatloukal, tehdy slabou ručkou, a táta je zase vytahoval. Byly pro nás tehdy drahé. Nagoogloval jsem si toho Wildera - a nenašel jsem mezi ním a adventisty žádné spojení, a už vůbec ne v krittikách knihy The Eighth Day. A kdyby - můj text se stejně bude lišit. Díky za návštěvu a myšlenky. Patrik: Přinejmenším pár kapitol sem dám - kvůli Vašemu posudku, radám a kritice vůbec. Jsem za ni opravdu moc vděčný. Přijď zas! :-) jejdavilda: Možná sis nevšiml, že vypravěčem je jedna z (dosavadnch) dvou postav, a že jeho vyprávění začíná uvozovkami. Je to tedy vlastně monolog. Díky za povzbuzení - není ho nikdy nazbyt. :-) Lakrov: Díky! těša: Taky tak :-)

těša
14. 11. 2011
Dát tip
jo!

Lakrov
14. 11. 2011
Dát tip
Próza na pokračování patří na Písmáku mezi nejméně čtené kategorie; odrazuje přepokládanou délkou textu a tušenou prázdnotou, "bezobsažností". V případě tohoto díla však zmíněný předpoklad ani tušení nejsou na místě. Jedná se totiž o mimořádně silné sdělení, podané nenásilnou formou v podobě čtivého textu. Ani výhrady ke slohu, jež se v dosavadních komentářích objevily, čtivost textu nesnižují, a uzná-li to autor za vhodné, jsou tyto slohové "nedostatky" snadno odstranitelné. Názor dalších čtenářů může pomoci v rozhodování. Dovoluji si proto poslat několik avíz. Nezájemnci nechť prominou.

jejdavilda
13. 11. 2011
Dát tip
Tak jsem se konečně vrátil a musím říct, že od odby kdy jsem čítával K.V. Raise mě nic tak silně už neupoutalo jako toto. Je to velmi dobré. Jediné co mi vadí je chytrej, nýstm ap.. Pokud by tak mluvila postava-nic proti, ale vypravěč by si to mohl odpustit.*

Podľa názvu som najprv očakával niečo o uhorskom kráľovi Štefanovi, ale už prológ ma uchvátil. Hovorová čeština mi vôbec nevadila, myslím si, že sa priam k tomuto námetu hodila. Veľmi sa mi páčila záver a dúfam, že tu uverejníš aj ostatné kapitoly.

avox
11. 11. 2011
Dát tip
Přečetla jsem si s chutí, vzhledem k vyprávění v hovorové řeči jsem se nesnažila hledat chyby, ale uvedené dva výrazy mi přišly poněkud nepatřičné... Trochu mne zarazila zmínka o zatloukání a vytahování malých hřebíčků. Můj tatínek, jako všeuměl, občas ševcoval, podrážky ale přibíjel dřevěnými floky. Pokud přidával na opatek a špičku kovové cvočky (aby se podrážka méně opotřebovávala a my se mohli dobře klouzat), tak ty cvočky by se rozhodně nedaly vytáhnout a znovu použít. Ale třeba to v Polsku bylo jinak... Přimlouvám se za pokračování, ráda si přečtu. Thornton Wilder - Osmý den stvoření, musím si ji přečíst znovu, ale mám pocit, že to je kniha právě o adventistech :-)) */

jananidurga
11. 11. 2011
Dát tip
Děkuji a jsem dojata, přečetla jsem tento úryvek jedním dechem a ráda bych tu knihu četla celou.

Edvin1
11. 11. 2011
Dát tip
To potřebuji jako sůl.

Marcela.K.
11. 11. 2011
Dát tip
Edvine, Lakrov Ti to jistě vysvětlí, ale já myslím, že to přání pochopení v nejbližším kruhu není myšleno tak, aby knihu přijali alespoň Tví blízcí, ale abys u nich našel pochopení a podporu pro psaní románu, který jistě zabere spoustu Tvého času.

Edvin1
11. 11. 2011
Dát tip
Díky, Květoni, za pozitivní ohlas. :-) V textu je řada záměrných "chyb", o kterých jsem přesvědčen, že se běžně vyskytují v hovorové češtině. Budu vděčný za upozornění na tvary, jež ani hovorová čeština nepřipouští. Psaní v hovorovém jazyku je vždy riskantní - ve Slezsku lidé hovoří v každé vesnici jinak, i když jedním dialektem. Má hovorová čeština vůbec nějaká pevná, jednotná pravidla? Pochybuji. Pokud mne přesvědčíš o opaku, budu Ti upřímně vděčný, takovéto chyby zverifikuji, a následně opravím. Ještě jednou dík. Ed :-)

Edvin1
11. 11. 2011
Dát tip
Lakrove, děkuji za vše, co jsi zde v souvislosti s touto ukázkou z připravované novely, možná románu, napsal, ačkoliv jsou některé Tvé věty dvojsmyslné. :-) Nápad sepsat něco o člověku, jehož život se vymyká mně známým literárním klišé, mi přišel už před lety. Když jsem však začal s první kapitolou, brzy jsem pochopil, že román je docela jiný šálek čaje než povídka, s níž jsem měl trochu zkušeností. Lakrove, toto není úvodní kapitola - proto ten obšírně vysvětlující prolog. P.S.: Popřej mi, prosím, taky trochu pochopení i v širším kruhu (jinak mi to nikdo nevydá). :-O

Je to báječné. Člověk má číst o věcech, které nezná, o situacích, do kterých se nedostane, o lidech, kteří žijí jinak než on. Už jenom proto, aby pochopil, že život má mnoho podob, mnoho směrů a všechny mohou být svým způsobem správné. (Občas se v textu vyskytne gramatická chyba, ale s tím si poradí korektor.)

Marcela.K.
11. 11. 2011
Dát tip
> Marcelo, pokud si více lidí bude přát pokračování... Edvine, já mám nějak zažito, že stačí dva nebo tři... (Jen nevím, jestli to platí i v případě nevěřících...i když kdo ví, že?)

Lakrov
11. 11. 2011
Dát tip
...a když čtu ostatní komentáře, uvědomuji si, že mě trochu překvapil (nikoli nepříjemně) odklon od spisovného jazyka, jímž se obvykle vyjadřuješ; kontrast mezi ním a "učenými" výrazy mi nepřišel významný. Nevěřící starousedlík (nebo možná agnostik).

Lakrov
11. 11. 2011
Dát tip
Touhle úvodní kapitolou chystaného románu jsi mi opět připomněl jednoho z mých oblíbených spisovatelů (původně sportovního reportéra), o němž jsme se už před časem bavili. To, že vzpomínky jsou častou pohnutkou k zahájení práce na literárnímu díle, je nezpochybnitelný fakt. Výhodou pak je, má-li vzpomínající autor s formulováním myšlenek, skládáním slov do vět, spojováním vět do celků a posuzováním, zda se původní myšlenka ve vzniklém celku neztratila, už určité zkušenosti; jako měl třeba onen nejmenovaný reportér. Krátce řečeno: Je škoda takový potenciál myšlenek a citu pokazit špatným "řemeslem". A ačkoli to z úst (klávesnice) mladšího "podobně postiženého" může znít poněkud nevěrohodně, si troufám říct, že přes všechny nevýhody, uvedené v prologu, jsi v řemeslu zručný. Z právé dočteného úryvku je to zřetelně patrné. Přeju hodně trpělivosti, případně pochopení v nejbližším kruhu.

Edvin1
11. 11. 2011
Dát tip
Jsem zvědav, jestli ještě někomu budou v této hovorové češtině vadit "učené" výrazy typu "er-forma" nebo "post factum". Pokud vím, tak vzdělaní Češi sice často používají hovorovou češtinu, ale nedokáží se ubránit, aby občas nepoužili odborný či jinak cizí výraz ze svého jazykového světa.

Edvin1
11. 11. 2011
Dát tip
NaNov: Díky za ještě jedno povzbuzení. Pomaloučku, polehoučku mých pochybností ubývá.

ano, čte se to jedním dechem. Je vidět, že je to opravdu odžito, nevyfabulováno. trochu mě zarazilo tohle: "...vyprávěl o sobě, ale v er-formě, protože nám nechtěl bejt špatným příkladem..." když je celý text psán spíš hovorově, působí použití intelektuálního výrazu "er-forma" na první pohled nepatřičně. Ale vypravěč třeba dosáhl vyššího vzdělání než jeho otec...

Edvin1
11. 11. 2011
Dát tip
Marcelo, pokud si více lidí bude přát pokračování, pak to i udělám, tedy uveřejním kapitoly, jež této předcházely, a také ty následující, i ty dosud nenapsané. Trochu jsem se bál, že ten příběh něco řekne jen snad imigrantům, navíc věřícím křesťanům, tedy poměrně malému počtu potenciálních čtenářů. Příjemně by mne překvapilo, kdyby to nebylo cizí i nevěřícím starousedlíkům. Jsem opravdu zvědav, jestli ještě někdo zareaguje pozitivně. Ed

Marcela.K.
11. 11. 2011
Dát tip
Jo, také už jsem v druhé polovině... k takovým pravdám musí člověk dorůst. Ten příběh je Tvůj, ale je dobré, že tam člověk najde i něco co je "jeho". Těším se na pokračování.

Edvin1
11. 11. 2011
Dát tip
Marcelo, díky za přečtení, za kladné vyjádření se, a neméně za postřehnutí věty, kterou zde cituješ. Ta věta je definicí pocitů mých, a tuto skutečnost, tedy vědomí toho, co mne nejvíc bolí, jsem postřehl a slovně vyjádřil až v druhé polovičce mého života.

Marcela.K.
11. 11. 2011
Dát tip
"Doopravdy ho bolelo jen když mu ublížil někdo, koho měl rád." Nenašla jsem nic, co bych vytkla. Přečetla jsem to bez zastavení a to jsem si říkala, že to je moc dlouhý a že bych měla jít chystat oběd. Bylo to jako kdybych se dívala na černobílý film pro pamětníky s Jindřichem Plachtou v hlavní roli.

jejdavilda
11. 11. 2011
Dát tip
ještě se vrátím. Bez zákona*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru