Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pozdní odpoledne

28. 11. 2011
2
13
1555
Autor
auxilium

Vycházející slunce váhavě odkrývá tajemství,

z povzdálí smutně pozoruje

jeho rezignovaný postoj nad tím,

že je sám.

 

Objeví se, jako každý den,

                nejdříve si ho odspoda prohlíží,

                poté ho paprsky objíždí,

jako by nemohl uvěřit,

že tu stále stojí.

Stejně a nehybně,

zrovna tak

 jak včera.

 

Obzor už překlenul, nyní se vrací,

jemu hra na schovávanou není cizí,

on se podívá a hned zase ztrácí

a doufá, že ten druhý to pochopí

a zmizí.

 

„Mé větve jsou již vyschlé,

snad včera, kdy v nich bylo ještě trochu vláhy,

to vydal bych se  rychle,

prošlapávat stezky, k minulosti zády.

 

Prochodil bych svět,

mokrý od potu i slz,

a našel bych ten květ,

nakonec postavil si tvrz.“

 

Jenže on se dál spokojí jen se svými trny,

protože občas zahlédne i malý list,

což ho přiková právě tam, kde stojí,

to nadšení, že za ním přišel i do těchto míst.

 

………

 

Slunce zapadá,

dnešek skomírá,

a zatímco spíme,

přetvoří ho na včera.


13 názorů

auxilium
30. 11. 2011
Dát tip
Protože název se vztahuje k myšlence básně... klíčem k pochopení je čtyřverší na konci (kde mimochodem to slunce i zapadá) Jinak přiznávám, že forma může být špatná, ovšem myšlenka tam je (a mrzí mě, když to někdo odmítne protože tam nic nenašel - a nejspíš ani nehledal) a pokud ji někdo neobjeví, tak si myslím, že to není má chyba.

Markéta
29. 11. 2011
Dát tip
to je jednoduché: tady primárně nejde o formu a strukturu, ale o tvůrčí matérii, jež v sobě text nese. ať již neforemnou ženskou postavu oblékneš do upnutých šatů či naopak volných, ani v jednom případě se nestane více přitažlivější. v prvé řadě se soustřeď na svůj osobní, tvůrčí PROŽITEK při psaní a zpracovávání konkrétních impulzů, jež tě k psaní vedou. forma se posléze usadí a najdeš ji. psaní není hromadění slov, tak jako člověk není hromada kostí a masa...

Hloubavá
29. 11. 2011
Dát tip
Tedy - Báseň se jmenuje Pozdní odpoledne - fajn, proč ne, ale proč tedy, cit.:"Vycházející slunce váhavě odkrývá tajemství..."???? A tak bych mohla pokračovat dál.

auxilium
29. 11. 2011
Dát tip
jsem z toho trochu zmatená... párkrát mi totiž bylo vytčeno, že píšu moc polopaticky, "jako pro blbé" apod. tak jsem se to snažila napsat jinak, nevysvětlovat a teď že je to zmatené a nesourodé... jsou to v tomto smyslu vůbec opozita, nebo kde je problém? (a neberte to tak, že se bráním, o kritiku stále stojím a jsem za ni ráda)

Hloubavá
29. 11. 2011
Dát tip
Je to zmatené a dost nesourodé. Líbí se mi jen střední čtyřverší - Prochodil bych svět, mokrý od potu i slz, a našel bych ten květ, nakonec postavil si tvrz.“

Markéta
28. 11. 2011
Dát tip
berg: :) jo, tos vystih celkem přesně

berg
28. 11. 2011
Dát tip
Já vím. A problém je taky v tom, že do mělkých textů se hlubší kritika sotva zaryje a už je durch. ÷)

Hesiona
28. 11. 2011
Dát tip
Bohužel. Výsledný dojem je zmatenost, jak už bylo uvedeno. "on se podívá a hned zase ztrácí a doufá, že ten druhý to pochopí a zmizí." Nerozumím tomu.

Markéta
28. 11. 2011
Dát tip
jednoznačně negativní kritiky programově nepíši - vyjma u textů, u nichž se autor vyslovil, že po hlubší kritice touží...

berg
28. 11. 2011
Dát tip
Markéta se nějak rozjela, bohužel s ale mušim souhlasit. ÷)

Markéta
28. 11. 2011
Dát tip
naprosto zmatené, nesourodé, text je beztvarý, celé je to jaksi rozklížené... Navíc ani z jednoho odstavce není zjevné (čtenář se může pouze domýšlet, ale u takto slabé básně osobně ani nemám chuť po čemkoliv pátrat)o kom vlastně mluvíš.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru