Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O Pavlíne a veľkej vode

11. 12. 2011
13
10
1593
Autor
filemon

 

     Najprv kráčali po hrádzi a všetci traja ťahali za sebou telefónnu búdku. Išlo to neuveriteľne ľahko. Vytiahli búdku po schodoch až na most a ťahali ju ďalej. Za šnúru od telefónu. Smiali sa asi do polovice mostu. Potom sa hrad začal triasť. Najprv spadla Matúšova veža, potom Barborin palác a postupne sa drobil celý kolos. Skala, na ktorej stál, zhadzovala zo seba jednotlivé kúsky, až sa v nej doďaleka ukázali tri vytesané tváre: Lenin, Marx a Engels. Potom sa začali aj tí triasť a spopod nich sa postupne vynárala Michelangelova Pieta. Keď sa rozpadla aj Pieta, nad horou s kopou skália si zastalo kovové monštrum. Hrozivo sa dvíhalo nad celým okolím, že bieli od strachu pustili slúchadlo, až sa telefónna búdka naklonila a spadla do kalnej vody rieky.

- Dávaj pozor, chlapče, popučíš mi vajcia!

Chlapec nechápavo hľadel na babku v širokých sukniach. Srdce mu búchalo a celý sa spotil. Pot na zátylku ho nepríjemne chladil, rýchle si ho utrel vreckovkou.

- Nechcel som.

- Minule jeden tak zaspal, že spadol do uličky a vôbec sa nezobudil.

- Už som sa prebral.

- Študent?

- Mhm.

- Ja nesiem vajcia. Zubárovi, - naklonila sa k nemu babka a ukazovala obrúsené predné zuby, na ktoré jej dnes nasadia korunky.

- Aké cavyky, - ozval sa starec z vedľajšeho sedadla. Po vojne bol jeden žid a ten robil ľuďom korunky z patrónov od flóbertky. Držali dobre, iba trochu zeleneli.

Chlapec sa zasmial.

- No len sa smej, mladý, ale aspoň to bola kvalitná robota. Dnes aby si kvalitu lampášom hľadal. Aj moje vnučky. Len by sa to napchávalo samou sójou a ovsenými vločkami. Ani rici ani cici.

- Fuj, že sa nehanbíte takto hovoriť! - obrátila sa babka k starcovi.

- Šak ho neubudne. Čo študuješ, mladý?

- Právo.

- A čo baby? Aj tebe sa páčia také ani rici ani cici?

- Buďte už ticho! - zagánila babka na starca.

- No čo, čo? Šak je chlap.

- Na tom ani tak nezáleží, či má žena... povedal ticho chlapec.

- Tak to teda pŕ! Tak to teda pŕ! U nás raz bola akási Pavlína. Do tváre nič moc, ale...To ti bolo tak. Prišiel do dediny jeden hypnotizér a balamutil ľudí. Že vraj vylezie po povraze až celkom hore. A povraz vraj bude visieť len tak vo vzduchu bez ničoho. A všetci ho videli na tom povraze liezť, lebo ich zhypnotizoval. Potom prišla Pavlína a vraj, ľudia, veď vás klame! No ale potom! Ten tú Pavlínu tak zbalamutil, že kričala na všetkých, aby sa schovali, lebo ide veľká voda. Zdvihla si pred tou veľkou vodou sukne a pod nimi, chlapče môj, nič nemala! Ale to, čo tam bolo, stálo za to. Odvtedy za ňou behalo pol mesta. No vidíš!

Starec sa víťazoslávne usmieval.

A potom mu do úsmevu spadol kufor a cestovný vak, že sa ani nestihol zgúľať do uličky ako všetci ostatní.

Autobus zostal prilepený na cirkusovej maringotke s nápisom BLUDISKO.

Chlapec sa zdvihol z uličky medzi sedadlami.

- Hej, ujko, no tak... - triasol starcom, až konečne otvoril oči.

- Tú Pavlínu som si zobral, vieš?...musela si potom doma zdvíhať sukne ako vtedy s tým hypnotizérom...bolo to...bolo to to najkrajšie...aha, práve si zdvíha sukne...veď už idem, idem, ty moja bosor... - a starec odišiel k Pavlíne skôr, ako sa prihrnula veľká voda.


10 názorů

8hanka
06. 01. 2012
Dát tip
:)*

Winter
24. 12. 2011
Dát tip
Jo, dobrý to je, možná mi vadilo, že text začne být soustředěnější až od druhé poloviny, ale co... jsem si vzpomněl, že tu existuje jakýsi Klub magického reálna nebo co .)

guy
12. 12. 2011
Dát tip
fajn :) konec dobrý - všechno dobré ..

avox
11. 12. 2011
Dát tip
Než mi došlo, že začátek je zmatený sen, trochu jsem se vyděsila... a no, ráda jsem si přečetla, líbí se mi :-)) */

filemon
11. 12. 2011
Dát tip
Všetkým vám ďakujem :)) Je to jedna z mojich starších.

obrazotvorné...

na tak malým prostoru vždycky nějak zakormidluješ, překvapíš a díky dobrým koncům zůstane dojem..

To jsem nečekal. To je jak z filmu od Jakubiska.

Ostrich
11. 12. 2011
Dát tip
Pěkné poslední pomyšlení.

VH64
11. 12. 2011
Dát tip
Líbí

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru