Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ZVLÁŠTNÍ VÁNOCE

25. 12. 2011
25
40
3067
Autor
srozumeni

Všem vám přeji hezké sváteční dny.

Štědrý večer je už minulostí. Alespoň pro příštích 365 dnů. Bude přestupný rok, pro to ne 364. To jen, kdyby chtěl být někdo puntičkářský šťoura.

Ženy, které znám ze svého okolí, teď zaslouženě odpočívají. Po včerejším hektickém chaotickém maratónu mají nárok relaxovat. Všechny ty přípravy je připravily o poslední zbytky energie a leckdy i rozumu. Jen dočasně. A ty, které znají mě, možná mi tak trošku závidí. Jsem těchto vánočních příprav a vyšilování ušetřena. Ale zůstává jim utajeno, že to není tak úplně dobrovolné. A že někdy bych přeci jen ráda ,,běsnila" okolo Vánoc tak, jak to znám ze svého dětství. A určitě nejsem sama. Je to všechno tak relativní. A někdy se mi zdá, že i nespravedlivé.

Náš syn, pro svou autistickou nepřizpůsobivost mimořádným událostem, Vánoce zcela sabotuje. Když byl malý, snažila jsem se Vánoce přeci jen ,,dělat". Ale nakonec z toho byly většinou jen poničené nervy všech zúčastněných, hněv a vztek syna. O mém velkém  zklamání snad ani psát nemusím. Pár let mi trvalo, než jsem pochopila, že on asi nebude ten, který by se měl přizpůsobit. Ne že bych byla tak úplně blbá a nepoučitelná. Ale vlastně možná jo. Prostě se ve mě každoročně mlelo takové to: Vánoce, tradice, pohoda, na jedné straně a na druhé straně nechtěné byť vědomé ubližování synovi.

Nakonec jsme si tedy začali ,,dělat" Vánoce s manželem sami pro sebe. A když se syn do něčeho přeci jen zapojí, je vítán. Jinak má svůj úplně obyčejný všední den, v kterém je spokojený. Letos nám to oplatil malou radostí. Po několika letech snědl cukroví, kterého se doposavad nedotkl. Zřejmě ho odrazovala ta pestrost a různorodost.  Takže babička nepekla nadarmo. Přiznám se, že já už to dávno vzdala. Dokonce i ke stromečku nakoukl. A když zjistil, že tam vykukuje z dárkové tašky čokoláda, neodolal a přiblížil se až k nám.

Když to takhle bude pokračovat tímto tempem, ve stáří mu bude Štědrý den připadat jako nutná každoroční zvláštní záležitost, na které si i on sám bude umět něco zajímavého najít.

Možná to neumím popsat nějak zvlášť poutavě. Pro spoustu lidí je to tak divné a nepochopitelné. Ale třeba aspoň kousek přiblížení do jiných světů jsem vám poodkryla.


40 názorů

Benetka
před měsícem
Dát tip

Tolik tolik let už uplynulo ach... Syn už je dávno dospělý byť svým způsobem pořád dítě... No a vánice... To je pro mnohé z nás kapitola sama pro sebe že... :)


srozumeni
26. 06. 2013
Dát tip
děkuji,moc

Adriana Bártová
26. 06. 2013
Dát tip Benetka

Skládám obdiv, nejen kvůli vánocům, o ty přece nejde, je to jen výmysl, kvůli kterému se lidi štvou a zbytečně utrácejí. Když se nad tím zamyslím, nebylo by nám v životě lépe bez bláznění a přehnaných vynucených okamžiků, které s našim štěstím nemají nic společného?


srozumeni
01. 01. 2012
Dát tip
není zač, děkuji za čtení...

...nápodobně /předvánoční pracovní resty :) snad to příští rok bude klidnější/

srozumeni
27. 12. 2011
Dát tip
blbounku, děkuji. Jsi tu nějak málo poslední dobou, tak o to víc si cením, že si zavadil o mé dílko. hezký konec roku a začátek nového..

...*

srozumeni
27. 12. 2011
Dát tip
Alegno, děkuji...

Alegna
27. 12. 2011
Dát tip
je těžké se smířit s tím, co máme a cesta je někdy dlouhá, přeju další drobné úspěchy :-)

srozumeni
27. 12. 2011
Dát tip
Jejda, děkuji a jsem ráda, že si po tak dlouhé době zavítal i na mé stránky. (Ach ta štědrost Vánoc....hi,hi)

jejdavilda
27. 12. 2011
Dát tip
-*

srozumeni
26. 12. 2011
Dát tip
Jo díky. To mi přijde vtipné, jak člověk pesimistický vidí místo plusů křížky. tak hezký den.

VH64
26. 12. 2011
Dát tip
To jsou plusíky! Ono je to zřejmě jak říkával pan Werich, blbý životy se dobře čtou (když to někdo umí napsat). Ty bys nejspíš slovo "blbý" pro svůj život nepoužila, ani si nejsem jistý, že on to tak řekl, ale asi víš, jak to myslím.

srozumeni
26. 12. 2011
Dát tip
VH64 děkuji za křížky...

VH64
26. 12. 2011
Dát tip
+++

srozumeni
26. 12. 2011
Dát tip
Juno, děkuji.

srozumeni
25. 12. 2011
Dát tip
To Ti věřím a přeju...

srozumeni
25. 12. 2011
Dát tip
Díky Romane. Hezké vánoční dny a i ty další.

srozumeni
25. 12. 2011
Dát tip
Gabi děkuji, Ty mi umíš vždycky tak mile polichotit. avox děkuji za vroucná slovíčka. Bono, moc děkuji. Paradoxně čtu také raději verše, takže o to víc si cením, že si mě dočetla. svřep děkuji. Lucie, Tobě také děkuji.

sveřep
25. 12. 2011
Dát tip
dobře napsané, a držím palce

Obvykle čtu z nedostatku času jen verše, ale tady jsem se chytla až do konce. Připomněla jsi mi nádherný film Forrest Gump. Máš můj velký obdiv :-)

avox
25. 12. 2011
Dát tip
dušičko milá, čtu tvé povídání pokaždé jedním dechem, jen nikdy nevím co říct... každý si nese nějaký svůj kříž, ale nemocné dítě, to je to největší trápení, jaké si dovedu představit. Povídej dál, vím že to pomáhá, alespoň na chvilku... ať tě síla neopouští*/

gabi
25. 12. 2011
Dát tip
zvlášť pútavo? to netreba je to napísané tak, ako si zaslúži prirodzene, pravdivo, jednoducho zo života *

srozumeni
25. 12. 2011
Dát tip
Deepness, sepotko, děkuji vám za pochvalná slova...

..smekám před tebou..

Deepness
25. 12. 2011
Dát tip
Asi je to veľmi ťažké. Napriek všetkému, cítim úžasnú silu...

srozumeni
25. 12. 2011
Dát tip
Hani, díky..

8hanka
25. 12. 2011
Dát tip
:)*

srozumeni
25. 12. 2011
Dát tip
Jo hochu, to já už opravdu leckdy nevím. Děkuji Petře.A i Tobě vše nej v novém roce.

srozumeni
25. 12. 2011
Dát tip
Lukáši děkuji. Ale to snad není tak hlubokomyslné. Respektivě není to záměr. Každý máme nějaká svá specifika, třeba i o vánocích. A jak se znám, asi to není poslední věc s touto tematikou, co jsem napsala. Docela mi to pomáhá se z některých věcí vypsat. A když to ještě někdo i přečte a třeba mu to přijde zajímavé, tak jsem ráda. Takže děkuji a vše nej v novém roce.

Petr.II
25. 12. 2011
Dát tip
co JE "zvláštní" a co JE "normální" ? :) *

srozumeni
25. 12. 2011
Dát tip
Díky.

Čudla
25. 12. 2011
Dát tip
Hezky napsané. *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru