Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Balkónová etuda (o dvou dějstvích)

04. 03. 2012
7
11
1594

 

 

 

 


 

I.

Stojím na balkóně a kouřím. Jenom hledím před sebe a nic a nikdo mě nezajímá - což považuji za přímo královskou disciplínu v zabíjení času. Náhodou jsem kdesi zaslechl, že úplně stejným termínem označují někteří herci divadelní herectví, hudební skladatelé symfonii a filmoví režiséři krátkometrážní film. Nedokážu si pomoci, ale od jisté doby nacházím v kouření nezdravé zalíbení. Miluji pocit, že mohu kdykoli přestat. Že jsem stejně tak nezávislý jako závislý.

Na druhou stranu nemohu popřít, že změně místa bych se rozhodně nebránil. Naproti panelák a naproti němu další a další zase naproti němu. Buňka vedle buňky - stále častěji se mi stává, že naprosto ztratím orientaci. Bývám uvězněn v prostoru a čase. A nezřídka kdy bloudím městem jako náměsíčný. Přesto jsem rád, že jsem tenhle byt sehnal. Za nájem dám sotva polovinu toho, co vydělám a mám to tady přitom celé jenom pro sebe. Jsem zcela svým pánem, proto jsem k sobě před měsícem nastěhoval Martinu. Mohl jsem si to, tak říkajíc dovolit. Otec mi ostatně už odmala vtloukal do hlavy: „Dělej jenom to, co si můžeš dovolit.“

Při kouření se dobře přemýšlí. Člověku se uvolňuje hlava a taje svalstvo, cítí se potom jako fotbalový míč, do kterého přifukují pumpičkou vzduch. Každý nový nádech ho přivádí ke zcela novým myšlenkám. Vybaví se mu spousta věcí - představ, vzpomínek, emocí.

Měl jsem v hlavě představu o domku u malého lesíka, ukrývajícího ve svých spárech blankytné jezero, do něhož se noří desítky nahých ženských těl. Zdálky je pozoruji, schovávaje se v křoví. Jedna z žen si mě po chvilce všimne, přijde ke mně, chytí mě za ruku a odvede mě ještě hlouběji do lesa. Do tajuplné svatyně neřesti. A do svého klína.

Měl jsem v hlavě vzpomínku

na otce, jak mi máchá před očima smlouvou, upisující moji budoucí pracovní kariéru jeho firmě   na výrobu automobilových součástek;                 

na otce, který nedokáže sdílet svoji bolest s matkou a jejíž bolest nepřijímá;

na otce, který nikdy neřekne, že ho mrzí ta rozmlácená židle nebo urvaná klika od dveří.

Mám v hlavě už jen jedinou emoci. Nemyslím si, že vedu nejhorší život, ale nikomu by přece nemělo připadat směšné, že - chci odsud vypadnout. Že se chci stát jiným člověkem.

 


II.

Vedle v místnosti se začne na posteli pohybovat polonahé ženské tělo. Vyfouknu kouř a pootevřeným oknem nahlédnu přes záclonu dovnitř. Martina si mě hned všimne a začne se schovávat pod peřinu.

„Nečum,“ štěkne po mně a položí hlavu zase na polštář. Pod okem má ještě pořád malou modřinu.

„No tak už se nezlob,“ řeknu chlácholivě a podívám se na protější panelák. Úplnou náhodou se jedno z nekonečné řady oken otevře a objeví se v něm ženská postava. Nejprve postava, potom už jen trup a nakonec hlava vykloněná ven a ruka s cigaretou.

„Někdy se chováš jako kráva,“ řeknu a pozoruji ženu, spíš ještě dívku, jak se rozhlíží po sídlišti, „Musím tě přece trochu korigovat.“

„Korigovat?“ vykřikne Martina, zkope ze sebe peřinu a přiskočí ke skříni, „Děláš si srandu?“ Zatímco se obléká, pokračuje ve svých stížnostech: „Když někam jdeme, vůbec se ke mně nemáš. Chováš se jako buran, přehlížíš mě a ignoruješ. Především ignoruješ. Všichni si pak myslí, že mě máš jenom na šukání. Kdys mi naposledy řekl, že mi to sluší, že jsem pěkná? Kdy? Nejspíš si to ani nemyslíš.“

Někteří moji kamarádi si ji potají dobírají kvůli jejímu nosu. Vždycky, ať je jakákoli roční doba, vždycky ho má pronikavě rudý a ční z její tváře jako osmahlý škvarek, jen stěží si tedy mohou myslet, že ji mám jenom na šukání. Martina nezná moje kamarády, nemůže mít ani tušení, co jsou doopravdy zač. Zdá se mi, že je považuje za filosofy a nedostižné duchovní autority. Ráda na nich hledá vlastnosti, které nenachází na mně.

„Nechceš na to už zapomenout, miláčku?“ řeknu prosebně a přitom fascinovaně hledím do protějšího okna, „Jsi pěkná, nejpěknější ze všech.“

Dívka neklepe popel do popelníku, ale špičku cigarety pokaždé jen decentně otře o okraj parapetu. To se mi líbí a snad mě to nutí hledat v tom jednoduchém pohybu nějaký skrytý smysl. Snad chápu, že si věci až příliš idealizuji. Odjakživa mám v sobě kus romantika.

„To říkáš jenom tak, abych už byla zticha,“ prohlásí Martina a už oblečená si lehne na postel. Začne nahlas přemýšlet: „Kdybys měl možnost, kdyby se ti naskytla opravdu skvělá příležitost, podvedl bys mě?“

Najednou dvě rychlé akce: cigareta padá dolů, pět pater, pět bytů, a ruka s cigaretou, vykloněná hlava, trup a nakonec i celá postava mizí v okně.

„To nevím,“ řeknu a pořád nevěřícně hledím na nyní již zavřené okno.

„Nevíš? Jak nevíš?“

„Samozřejmě, nevím. Nevěru nejde nikdy vyloučit.“

Martina uraženě pronese: „To mi nemůžeš aspoň zalhat?“

Žaluzie, které byly až doposud zatažené, se náhle nahrbí a ve škvírách mezi nimi se objeví oči, které hledí přímo na mě. Několik vteřin jim hrdinně pohled oplácím, ale potom se raději zadívám jinam. Znovu zdvihnu hlavu, ale oči už jsou pryč. Nervózně típnu cigaretu a vkročím dovnitř do bytu.

Představím si, jak dívka, de facto moje sousedka, právě říká svému milenci ležícímu v jejich společné vyhřáté posteli: „Přece dobře víš, že bych tě nikdy nepodvedla.“

Zamyšleně pohlédnu na Martinu. „Už se na mě, prosím tě, nezlob. Už ti nikdy neublížím,“ řeknu a ačkoli nemohu něco takového vědět, nepřipadám si jako lhář.

Lehnu si vedle ní a pohladím ji po obličeji. Něco jí zašeptám do ucha. Připomene mi matku.

 

 

 

 

 


11 názorů

Lakrov
27. 03. 2012
Dát tip
Mně v celém textu připadají nejdůležitější poslední tři věty první "kapitoly" a poslední věta kapitoly druhé; snad chápu dobře, že právě ony jsou smyslem celé povídky. S takovou ústřední myšlenkou souhlasím. Zbylé věty by se mi líbily napsané jinak.

srozumeni
17. 03. 2012
Dát tip
líbí...***

Máš samozřejmě absolutní pravdu v tom, že důležitý je text, nikoli autor, ale zde se mi prostě zdá, že si některé věci vykládáš jinak než tento text očekává. Například co je a není emoce - jestliže za emoci považuješ strach, zlost, lásku, ale touhu po změně už ne, je zřejmé, že máme úplně jiný pohled na věc. Což se vztahuje i k tomu druhému odstavci, který ti připadá plný protichůdných informací - já tam ale nic takového nevidím. Myšlenkové a emocionální pochody hrdiny v té chvíli připadají mi jasné a srozumitelné - jen ne opisované doslova, čímž už jsem se ostatně zabýval v předchozím komentáři. Díky.

Janina6
12. 03. 2012
Dát tip
Hrdina v úvodu prozrazuje, že rád kouří, což mi ještě nenaznačuje nic o tom, jestli je šťastný nebo spokojený s místem, kde žije. Emoce je strach, zlost, láska... chci vypadnout je myšlenka, názor, potřeba. Ale nerada bych, aby to vypadalo, že smyslem mého komentáře je hádat se o slovíčka. Vlastně všechno, co jsem k tvé povídce poznamenala, bylo vedeno snahou ukázat ti, že to, co "ví" autor, není pokaždé automaticky rozpoznatelné z textu. Pokud mi nějaké slovo připadá nevhodně zvolené a musím přemýšlet nad tím, proč ho autor zvolil, může to být autorův záměr "donutit čtenáře přemýšlet", nebo prostě nevhodně zvolený výraz. Myslím, že při čtení je celkem přirozené v první řadě vnímat, co říká text, pak teprve, skrze toto, co všechno mohl mít na mysli autor, když to psal.

Janina6: Děkuji ti za kritiku. Nemyslím si, že by se myšlenky vzájemně popíraly. Na tom, že chce člověk něco víc (chce odsud vypadnout), ale zároveň je nucen se spokojit s tím co má, nevidím nic, co by se vylučovalo. Je to vlastně stejné, jako by člověk řekl, že je rád, že si našel práci, ale zároveň ji nedělal rád. K "na druhou stranu". Zde to nejspíš byla více otázka citu, než toho, co text fakticky sděluje. Představil jsem si hrdinu, jak stojí na balkóně a kouří a nic mu vlastně nechybí, ale NA DRUHOU stranu se před ním rozprostírají ohavné kulisy sídliště, které nutí myšlenku, že je na světě jistě lepší místo, kde by mohl žít. "Na konci první části: "Mám v hlavě už jen jedinou emoci. ...chci odsud vypadnout" - to ovšem není EMOCE." - Myslím, že celý ten moment je velmi emotivní. Člověk se dívá před sebe a vlastně nic nevidí. A pouze ví, že chce pryč.

Janina6
11. 03. 2012
Dát tip
K první části: Je tady několik zajímavých myšlenek, které se mi ale zdají předkládané nahodile, bez souvislosti. Třeba hned na začátku: "Na druhou stranu nemohu popřít, že změně místa bych se rozhodně nebránil." Na jakou druhou stranu? V předchozím textu není nic, co by s tímhle prohlášením kontrastovalo. Někdy se ty myšlenky navzájem dokonce popírají. V jednu chvíli vypravěč prohlásí "Přesto jsem rád, že jsem tenhle byt sehnal.", o kus dál ale tvrdí "chci odsud vypadnout". Na konci první části: "Mám v hlavě už jen jedinou emoci. ...chci odsud vypadnout" - to ovšem není EMOCE. "Lesík, který má spáry," mě taky zarazil. K druhé části: Tady mi z jazykového hlediska nic nevadilo, snad kromě opakování slova "snad" v části "a snad mě to nutí hledat v tom jednoduchém pohybu nějaký skrytý smysl. Snad chápu, že si věci až příliš idealizuji." Co se týká obsahu, dost mě překvapilo, že hlavní problém, kolem které se točí úvahy, se týká otázky nevěry, řekněme možné nevěry, ale fakt, že hrdina svoji dívku zřejmě bije, se zmiňuje jen tak mimochodem, jako něco normálního.

Fruhling
07. 03. 2012
Dát tip
Ta popisnost mi nevadí, je stavem pozorování. Líbí se mi nejasně narýsovaná metafora jezera jako panelového sídliště, to je podle mě mrazivé, krásné. Vadí mi ale, že sem tam se objeví podivný neobrat, nadbytečné slovo, obzvláště ze začátku textu. Už to sice není tak markantní jako kdysi, ale pořád to dokáže zarazit.

Pipo: Ano, s tímto obratem také nejsem úplně spokojen, snad se k tomu ještě vrátím a předělám to :) Jinak velmi děkuji za názor. těša: Děkuji ti. S nominací určitě souhlasím.

těša
05. 03. 2012
Dát tip
skvely, nominoval bych s dovolenim do povidky mesice, co?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru