Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Mistr nad mistry

20. 06. 2012
7
12
2016
Autor
pedvo

                                                                         MISTR NAD MISTRY
     
     Muž na podiu k sobě volá další oběť: „A tyhle brýle, prosím, ano, jsou toho pána s brýlemi v druhé řadě, tohle budou asi na čtení, že ano?“
     Pán s brýlemi v druhé řadě se chytá za kapsu, odmítavě vrtí hlavou a vytahuje pouzdro na brýle.
     „To je prázdné, tam nic není,“ volá eskamotér a pán jde s udiveným úsměvem na podium.
     Tak se ke svým majitelům navracejí kravaty, hodinky, pudřenky, prostě vše, co je tak po kapsách či kabelkách.
     Někdo s potěšením s podia kyne svým známým, jiný vztekle popadne, co mu patří a nelibě nese, že je ostatním pro smích.
     Představení má spád. Navracení předmětů je jeho završením, kouzelník předvedl spoustu hezkých triků a lidé se opravdu baví.
     „Tady náramek té slečny v tom modrém kostýmku, a náprsní taška pána zrovna přede mnou…“ Kouzelníkův hlas trochu znejistěl a on si mezi slovy stále sahá na náprsní kapsu. Rozdílení kořisti dokončil jako v mátohách a sám se začal nenápadně šacovat.
     „Přátelé, prosím vás!“ volá do utichajícího potlesku. „Někomu jsem asi omylem…“
     Na tu chvíli čeká Lojzík s napětím. Sedí u prostřední uličky a tak také padl kouzelníkovi do rukou.
     Sám od sebe by Lojzík na žádné představení nešel, ale přemluvil ho Jeňa, kamarád a občasný komplic v drobných i větších lumpárnách.
     „Uvidíš konkurenci, to budeš zírat! Ten prohmátne každýho, ani nemrkne. Já to umět, tak se válím v zlatým písku.“
     Pořekadlo o válení se na Zlatých pískách Jeňa trochu popletl, ale Lojzíka získal a on teď s potěšením sleduje zpoceného kouzelníka, jak se beznadějně šacuje.
     Před chvílí šacoval Lojzíka, ale ten u sebe nemá ani ten kapesníček a vstupenkou zřejmě velký mág opovrhl.
     Jako profík Lojzík ocenil mistrovu zručnost a rychlost, s jakou mu projel všechny kapsy. On sám mu stačil sáhnout jen do jedné, když se přes něj mistr naklonil, aby Lojzíkovi sáhl i do pravé zadní. Sako se mu odchlíplo a Lojzíkovi sama nabídla náruč náprsní kapsa, hluboká a plodná. Náprsní taška mu sklouzla za pásek a když se mistr narovnal, byl již odsouzen k nevšednímu zážitku. A prožívá si ho opravdu rozechvěle, jenže s taškou je už Jeňa bezpečně někde za horama, ať se kouzelník plácá po kapsách sebedůkladněji.
     „Ale to není možné!“ volá muž na jevišti, „podívejte se, prosím vás, někde mi snad vypadla náprsní taška!“
     Někdo se rozpačitě dívá pod sebe, ozve se i nejisté zatleskání. Ale kouzelník se tváří vážně, asi se mu ta taška opravdu ztratila.
     „Je to opravdu vážné, prosím! Dokumenty, letenky, já bych musel zavolat policii! Ať nikdo neopouští sál, prosím!“
     A to je horší. Že vedle Lojzíka někdo seděl a už nesedí, to policajti vyšťourají. Pohádku o cizím pánovi jim také nebude moci vykládat moc dlouho, a že už si na něj policajti dávají pozor, o tom Lojzík nepochybuje. Už několikrát ho přátelsky upozornili, že je jen otázkou času, kdy ho při něčem chytí. Nic nedělá a žije si docela spokojeně, byť v rozpadlém domku, to na sebe upozorní. Jeňu už si z toho vykombinují, a i když je neusvědčí, je to veliká nepříjemnost. Jen aby to Jeňa pořádně schoval! Jestli ale policajti vyhrabou, kudy kam Jeňa šel, je s nimi konec.
     Lojzík se ohlíží, jestli by se přece jenom nedalo nějak zmizet, ale jediné, co vidí, je Jeňa, jak klidně míří ke svému místu vedle něj. Jeňa překročil Lojzíkova kolena, ztuhlá děsem a posadil se.
     „Hrabe ti nebo co?“ skuhrá Lojzík. „Chce volat policajty! Jestli vyšťouraj, žes byl chvíli pryč…“
     „To mě taky napadlo, když jsem viděl, co tam má,“ cedí Jeňa skrz zuby, „ale nezavolá.“
     „To asi můžeš vědět. Kams to dal?“
     „K Máně.“
     „K jaký Máně?“
     „Do šatny.“
     „Co do toho taháš jakou Máňu z šatny, kreténe?“
     „Uvidíš.“
     Iluzionista se mezi tím dusí ve vlastní šťávě, přemlouvá lidi, aby se dobře podívali a bojuje s odhodláním skutečně zavolat policii. Nakonec mu stejně nic jiného nezbude, ale ta ostuda! Však výkřik „přičaruj si ji“ s následným smíchem obecenstva byl jasnou známkou, že po profesionální stránce bude zcela vyřízen.
     „Pane… pane… pane kouzelník!“
     Paní u dveří zřejmě váhá nad oslovením. Míří k němu a mává nějakým balíčkem. „Já jsem vám to měla dát až skončíte, ale vy už asi končíte, že jo?“
     Kouzelník trhá papír, nedočkavě vybaluje obsah a otevírá náprsní tašku.
     „Kde jste to vzala!?“ volá za odcházející paní.
     „Ňákej kluk to přines, že mu to dal ňákej pán, aby to dal mně, abych to dala vám.“
     Kouzelník se rychle probírá dokumenty, všechno tam je, jen peníze…
     „Bylo tam šest tisíc!“ vzlykl do zad šatnářce.
     Ta se zase otočila k němu: „Kluk dostal deset korun. Od toho pána, ne ode mne. Já bych mohla dostat od vás.“
     Sálem zase zašuměl smích.
     „Jedině tak!“ blesklo hlavou kouzelníkovi. „Lepší oželet ty peníze, jinak to nepůjde.“
     „Jistěže, paní,“ zvolal se smíchem a dbal, aby zněl nenuceně. „Vyrovnáme se!“
     Zastrčil tašku do kapsy a pozdravně zvedl ruce do výšky, dlaněmi k publiku.
     „Moc vám děkuji za pozornost, jakou jste mi věnovali. A že jste byli opravdu pozorní, jen co je pravda.“
     Lidé se začínají smát, uvolněně a upřímně. Takhle se nechat vyšplouchnout! Sem tam sice někdo tvrdí, že to věděl, že to přece byla jasná bouda, ale tím se nic nemění. Obecenstvo nadšeně tleská a kouzelník se uklání a uvažuje, jestli ten nečekaný úspěch snad nestál za ty ztracené peníze. Snad by stálo za to, příště se s nějakou ženskou dohodnout!
     Už dlouho neměl takový aplaus; uznalé publikum umí ocenit originální nápad – a takovouhle tečku za vystoupením si hned tak každý kouzelník nevymyslí.


12 názorů

pedvo
28. 06. 2012
Dát tip
Fruhling - Nejspíš budeš mít pravdu. Jenomže ukecané je to tam, kde mám co říct a moc hrr tam, kde jde děj kupředu bez výrazných událostí (aspoň doufám, že máme na mysli stejné části povídky). Dále: Když vynechám redundantní údaje, zbyde mi holá kostra příběhu. V tom případě se dozvím, že jsem měl o těch osobách něco napsat, nějak je rozvést. Popletená Jeňova věta navazuje na jeho výrok o válení se ve zlatým písku a já jsem je do příběhu vložil, protože je považuji za takový samostatný vtípek. To je asi tak jediný důvod, kdy zařadím do děje něco, čím se děj nepohne kupředu. Nelogičnost nevidím. Střídání časů asi opravdu používám moc často, je to můj vypravěčský způsob, ale zkusím to omezit. Dík za komentář.

Fruhling
26. 06. 2012
Dát tip
Květoň má s tou výstavbou příběhu pravdu, problém je v jeho podání: občas je to zbytečně ukecané, jindy moc hrr. Doplňkové informace typu "Pořekadlo o válení se na Zlatých pískách Jeňa trochu popletl" jsou redudantní - kór zrovna tohle souvětí celé je dobrým kostrbatosti stylu: nadbytečná informace a nelogická vazba vět v souvětí. Mám pocit, že občas se tam bijí přítomné a minulé časy. Jinak fajn.

pedvo
24. 06. 2012
Dát tip
Dík za souhlas.

VH64
24. 06. 2012
Dát tip
Ano prosím!

pedvo
22. 06. 2012
Dát tip
Pánové, upřímně děkuji za uznání.

Makoves
21. 06. 2012
Dát tip
Slušný. Pěkně se to četlo.

Solidně vystavěný příběh. Pobavil.

pedvo
21. 06. 2012
Dát tip
Díky vám všem za příznivé hodnocení mé povídky. Vždycky mě potěší, když se dozvím, že jsem čtenáře pobavil.

Alegna
21. 06. 2012
Dát tip
čtivé, nápadité, napínavé, kouzelné, mě tvůj pisatelskej "jazyk"je příjemnej

Lakrov
21. 06. 2012
Dát tip
Napsané je to na můj vkus snad trochu kostrbatě, ale to je možná záměr -- po dočtení musím uznat, že k lehce humornému příběhu, jakým je tento, se onen zadrhávající sloh ve stylu "brzda/plyn" celkem hodí. Ten příběh si mě získal dobře napsaným začátkem, vyvolávajím zvědavost a vtahujícím do děje. Dál už se pak jen bavím. Trochu mě zarazila věta "Před chvílí šacoval Lojzíka, ale ten u sebe nemá ani ten kapesníček a vstupenkou zřejmě velký mág opovrhl" -- asi vinou spojky a, a taky přehlednutím dvojhlásky ou ve slově vstupenkou. Tip.

srozumeni
21. 06. 2012
Dát tip
líbí...***

Dobře mu tak. Nemám tyto produkce v lásce, ale povídka se mi moc líbila*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru