Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

KONCOVKA

21. 09. 2012
29
29
2206
Autor
baaba

:c)

když usínám na klátu jdou mi hlavou davy

přičítám tě na ztrátu  pár slov od popravy

klukovinám hrajou marš zvonce černejch ovcí

přemítám kdy zacloumáš časem na příslovci

 

dneska? zítra? potom? teď? čekám kdy se zeptáš

svíráš rty jak rukojeť ticho tichem leptáš

bez líčidla mi ta tma připadá jen černá

lehký odér nezvratna s nádechem inferna

 

srdce v sádře zalitý zlomenina srůstá

zkornatělý závity  pustá je ta pusta

nocí plave kontrfekt   jak já k němu vzhlížel

sekt je chlast jen na efekt   flaška místo kříže

 

..........

 

Občas mi chodí do zpráv dotazy "co tím (či oním) jako DOPRKÝNKA autor myslel?!?
Abych předešel dotazům, provedu objasnění svého výplodu
 

VAROVÁNÍ ...následující text vyzrazuje zápletku, obsah, nebo pointu díla

 

když usínám na klátu jdou mi hlavou davy:
Vypravěč usíná a má pocit, že hlavu složil na špalek (řeznický, popravčí - lze si vybrat, ale pro vývoj textu je identifikace špalku zcela podružná) ...a usínání jde špatně, neb místo spánku se mu na šedý kůře rojí spousta myšlenek, nebo smyšlenek, nebo... Prostě se mu tam cosi rojí.
přičítám tě na ztrátu pár slov od popravy:
Vypravěč je smířen s tím, že jeho vztah je už v troskách ...jen - tento zjevný stav ani on, ani jeho partnerka prozatím neokomentovali verbálně, ale čeká se to v nejblžším časovém období. Pravděpodobně v řádu minut, ne-li rychleji.
klukovinám hrajou marš zvonce černejch ovcí:
Vypravěč ví, že v minulosti hooodně zlobil a tuší (spíše jde o oprávněný předpoklad), že svou současnou "bejvalku" již bude do budoucna zlobit jen stěží.
přemítám kdy zacloumáš časem na příslovci:
Vypravěč neví PŘESNĚ, kdy mu dáma řekne "šlůůůs". Rozvažuje, přemýšlí, a nejspíš tato skutečnost způsobuje výše rozebírané rojení.

dneska? zítra? potom? teď? čekám kdy se zeptáš:
Zde se jen odhaduje a spekuluje... Z druhé poloviny řádku je cítit jistý fatalismus vypravěče. Není ale zřejmé, zda jde o vrozenou, získanou, nebo naučenou vlastnost, případně jen o způsob obrany, či útoku.
svíráš rty jak rukojeť ticho tichem leptáš:
Dáma (zatím ještě partnerka) mlčí. Ze zde popsaného jasně vyznívá, že se jejich vztah omezil na pouhé ticho. A i přes dobrou pověst, kterou si ticho ve zdravovědě vybudovalo,  vypravěče tentokrát neléčí, nýbrž s...
bez líčidla mi ta tma připadá jen černá:
Vypravěč pořád neusnul byť je kolem noc. Z textu vyplývá určitá movitost, anžto tma je černá z přirozenosti a zde je barva zdůrazněna, tudíž jsou pravděpodobně zataženy žaluzie (a to NENÍ tak levná záležitost, jak si mnozí myslí)
lehký odér nezvratna s nádechem inferna:
Vypravěč cítí , že ve vzduchu je něco špatně, že ve vzduchu je napětí, a nebo že si dáma pokoutně odvětrala svou přebytečnou nadmutost

srdce v sádře zalitý zlomenina srůstá:
Vypravěč ví, že tenhle vztah je už v p..... Vnitřně se zároveň připravuje, že bude nějaký další.
zkornatělý závity pustá je ta pusta:
V mozku rojení (možná i myšlenek) plno, ale řešení nikde. Vypravěč je v této chvíli intelektuálně poněkud slabší.
nocí plave kontrfekt jak já k němu vzhlížel:
Vypravěč kouká na obličej svojí současné budoucí nebožky. Výraz "vzhlížení" přiznává partnerce jistou míru půvabu, případně prozrazuje její oblíbenou sexuální polohu "na koníčka".
sekt je chlast jen na efekt flaška místo kříže:
Vypravěč se domnívá, že by se očekávaný rozchod měl slavit třeba borovičkou, nebo jiným elegantním tvrdším alkoholem. Rozchod je totiž také důvod. . Za vztahem se neudělá kříž, ale vrátí se láhev (pokud je vratná) ...případně se rozbije, neb střepy (jak známo) přinášejí štěstí, pročež by vlastně šlo o happy end.

 

...doufám, že tentokrát žádný dotaz zprávou neobdržím

Děkuji


29 názorů

agáta5
25. 04. 2016
Dát tip

:))))) to je hroznýýýý .))))))))))))))



Kapsa
23. 09. 2012
Dát tip
: ) přidávám svůj chvalozpěv k ostatním, výborně jsem se bavil při čtení tohoto díla!

baaba
22. 09. 2012
Dát tip
...díky a úsměv :c)

VH64
22. 09. 2012
Dát tip
Hele, a co jsi napsal dřív?

skvely a FTIPNY!!! TTTTTTT

jejdavilda
22. 09. 2012
Dát tip
Výborně. Mám obavu, že někteří ( všichni) kritici by své výplody neobjasnili ani kdyby chtěli neboť ani oni samí netuší co to zplodili za blábol-ovšem za snahu se alespoň ovýběrují***

baaba
22. 09. 2012
Dát tip
...všem nově příchozím vřelé poděkování :c)

pedvo
21. 09. 2012
Dát tip
Dokud jsem si nepřečetl „objasnění,“ tak jsem tomu rozuměl.

Ferry
21. 09. 2012
Dát tip
Krásný dárek fšem k prvnímu podzimnímu.... Ď. :) *

to je dobrý počin. Jen aby nepřišly dotazy typu "jak to vlastně autor myslel s těmi vysvětlivkami"...

alfa*
21. 09. 2012
Dát tip
*****

Smekám klobouček*

Chachááááááááááááááááááááááááááá to je super novinka!!!!! Doufám, že nebude povinná :))))))))))))) Báseň/píseň nádhera jako vždy*****

sekt je chlast jen na efekt flaška místo kříže svíráš rty jak rukojeť ticho tichem leptáš: Dáma (zatím ještě partnerka) mlčí. Ze zde popsaného jasně vyznívá, že se jejich vztah omezil na pouhé ticho. A i přes dobrou pověst, kterou si ticho ve zdravovědě vybudovalo, vypravěče tentokrát neléčí, nýbrž s... chachá, celý super to je tak na *******koňak))

Alegna
21. 09. 2012
Dát tip
auú

baaba
21. 09. 2012
Dát tip
Alegna - Tolik hvězdiček jsem viděl, když jsem se včera praštil o poličku nad presovačem :c)))

baaba
21. 09. 2012
Dát tip
Květoň je génius, potomek důmyslný rytíř, Petr.II veselý provokatér - díky přátelé :c)))

Alegna
21. 09. 2012
Dát tip
:))) bóže ty to vidíš, jsi prostě jednička*************************************************************************************************************************************************

Petr.II
21. 09. 2012
Dát tip
jo, ... a proč jsou tam ty vysvětlivky ? :) ... *

Diana
21. 09. 2012
Dát tip
baaba - tím dotazem jsem tě chtěla trochu "načechrat" - viz závěr tvých "vysvětlivek". Ale přiznávám, opravdu jsem to slovo neznala :-))) Květoni!!! Tys tomu nasadil korunu. Tvůj chvalozpěv je plně na místě a jsem ráda, že ses toho s takovou důstojností ujal. ZLATÝ PRECEDENT! ano, to je ten správný výraz! (Mezi námi, můj mdlý duch je povznesen - alespoň pro dnešek)

Nejen "zlatý výběr", ale "zlatý precedent" by měl tento příkladný počin obdržet. Takto by se měly psát verše (především ty volné)! Rovnou s vysvětlivkama! Bože, kolik životů by tím bylo změněno! Kolik mdlých duchů by bylo povzneseno, kolik trhlin v lidských charakterech by bylo zaceleno, snad i k ukončení mnohých válek by to přispělo. Odvážný průkopníku, pionýre cest neprobádaných, stachanovče poezie - díky!

baaba
21. 09. 2012
Dát tip
Rášek - překlep - "t" kamsi dezertovalo Díky :c)

baaba
21. 09. 2012
Dát tip
Díky posílám do étereru všem :c) Di - klát je špalek

Diana
21. 09. 2012
Dát tip
hahaha! Ty jsi talent! Naprosté nadšení z vysvětlivek. Mohla jsem se uchechtat. Pro příště VYŽADUJI ke každé básni vysvětlivky! (A už se těším) Jo, abych nezapomněla: mím dotaz. Co je prosímtě "klát"??

srozumeni
21. 09. 2012
Dát tip
****

Můra73
21. 09. 2012
Dát tip
objasnění rozjasnilo :o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru