Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zamyšlení nad obrazem Kamila Lhotáka Hřbitov automobilů

01. 11. 2012
2
11
2135
Autor
Delfín

Zkusil jsem pro změnu cosi jiného podle soutěžního zadání vybrat si libovolný obraz Kamila Lhotáka a napsat k němu báseň. Já si nejprve přečetl knihu syny onoho malíře a ilustrátora o jeho otci a  pak si vybíral obraz. Tohle jsem pálil prakticky z voleje poslední den...

 

Tajemná vůle vedla moje kroky,
až náhle stanul jsem před ohradou,
kde věčný sen svůj sní již celé roky
stroje, co svědky zašlé slávy jsou.

Nápisů pár minulost připomíná,
Laurin & Klement, Harley - Davidson,
báječná léta, kdy vše bylo príma,
tvůrčí duch kráčel ničím nespoután.

A člověk létal, do hlubin se nořil,
jel stále dál a mnohem rychleji,
hranice možností i mýty bořil
a oddával se slastné naději,

že jednou pokoří i dálné světy,
rychlostí světla vzlétne ke hvězdám,
klonovat bude zvířata i květy
a dokonalým stane se i sám…

I mysl má se k nebi vznesla rázem,
o nesmrtelnosti nadšeně sní,
pak ale navrací se rychle na zem,
zpět k haldám šrotu, v tichém souznění.

Prach jsem byl a v prach obrátím se zase,
nevrátím nazpět to, co čas již vzal,
jen věřit smím, že lidský duch nevzdá se
a bude kráčet neochvějně dál…

Poznání své jen k dobru využije
a život nezahubí ve válkách,
stvoří svět lásky, míru, fantazie,
kde krásné Múzy chodí v nedbalkách…

 


11 názorů

Delfín
20. 11. 2012
Dát tip

O to se i občas snažím, Jarmilko, se střídavými úspěchy! I když každý čtenář je jiný! Někdo dá přednost obsahu, jiný jako třeba Miroslawek, posuzuje podle formy. Chápu to, on si tu tvoří dokonalá, symetrická dílka podle všech zásad versologie, jenže na mne to působí trochu chladně, přesně tak, jak jsem popsal Manthe...On je už jinde, já si stále ještě hraju....;o)))


tak s moudrým výrazem krm nás)))


Delfín
19. 11. 2012
Dát tip

Je jen jiná, taková usazená...Ale já ještě nechci být jen stařec, co s moudrým výrazem krmí kačeny...;o)


už jsem tu dlouho nebyla, ale tato je jedna z tvých nejlepších, závěr super!*****


Delfín
09. 11. 2012
Dát tip

Máš pravdu, Jarmilko, jsem nenapravitelný snílek a optimista, alespoň ve svých veršovánkách a platí to nejen v těch o Lásce...;o)


Poznání své jen k dobru využijea život nezahubí ve válkách,stvoří svět lásky, míru, fantazie,kde krásné Múzy chodí v nedbalkách…

*******


Delfín
03. 11. 2012
Dát tip

Mantha: Díky za milá slova i za to, žes tady ode mne toho tolik přečetla. Tohle je fakt bleskovka, aby to člověk stihl odeslat /nemám nett doma a v knihovně Tě na něj pustí na půl hoďky! Uznávám, že na vnějšího pozorovatele zaujatého versologickými teoriemi a pravidly to bude působit neuspořádaně, protože jsem jen hlídal počet slabik a ne již pravidelné střídání stejně dlouhých slov a přízvuků na stejných slabikách, ale svůj rytmus to má a dá se to zpívat na několik melodií, jedna je i taková svižná budovatelská z dob dávno minulých. Vlastně jsem si broukal a k tomu skládal verše.

Jsem rád, že se Ti to líbí, uznávám, že obsah je nadřazen formě a nechce působit těžkopádným dojmem. Miroslawek je už dál, u těch jeho uměleckých dílek, která jsou sice zpracováním dokonalá a podle všech pravidel, jenže, ouha, působí tak trochu dojmem z písničky Hanky Zagorové Měly jsme dva hrníčky, čtyři talíře...Víš, jak tam dál zpívá: o období úspěšného kariérního stoupání: Maloval jsi obrázky, krásně, ale bez lásky, ....studily jak led!;o)


Mantha
02. 11. 2012
Dát tip

Miroslawek: Máš pravdu, výraz beru zpět, zvolila jsem špatná slova, rytmicky to vždycky neladí. Šlo mi o to, že ač jde o vázaný verš, nemám pocit, že by autor používal nadbytečná, případně zbytečná nebo nevhodná slova (z toho asi chyby v rytmice), každý verš má smysl a je, kde má být

Nechala jsem se unést. Nicméně se mi text stále líbí a na rozdíl od tebe mi přijde lepší než většina Delfínových textů (četla jsem asi polovinu).Což je ale čistě subjektivní názor.


Miroslawek
02. 11. 2012
Dát tip

Delfín:do soutěže, tedy na objednávku se píše vždycky hůře než z vlastního vnitřního popudu. Tento text to potvrzuje, je totiž horší než tvá obvyklá produkce, jak si ji matně pamatuji.


Miroslawek
02. 11. 2012
Dát tip

Mantha: čistá forma nepředpokládá čistotu rytmu? Rytmika těchto veršů napadá na obě nohy.


Mantha
01. 11. 2012
Dát tip

Čistá forma a krásný obsah. Obzvlášť se mi líbí poslední strofa.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru