Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+15 neviditelných
Popírači
datum / id04.04.2013 / 426104Vytisknout |
autorMovsar
kategorieÚvahy
zobrazeno1745x
počet tipů4
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Popírači

Označení "popírač" jsme jakoby rezervovali pro hřímaly, kteří čas od času na náměstích zpochybňují holokaust. Ještě než dokončí větu, jsou tito pánové v kožených kabátech obvykle sebráni jinými pány v kožených kabátech a následně souzeni pro šíření nebezpečných myšlenek. Skoro se zapomíná na to, kolik jiných "popíračů" typově existuje.

Mezi zábavné a neprosto neškodné popírače lze zařadit například "popírače účinků kofeinu". Jsou to ti lidé, kteří vám budou s vážnou tváří tvrdit, že na ně káva zaručeně nefunguje, že si ji dají a mohou jít spát. Samozřejmě, pijí totiž něco, čemu se "káva" říká jen ze zvyku.

O zábavných popíračích ovšem nebude řeč. Nebude řeč ani o těch, které jsem zmínil v úvodu; ti jsou totiž natolik střeženi a analyzováni státní mocí, že by nemělo velkého významu jejich "popírací aktivity" probírat ještě tady.

Popírači, kteří mně osobně přijdou nebezpeční, jsou "popírači důsledků automobilismu". Míra vytěsnění racionality z úsudku u nich totiž dosahuje bezkonkurenčních hodnot. Ještě donedávna se o prvenství v závodu o kognitivní disonanci dělili s "popírači nebezpečí nikotinu". Doba spolu se státem a Evropskou unií (co nevidět prý zcela zakážou vanilková cigarila) zatlačila a kuřáci cedí skrze cigaretový dým sebevědomá slova méně hlasitě. Na co ale oficiální struktury a veřejné mínění netlačí, je automobilový průmysl a automobilismus vůbec. Je pochopitelné, že stát je opatrný: výroba aut se podílí na HDP zhruba osmi procenty a na průmyslové produkci zhruba dvaadvaceti procenty. Dodejme: stát současný, stát založený na ekonomickém růstu za každou cenu.

Popírání negativních důsledků používání automobilů považuji za nebezpečné a zároveň neskutečně pozoruhodné. Vyskytuje se totiž i u lidí jinak inteligentních, u kterých byste předpokládali vysokou míru kritického pohledu na věci poměrně dobře viditelné. Anebo řekněme schopnost zpytování svědomí. To se však nekoná. Jak to vše obyvkle probíhá?

Předložíte fakta o podílu dopravy na emisích skleníkových plynů, počtech mrtvých a těžce zraněných cestujících, chodců a zvířat, ubývání prostoru ve městech i mimo ně, výdajích státu na výstavbu silnic a nejrůznějšího příslušenství a o korupcis tím spojené. Řidič vám ale namítne, že bez auta se prostě nedá žít a když tak určitě ne v případě, že máte děti. Někteří jdou dále a k námitce ekologickou zátěží poukazují na letecký průmysl. A bývalý prezident Klaus by samozřejmě namítl, že žádné globální oteplování neexistuje (jeho názory jsou cenné, v Levných knihách byly dlouhou dobu ke koupi za pět korun).

Protože diskutující řidiči se uchylují buď k prosté negaci argumentů nebo se od tématu odchylují a naprosto si tak neváží toho, že chcete vést žalobu proti automobilismu exaktním způsobem, nezbývá než připomenout jim i estetické důsledky "velké roadshow". Před pár lety jsem zahlédl na jakési proskledné tabuli fotografii známé karlovarské ulice. Fotografie byla asi sto let stará, ta ulice na ní byla lemována stromy a po chodníku korzovali lidé. Stál jsem na té samé ulici a rozhlížel se. Nikde žádný strom, chodník lemovala zaparkovaná auta a já byl široko daleko jediný chodec na té současné ulici.

A tak kromě všech těch zřejmých nebezpečí a zel, která automobilismus přináší, často přemýšlím i nad tím, jak asi vypadala ta nebo ona ulice ještě před masovým nástupem aut. Gilles Lipovetsky postřehl, že luxus se "demokratizoval", což se v oblasti automobilismu projevuje tak, že dnes téměř každá rodina vlastní více než jedno auto. To, o čem snil Henry Ford, se ale stalo noční můrou. Noční můrou plnou smrtonosných plechovek odložených podél cest. Doufám, že popírače alespoň z jejich biologického spánku budí takové noční můry.

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

16.04.2013 13:07:45Josephina

zima byla dlouhá a automobilisti prý hezky přispívají k teploučku jako ve skleníku .. takže se teď spíš kriticky zaměřuju na cyklisty, který odhazujou bordel podél cest, všude se hrnou, hrajou si na závodníky se svými barevnými dresy a brýlemi, jsou směšný a důležitý a nedávaj pozor na chodce (jako jsem i já), jo a i po italským kafi usnu jako mimino

15.04.2013 18:06:13Movsar

není nás ale mnoho. ostatně stačí pročíst diskusi. je pěkný film, zábavný, auto*mat se jmenuje. ukazuje se ale, že zábavnou formou proti automobilismu bojovat asi nelze. vážnou ovšem taky, ne, pokoušeli se o to v nějakých klipech v tv. zdá se to být větší problém, než jak se ukazuje. v berlíně nebo paříži, už nevím kde, byla taková skupina či fantóm, a ti zapalovali auta a propichovali jim pneumatiky. asi ale ani to nefunguje. daň, anebo osvobození od daní pro neřidiče. já tenhle problém vážně žiju, hrozně nenávidím ten živočišný druh - automobilista

15.04.2013 14:38:32yenda1

Mluvíš mi z duše Movsare. Osobní automobil zatížít pořádnou daní. 

07.04.2013 14:55:21StvN

Tvuj problem tkvi v tom, ze jsi sam popirac. Mam nizky tlak, kavu piji casto a rad a to zejmena po italskem zpusobu a ano, po kave se mi velmi dobre spi. To ovsem neznamena, ze bych popiral ucinky kofeinu. Znamena to jen to, ze mam dobre spani a kava mi pomahat dostat tlak aspon na tu stovku:)

S tim automobilismem to je velmi siroky problem a neda se smaznout tim, ze se na nej podivas jen jednim uzkym pohledem. Beztak jsem nepochopil, co vlastne konkretne myslis tim dusledkem automobilismu. Trochu to zni, jako by sis myslel, ze automobilismus je neco jako nejaky cudlik, ktery kdyz zmacknes, tak se stane neco, co nikomu neprospiva a ze jako by nebyl problem ten cudlik proste nezmacknout a tim by se vyresilo vsechno spatne, co se na svete deje. Vidis to velmi naivne. Aspon takovy mam dojem z textu. Vidim tam predsudky, zaslepenost, naivitu, take netoleranci, snahu o diktat. 

05.04.2013 12:44:26Movsar

pedvo: ano, ten článek je plácnutím do vody. úkolem myšlení je plácat do vody a pak sledovat kruhy na té vodě a vstupovat do nich. nic víc.  

04.04.2013 22:14:20pedvo

Plytké a povrchní. To, co je vydáváno za argumenty, jsou pouhá tvrzení.

To, že není dobré vykácet stromy kvůli parkovišti nikdo nezpochybňuje. Škodlivost výfukových plynů je také zřejmá. Ovšem k vlivu na ozónovou díru či skleníkový efekt má stejně daleko, jako plyny vypouštěné stády krav. Takové tvrzení už jsem také četl. Podle té teorie by musela milionová stáda bizonů už před stovkami let zaprdět celou zeměkouli. Právě tak jediná sopka vychrlí mnohonásobně víc sajrajtu, než všechna auta dohromady.

Klaus nepopíral globální oteplení, ale zásadní vliv člověka na něj. Podle něj je to geologický jev, na který je třeba se postupně připravit. Cena jeho knížek v tom nehraje žádnou roli.

Celý článek je plácnutí do vody. Ano, automobilismus má na životní prostředí negativní vliv. V tom se ale s tebou nikdo nepře. Asi je tu málo idiotů.

04.04.2013 18:11:28Zdenda

Tak kde jsou ta fakta, pane kolego? Kde je ta žaloba vedená exaktním způsobem? Takhle je to dost velká nuda, není o čem diskutovat. Velká škoda, velká škoda.

04.04.2013 17:26:43Movsar

a-n: ano, sociobilogie to tak vidí, existují ale i jiné teorie a životní postoje. ostatně jsme na literárním serveru, což samo o sobě s dravostí, "žraním slabších" a pod. moc dohromady nejde.

mh: taky mám někdy chuť odejít za zdi nějakého kláštera.

04.04.2013 15:26:14Max Hutar

Movsar: Plazí se v poníženosti anebo třesou zlobou v odboji proti tomu, kdo jim něco zakázal. Kdo se má na to koukat? Já už tak jsem vyděšen ze života.

04.04.2013 15:16:21aleš-novák

Movsare: i každý člověk sám o sobě má negativní vliv na životní prostředí. Bezohlednost je základem přírody - silnější žerou slabší, dýcháním spotřebováváme kyslík, prděním zvětšujeme ozonovou díru, pití snižuje zásoby vody...pokud tahle negativa nepřijmeš, nemáš šanci přežít.


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.