Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

žádost písku

Výběr: egil, Jinovata, marcipánka, Markéta, Lyryk
09. 05. 2013
29
28
5144
Autor
Alimra

 

 

zašel, duben žízní a my u studny

do útrob lili si měsíc starou lunu

byli jsme polykači, čas řezal v hrdlech

a dneska se mě ptáš

jestli se sypu a nebo je to hlad v šatech vody

 

vyšly nám v kartách říjen i listopad

den po dni, prý listovat kalendářem

můžeme oběma směry

svedeni pod okap nebo na jazyku příchuť železných vrat

 

 

 

 

 

 


28 názorů

Janice 55
02. 07. 2013
Dát tip

Je krásná! Mám z ní řadu pocitů..a vadí mi rozborky a zborky :)) Takže u mě dobrý a rozbory fakt nečtu! Čtu, co mě nějak baví. A když přečtu něco, co mě nudí, určitě si řádky najdou někoho, komu se líbit budou nebo ne...a o tom to snad je ;)..moc moc dobrý!! *******


Zboro, žejo?! to je ale vzmach! jen průměrně geniální díla nám doslova mizí před očimma  jako chmýří na pampelišce.. ehm , k básní nemám co říct, zůstal jsem imuní vůči tomuto abrazivu


Norsko 1
16. 06. 2013
Dát tip

silikonové peklo. sory


baronka
11. 06. 2013
Dát tip
Zaujalo T

Markel
03. 06. 2013
Dát tip

zajímavé, líbilo- T


Sarrah
16. 05. 2013
Dát tip
svedeni pod okap nebo na jazyku příchuť železných vrat***

Zbora
11. 05. 2013
Dát tip

Swen: jak tady už x let omílá Jinovata, hodnotit jednotlivé básně je zavádějící. Hodnotit by se měl až celek. Jenže písmák je nastavený na hodnocení jednotlivých textů a i přes to, že byly snahy o podporu utváření větších kompletních celků, které by bylo možné podrobit komplexnější analýze (třeba fouckaultův klub ZOOM), vždy po čase tahle snaha vyšuměla, protože Písmák je přecijen vpodstatě založen na okamžité spotřebě. Takže hodnotíme jednotlivosti ze svého subjektivního pohledu a nedohlížíme, ani nemůžeme dohlížet, jak budou působit ve sbírce. 

Dál už bych to moc nerozebíral, protože cítím, že bychom se dostali do začarovaného kruhu: "Nevěřím totiž, že je Jarmiliným hlavním cílem prostě napsat "pěknou", "správnou", instantní báseň..."  já tomu taky nevěřím, ani jsem doufám nikde nepsal, že by to tak mělo vyznít. "Zachycuje nějaké hluboce utkvělé vjemy, souvislosti..." To zachycuje spousta lidí a zachycuje to různými způsoby a prostředky, které má k dispozici. A o ty prostředky (ten výraz) jde právě v neposlední řadě.

Mimochodem, tady je můj 7 let straý příspěvěk právě do klubu ZOOM k Alimře (ber ho prosím se sedmiletou rezervou - byla to moje první kritická práce tady). V té době tady byla druhým rokem a směřovala k této poetice, se kterou zůstala v manželském svazku až dodnes. Skrze odkazy na klub se dá proklikat i k ostatním recenzním příspěvkům na její tvorbu z těchto let:http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=223295http://www.pismak.cz/index.php?data=club&id=855

Hezký víkend a díky za Tvůj čas.


helgard
11. 05. 2013
Dát tip

:-))))))))  pokračujte ještě....já marně hledal námět na další fejeton a tady je doslova poklad...prosím zkuste ještě jít víc do hloubky, popište to dílo jako by to byla báseň - dejme tomu, že zapomenem na to, co je to poezie a tu hromadu splašků povýšíme na rýmy a veršovánky a budeme dělat, že jsme slepí a hluší....já na tu hru přistoupím, když budete ještě chvilku diskutovat a plodit takovéhle perly....jde jen o to, aby to dalo na tři až čtyři novinové sloupky....obsahem si nelámejte hlavu...moc děkuji. Hlavně ta část o metaforách ta je excelentní...Je to jako byste hledali popis operace doktora Cvacha tak, aby z toho vyšel jako kluci z Chicago hope....jen do toho držím palce. 


swen
11. 05. 2013
Dát tip

S většinou z toho, co píšeš v posledním příspěvku, vlastně celkem souhlasím. Aby ne, jsou to takové obecné "pravdy". (Nadzdvihla mě především poslední věta tvé předchozí reakce, která byla zavádějící i v rámci kontextu)....

Nicméně Řehák mě nenapadl náhodou - tam se ty posuny a přesahy poetiky "jinam" vesměs nedějí v rámci jednotlivých básní, ale teprve v rámci celku. Jde o cestu poetiky (která mi v podstatě splývá s lyr. subjektem Brigity)  - první část je vyloženě tradičně instantní, druhá reflektuje přítomnost, rozvíjejíc ji různými aluzemi apod., třetí je vyzváním na cestu...  Proto nesouhlasím s takhle striktním souzením jednotlivin. Jasně, ty tam dosazuješ kontext toho, že máš Jarmilu údajně načtenou.

To mně ale k rozhodnutí o podstatnosti její tvorby nestačí. Snad kdyby usebrala odvahu sestavit nějaký celek, teprve pak by se lámal chleba a dalo by se hovořit o smysluplnosti (a patřičnosti) použitých nástrojů jazyka. Jde totiž právě o celek poetiky, o to vštípit mu nějaké podstatný směr, byť třeba sekundárně... Že je v poezii něco překonané - to je hodně striktní tvrzení. Poezie není věda, žádné "opouštět staré pro nové"j, poezie může - ne, musí - těžit ze své tradice, vracet se k ní, aktualizovat ji. Možná i trochu navzdory technickému myšlení, protože od průmyslové revoluce koresponduje vývoj společenského diskursu s vývojem techniky (v širším slova smyslu, zahrnujícím i vědu)... Věda opouští staré pro nové. V poezii může vše pěkně koexistovat. Klíčové slovo je zde aktualizace. Ale k ní je možno přistoupit různými cestami; a je celkem fajn se zdržet podobných schematických soudů, jaké jsem vyčetl z tvé první reakce.

A dekonstrukci starých tvůrčích principů by měla předcházet konstrukce. Vždycky si vzpomenu na Eliota a jeho inspirativní eseje. V těch je to skvěle tematizováno. Jarmila je v jisté fázi. Je v ní už pár let (což není zas tak mnoho,  ono se to - třeba, a třeba ne - někde přelomí, poetika začne v jisté fázi být požírána svými vlastními tvůrčími principy, začne ji žrát hlad)...

Nevěřím totiž, že je Jarmiliným hlavním cílem prostě napsat "pěknou", "správnou", instantní báseň... Co vím - kdysi jsem s ní o tom mluvil -, zachycuje nějaké hluboce utkvělé vjemy, souvislosti... To, jaký si tyto vjemy samy vymiňují výraz, může vytvářet zavádějící dojem. Sovy nemusí být, čím se zdají být.

 


Zbora
11. 05. 2013
Dát tip

Helgarde, doporučuju dostudovat si, jaký je rozdíl mezi veršem a rýmem, je to takový docela jakože základ a když se v tom člověk plácá, tak to pak působí tak jakože blbě.


Zbora
11. 05. 2013
Dát tip

A je to tady... :) (omlouvám se, že Tě taky neoslovuju jménem, v alternicích se moc neorientuju).Rozumím, co se mi snažíš sdělit, nicméně netvrdím, že není dobré stát si za svým, netvrdím, že metafory jsou samy o sobě jako pojem primárně špatné nebo dobré, netvrdím, že by se něco mělo odchylovat k nějaké lit. agitce a spotřebě. Nesnáším, když se něco dělá programově. Tvrdím jen, že styl, jakým je podaná tahle báseň začíná postupně odkazovat na něco setrvalého, skoro už tradičního, že dneska spousta z nás píše podobně, protože jsme to odkoukali jako módní, úspěšné (přejali jsme ten styl bezmyšlenkovitě jako normu, udělali z něj mustr, do kterého se dá mechanicky dosazovat všechno to poetické haraburdí)), aniž by se ho snažili posunout někam dál (jako to právě naopak dělá třeba ten Tebou zmiňovaný J. Řehák, jehož poetika se stále poměrně strmě vyvíjí) a tím se tato poetika pozvolna vyčerpává a stává se právě tím mainstreamem. A lidé, kteří tvoří dějiny poezie jsou dnes už někde dál (opět dobře patrné na Řehákovi)

Tvá věta o tom, že je nutné nepodřizovat se jiným nárokům než svým vlastním zní takhle na první omak docela soudně, ale všichni jsme poznamenáni nějakým stupněm vědění, sečtělosti, zažitosti, který naše tvoření chtě nechtě na všech úrovních vývoje formuje a který už není naším vlastním nárokem, nýbrž nárokem zprostředkovaným - vycházejícím z nároků někoho jiného, jež jsme přijali za vlastní (i tomu se dá samozřejmě vyhnout, ale umí to málokdo a dost často je to spojené s nějakým psychotickým stavem). Ale asi rozumím, že spíš myslíš nějakou vytyčenou cestu. Každopádně stát si za svým nutně neznamená ustrnout v jedné pozici a vézt se na ní, co to dá (tak, jako to třeba praktikuje spousta úspěšných kapel, jejichž dvacáté řadové LP je úplně stejné jako to první a začíná to být poněkud nuda) a o to mi právě tady jde. Nicméně uznávám, že ta poslední věta mého předchozího příspěvku není úplně šťastně formulovaná. 

Tipuju, že se z nezávislého filmu stal mainstream podobným způsobem, jako se stává ze všech ostatních nezávislých věcí, ale na přesnou anabázi se těším od Tebe ;)


helgard
10. 05. 2013
Dát tip

Pište autorko....nejde vůbec o to co napíšete za nesmysly a jaké další tuny kravin a zcela nelogických nerýmů vylijete na obrazovku, ale jestli za něco stojí číst, tak pro ty bláboly pod tím dílem tu kritiku, která se ztrácí sama v sobě, a která prostě nemá žádný záchytný bod......

Děkuji za pobavení jakmile vidím, že egil někam něco zařadil je mi jasné, že to bude extra kravina..... 

Ještě si neodpustím nejúsměvnjěší debilnost....Vlku ....je pozoruhodné jak jste nazval rýmem něco, co neobsahuje rým ani kdybyste s tím zatřepal....."vďaka slovenský priaťel, mám z takého popisku zimomriavky"...


Agibail
10. 05. 2013
Dát tip

výborná! *


swen
10. 05. 2013
Dát tip

Teda, Honzo, musím říct, že mi tahle tvá věta přijde lehce zvrácená:-)

: "Jenže skutečnost, že si poctivě drží svou lajnu, mezitím co se vývoj žene dopředu je sice sympatické, ale není to taknějak všechno."

Mně přijde, že právě proto, že se všechno tak módně odchyluje k nějaké lit. agitce a spotřebě, právě z toho důvodu, víc než kdy dříve, je nutné stát si za svým a nepodřizovat se jiným nárokům, než svým vlastním. A ano, ptát se třeba i po smyslu poetiky dotyčného autora (jako celku) - např.: zprostředkovává nám jen vjemy? otevírá časové kapsle? a stačí to?

např. Řehák je v Pasti na B. tolik (i mnou) ceněný ne proto, že tak skvěle překonal tradiční prostředky avantgardy. Ne. On jejich prostřednictvím vykonal dlouhou cestu od začátku ke konci knihy, aby je v dynamickém finále přesáhl (k něčemu budoucímu, ale přesto autor stále v tradici pevně vězí, protože žije poezií a poezie žije v něm; a tak se nepodbízí). Takové to programové vymezování proti metaforám apod. - jsem proti němu z principu nedůvěřivý a mám k tomu celkem rozumné důvody.

__

Víš, jak se z nezávislého filmu stal mainstream?

 


vk
10. 05. 2013
Dát tip

súhlas so Zborom

(zaujímavé, že sa polykanie a hrdlo v jednom verši objavili naraz)


Petr.II
09. 05. 2013
Dát tip

jo! ... *


Zbora
09. 05. 2013
Dát tip

Forma a "básnická řeč" je samozřejmě řemeslně na vysoké úrovni. Je poznat, jak je autorka obeznámena se současnou poetikou a jak umí skrze její (už) ověřené prostředky vystavit báseň. Formálně je opravdu skvěle postavená. Zafungovat to musí vždy: metafory, fascinace, jinotaj, slova odkazující na archetypální rovinu, odměřená míra nesrozumitelnosti... to vše jsou základní stavební kameny moderní poezie (cítíme, že je to dobré, protože jsme naučeni to tak cítit).

Nedovolil bych si tvrdit, že není v obsahu nic, naopak - bezpochyby tam něco je (a i kdyby ne, text je postaven tak, že není problém si tam to "něco" najít). Před osmi, deseti lety by to byl na Písmáku excelentní, neotřelý text, dnes už spíš balancuje na hraně klišé, protože tohle všechno je prostě už dost známé a spousta autorů se to naučila používat jako standard.

Jarmila byla jedna z prvních, kdo s podobnou poetikou na web přišel. Jenže skutečnost, že si poctivě drží svou lajnu, mezitím co se vývoj žene dopředu je sice sympatické, ale není to taknějak všechno.


Safián
09. 05. 2013
Dát tip

Hutné, atmosférické, velmi vydařené nic. Možná útržek skládačky. Sám o sobě beze smyslu: nic v obsahu, formě nebo básnické řeči. Proč někdo něco takového vlastně píše, když má (zdá se) na víc?


Grafik
09. 05. 2013
Dát tip

moc***


e.eucrow
09. 05. 2013
Dát tip

vyborne. hutne, atmosfericke *


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru