Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+15 neviditelných
Dílo vs osobnost autora
datum / id08.08.2014 / 446342Vytisknout |
autororan
kategorieDiskuse
zobrazeno2023x
počet tipů3
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Dílo vs osobnost autora

 

 

Ahoj lidi,

 

jeden z mých vnitřních rozporů je hodnocení díla a jeho přijetí, vzhledem k osobnosti autora. Nejsem schopen dílo přijmout, pokud nepřijímám osobu autora.

 

Typický příklad je J. Nohavica, jehož věci, hlavně ty starší, jsou pro mě fajn a vyrůstal jsem na nich, na druhou stranu jako osobu, agenta stb, šovinistického a pyšného člověka, ho bytostně nesnáším. Podobně to mám s Landou a některými jeho věcmi.

 

Jak to máte vy?

 

Váš Oran Komoďan.

 

 

 

 

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

19.03.2015 19:59:43Jaroslav Popelínský

dobrý téma -

přečíst kus, aniž bych tušil, kdo je autorem -kolikrát, nebo kde se tak může stát, často ne, žejo...,ale text pak "funguje" poněkud jinak

...a jak naznačil Garth (parafrázuju):znám spoustu vynikajících lidí, co píšou hovadiny,a stejně tak spoustu hovad, jejichž texty sou skvostný

 

08.01.2015 13:58:22Weedek

Tak stačí se podívat na Woody Allena.. jeho filmy jsou plné zakázané lásky a souvislosti s jeho životem se není třeba dlouho dohledávat.. Mohli bychom vlastně říct, že je to pěkný šmejd :D .. ale kdo jsme my, abychom ho soudili? Autory našich oblíbených děl máme poměrně často tendenci idealizovat, ale často zapomínáme, že jsou to taky lidé.. :) 

20.09.2014 11:40:32Červený Vrabbec

Příklad k Diane - třeba Céline.

12.09.2014 23:54:34Safián

Dílo je dílo a nemusí být obrazem autora.. Hezky to ukázal Forman  na Mozartovi. i když je tento film založern na neodpustitelné pomluvě. Dnes, kdy ovšem nezáleží na tom něco umět, ale být "někým", se víc hrabeme v autorech, než v dílech.

11.09.2014 14:33:25ogoti

kazdy je schopny niecoho dobreho, aj ten zly

24.08.2014 10:32:34a2a2a
redaktor poezie

Jaroslav Seifert za Protektorátu pronesl rozhlasový projev, kde projevoval loajalitu vůči Německu, Pavel Kohout, nadšený svazácký básník 50. let a příkladů by se našlo víc. Jak bychom se zachovali my na jejich místě za stejných okolností? Myslím, že je to otázka svědomí každého a pokud se člověk chce s tím poctivě vypořádat, pak, myslím si, že snad ani nemáme právo být soudci, jakkoliv jimi podvědomě jsme. Ale je dobře, že jimi ve svém vědomí jsme. Za sebe říkám, že musím překonávat nedůvěru vůči dílům či umělecké činnosti lidí, kteří nějakým způsobem selhali, ale pokud ji překonám a dílo ocením, mám radost.

 

16.08.2014 11:51:27Antoncek

Dílo samotné lze a mnohdy je nutné chápat autonomně. O jeho interpretaci to už tak jasně neplatí, ale psychologizované výklady jsou nutně omezené a mohou působit cimrmanovsky. O nějaké morálce a zodpovědnosti toho samozřejmě bylo řečeno a napsáno mnoho, svoboda slova na Západě je brána jako nedotknutelná výsada proto, že nějaký kauzální řetězec fundamentalistů by nám měl být cizí. I toho Nezvala by bylo nutné usvědčit (skutečné postoje a motivy), vždyť víme, jak se dobrý agent může krýt za "uměleckou tvorbu", i když jde o jeho konspirační aktivity.

15.08.2014 07:21:16Janina6

Já toho o autorovi vlastně nepotřebuju moc vědět. Zdá se mi lepší přistoupit k dílu bez všeho, co by mě rozptylovalo a předem nějak „směrovalo“. Chápu, že je fajn dokázat si autora zařadit, v jaké době a kde a za jakých podmínek žil a tvořil, ale myslím, že by bylo dost zjednodušené pokoušet se na základě těchto faktů „vysvětlit“ jeho dílo. Docela mě štvou takové ty školské medailonky - narodil se, vystudoval, pracoval, cestoval... není to jedno? V ideálním případě se mu povedlo vytvořit něco, co jeho osobnost daleko přesahuje. To je to, co mě zajímá. A člověk má v sobě tolik stránek, tolik možností (líbí se mi Čapkovo pojetí v „Obyčejném člověku“), dá třeba prostor těm temnějším a napíše vynikající horor, ale je proto skrytý psychopat a sadista? Takhle se to nedá zjednodušovat. Autor dobrého díla je hoden mého obdivu, že ho dokázal vytvořit, ale to je asi tak všechno, co ho jako jedince pro mě s dílem spojuje.Pokud můžu mluvit o těch málo autorech, které znám osobně, fungují tam úplně normální sympatie a antipatie jako u jiných lidí, ale fascinuje mě, jak mi jejich dílo naznačuje, že se v těch „obyčejných“ lidech skrývá mnohem víc, než se zdá na první pohled a pokec. Schopnost tvořit je úžasná, fascinující. A ta mě na nich zajímá. Fakt je mi jedno, co dělají v hospodě :-) a jestli na mě někdo působí třeba namyšleně, nebo má pro mě nepříjemný způsob humoru, tak s ním holt netoužím jít na kafe, ale proč by kvůli tomu měl být jeho román horší?(P.S. Ta záležitost s Nohavicovým „agentstvím“  je nejasná, neuzavřená, brala bych ji s rezervou jako všechno, a nesoudila bych. Můžeme si představovat, jak bychom se na jeho místě zachovali my, ale představa je něco zatraceně jiného, než realita... A sněhobíle andělský hrdina, který se nikdy neušpiní, by byl teda pěkně nudnej, a pochybuju, že by byl schopen napsat jedinou dobrou báseň :-)) 

13.08.2014 10:20:53Garth

oran.. s tebou, když mě vadí autor, tak mam problém i s jeho tvorbou..

asi záleží na tom, v jakym oboru to je.. někdo může skládat geniální hudbu (a přitom být kokot) a asi to není tolik poznat. 

do textu může autor promítnout víc sebe, ovlivňuje ho vědomě a může to být propojený, na druhou stranu mistři pera nakonec dovedou i kokotství trochu zakrýt....

 

12.08.2014 21:39:35Pomerančová

Orane, jde ti jen o literární díla?  Nebo myslíš jakékoliv umělecké dílo? Například Rodin, alespoň podle životopisu, který jsem četla, nebyl zrovna skvělý člověk - jeho sochy ale obdivuji a líbí se mi.

Obrazy, sochy, hudba   zajímá mě především dílo, jeho "osobnost".  U klasiků ani není možné pátrat po tom, jestli přijímám autora samostatně jako člověka. I když souhlasím se Stvnem, že: Podle me to autor nedokaze oddelit tak, aby psal o nejakych myslenkach a sam byl pritom uplne jiny.

Takže pokud se mi něco opravdu líbí, oslovuje mě to, je pravděpodobné, že nebudu naprosto odmítat autora jako člověka - a naopak.

 

 


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.