Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

JMENUJI SE MYSTOS. 000, MYSTOS.

12. 05. 2015
0
0
620
Autor
wittgenstein

 

 

Představme si na úvod muže, jenž se křestním jménem anebo příjmením jmenuje Mystos.

Mystos.

Nikoli snad Mythos, například, třebaže shoda mezi těmito dvěma starořeckými slovy se jeví velmi příbuzná.

 

Na rozdíl od studentů zdejších vysokých škol uměleckých a jiných směrů, na nichž se nic takového neučí, jsem já měl štěstí, že mě, připraveného, onehdy nenadále potkala zmínka jednoho studenta amerického, jež se týkala etymologie slova, popřípadě slov, jako mystika, mystičnost, mysteriózní, nebo mystérium, tedy na jedné straně jistého stavu tajemnosti, tajemství samého o sobě, jakož současně i zasvěcení k němu.  

 

Co tedy původně dávno znamenalo ono řečené již mystos?

Jaké bylo původní tohoto slova tajemství?

 

Stručně vyjádřeno, znamenalo cosi jako zavřenou pusu.

 

Aniž snad mohu připustit, že se jednalo jenom toliko o pouhé mlčení.

 

Zavřená pusa v mém případě, tedy v případě chystané prázdninové nedakonické výstavy, znamená totiž stejné jako zavřená krabička, rozvíjím její téma v analogii málem wittgensteinovské.

Obyčejné dosud jen cosi nezávazného se náhlou etymologií posunuje do závažnosti mysteriózní, jak jsem již i tohoto slova použil.

 

Jak už bylo rovněž řečeno, takové etymologie se na zdejších vysokých školách uměleckých směrů neučí, třebaže několik z nich nese v názvech i ono obdobně původně starořecké akademie.

Z tohoto postřehu lze však už 2 měsíce před termínem vyvodit, že nedakonické výstavy se jejich individuální krabičkou, doplněnou zásadní dokumentací, nezúčastní jediný zdejší umělec či umělkyně, jichž školy neučí.

 

A oni, i mimo školy, sebe.

 

V souvislosti s touto degenerující okolností, spojíme-li ji v rozvíjející úvaze se slovem mystérium a jeho variantami, z nichž některé bývají používány v charakterizujících invektivách vůči, či ve prospěch, znění poslední věty Wittgensteinova Tractatu, neunikne nám, jak zrovna rozvíjení poznámek Ludwiga Wittgensteina, třeba i krabičkami, do dnešních zdejších časů bez jakéhokoli vzdělávání velmi náleží.

 

 

 

.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru