Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Básník

12. 11. 2015
1
5
376
Autor
Eva92

A proč nebásnit o básnicích?

Básník

Básně jej napadaly ve spánku,

dotýkal se jich něžně,

tak jako by hladil tváře ženy.

 

Byl básníkem,

nebyl bláznem

který je pod obraz, podnapilý či podroušený.

Byl jen jiný

velkou chvíli.

Byl pouhým umělcem,

tak malý, skromný a nepochopený.

 

A když se svítáním,

přicházela slova

a zlehka se dotýkala jeho tváře.

Někdo by jej měl za idiota,

jiný za lháře.

Avšak lásku k poezii prozrazovaly jeho

příliš upřímné dětské tváře.

 

Po celý život věrný

jedné ženě

a jedné knize.

Sušené květy zdobí jeho památku,

na jednom z hřbitovů,

tiše mu pějí čest hejna holubů.

 

Zesnul básník sám,

avšak spokojený,

pro někoho znám,

jiným bezejmenný.


5 názorů

Eva92
13. 11. 2015
Dát tip
Děkuji

Miroslawek
13. 11. 2015
Dát tip

Antoncek: Pan Pécuchet blahé paměti převlečen za poustevníka radil vdově Burdenové - Bičovat!


Antoncek
12. 11. 2015
Dát tip

Nestraš ty dobráky tolik, Mirko. Dyť co se Šaldou v době přející  Piško Dymulům? Nebo opačně?


To je moc hezké.    /T


Miroslawek
12. 11. 2015
Dát tip

K otázce v prologu: 

...Toho duchaplničení na plyšových kanapích a těch mladých básníků, kteří k vdovám svých učitelů a mistrů pronášejí takovéhle navoněné věty v nejpapírovější češtině: » Věru že nevím, odkud mi zde přijde další životadárný náraz inspirace.« Jaký ušlechtilý jazykolam! Těch zasněně hlubokomyslných paní »s rukama plnýma inteligence«, které filosofují se svými kočkami a vyslovují sentence, hodné památníku s kovanými rohy! Můj Otče, jakou to máš čeládku na zemi! Ale utrpení našemu není ještě konce. Je zde ještě jakýsi »Rytíř ducha«, kde nějakého ubohého venkovského hrbáčka domaltretuje autorka až na velkého filosofa-samotáře, kterého chce president jmenovat profesorem filosofie na universitě, což on ovšem po vznešeném příkladu Březinově odmítne... A můj Bože, zase ty diškursy o umění, při nichž tě přepadá břichabol. Myslím, že literátu, který dělá dnes literaturu o literatuře, básníku, který dělá poesii z rozumování o poesii, měl by se vyříznout jazyk nebo měla by se utít ruka. Raději ho živit na obecní útraty jako tvora bezpomocného, ale i neškodného, než nechat řádit takového škůdce mezi nevinným lidem čtoucím.

(F. X. Šalda, Literatura druhého a třetího nálevu)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru