Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nejde jen o hvězdy

25. 11. 2015
5
8
1144
Autor
Oldjerry

Musím se tomu začít vždycky znovu smát

jak já jsem kdysi musel lidi s... štvát:

technikům jsem byl prdlý bohém snad

a bohémům potrhlý technokrat...

Nazdar, Zdeňku,

když jsi od nás včera večer odešel, začala se Jarka smát:... pan Korf se tě zeptal, proč děláš výpočty, co z toho máš a ty - jsi začal vypočítávat, kolik to stojí peněz. Ty jsi starý popleta...

No jo... má pravdu. Já jsem tím sice jasně řekl, že z toho nemám žádný hmotný prospěch a to je tedy sakra pravda, ale nevysvětlil jsem ti - proč - neřekl jsem ti, co z toho mám. Není to záhada, není to nic nepochopitelného, jen  mnoha lidem to bude připadat dost uhozené. Podle toho, jak jsi se zeptal, netušíš to ani ty a z toho co jsem ti včera řekl, jsi toho moc pochopit ani nemohl. Vysvětlil jsem to zatím jen třem lidem, kteří mne nějakou tou částkou podpořili: panu Babišovi, bývalé starostce Lovosic a řediteli Kulturního domu v Lovosicích. Teď tedy ještě tobě, protože to moje snažení by bez tvé pomoci asi bylo dost svízelné...

Musím začít příčinami:

Když jsem šel do penze, dostal jsem výměr na 7000 Kč. Hledal jsem tedy nějaký přivýdělek. Postupně jsem dělal pro reklamní agenturu ze Žatce, pojišťovnu, obojí stálo za prd - hodně blbé práce, z které měly prospěch jiní.  V r. 2001 jsem dostal nabídku od lovosického starosty, abych dělal šéfredaktora lovosických městských novin, což jsem dělal až do ledna 2010. Pod vlivem autorů různých příspěvků jsem začal i já psát články, povídky a nakonec i básně. To sice člověku naplňuje život, ale z mého pohledu to zase není moc užitečné. To už jsi mi opravoval počítač (po prvé to bylo 24.6.2006, v lednu 2007 jsi mi postavil Kryštofa, nový počítač) a já začal počítat jako člen hnutí Distribution Computing »hvězdičky a zelené mužíčky«, projekt SETI (Search Extraterestrial Inteligency). Pak se v prosinci 2009 témuž panu starostovi znelíbilo, že prý jsem v novinách málo psal o práci Městského úřadu (rozuměj - o ODS), tak mne vyšoupli, nastoupil jiný redaktor za vyšší plat a barevné noviny s vyšším nákladem i náklady. Nepsal o Městském úřadu ani tolik jako já - ale s tím se už nedalo nic dělat. Bylo mi 72 let...

Když příčina - tak taky důsledek:

Najednou takové vakuum a já si najednou připadal zbytečný, nepotřebný a prostě na h... na nic. To už jsem byl v teamu boinc.cz, ale ti neměli chuť k tomu dostat nového člena na nějakou vyšší úroveň. Podcenili mne kvůli věku - co nějakej páprda... až zjistí o co go, tak se na to stejně vybodne. Jenže starý páprda v tom viděl uplatnění své ambice - snad poslední v životě - být aspoň trochu prospěšný a užitečný.  Dnes je v tom starém týmu jen dvojice lidí, kteří mají uděláno více práce, než já a ještě za mnohem delší dobu (jenže na to se nikdo neptá a taky neohlíží)... Ze začátku jsem nic nepozoroval, ale pak mi přišlo první vyúčtování spotřeby elektřiny a my jsme s Jarkou vrtěli hlavou, kde se sebral doplatek skoro 7000 Kč. Pak jsem si spočítal, co mi jede těch asi 16 hodin denně v té černé bedně a raději jsem o tom v první fázi ani Jarce neřekl. Je to úsměvné: já - místo přivýdělku - najednou vlastně spoludotuji projekty světových univerzit a výzkumných pracovišť...

No - a můžeme se vrátit k otázce, co z toho mám...

1. Pocit jisté užitečnosti, protože spolu s dalšími mnoha lidmi pomáhám výzkumným ústavům na celém světě i svými výpočty k výzkumu nových léků na AIDS, rakovinu, schistosoma, malarii, ebolu a další nemoci, dále třeba zásoby pitné vody na světě, nové plasty s možností recyklace respektive odbouratelné, kvantové procesory s chlazením kapalným dusíkem, nové zdroje čisté energie, matematické, fyzikální a chemické problémy, existuje těch dílčích projektů přes stovku.

2. Pocit z jisté úspěšnosti ve zvoleném oboru: jsem 11. v českém  národním týmu a 14. v republice z asi patnácti tisíc registrovaných počtářů a v první pětistovce z  3 434 575 lidí na světě. Dnes už to zas bude víc...

3. Pocit jisté výjimečnosti... Jsem nejstarší počtář v Českém národním týmu a pravděpodobně i v republice. Nevím, kolik prďolů je  zapojeno na celém světě...

No - a to už je opravdu fšecko, drahý kamaráde...

Jarda


8 názorů

Oldjerry
30. 11. 2015
Dát tip

Darkblackonyx - díky za komentář, samozřejmě, že mne potěšil... a  koho by to nepotěšilo, kdyby byl autorem?


Fejeton, nefejeton. Životopis pracovní či penzijní. Pro mne za mne, ať je to zařazeno třeba kategorie lyricko-epická báseň protkaná sylabotónickými verši. Dávám tip! Já jsem si v příspěvku své našel. Oslovilo mne to. Bylo čtivé od začátku do konce, líbilo se mi to, nebyla to rozhodně nuda a ani pruda. A to je důležité. Stejně tak, jako filosofie žít a nechat být. Nechat vše plynout jako kapky vody ve vlnkách široširých oceánů, jako zrníčka písku v dunách pouští nedozírných. Děkuji Oldjerry.


kuča
28. 11. 2015
Dát tip

V pohodě, měj se fajn.


Oldjerry
28. 11. 2015
Dát tip

Když pochopí čtenář  beze zbytku to, co autor napsal, není to to pravé ořechové. Vždy musí být něco, co si  čtenář dotvoří, nebo najde paralelu, kousek  sebe sama... musí použít fantazii...

Jo - a ještě: to není pracovní životopis, to je právě sedmnáctiletý penzijní životopis (:-D

Máme na to tadytuzde dost podobné názory, ale z toho jednoho slova jsem to poznat nemohl. Dík za napcání...


kuča
27. 11. 2015
Dát tip

Já se do diskuzí moc nepouštím, to je pravda. Žiju a nechávám žít. Čtenáři totiž autora jakéhokoliv díla stejně nejsou schopni zcela pochopit. Je to tak v pořádku. Takže ani nereaguji na kritiky či pochvaly u vlastních dílek, nechci diskuzi ovlivňovat, zasahovat do ní.

Pravda, snad může takto vzniknout dojem, že mě kritiky nezajímají, že jsem snad nad ně i povýšen. Vůbec ne. Naopak. Kdo jsem já, abych usměrňoval to "správné chápání" díla? Dřív jsem to také dělával - dohadoval se s kritiky, radil jak chápat či vykládat...

Teď nechávám diskuzi plynout. Sleduji jí, mám radost z pochvaly, negace zamrzí, ale beru ji.

No a k fejetonu - trochu mi obsah uniká, nepousmál jsem se, takže můj osobní soud - zajímavý pracovní životopis.

Ale třeba je to jinak. Proč ne? V pohodě. Vážím si každého, kdo píše.


Oldjerry
27. 11. 2015
Dát tip

Dušane  - dobrá otázka.... jak bys to kategorizoval ty?  Navíc - myslíš, že kategorie je důležitější,  než obsah? Jen dvě otázky - co ti to udělá, když seriózně odpovíš?


kuča
27. 11. 2015
Dát tip

Fejeton?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru