Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+16 neviditelných
Hlubinní básníci (Lalulá a spol.)
datum / id23.04.2016 / 467296Vytisknout |
autorMovsar
kategorieKritiky (lit. kritiky díla)
zobrazeno1406x
počet tipů6
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog

Psáno s převážným zacílením na básnířku Lalulá, ale platící obecně.

Hlubinní básníci (Lalulá a spol.)

Adorno napsal: Po Osvětimi už není lyrická poezie možná. Co mínil tím není možná? Zkušenost holocaustu proměnila jednou provždy svět. Chtít takto proměněný svět popsat jazykem nezkušenosti, jenž záměrně odhlíží od skutečnosti, je napříště něčím nepatřičným. Už nelze hledat Arkádii, neboť již definitivně víme, že není.

Přírodní poezie je jen špičkou ledovce. Ztracené ráje se hledají leckde, nemusí jít o biedermeierskou anebo new age pouť do hor, člověk může i sestupovat, nejlépe do svých hlubin.

Tak tedy hlubinná poezie. Nelze přehlédnout inspiraci tradičními i moderními metafyzickými proudy: pravda je někde skrytá uvnitř, stačí jen odhalit ji, přivést ji na svět a pak nazírat její jedinečnost. Jenže pravdu na tento svět, Adornem označený „po Osvětimi“ (holocaust je třeba vnímat pouze jako figuru, na níž je Adornova metafora vystavěna), už odnikud vytahovat nemůžeme. Je právě tady, mezi námi. Doplňme tedy k nepatřičnosti hlubinné poezie: pravda události neleží mimo ni, ponořená a volající na pomoc krásná slova, ale jen v události samotné.

Shrňme, že Adorno chtěl za užití radikálního obrazu říct toto: metafyzika krásy a pravdy dostala poslední úder. (Předposlední jí dal Nietzsche svou úvahou o nihilismu.)

Co ale hlubinná poezie dělá? Snaží se o takový ponor do existence, jehož ambicí je nalezení její pravdy. Značně zpozdilá snaha. A tak prostorem obíhají stovky tisíc popisů sebeklamu, vězící svým obsahem v předminulém století. A forma? Netřeba ji popisovat, bylo by jí možno poslat jako vytýkací dopis jednu slavnou větu: O čem nelze mluvit, o tom je třeba mlčet.   

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

10.07.2016 01:45:07Fouraix
výrok pro efekt, který i nastal, ale bez prognostického potenciálu.
08.07.2016 17:58:40okoloidúci

Movsare, presne v tomto je ťažisko nášho „sporu“: kým ty moralizuješ a chceš meniť slovníky, ktoré ti z rôznych dôvodov nevyhovujú, ja zastávam názor, že každý slovník má právo byť taký, aký ho chce mať jeho autor.

o tom, ktorý zo slovníkov ne/prežije, rozhodnú vždy používatelia.

08.07.2016 17:51:36Movsar

ne snad svět, ten těžko změním, ale řekněme slovník, kterým svět popisujeme. myslím, že i ty se o něco takového snažíš, celé dějiny jsou, abychom opustili adorna a přizvali rortyho, ve znamení soupeření různých slovníků, popisů světa.

08.07.2016 17:43:13okoloidúci

ď. za link.

k Movsarovmu článku: typický mentorujúci Movsar. do morku kosti presvedčený, že svet je a má byť presne taký, aký ho chce mať on, prípadne ním na milosť vzatý nejaký filozof, povedzme Adorno.

prepáč, no diskusiu sa mi čítať nechce.

08.05.2016 15:20:35Zdenda

no jo, já jen nepochopil, jak to s tou diskusí souvisí... beru to jako omyl

08.05.2016 15:18:55Jaroslav Popelínský

...a že třikrát? no jo, trochu se tu potýkám s technikou písmáka

08.05.2016 15:14:12Jaroslav Popelínský

posílám většinou avíza všem účastníkům diskuze, aniž bych potřeboval vědět, kdo jsou -

ber to jako omyl

08.05.2016 15:07:05Zdenda

nevím, jaroslave, díky za avízo (tři), ale nějak nevím, kdo je kdo - kdo je ten nevětšinovej názor, kdo to myslí vážně s poezií, kdo vzpírá ego, co je to ta intolerance... kdo jsi ty a proč mi tyhle věci říkáš

08.05.2016 14:39:49Jaroslav Popelínský

pro tenhle servr je mi už téměř příznačností intolerance k nevětšinovejm názorům, a ten, kdo vyplýtvává čas na vzepření svýho ega na úkor zašlapání a zesměšnění jinejch autorů, to nemůže s poezií nikdy myslet vážně, i když

znám spoustu dobrejch lidí, který píšou hovadiny

a znám spoustu hovad, který píšou dobře

27.04.2016 14:25:33Safián

Movsare, v názoru na Šiktance a Skácela bychom se shodli. Ale o hlubinné (sám jsi ji takto nazval) poezii, a ta přece byla námětem tvé úvahy, jsi vlastně nic neřekl. Pěkné je také, jak sis sám za to nic zatleskal.


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.