Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+11 neviditelných
Zásilka od PaulÍnek
datum / id17.05.2016 / 468095Vytisknout |
autorGogin
kategorieRecenze i neliterární
zobrazeno516x
počet tipů5
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Zásilka od PaulÍnek

 

ZÁSILKA OD PAULÍNEK obnášela dva knižní tituly. První z nich představoval DŮM STRACH od Jana Zahradníčka.

 

Jan Zahradníček byl básník, esejista a překladatel, představitel katolicky orientované poezie. Tedy přesně druhu literatury, o němž se před r. 89 ve školách mlčelo, a snad pouze osvícenější pedagog naznačil, že existovala i jiná literatura, ale i tak ji raději označil přívlastkem konzervativní.


Po zatčení v roce 1951 a vykonstruovaném procesu s římskokatolickými literáty byl Jan Zahradníček odsouzen na třináct let do vězení – kromě ztráty svobody navíc vyrván z čerstvě založené rodiny. Jedinkrát  mu byl trest krátce přerušen, to aby se mohl zúčastnit pohřbu dvou ze svých tří dětí – které se otrávily houbami.  Propuštěn byl až na amnestii v r. 1960, ale po několika měsících na svobodě umírá.


Sbírku Dům Strach Zahradníček napsal právě v době vězení. Tedy napsal...  Básně tvořil pouze ve své mysli. Teprve osvícený dozorce Václav Sisel mu umožnil, aby řadu básní horečnatě přepsal na rub kriminálních formulářů v pankráckém skladu a svěřil s důvěrou právě dozorci.


Dozorce a pozdější  tiskař Sisel listy s básněmi vynášel z věznice a posléze je zakopal v zavoskované lahvi na zahradě u své chatky.  Teprve na jaře roku 1968 – tedy osm let po básníkově smrti – byly texty vyneseny na světlo. Pro českou literaturu tak byla zachráněna neobyčejně silná básnická výpověď.


Tok Zahradníčkových veršů nesměřuje k žádné výraznější pointě, ale předestírajá neobyčejnou bohatost obrazů a slovních obratů. Jde o jakousi koláž přítomných (vězeňských) prožitků se vzpomínkami na šťastnější minulost – především se svou rodinou – tak postřehů z obecné roviny, jak náboženského tak světského charakteru.


Výmluvné jsou už názvy básní – namátkou: Slunce v cele, Kněží v žalářích, Procházka po cele, Samovazba, Víno trestanců nebo titulní Dům strach.


Pro ilustraci zde uvádím jednu ze spíše kratších básní, přesto vystihující Zahradníčkovo psaní...

NA PRVNÍ DOPIS Z DOMOVA

Mezi jiným čtu také v psaní tvém, 
že v oknech kvetou petúnie
a filodendron list vyráží za listem

Bude krásně k večeru na balkoně,
vysoko nad městem básní mých,
zatímco slunce přechází po zácloně.

Oči zavírán, vidět nechci.
Jiný teď úděl já přiřčen mám
zde dole – hluboko pod ulicí.

Miliony očí jsou v této chvíli,
jež spatřit by chtěly a nespatří
co násilím od nich odloučili...

Prostřednost pekel ohavnější zde hubí nás.
Zuby nehty já naděje držím se.
Věř mi. Tma přejde. K vám vrátím se zas.

 

 

 

 


Druhý titul od Paulánek byl sice útlejší, za to však ještě očekávanější.
Byla jím brožura NOSITEL RADOSTI A LÁSKY, kde je představen páter Cyril Vrbík, který zemřel násilnou smrtí.

 


Dodnes si vzpomínám na nevlídné říjnové ráno, kdy byla z rádia stroze ohlášena tato šokující zpráva. Tím spíš – že této noci jsem neměl zrovna lehké spaní, přerušované nepříjemnými sny. Celou kauzu jsem pak po jistou dobu sledoval. Z rozličných zpráv či internetových diskusí přinesla trochu nadějnosti třeba následující noticka popisující náladu v místě páterova působení v Dubu nad Moravou...


„Chodil k nám nakupovat. Takový hodný člověk, každému  hleděl pomoci.  Rozdal by se," přemáhala pláč prodavačka v místním obchodě. "Ženské ve školní jídelně brečely. Já se snažím myslet na práci, ale když vidíte ty tváře starých lidí, kteří mlčí a jsou toho plní...," vzlykala žena.


K vlastní brožurce: jedná se o sborník vzpomínek lidí, kteří s otcem Cyrilem setkávali, dále jsou zde ukázky z homilií pátera Vrbíka a třeba i jedna báseň od mons. Josefa Veselého.  Navíc publikace obsahuje několik fotografií – je zde zobrazen vzhledný mladý muž nebo pozdější usměvavý venkovský farář - jako „vyšitý“.


Otec „Cyrilek“ je představen jako člověk plný dobroty ale i humoru.  Třeba jakožto zdatný řidič svého Trabanta sebevědomě parkoval před OV KSČ, majíc připravenu argumentaci, že je oprávněn zde parkovat, protože je pracovníkem oboru kultury.


Farář byl člověkem činorodým a čilým. Topil zpravidla dřevem (i když se postaral o plynofikaci fary), pěstoval zeleninu, ale dokázal si i zahrát s dětmi fotbal, nebo po lešení vystoupat na báň kostela.


Jeho představu jak by měla fungovat křesťanská obec přináší třeba následující  ukázka homilie Cyrila Vrbíka...

"No uznejte sami, jestli se chováme k sobě jako křesťané: Jdeme na mši svatou – neusmějeme se na nikoho, nepodáme si ruce, nepozdravíme se. (...)  Ale jak to máme u nás prakticky udělat, ptáte se, aby na nás tyto výtky neplatily? Zcela prostě: Všimni si sousedů při příchodu do kostela, usměj se, podej ruku, přátelsky zamávej, šeptni pěkné slovíčko."


Na závěr ještě poznámka k chrámu v Dubu nad Moravou. Tato barokní perla Hané určitě stojí za návštěvu. Potěšitelné je například, že se zde pořádají koncerty (i populárních interpretů – zaregistroval jsem tady třeba plakát Evy Pilarové), zkrátka to zde – alespoň přiměřeně naší době – žije.

 

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

28.05.2016 13:36:36careful
redaktor prózy

..já už si vygůglila, co jsou ti Pauláni a Paulánky... možná by to taky chtělo někam uvést a třeba se i zmínit, co ty zásilky jako znamenají...nějaké řády přece nerozesílají balíčky něčeho lidem jen tak...pokud to nejsou Jehovisti:D

18.05.2016 13:06:34Gogin

díky za konstruktivní kritiku :)

spěchám - takže jenom telegraficky:

"osvícený" je tam sice dvakrát, ale zatím jsem nepřišel na výstižné synonimum

"násilně zesnulý" jsem upravil podle tvé rady

"vzhledný" je sice archaismus, ale mě v tomto případě přijde výstižné

 

zdravím

18.05.2016 12:21:56careful
redaktor prózy

..já nevím...hned první věta: obnášela...to jako už neobnáší?..jako já vůbec netuším, co to má ta zásilka od Paulánek jako být....pak skok k nějakému Zahradníčkoj... tady ok, ale chtělo by to možná uvést, třeba jako: nejprve je asi dobré se zmínit, kdo byl ... pak a snad pouze snad osvícený...2x snad (sis to po sobě moc nečetl co?...já jsem taky lína:D)...pak další suchárna...trochu bych to proškrtala..jsou snad jeho básně zajímavé tím, že se mu děti otrávily houbama, básní o tom? No jako někde v Blesku by mě to zajímalo...dokonce i jestli se otrávily schálně a jestli to byla muchomůrka zelená... až pátý odstavec se dostává k dílu...takže asi není tak důležitý, co kdo psal, ale to, jak měl zajímavej život? Nebo ne? Příště bych dala prostě váhu na tvorbu, pokud život autora s tvorbou úzsce nesouvisí, nebo se to v mnoha směrech neprotíná... tady by evidentně stačila jedna, dvě  věty o tom, že byl zavřenej... protože o otrávených dětech podle všeho nepsal...škoda

spíše kratší...to je taky spojení...spíše bych škrtla...ilustrace ok

...násilně zesnulý? třeba který zemžel násilnou smrtí, ale násilně zesnulý???...to mi připomnělo debatu na FFFilmu, kde Fuka napsal brutálně zemřel a jeden přechytralej učitel z vejšky mu tam vysvětloval, že to nejde...já Fuku hájila, že on to má prostě jako styl a přenesený význam a tak...ale když si hraješ na solidního, tak to zní fakt blbě!

spaní přerušované sny je taky celkem blbost...

"vzhledný" to je zas slovo jak z předminulího století

...ke konci přeskakuješ zběsilým stylem

....pak bum k nějakému Kostelu a populární Pilarové...jo, Pilarka zpívat uměla, ale už je to důchodkyně... dopopručuju poslouchat tohle.. do kostela perfektní:https://www.youtube.com/watch?v=er416Ad3R1g (to si dělám prdel, ale dobrá záležitost...zajímavá)... ale Pilarka fakt může zajímat jen věkovou skupinu 50+..

17.05.2016 15:15:48Zordon

Tento text mi dnes udělal radost. V situaci, jaká teď na písmáku panuje, je to velice milé osvěžení.

17.05.2016 13:09:27agáta5

díky, na Zahradníčka se podívám :)

.. a šeptni pěkné slovíčko :)    jj to nám chybí občas, jen se na chvilku zastavit a nadechnout...


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.