Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+16 neviditelných
Sát tipy z písmáckého prsu
datum / id04.07.2016 / 469917Vytisknout |
autorMovsar
kategorieÚvahy
zobrazeno977x
počet tipů5
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog

Nenávistníkům převlečeným za beránky.

Sát tipy z písmáckého prsu

Kdo z písmáckého prsu saje příliš mléka tipů, stává se obézním. A obézní autor má po mlíčku větší a větší hlad. Hladem je přímo smýkán. Zkuste mu pak říct, že to mléko není než náhražka, jakýsi sunar, křivá tekutina. Anebo mu zkuste naznačit, že cecík, jakkoli tučný náhražkou, nebude k dispozici věčně.

Reakce mých nenávistníků se blíží tomu, co popisuji. Obludnosti obézního autora. Jakýkoli můj kritický text vždy přinesl dostatek, ba přímo záplavu zlomyslných reakcí. Bezezbytku byly liché.

K zábavnému čtení připomenu jen dvě:

Z důvodů zkratky jsem svatého Pavla označil za misogyna. Na to mi autor Zordon napsal, že je to, byť „traktovaná“, rozhodně „hloupost“. Autor si vybral z textu místo, které mu připadalo vhodné k napadení. Věc sama ho nezajímala, prostě chtěl zaútočit (můj odhad motivace: projekce vlastní slabosti do kritizovaného autora, tedy sebelítostivé plakání nad sebou samým). A ideální mu k tomu připadala historicky kontroverzní poznámka. Aby svému trvrzení propůjčil věrohodnost, připustil nejprve tradiční náhled, ale vzápětí jej negoval. Tak se tedy ptám biblisty Zordona: jak číst věty: Učit ženě nedovoluji. Žena nemá mít moc nad mužem, nýbrž má se nechat vést. (1. Tm 1,12) Jak je číst v 21. století? Respektive jak nahlížet autora takových (a podobných) vět úhledm pohledu čtenáře 21. století? Odpověď pochopitelně nepřišla a nepřijde.

Lono je pasca. Věta, která podle mého aspiruje na vstup do síně slávy tohoto webu. Autor Safián ji neváhal označit za haiku. Když jsem mu opáčil, že pak pravděpodobně neví, co je haiku, dopustil se tohoto komického paradoxu: lavinou slov (jimiž neřekl vůbec nic) mi sdělil, že ví, co je haiku, neboť o tom diskutuje se skutečnými odborníky - japanology. Japonská kultura je pověstná minimalismem, o formě haiku nemluvě. Safiánova logorrhea ale možná přece jen může být záměrná: třeba se autor zatím učí, jak nalézt nic uprostřed ohromného nánosu slov. Jde mu to.  

Překojeným dětem prý zůstává zvláštní výraz úst: věčně vyšpulená, připravená kdykoli se znovu přisát. Stačí zastříkat tipy a poběží; stačí pohrozit ztrátou a budou těmi ústy spílat. Ten výraz vidím, je ikonický, je to výraz davu, snad nikdo ho nezachytil věrněji než Bosch na slavném Nesení kříže.         

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

30.09.2016 11:34:59Movsar

~~ale ano, jistě existují různé interpretace, já osobně třeba vnímám jako podnětnou tu od alaina badiou z knihy sv. pavel zakladatel univerzalismu, kde badiou upozorňuje na pavlovu metodu sekundární symetrizace, kdy prostě předloží diktum, jež nemohlo být zpochybněno antickou společností, jako třeba žena je podřízena muži, aby následně vnesl do věci univerzalizující motiv rovnoprávnosti větou jako ať i muž patří ženě. apod. nicméně mnou citovaná věta takový druhý krok, dovětek kupříkladu nemá. badiou si pochopitelně pavla trochu přizpůsobil ke svému účelu - přepracování kategorei pravdy, já mám za to, že ho lze číst spíše v opačném smyslu. ale pokud by dotyčný reagoval takto, jistě bych se na něj nehněval, problém dneška je, že lidé chtějí jen bodnout, ze zlomyslnosti, ale není v tom ani trocha "umění bodnout". 

30.09.2016 11:27:05Zordon

Movsare, odpovím Ti tvými vlastními slovy:"Autor si vybral z textu místo, které mu připadalo vhodné k napadení. Věc sama ho nezajímala, prostě chtěl zaútočit."

 

Vybral sis z celého díla Pavla z tarsu dvě věty bez historického i logického kontextu a chceš nad tím vést diskusi?Pokud Tě kontex zajímá, pak si můžeš vysvětlení přečíst třeba zde:http://www.katyd.cz/clanky/jak-pise-o-zenach-sv-pavel.html

 

To je názor, kte kterému se hlásím a líp bych ho formuloval jen těžko.

30.09.2016 11:22:56Movsar

co napsat, zordone. avízo je tvoje.

30.09.2016 10:54:36Zordon

Movsare, příště až se o mě budeš otírat a „klást mi otázky“, bylo by fér mi aspoň dát avízo. Možná se budeš divit, ale já tvá díla běžně nečtu. Dostal jsem se sem až teď, když jsem trochu pátral, odkud pramení tvoje osobní animozita vůči mně.

14.07.2016 12:00:06Lakrov
redaktor prózy

Začátek mě baví, tuším zvrat k humoru, čím dál ale čtu, tím hůř je text  stravitelný, takže tušení humoru se (nesjpíš ovšem mou vinou) nekoná.  Úvahy jsou holt někdy nad mého vnímání :-)  

05.07.2016 12:06:10pampelin

Nezbývá než ti dát tip:)

05.07.2016 11:18:18Stárnoucí vlk

Movsar : hmm, teologie od filosofů mně moc nebere, připadá mi to skoro jako Kabala, nemyslím si, že sv Pavel ve své době nastiňoval rovnoprávnost mezi pohlavní , ale rovnoprávnost pohlaví, před Bohem, ale ani to se moc neuchytilo ))ale předmět debaty je asi jinde, máš pravdu, že tipování a výběrování, má všelijaká úskalí

04.07.2016 20:18:58Evženie Brambůrková

logorea- chorobná upovídanost, mnohomluvnost

To sděluje slovník cizích slov. Pokud bych si nebyla jista, nahlédnu.

Mohu doporučit.

04.07.2016 19:24:33careful
Ty píšes, jako bys žil i v jiných dobách a mohl srovnávat.
04.07.2016 17:53:07Movsar

názory jsou různé, a abyhom citovali samotného pavla, museli bychom především vyslovit jeho apel: nepřete se o názory!

ale ano, jistě existují různé interpretace, já osobně třeba vnímám jako podnětnou tu od alaina badiou z knihy sv. pavel zakladatel univerzalismu, kde badiou upozorňuje na pavlovu metodu sekundární symetrizace, kdy prostě předloží diktum, jež nemohlo být zpochybněno antickou společností, jako třeba žena je podřízena muži, aby následně vnesl do věci univerzalizující motiv rovnoprávnosti větou jako ať i muž patří ženě. apod. nicméně mnou citovaná věta takový druhý krok, dovětek kupříkladu nemá. badiou si pochopitelně pavla trochu přizpůsobil ke svému účelu - přepracování kategorei pravdy, já mám za to, že ho lze číst spíše v opačném smyslu. ale pokud by dotyčný reagoval takto, jistě bych se na něj nehněval, problém dneška je, že lidé chtějí jen bodnout, ze zlomyslnosti, ale není v tom ani trocha "umění bodnout".  


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.