Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

CESTA ČASEM (1) PRVNÍ CESTA VLAKEM . . .

21. 07. 2016
23
50
966
Autor
blacksabbath

   Červený, papírový kufřík s poklady má na víku  namalovanou holčičku s copánky.
Cestu vlakem znám, ale dnes jedu poprvé sama. Usedám na dřevěnou lavici. K oknu, abych mohla koukat na  krajinu. Vždycky běží proti vlaku. Pan průvodčí mi udělá kleštěma dírku do lístku. Když se přes ní chci podívat, musím zamhouřit druhé oko.
Jen pár zastávek. Přes řeku zvedám nohy. Aby mi nenateklo do botek. Černý Dub, Vrábče. Mříčí. Tady vystupuju.

Zamávám panu mašinfírovi, který se vyklání z obrovské lokomotivy. Stoupá z ní kouř. Netrpělivě hrabe obrovskými koly. Asi se bojí jízdy po Holubovském mostě. Brr. Už jsem přes něj jela, ale dolů jsem se raději nedívala.

  Hvízd. A pan výpravčí zvedne plácačku. Má krásně červenou čepici. Skoro stejně krásně červenou jako je můj kufřík. Sevřu jeho držátko. Ne, nezapomněla jsem ho ve vlaku, maminko. Zbytečně ses bála.

   Chvilku jdu za nějakou paní. Jela se mnou ve vlaku. Pak odbočím ke kravínu.
Když je hezky jsou  krávy venku. A dnes je. Bůůů. Zdravím stračeny. Některé odpoví Bůůů. Některé ne. Bůůů. Pokouším se znovu. Zase nic. Jen přežvykují. Asi jsou nevychované.

   Čeká mě ještě kus cesty. .
Napravo je lesík Probošt. Tam se propadl i se svým koněm kníže Bohuš. Tomu patřila vesnička Bohouškovice, kam mířím.
V duchu si přeříkávám další pohádky, které mi vždycky čte babička před spaním Sepsal je její bratr, Karel Pinc. Učitelskej v Praze.
Ještě, že nemusím jít kolem Božích muk. Tam čekává černý pes s ohnivýma očima .
Ale musím projít Vlčí jámou. Cesta je tady jako nora. Trávu mám až ve výši očí. Ale koukám raději pod nohy.
Je to tady samá díra a kámen.

   Uf. A mám to za sebou. Teď už zpomalím. Vedle cesty rostou jahůdky. Utrhnu stéblo a navlékám jednu za druhou. Donesu babičce korálky.
Už vidím první chalupu U Maznů. A statek U Němců. Tady mají ve dvoře zlého psa. Má natažený drát přes celý dvůr. Ale také tu mají na verandě telefon. Sem mi může maminka zavolat.
Horní rybník, kaplička. Slyším štěkat Azora. Je to poloviční vlk. Nemůže vědět, že jsem to já. Tak štěká a štěká. 

Babička vychází, nazouvá si dřeváky.
Rozpřahuje ruce. Vbíhám do její náruče. "Já jsem to zvládla babičko".

"Tak jsi přece přijela, děvenko moje".

 


50 názorů

8hanka
29. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

asi sa budem často opakovať, ale dá sa napísať iné ako - krásne?

Naviac, keď Tvoje spomienky vyvolávajú aj moje podobné...nepamätám si  prvú cestu,  okolo nás viedla hlavná trať a  vlakom sme cestovali stále, od 6. triedy do okresného mesta do školy, rodičia do práce, všetci k lekárom, na veľké nákupy..pamätám si parné rušne s množstvom iskier v hustom dyme, drevené lavice, sťahovacie okná, v lete sme v nich radi chladili hlavy...neskôr vlaky s elektrickými lokomotívami, cesty rýchlikom  do Prahy...


Jarmilo.......ale stejně co?....jsou to krásné vzpomínky.....


Jamardi
08. 03. 2021
Dát tip

Mně se to nepovedlo. Já jsem byla pyšná, že pojedu sama a chtěla jsem si i sama koupit jízdenku. Pokladní řekla, že zavolá příslušníka VB :)). Maminka s tím počítala a našla ve vlaku cizí osobu, která jela  do stejné vesnice, aby souhlasila, že je můj dozor. Musela vystoupit z vlaku a potvrdit to pokladní. Potom jsem to už měla jednoduché - žádný lesík, kde se propadl kníže :)


není za co ...:-)))))))))))))))))))))))))))


Incognit
03. 02. 2021
Dát tip

Krásná imprese! Poetická, plná obrazů, dost prostotu na prožívání, na chutě, na vůně na obrazy. Děkuji Červená karkulko!


Zatoulal jsi se v čase????.....Jsem  moc ráda, že jsi zde pobyl......:-))))...díky


MilanH
22. 12. 2020
Dát tip

Krásně. nostalgické :-)


blacksabbath
29. 11. 2020
Dát tip Silene

Sil.......moc děkuji.....tahle Cesta je moje srdíčkové napsání.....přeji hezkou 1. adventní neděli....D Í K Y


Silene
29. 11. 2020
Dát tip

blackie, ach jaj, už jen pro půvab místních názvů jsem tu ráda byla, cennost v osobní rovině samozřejmě neoddiskutovatelná. Děkuji za zážitek.


děkuji za kukýnko Zuzu.....měj se krásně


Zdravím Jiří........tady tě obzvlášť ráda vidím......děkuji za návštěvu a přeji hezký den


Zuzulinka
19. 08. 2020
Dát tip

to je nádherné, zpomněla jsem si na dětsví... ty jahůdky na stéblo navlékám dodnes


a2a2a
19. 08. 2020
Dát tip

Hezky se četlo, určitě nám, co pamatujeme dřevěné lavice ve vlaku a plošinky a třeba, např. na nádraží v Hranicích na Moravě čekárnu s postýlkami pro maminky s dětmi. To vyprávění je pro mne básnička.


Aru
19. 08. 2020
Dát tip

díky, ale bude to chtít hodně motivace se tím fontem prokousat


tak to ti přeju šťastnou Cestu časem...........:-)))))))))


Aru
19. 08. 2020
Dát tip

no tak tím spíš si je budu chtít přečíst, ale ten font v dalším pokračování, to je teda něco


blacksabbath
19. 08. 2020
Dát tip Aru

Díky za návštěvu Aru.....jj každý to má podle sebe.....tahle moje doporučená jsou moje srdcovka


Aru
19. 08. 2020
Dát tip

bůů mě dostalo :)

to je dobrý si to dát do doporučených, někteří mají úplně  nekonečný seznamy textů


ta holčička měla jít po prázdninách do školy......děkuji za návštěvu...přeji hezkou  neděli


IQ nick
10. 09. 2016
Dát tip

Moc pěkná vzpomínka. Škoda, že nevím kolik je holčičce let, asi bych se snadněji ztotožnila...

Protože například já jsem poprvé jela sama vlakem až když mi bylo čtrnáct, :-( ale zase jsem musela třikrát přestupovat. :o)

Taky na krávy bučím... dodnes  b:-)


Lakrov...děkuji za milý koment a tip....přeji hezký večer


Lakrov
26. 07. 2016
Dát tip

Od samého začátku z toho dýchá radost z prázdnin s trochou těch dětských  obav z obyčejných, nezáludných nebezpečí. Bohužel taky punc minulosti  a nevratnosti těch časů, kdy bylo vše tak průzračné a bez nebezpečí.  Kéž by se ty časy mohly vrátit...  Myslím, že leckdo (možňá nejen ten, kdo je zažil) by je vyměnil i za  takový poklad, jakým je třeba internet.  Tip.  


husy byly taky hrozné..ale se mnou chodil Azor...toho se bály....děkuji


srozumeni
25. 07. 2016
Dát tip
Velmi pěkné. Některé momenty vidím i ve svém dětství. Hlavně ten útěk okolo nepříjemností při cestě. Já to měla s husama, které se chodily přes cestu, kterou jsem musela jít do vesnice na nákup, pást. Hrozně jsem se jich bála...***

posílám úsměv na oplátku .......a děkuji......přeji hezký víkend Petr333


Petr333
22. 07. 2016
Dát tip

:-)


děkuji......přeji vše dobré


RUZIGEL......děkuji moc...přeji krásný víkend


RUZIGEL
22. 07. 2016
Dát tip

+Je vidět , že jsinezapomněla na své dětství. Kouzelné.***


NANI........děkuji...................krásný den :-)))))))))))


ano...nosila...:-)......v zimě se v nich dalo klouzat po dvoře...:-)....hezký den Kolobajdo


Kolobajda
19. 07. 2016
Dát tip

Tak Karkulka šla za babičkou - místo košíčku červený kufříček... a místo polopsa polovlk. A babička opravdu nosila dřeváky?   Roztomilé...   /**


Benetka.......:-)))................děkuji......krásný večer


Benetka
18. 07. 2016
Dát tip

...tak veršovánky už Ti nestačí,co?!Ty jedna grafomanko!!! :-)

***NÁDHERA!!!***


Čudlo...děkuji za přízeň...............krásný den


MK....děkuji............čas nevrátíš.......pohodovou neděli


Čudla
17. 07. 2016
Dát tip

/*


MKbaby
17. 07. 2016
Dát tip

Půvabné... Taky bych se vydal časem zpět... a ledacos udělal jinak...


.:-)))


okoloidúci
16. 07. 2016
Dát tip

... nápad, ku ktorému sa vydáš v ústrety, môže byť aj o kroku v čase späť :)


.......tohle byl krok v čase zpět....:-)))...........


okoloidúci
16. 07. 2016
Dát tip

... nápadom sa dá aj vydať v ústrety :)


no...kdo to ví....?..........když nějaký nápad zaťuká .....pozvu ho určitě dál......


okoloidúci
16. 07. 2016
Dát tip

... dúfam, že nie posledný :)


ou ne........jen takový pokus.......díky okolku........


okoloidúci
16. 07. 2016
Dát tip

... a máme tu ďalšiu prozaičku :) *


Děkuji Luboši......hezký sobotní večer přeji..............


díky za empatii Goro......přeji krásný večer


Kočkodan
16. 07. 2016
Dát tip
Mně se tvoje dílko také zamlouvá.

Gora
16. 07. 2016
Dát tip

Ta místa, o nichž píšeš, znám:)))  Pohled dítěte s přítomností pohádkových postav se mi zamlouvá.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru