Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Brsen

26. 07. 2016
8
17
1170
Autor
IQ nick

Ne všechny blbosti, které děti říkají, musí být nutně výmysly. :o)

Brsen
(jaro 1968)

 

Klečím na posteli, zahrabaná v dece jako v iglú. 
Jsem k smrti vyděšená.
V tichu časného jitra očekávám konec světa.

„Blaničko! Ty nespíš?“ ptá se udiveně maminka a při tom mě vyprošťuje z peřinového zámotku. 
Zavrtím hlavou: „Já jsem se bála!“
„Ty ses bála? A čeho ses bála, panenko?“
„Já nevím! Všechno se třáslo!“
„Co se třáslo?“ Maminka si starostlivě přisedá vedle mě.
„Postel! A všechno!“
„To se ti jen něco zdálo,“ řekne útěšně.
„Nezdálo!“ protestuju. „Já jsem spala a ta postel mě vzbudila!“
„Tebe probudila postel?“ 
V maminčině hlasu zaslechnu pobavený tón. Je jasné, že mi nevěří.
Důrazně přikývnu: „Ona se moc třásla! Já se bála, že spadnu na zem. Ale zem se třásla taky, mami!“
„Ale di, ty popleto, copak se může postel, jen tak, sama od sebe třást?“

Maminčina nedůvěra mě rozčiluje.
„Já nevím! Na stěnách se houpaly obrazy! Všechny stejně! A cinkaly skleničky!“ snažím se co nejrychleji ze sebe vysypat hrůzný zážitek dnešní noci.
„Jaký skleničky?“ diví se maminka.
„Ty parádní!“
„Tys byla v noci v obýváku?“ zadívá se na mně zkoumavě.
Zarazím se. No jo, vlastně. To asi ne. Slézt s třesoucí se postele na třesoucí se podlahu a jít sama po tmě do obýváku bych se v žádném případě neodvážila.
„Ne,“ přiznám poněkud zaskočeně.
„Tak jak víš, že tam cinkaly skleničky?“
Jsem úplně vyvedená z míry. „Já nevím.“
„Tak vidíš, brepto, něco se ti zdálo! Byl to jen hloupej, ošklivej sen. A ten už je pryč. Teď už se nemusíš ničeho bát.“ Usměje se, pohladí mě po vlasech a pak vstane a jde k oknu.

Maminčina jistota mě mate. Na druhou stranu jsem ale ráda, že se svět nerozbil. 
Přesto maminčino počínání sleduji s napětím.

Maminka vytáhne roletu a otevře okno.
„Dnes bude krásný den. Podívej se na tu oblohu! To bysme mohly jet k babičce do Slatiny, když je tak pěkně. Chtěla bys?“
„Hm.“
Přelezu si do bratrovy prázdné postele a s obavami vykouknu z okna. 
Venku za oknem je svět úplně stejný, jaký byl vždycky. Nic se nezměnilo. 
Ulehčeně si oddychnu, tak to byl přece jenom sen! Maminka má pravdu. Byl to jen hloupej, ošklivej sen. 

„Vlakem?“ podívám se na maminku.
„Jak jinak?“ usměje se. „Když si pospíšíme, tak stihnem ten v devět.“
Na babičku se těším, mám ji moc ráda, babička je hrozně moc moc hodná. Bydlí v domečku s velikánskou půdou a tam bydlí veverky! Má slepice a zahrádku a krásný dlouhý vlasy jako princezna a vůbec!

„Tak se poď nasnídat, ať nám to neujede,“ zavolá maminka z kuchyně.

Ještě jednou vylezu na bratrovu postel a podívám se z okna. Pro jistotu.

To byl ale divnej sen! Brr!

 

~ ~ ~ ~

 

PS: Seizmický mikrootřes o síle 2,8 stupně Richterovy stupnice měl epicentrum v oblasti mezi Úpicí a Malými Svatoňovicemi. Vzdušnou čarou asi 22 km od mojí postele :-)

 

 

 


17 názorů

IQ nick
09. 08. 2016
Dát tip

Lakrov: děkuju za návštěvu, milý komentář i tip. Jsem ráda, že bavilo :o)


Lakrov
09. 08. 2016
Dát tip

Tušení, že závěr bude tvořen čímsi jako novinovou zprávou, mě sice provází  od začátku, ale baví mě to číst, oceňuji mnohé slovní obraty  i onen dětský pohled na svět a až po dočtení pochopený název.  Tip.  


IQ nick
03. 08. 2016
Dát tip

Jé, vidím, že sis dala seroš :-) to mě moc těší. Děkuju :o)

O tancích, které projížděly i naším městečkem vím jenom z vyprávění, sama si na ně nepamatuju. Zato zemětřesení, které nikdo jiný nezaznamenal si pamatuju dokonale! :O)))


8hanka
02. 08. 2016
Dát tip

vidis, ja si prave leto 68 pamatam ...snivalo sa mi, ze zacala vojna, počula som rachot tankov, hukot tazkych lietadiel...prebudila som sa a ona to bola realita...nad nasim domom leteli  vojenske lietadla, na druhej strane Vahu oproti nasej dediny rachotili po ničenom asfalte tanky, rodičia pozerali z okna a nevedeli, či ísť do práce,  nechať nás, deti, samé doma nechceli...

dieťa je oveľa citlivejšie na všetko, čo sa okolo neho deje, zvuky, energie, jeho čistá duša vníma inak ako dospelý...

***


Skarabea
27. 07. 2016
Dát tip

neviem, niečo naviac,aby to nebolo obyčajné :)


IQ nick
27. 07. 2016
Dát tip

Skarabea: děkuju za kuk a komentář. Škoda že nevím, co je to to něco navíc, co tomu chybí... napovíš? :-)


Skarabea
27. 07. 2016
Dát tip

má to celkom čarovnú atmosféru,za tú dám typ... teda niežeby to na dobrý text stačilo,  ani to, že odkazuješ na nejakú konkrétnu udalosť... chce to ešte niečo viac...


okoloidúci
26. 07. 2016
Dát tip

... veď hej, keby som si všimol "jaro", mal by som po probléme :)


IQ nick
26. 07. 2016
Dát tip

Aleši, okoloidúci a agáto.: všem vám moc děkuju za návštěvu a zanechané vzkazy a tipy.

Aleši a okoloidúci: to je asi ta síla symbolu. Člověk si to už ani neuvědomuje, vidí 68 a okamžitě mu naskočí Jágr nebo tanky.. :o)))) Ale můj úmysl to nebyl, jen shoda okolností. :-)

 


agáta5
26. 07. 2016
Dát tip

to člověk kolikrát kouká, co jse schopen napsat, co:)   neboj, koště jsem uklidila :))))


IQ nick
26. 07. 2016
Dát tip

Agáto, děkuju, opraveno. Koštětem néééééé :o))))


agáta5
26. 07. 2016
Dát tip

apropó - výmysly - jsou s třemi ypsilony :) oprav si prolog nebo tě vezmu koštětem :)))


agáta5
26. 07. 2016
Dát tip

jj, si to taky jednou pomatuju... a já dětem věřím skoro všechno, je to moc pěkný :))


okoloidúci
26. 07. 2016
Dát tip

aleš to napísal aj za mňa, pointa ma prekvapila :). domnienka, že pôvodcami otrasov boli ruské tanky ma popravde trochu vyrušovala. no uznávam, že je to môj problém :)


no, během čtení jsem si celou dobu myslel, že je to spíš o létu, to zemětřesení mě překvapilo :o)


IQ nick
26. 07. 2016
Dát tip

hmm... z léta 68 si nepamatuju vůbec nic...zvláštní... :o))


hmm... a co teprv léto 68...:o)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru