Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+24 neviditelných
Mým kritikům
datum / id13.08.2016 / 471262Vytisknout |
autorMovsar
kategorieÚvahy
zobrazeno965x
počet tipů4
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Mým kritikům

Co je mi čas od času vyčítáno: neživotnost textů, resp. postav; „uslintanost“; „plytkost“. To jsou tři více nebo méně srozumitelné výtky. Rozhodl jsem se tedy mým kritikům odpovědět.

Pokusím se za každým z těch argumentů, aniž bych je a priori odmítl, odhalit prostředí, z něhož mohou vyrůstat.


„Mrtvé postavy“ aneb metafyzika smyslu

V mých miniaturách se jen výjimečně vede přímá řeč. Postavy mezi sebou jen výjimečně komunikují živou řečí. Bylo mi doporučeno, abych je nechal mluvit, a tím je zároveň „nechal obživnout“.

Přisuzování zvláštního významu hlasu je známá věc. Derrida ji vysvětluje ve svých úvahách o fonocentrismu: hlas jako původní oblast smyslu a písmo jen jako stopa po tomto smyslu. Proti tomu je třeba, spolu s J.D., vystoupit a říct, že žijeme právě jen v těch stopách, smysl je v textu přímo, není někde za ním v živé (myšleno přímé) řeči postav. Možná proto mi nechybí dialogy, nemyslím si, že by jejich prostřednictvím byly postavy víc živé, nebo - víc autentické a tím blíže smyslu. 


Uslintanost“ aneb strach z lásky

Klíč ke kritikově argumentu leží v slově samém. Jinak řečeno, kritik se usvědčuje volbou výrazu. Tak tedy: uslintanost. Má tím být pohaněn text jako příliš tělesný, v případě mých miniatur (zejména těch sezónních) je pravděpodobně za jejich nepřijetím i implicitně přisuzovaný úmysl zvěcňovat ženství. Mluvčí se tedy chce distancovat od přílišné tělesnosti, přičemž tak činí za užití výrazu zcela tělesného. Kritik jako by právě dočetl Bataillovu Madam Edwardu a v mysli mu uvízla pasáž, v níž vypravěč popisuje vjemy ze setkání s prostitkou v „oné milostné ulici st. Denis“ jako „pach zadnice a nasliněného břicha“. Kritik jako by si liboval v tělesnosti a zároveň si ji chtěl hnusit. Psychoanalytici poměrně často pracují s odporem v jeho obranné funkci. Je tento argument strachem z toho, co přitahuje až tak silně, že se kritik takové síly děsí?


„Plytkost“ aneb pravda jako hlubina

Mám rád civilistní poetiku. Konkrétní svět mi připadá sám o sobě zajímavý natolik, že k jeho popisu nepotřebuji přemíru metafor a jazykových ornamentů. Zatímco ornamentálnost z literatury vymizela téměř beze zbytku a těžko dnes hledat dekadentní básníky typu Jiřího Karáska ze Lvovic, přehnaná metaforičnost, jdoucí až na samotnou mez srozumitelnosti, je stále v kurzu.

Není zde prostor pro kritiku tzv. hlubinných básníků, stopování motivů a odhalování prázdnoty oněch hlubin jejich básní. Svému kritikovi připisuji archaické pojetí pravdy, totiž pravdy jako něčeho ukrytého hluboko ve „věcech samých“. Takovému konceptu už přibližně sto let nikdo rozumný nevěří. K obratu došlo s tzv. filosofií jazyka (doslova „linguistic turn“), která nám ukázala, že pravda je ukryta jen v naší řeči a bytuje tedy nikoli v hlubinách, nýbrž na povrchu, je jen mezi námi jako mluvčími. Úkol básníka, jakkoli jde o patetický výraz, vnímám spolu s Richardem Rortym jako pokus vynalézt nový jazyk, překonat staré konvence a ustavit nový pohled na věci. A k tomu netřeba pouštět se do hlubin, ba naopak je třeba - všímavě - jít po povrchu světa.    

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

17.08.2016 16:25:44Zdenda
V kazde moji ironii je 80% uprimnosti.
(Intelektual tveho kalibru jiste poznal, ktery slavny vyrok parafrazuji.)
17.08.2016 16:16:01Movsar

zdenda, ač v ironii, něco vystihl (jinak jsem pochopitelně antiesencialista). aleš taky. careful je vedle. i s tou antikou - kdy že to měla jít "do kopru"?

17.08.2016 13:08:07aleš-novák

no tak uvidíme...:o)

17.08.2016 13:03:52Zdenda
Alesi, alesi, ted jsi pred careful pouzil slovo energie... To nemuze dopadnout dobre. :)

(Sorry, tahle debata me bavi.)
17.08.2016 11:00:46aleš-novák

a víš o tom, že jakou energii vysíláš, taková se ti vrátí zpátky?

Tak se nediv, když každého považuješ za kreténa a slintala, že se kolem tebe houfují právě takoví...

17.08.2016 09:11:39careful

Zdendo: Ano, zejména ty jsi jak já přes kopírák.:D

aleš: ..no, nějaký pipině, co si navíc myslí, že má na svém zadku nějaké zásluhy, nebo celý den maká ve fitku, aby měla pěkný zadek (a hlava pak často zeje prázdnotou) to určitě zalichotí...já si řeknu něco o kreténech, slintalech

17.08.2016 09:06:36aleš-novák

takže když muž pochválí ženě zadek, ona si to vykláda tak, že si z ní dělá prdel...

hmm...

17.08.2016 09:05:57Zdenda
Ja bych rekl, ze movsar se svoji genialitou, vzdelanim a nadhledem dospel do stadia, kdy poznal samu esenci lidstvi, stejnou v kazdem z nas, a tak uz si vsima jen tech drobnosti, kterymi se od sebe lide odlisuji - velkych prsu, dlouhych nohou, pevnych zadecku - vzdyt co, vevnitr jsme vsichni stejni.
17.08.2016 08:58:08careful

Ne, zadek prostě je a jeho vzhled ovlivnit je namáhavé a pro  i nemožné ...slušet je všeobecné označení něčeho, co se proměňuje...tedy dnes ti to sluší, zítra nemusí...

17.08.2016 08:52:43aleš-novák

i zadek může slušet...:o)

ano, všichni využíváme svobody projevu. Snad ještě nějakou chvíli vydrží...


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.