Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+7 neviditelných
Caveman - Open-air one man show
datum / id02.09.2016 / 471765Vytisknout |
autorKvětoň Zahájský
kategorieRecenze i neliterární
zobrazeno757x
počet tipů13
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog

Caveman - Open-air one man show



Autor: Rob Becker



Režie: Patrik Hartl



Hraje: Honza Holík



26. 08. 2016 19:00 - 22:00



Zámecký park v Čechách pod Kosířem       

Caveman - Open-air one man show

 

Když slyším, že jeden herec dokáže hodinu a půl udržet v bdělém stavu tři sta diváků, navíc že se budou smát od začátku do konce, až jim potečou slzy, vzbuzuje to ve mně oprávněnou nedůvěru. Dokáže člověk brečet smíchy devadesát minut v kuse? Jakýkoli člověk? Začněme tedy od Adama, v našem případě vlastně od pračlověka.

Představení "Rob Becker's Defending the Caveman" bylo poprvé uvedeno v roce 1991 a v USA je viděly více než dva miliony plačících diváků. Později si Caveman vydobyl úspěch i v mnoha dalších zemích od Jihoafrické republiky, v níž se z vedrem vypařených slzí tvořila v hledištích mlha, až po Island, kde hlučně dopadající kroupy slz rušily umělcův monolog.

„Proč jsou chlapi takoví kreténi?" vyslechne jednou hlavní hrdina rozhovor dvou žen na večírku. Co jim na to má odpovědět? Třeba: „Nemůžu mluvit za ostatní chlapy, ale já osobně jsem kretén z těchto důvodů…“ Ne, to říci nemůže. Odzbrojen zvláštním druhem ženské logiky rezignovaně odchází domů, kde podléhá mystickému zážitku. Noří se hlouběji a hlouběji do minulosti, potkává všechny své předky až do pravěku a náhle dosahuje osvícení. Po návratu zpět do současnosti se snaží společnosti vysvětlit příčiny partnerských nedorozumění. A proč muži nejsou kreténi. To vše s využitím několika málo rekvizit.

Autor, který studoval antropologii, prehistorii, psychologii, sociologii a mytologii, zakládá svoji teorii na nesprávné premise - že muži se vyvíjeli jen mezi muži a ženy jen mezi ženami. Odlišnosti ve způsobu myšlení pochází tedy již z pradávných dob lovců a sběraček. Ženy, jakožto sběračky, kooperovaly. Chodily po lesích společně, na všem se vzájemně podílely a participují dodnes. Muži, coby lovci, byli vždy soupeři. Jejich způsobem komunikace bylo a je vyjednávání.

Když skupina žen sedí u stolu a dojdou oříšky, kdo se pro ně zvedne? Všechny. Jdou do kuchyně, společně otevírají pytlíky, leští mističky, doplňují oříšky a tlachají. Dojde-li ke stejné situaci v pánské společnosti, nezvedne se nikdo. Vyjednávají: „Já je koupil, já jsem je otevřel, já je přinesl na stůl, já jsem se díval na televizi…“ Nejslabší argument prohrává. Jájsemsedívalnatelevizi se musí zvednout a donést nové oříšky. Co se však stane, pokud sedí u stolu ženy i muži společně? Dochází k rozporu. Muži začnou vyjednávat: „Já oříšky koupil…“ Korporativní reakce žen: „Kretén!“

A to je v zásadě princip, na kterém je celá hra postavena. V několika modelových situacích se dozvíme, jak se liší lov orgasmů od jejich sběru, proč ženy při nakupování sílí a muži šílí, kde má muž v domě vlastní pokoj, jak se liší ženské přepínání programů televize od mužského, že denní zásoba slov muže je dva tisíce slov a ženy sedm tisíc, kolik má žena mozkových hemisfér, proč muž neříká kamarádovi, že má v nových džínách sexy zadek a manželce: „Nazdáááár ty stará pí*o, kam dnes vyrazíme?“

V zájmu zachování pravdy nutno říci, že současnému divákovi představení nepřináší nic extra nového. Kus plyne, děj se děje, herec hraje, zpívá, tančí, zručně zachází s rekvizitami - radost pohledět, to ano. Člověk zmlsaný internetovými moudry však nachází v textu pouze dávno slyšené floskule, otřepaná klišé a vyčpělé genderově laděné šprýmy na notoricky známé situace. Devadesát minut v kuse. Proč to ale k sakru publikum pořád tak baví?

Mám vypozorováno, že každou společenskou akci navštíví významné procento lidí, kteří se tam jdou nudit. Tentokrát se nenudili, nebo to skvěle maskovali. Nenudila se ani postarší, řekl bych středověká slečna o rozměrech ropného tankeru, která s výrazem magistrátní úřednice usedla přede mne. V jedné ruce držela hamburger, ve druhé dvoulitrovou lahev vody a voněla, jako by se místo intimspreje postříkala biolitem. Přiznávám, v přírodním divadle v těsné blízkosti rybníka jsem její prozíravost ocenil. Žádný komár se neodvážil přiblížit. Ani neobvyklé množství nápoje nevyšlo nazmar.  Co slečna vypila, to nakonec vybrečela. Smíchy. Všechny ženy brečely smíchy. Celé představení. Devadesát minut v kuse. Chápete to - autorem scénáře je muž, režisérem je muž, hercem a hlavním hrdinou je muž, přesto se chechtají, řičí, chlámou a řehní především ženy.

A muži? Ach ano, muži. No muži se, řekněme, usmívali. Mnozí trpce, neboť pochopili skryté poselství celé té taškařice, totiž že ženám se nezavděčíte ani podlézáním, ani intelektuální či fyzickou převahou, ani předstíráním, že jste žena.

Rob Becker ukazuje jedinou cestu - udělejte ze sebe kreténa.

 

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

05.09.2016 16:33:55Květoň Zahájský

Safián - reakce publika na tuto hru jsou skvélým studijním materiálem. Osvojil jsem si tím něco ženské logiky, jež mě již léta odzbrojuje.

05.09.2016 01:11:47Safián

Viděl jsem to s odstupem několika let dvakrát. V prvním případě Holík ještě tápal. rozjel vlak a pak ho nechal jet s kopce samospádem.Zajímavější než hra sama, byly reakce žen. Jak je dokázala rozesmát třeba zmínka o vlasech v koupelně bych nikdy nevěřil, i když jsem  o tom už ledacos věděl! Byly tak nepříčetné, jako by šlo o zásadní otázku existence lidstva.

Ve druhém případě jsem o toto potěšení přišel. Holik pevně třímal otěže, i text mi připadal poněkud jiný. Lidi se smáli, to ano, od začátku do konce. Jen ty zábavné reakce žen už tam nebyly, tedy, nebyly díky tempu a sevřenosti představení vidět.Představení sice bylo mnohem lepší, ale hlavní atrakce, kvůli které jsem seděl několikrát otočený do hlediště, chyběla.

Hlavním kouzlem obou představení bylo kouzlo zřejmého. To se v dějinách umění už párkrát osvědčilo (připomeňme třeba Verlaina). Nic pro zapšklé intelektuály. Přiznám se, že ani mne představení, zejména v prvním případě, s výjimkou ženských reakcí, které mne stokrát odškodnily, moc nezaujalo.

02.09.2016 11:04:42careful

Pokud svou charakteristiku, stejně jako těch ostatních, zakládáš zejména na pohlavní příslušnosti, tak kretén prostě jsi, ať jsi muž, žena, nebo něco mezi tím... ušetřil jsi tři hodiny času a pětikilo můžeš poslat mně.

02.09.2016 10:54:25Zordon

Za to abych se dozvěděl proč jsem kretén bych opravdu nelitoval peněz za lístek. Není nic horšího být kretén a nevědět proč :)

02.09.2016 07:25:59careful

..no, jediný, co je na tom obdivuhovný je to, že ten herec dokáže tři hodiny kecat...i kdyby to četl z papírku...mě už by bolela huba... pokud si ty žvásty fakt pamatuje, tak je to obdivuhodné ještě víc...myslím, že herci musí mít určitou část mozku proti jiným lidem dist zvětšenou, nebo líp prokrvenou... to by se mělo vyzkoumat... ale (některým) lidem stačí ke štěstí zasmát se stupidním předsudkům... a přesně pro ty jsou taková (komerční) představení...

02.09.2016 07:14:27careful

No, ale dle těch tipů u recenze a masové obliby, je vidět, že nenáročná Basic Bitch, schopná vysolit pořádný prachy za ptákoviny, je  zastoupenba velmi hojně mezi muži i ženami... o tom by ta hra mohla být, ne o trapných stereotypech, pro návštěvníky líné myslet...

02.09.2016 07:00:07careful

Šmarjá, to musí být kravina...jo, o tomhle se asi jednou bavily ty vyzobaný slunečnice z kanceláíře....vsadím boty, že já bych se nesmála, ale spíš cítila trapně...když utrácet za divadlo, tak za klasiku... tohle určitě bude drahý...navíc to má podle všeho i tak dost reklamy...prostě evidentně takové představení koncipované pro masy tupců...nic pro mě

02.09.2016 00:23:56Gora
redaktor poezie a prózy

Když budu mít možnost, určitě shlédnu a díky za zábavný článek:-)

01.09.2016 16:00:50Květoň Zahájský

Přátelé, díky za reakce. Není to sice typická recenze, vlastně se jedná jen o takovou květoňovinu, ale já už to jinak ani neumím. Hra je to humorná, má spád a nezklame. Nakonec vtipu se zasmějeme i vícekrát, pokud je dobrý, že.

01.09.2016 11:14:38Prosecký

Pokyn splněn.


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.