Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+15 neviditelných
Právo na sebedojetí?
datum / id16.09.2016 / 472199Vytisknout |
autorMovsar
kategorieÚvahy
zobrazeno1976x
počet tipů2
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog

Nad jednou nedávnou diskusí.

Právo na sebedojetí?

V nedávné diskusi pod jedním příspěvkem jsem zaznamenal něco, co by se dalo vyjádřit jako požadavek na právo nebýt rušen ve svém sebedojetí. Zhruba se věc strhla takto: byl publikován krátký text (označený jako haiku) beroucí za téma stáří v té nejkýčovitější možné podobě: stařenka „hledí do věčnosti“ a „čeká na živé“.

Nebýt toho, že pod textem začaly vyrůstat jako houby komentáře vyjadřující „upřímné“ dojetí, nebyl by důvod reagovat, neboť obdobné věci se tady prostě čas od času vyskytují (většinou mi unikají, nejsem jejich sběratelem, ale v paměti mi uvízla autorka toyenka, jejíž kýč je spíše ze subžánru politika a rasismus, zatímco okoloiduciho kýč je ze subžánru láska, sex a něžnosti). A dojaté komentáře se množily, až z toho vznikla diskuse.

Diskutující, které prý vážně vytrhla jedna věta o stařence hledící do věčnosti, diskusi sváděli jedním směrem: nikdo nemá právo druhému upírat jeho právo na sebedojetí (vyjadřované opět v podobě klišé jako třeba slovy o „vnútornej slobode druhého“). Ani ve veřejném prostoru, kam si chodíme vyměňovat názory. Jako by sebedojetí bylo něco posvátného.

Milan Kundera často a velmi zajímavě tematizuje kýč. Úvah na to téma u něj naleznete řadu, mě v dané souvislosti napadla ta, kde píše o tzv. druhé slze. První slza je skutečná, druhá slza je slzou nad tou první, tedy je dojetím ze svého vlastního dojetí. Kundera považuje za úkol romanopisce (a řekněme obecněji člověka, který podrývá falešné verze světa) takové situace odkrývat, pokud možno ukazovat je ve „světle komična“, neboť v posledku i ony, jako vše falešné z nás, jsou komické.

Co se tedy ukázalo pod těmi pěti slovy o stařenčině „zízání do večnosti“ komickým? Za prvé ta fotografie, kterou autor příspěvek ilustroval. Ve snaze vytvořit dojem autenticity, jakéhosi přímého doteku věcí, jež nás dalece přesahují, nesáhl příliš daleko, ale vytáhl tu nejlacinější fotografii z internetové fotobanky (pro naši souvislost ideálně komický výraz: stařence autor ještě na staré roky založil debetní účet). Za druhé ta stereotypní a naivní subsumpce slova věčnost pod stáří. Proč by měl starý člověk meditovat o věčnosti? Třeba doufá, že už to vše skončí. Za třetí to dojetí na povel. Jako by dojetí přicházelo po „pavlovovsku“ na signál klíčovými slovy: matka, věčnost, čekání; a – pochopitelně – obrázek unavené babičky, ten má pracovat jako urychlovač reflexu. Předsatvuji si těch šestnáct obdivovatelů, jak po bliknutí monitoru upadají v pláč a ihned - žijeme onlife! - o tom podávají zprávu s rozbolavělým tipem.

Je nakonec dobře, že podobné situace vznikají. To ony píšou objemné dějiny kýče. Kýče v nejširším smyslu, ne jen tom estetickém, ale i morálním, kýče jako životního postoje. Uzavírám: prvním pravidlem každého kriticky zaměřeného prostoru by mělo být nikoli právo na to nebýt rušen ve svém sebedojetí, a tedy ve svém kýči, ale povinnost takovou tendenci dekonstruovat.   

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

18.09.2016 15:46:56R. L.
Aleš Novák je hlavně egoista.
18.09.2016 13:48:23careful

aleš-novák: on ostatně vždycky píše spíš pamflety než úvahy, ve kterých až nasilně hledá odůvodnění svých emocí... první autorku (tu u které jsem si toho všimla..Lalula, nebo tak nějak) strhal spíš jen kvůli osobnímu sporu, kdy ona mu snad kritizovala něco jako první...což ovšem neznamená, že s jeho názory nemusím často souhlasit, nebo aspoň částečně sympatizovat

...ani u něj to není vyložená faleš... jen má občas dřív názor (někdy žel vyloženě zaujatý) a pak hledá rozumová zdůvodnění, než aby ho informace vedly za názory... ale to se mi stává taky a je dost těžký si to uvědomit.

18.09.2016 13:23:49R. L.
Všechny Vás tu miluji. Čím dál, tím víc - - -
18.09.2016 13:20:40careful

...já od začátku píšu, že v tom vidím emoce...že to není chladné cosi...

Movsar píše mezi řádky o něčem, co se ho osobně dotýká a proto nemá pravdu ten, kdo vidí jeho úvahu, nebo osobnost jako chladnou... on používá racionalitu, aby ty emoce zakryl... ve skutečnostu je v tom víc emocí, než v chladné fotce nějaké baby a katalogových kecech o věčnosti... 

18.09.2016 13:13:51aleš-novák

careful: jistě...čili nejde o definici kýče jako takového, ale o úhel pohledu na jeho autora, potažmo spotřebitele...

18.09.2016 13:12:08R. L.
Pane Nováku, náš vzácný "Veleúvaho o ničem", je mi moc líto, že jsem nedostal ten tip. Nevím, jak s takovým ponížením teď budu žít, jak se s tím vyrovnám. Asi si vezmu provaz a půjdu se do rybníka zastřelit - - -
18.09.2016 13:09:38careful

.aleš- novák: to je ještě mnohem složitější konstrukce...protože při představě R.L., co napsal to samé a vyvolalo to stejné množství podobných reakcí...což už je v sekci sci-fy... je potencionální reakce Movsara fakt za hranicí mé představivosti... každopádně Movsar patrně nemá tendence napadat něco, co vidí jako "toho slabšího"...nejspíš by se mu to nelíbilo jako od okoloudúcího, ale byl by rád, že má R.L. jednou s něčím (byť dle něj strašným) úspěch...

18.09.2016 12:59:08aleš-novák

kdyby to diskutované "haiku" napsal RL, tak ho nebudu tipovat stejně, jako jsem ho netipoval u okoloidúceho.

Pokud by se ovšem nestalo terčem tvé nesmlouvavé polemiky o kýči. Pak by dostal i RL protestní tip, stejně jako okoloidúci...

ale terčem tvého komentáře by se v takovém případě určitě nestalo, takže...

18.09.2016 12:35:50careful

Mě to neudivuje... lidi takoví jsou... jinde to je i horší...tady jsou to ještě poměrně mentální kapacity, když to srovnáš s jinými místy:D

...kdyby sem přišel nějaký podvodník...někdo, kdo by uměl psát hezky citlivé komentáře a povídky o dětičkách (technicky třeba příšerné) a za dva, tři měsíce tu prosil o finanční pomoc...že třeba potřebuje peníze na operaci, tak tu vybere milion (už zvažuješ altr?:D)

18.09.2016 12:24:45Movsar

právě proto jsem psal, že tady se předkládal obraz, který je /má být/ univerzálně platné sentimentikum, něco jako mrtvé dítě na obrázku z války. to jde mimo subjektivní kategorie: nezáleží, anebo by nemělo, kdo ti takový obraz podá. příklad r.l. jsem dal záměrně, protože byl exkomunikován. mohl bych ale, jak píšeš, dosadit kohokoli mimo hlavní - sentimentální - proud.

toho zloducha jsem četl v závorkách.

a jen pročš nerozvířit debatu, která tu skrytě bublá pod povrchem, protože tipuju, že nsjsem sám, koho udivuje, nad čím vším jsou tady lidi ochotni se dojmout.


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.