Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

U L I Č K A (6) POVĚSTI . . .

28. 09. 2016
8
10
509
Autor
blacksabbath

Boj se  ... boj se, musíš mít strach. My tě tu rozmelem na moučnej prach ...

 ... pojď ... pojď  se mnou, projdeme se spolu nočníma Budějcema ... budu ti vyprávět ...

"Krajina kolem soutoku Vltavy a Malše má v sobě opojné kouzlo, cosi omamného a čarovného"

Víš, kdysi ...
před milióny let, dopadl prý meteorit,
s kosmickým poselstvím do naší kotliny,
a ta je od té doby poznamenaná čímsi,
co nazvat lze snad magií.
Pyšníme se pověstmi
stanuvšími se před mnoha lety,
které nás ale ještě dnes ovíjí - -


Jako ruce černé či černobílé paní ze Starého Města,
kterážto zakopána byla pod prahem vlastní chalupy,
o věno i bytí připravena, uškrcena manželem hamižným.

Zajdeme-li spolu do bývalé pekárny vojenské,
můžeme potkat i Bílou paní. (Tato nemá nic společného s paní rožmberskou.)
Však pozor! Vidí-li bezpráví, vmete ti mouku do očí, nohy ti přiková k zemi.

Truňk si spolu zavdáme, ale včas je nutno z šenku odejít.
Bezhlavý rytíř, nesa hlavu pod paží,
ožralé v Kanovnické rozhání
obvykle po jedenácté večerní.
Jen těžko uhneme kopytům jeho koně v uzoučké ulici.

A boj se, boj černého mohutného psa,
kterýžto pobíhá v nočních hodinách po hřbitově u kostela sv. Mikuláše.
Oči má ohnivé a nebezpečně cení zuby.
Když se k němu zády otočíš, skočí a kousne!
Nuž rychle, rychle se pomodli.

Vidíš? Tam u Černé věže. Vůz černý pohřební. Sám od sebe se rozjíždí.
Utíkej, co nohy ti stačí, na kozlík nikdy nesedej! Tam Smrtka sedí.

Slyšíš? Přímo z věži Černé, z podlaží nad zvony, jakési mátohy tam kvílí a skučí.
Tak je to nejednu noc.
Až zemřeš, kostlivec, jež sedí zde, pařátem zvon zvaný Umíráček rozzvoní.

Ještě radu ti dám, brachu. Na tři lebky opršelé
                                   . . .  pozorně se koukni!

Provází je zkazka z doby panování krále Jana Lucemburského,
o nebojácné jeptišce Aloisii, kterážto chodbou podzemní
z kláštera ženského do dominikánského kostela Obětování Panny Marie,
v nevlídné podzimní noci oddati se rozjímání šla.
V mihotavé záři svící uviděla poulící se oči zlé, bezbožníky, kteří loupiti sem přišli.
I přivolala zvonem zbrojnoše, a tak zachránila poklady církevní před lupiči.
Ti lapeni byli a jejich hlavy pro výstrahu do zdi zbrojnice zazdili.
           Všelikým ostatním pobertům pro výstrahu!


Snad i v století našem by takto lupiči měli býti zazděni.


10 názorů

Zdravím Přemku.....jsem moc ráda, že jsi se zde zastavil a četl.....k těm dílkům se i já čas od času vracím.....přeji ti nádherný den!


lastgasp
15. 09. 2020
Dát tip blacksabbath

Vynikající přehled veršem o rejdech strašidel a jejich obětí. Svět tajemna a legend ožil do dnešní doby odkazem - zazdít!


všichni hamižníci  hamižní...by měli býti zazděni.....Děkuji, že tato dílka čteš.....a  za tvé obsáhlé kritiky........přeji příjemný večer


Lakrov
07. 10. 2016
Dát tip blacksabbath

Přechodník ...stanuvšími se... mě tahá za oči, ale z gramatického hlediska  nemá chybu. Jen v něm vidím spíš skupinku lidí, která se postavila...  ## ...odehravšími...? Prkotina, a vzhledem k archaickému nádechu dalšího textu je ten přechodník v pořádku.

 Horor v poetické próze; číst tohle potmě u hřbitova, bude mi běhat mráz  po zádech. Za zdí, místo za vodou, říkám si po přečtení poslední věty,  při níž myšlenky nemohou neodběhnout k dnešním "mocným" :-)  Tip.  


děkuji..........


Nani.......hezký den....děkuji


Hezký večer Evženie.....přeji Ti...krásné sny...:-))))..........děkuji......


To se ti povedlo. Pověsti přímo miluji. /T


...:-)))....hlavně nečíst. na noc.....děkuji a příjemný zbytek neděle.....


Gora
25. 09. 2016
Dát tip

Bojím se,bojím, kdoví, kdy zas pojedu do Budějic:-)))  pěkné počtení na odpoledne nedělní...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru