Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+16 neviditelných
O pohledu. Případ Careful
datum / id16.10.2016 / 473108Vytisknout |
autorMovsar
kategorieÚvahy
zobrazeno1217x
počet tipů10
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
O pohledu. Případ Careful

Čas od času se pod některými mými „letnějšími“ texty objeví protest. Hněvivý až k bodu zešílení. Tím ale autentický, a proto k němu nezůstávám netečný. S ohledem na to, že je to spíše demontsrace hněvu, než argumentů, musím se pokoušet jádro toho protestu domýšlet. Napadá mě: 

Je to boj o pohled?

Jedním z klíčových určení psaní je perspektiva: kdo se dívá? komu je pohled určen? a - jak se dívá? A přestože jde o psaní, věc se snad lépe nahlédne skrze obraz. Dějiny výtvarného umění si povšimly zvláštního fenoménu: zobrazení aktu ženy v pasivní úloze je typické pouze pro západní tradici, v jiných oblastech je (nahá/sexualizovaná) žena vždy součástí aktivního dění společně s mužem nebo minimálně její osamocená role je dynamická. Jde o projev falokratické kultury, jak se snaží prosadit některé militantní feministické skupiny? Takové konstatování by bylo jen prostým převrácením situace a obrácením pohledu. Nevíme přesně, proč si jako první právě Řekové (Praxiteles se svou Afroditou?) a následně celé generace výtvarníku oblíbili ženský akt v jeho meditativní poloze. Co ale můžeme sami na sobě vyzkoušet, je jednoduchý test: Skutečně nás pohled na takový obraz uráží? A pokud odpovíme, že ano, pak se ptejme dál: Co v nás je uráženo?

Je tedy spílání mé kritičky hlasitým bojem za pohled? Snaží se vnutit mi určitý pohled a určité odhlížení? Je to jako když po manželovi žárlivá žena žádá, aby se střežil zavadit na ulici pohledem o cizí ženu; v podstatě říká: musíš dělat, jako by neexistovaly. Odhlížení je cenzura.

Považuju ten naléhavý protest Careful za svým způsobem zajímavý, neboť se dotýká velkých témat: genderu, erotiky, cenzury, svobody. Jen stále nevím, co je jeho motivem.  

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

20.10.2016 23:55:42unisex
blaboly
18.10.2016 15:58:55mouchette

už končím, nechci to tu zahlcovat, ale ještě k tomu, careful, že se to musí líbit všem -- to přece nikdo netvrdí. jde o to, abys vůbec byla ochotná do textu proniknout. já ani tak neobhajuju movsarovy texty, spíš mě fascinuje tvoje neuvěřitelná neochota číst, jít textem -- tvůj boj za pohled bude asi boj za takový svět, ve kterém careful nebude vnímaná jako žena, která má i tělo, ale jako žena, kde všichni obdivují její "vnitřní krásu". myslím si, že bys nakonec i to začala nesnášet a křičet "zase nějaký vůl mi opěvuje vnitřní krásu!" ty to asi bereš tak, že spousta žen je ze svého těla zoufalých, a v "ideálním světě" by na tělo nikdo nehleděl. a "zoufalým lidem" by vzrosto sebevědomí. no nevím. přijde mi to jako nesmysl. vlastně svým bojem za pohled jednak demonstruješ vlastní strachy, jednak to, že jsi uvázlá v černobílém rozlišování tělo vs. netělo a jsi uvázlá v měřítkách, jak má tělo vypadat, jak má vypadat "krása" atd. takže pod vlivem nějakých měřítek říkáš, že to je ten "zlý svět", který tohle propaguje a proti kterému je třeba bojovat. jenže ten svět jsou i lidé, kteří tohle vůbec neřeší, vůbec neuvažují stylem "krása vs. ošklivost", mohou si najít krásu i v něčem, co by zase někdo jiný považoval za ošklivé, nebo krásu v detailu, nebo krásu v art brut obraze.. a co třeba obraz těla, které by bylo "obecnými měřítky" brané jako neatraktivní, ale ten obraz může být krásný. a myslím si, že pohled v movsarových textech na ženy taky není svázaný žádnými měřítky ani sterilní "krásou", je to spíš výraz zájmu o život v různých podobách a takový ho zachycuje.

18.10.2016 15:29:30mouchette

careful, mluvím o čtenářské pohodlnosti, že se na text díváš apriori s předsudky, které nechceš změnit, naopak se v nich utvrzuješ -- a potom jakmile je v textu zadek, prsa., hned vyskakuješ, aniž bys je viděla v kontextu, uvažovala o "novém významu" těch slov, o tom, co všechno mohou představovat, uvažovala o nich jako o jazyce -- protože text je především jazyk, který "ožívá", "tvoří svět".

tím, co jsem ti psala, jsem ti pokládala nějaké otázky, na které jsi nijak nereagovala, pořád si omíláš to svoje --  že "je to uslintané", fuj tělo, "povrchní společnost" -- vždyť to jsou jen prázdné výkřiky, neříkáš tím o textech nic a hlavně tím přiznáváš jednu věc -- že něco v nich (co sis tam možná dosadila vlastní projekcí) tě vělmi zasahuje. takže tím křikem jdeš sama proti sobě. kdybys chtěla něco skutečně zkritizovat, musela bys na to hledět s odstupem, oprostit se od předsudků atd.

další problém je, že hned v textech "vidíš" autora (kterého ani neznáš) -- nečteš texty nezávisle. o autora vůbec nejde, můžeš vypozorovat společné rysy textů, ale nemůžeš z toho vyvozovat nějaké rysy autorovy osobnosti a hlavně tohle vyvozování čehokoli o autorovi jde úplně proti smyslu literatury.

ještě jedna drobnost: nemůžeš třeba vědět, jestli ta něha v movsarových textech není i snahou o překonání vlastního vidění, hledání východiska (ve světě), podobně jako ironie atd. jestli ta citová zabarvování slov (třeba vemínka) zároveň i nereflektují nadměrné zdrobňování slov, jakési zabíjení řeči -- kdy autor může uvažovat: dá se oživit řeč takovým výrazem, který by ji v jiném kontextu ničil? kde jsou hranice přirozenosti? a na základě toho to tak napíše, protože dojde k závěru, že to slovo "tam patří" (včetně svého "provokačního" potenciálu) může tím jít proti "běžnému" jazyku a tím se zároveň snažit přiblížit světu s jeho rozpory, hledat jiné vrstvy -- ano, na povrchu, movsar nevrtá do skály, ale chodí městem, to je prostě třeba přijmout jako fakt. pokud chceš číst o vrtání do skály (respektive o životech v jejich "hloubkách"), musíš číst něco jiného. navíc v takovýchhle črtách může být vyjádřeno hodně, nejen jejich přesností, ale i tím, co je mimo popis. a dokážou vytvořit výsek skutečnosti, která - v nepsaném - dál pokračuje.

mně pořád přijde, že ti o žádnou hloubku vlastně nejde, že vlastně text nenacházíš, nevidíš v něm jeho schopnost žít ve slovech i mimo slova a neuznáváš čtenářovu svobodu text "znovunalézat" a tvořit si čtením novou skutečnost. předem se vymezuješ, přitom nevíš, do jaké míry je v movsarových textech i hra, ironie atd. -- tyhle a jiné možnosti přehlížíš a mě zajímá proč.

17.10.2016 23:21:41careful

Nj, já jsem už smířená..omluvila jsem se i Miluně, že jsem jí kritizovala obrázek hoven...  ta jsou taky zcela  přirozená a musí se nám líbit v jakémkoli množství.

Běž se na ně mrknout:)

..a už mě neavizuj...

17.10.2016 22:15:08Movsar

tak si je při koupání pohlaď, careful, nebuď na ně tak zlá. třeba k nim najdeš cestu smíření a snad i opravdické lásky.  

17.10.2016 21:33:44careful

muchette: Soráč...ale, nemá pro mě význam, abych nad tím už přemýšlela a snažila se něco psát... pokecej si s Movsarem, ten ví všechno líp než já a samozřejmě má pravdu... jo, máš pravdu, jsem pohodlná..už se mi nechce se naprosto zbytečně snažit něco rozebírat.

Pište si co chcete, všechno je přece krásný a čtení o kozách se musí líbit všem a vůbec nikomu nemůže ničím vadit...je to přirozený a tak... jj...jdu se koupat. 

17.10.2016 21:19:59mouchette

careful, tady nejde o žádnou objektivizaci, tady jde o konkrétní lidi a jejich zachycení tak, aby to neublížilo ani jim, ani pozorovateli (tj. aby se nevzdálil svému vnímání)

já tvrdím, že z tebe mluví hlavně vlastní pohodlnost a strach (protože "tělo je proměnlivé, tělo nejsem já, co když mě budou vnímat jen jako tělo..?" atd) -- místo toho, abys připustila, že movsarovy texty tu proměnlivost a stárnutí a rozmanitost přijímají. nestaví se proti nikomu.

a co ten odkaz? taky ti to psaní přijde "nevhodné"? a kde vlastně leží hranice "nevhodnosti"?

a moje otázky: v čem je tělesnost mimo svět? proč ji cenzurovat?

17.10.2016 20:07:39kuča

CAREFUL - A cikáni odjakživa kradou.

17.10.2016 20:00:50careful

jo, ještě něco..děsně se omlouvám, že jsem si vůbec dovolila něco namítat, máš ve všem naprostou pravdu.

A jsem úplně posedlá hlavně slovem zadek, což je nějaká speciální úchylka, kterou máme asi tři lidi na světě!!!

17.10.2016 19:58:18careful

víš co Movsra, běž do zadku...už se na tvá díla ani nepodívám...samozřejmě jsem idiot, ty píšeš všechno nádherně.. a buď tak hodnej a už mě neavizuj.


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.