Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+15 neviditelných
Unisex aneb o iluzi bezprostřednosti
datum / id23.10.2016 / 473278Vytisknout |
autorMovsar
kategorieÚvahy
zobrazeno694x
počet tipů5
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Unisex aneb o iluzi bezprostřednosti

Dlouhou dobu zdobil nedělní vysílání televize pořad Studio Kamarád. Vytratil se, tak jako mnoho jiných věcí zatížených minulostí. Minulostí? Není minulost přeceňována způsobem podobným tomu, jakým nakládáme se slovem „pravda“? Jako by minulost byla něčím definitivně platným, uzavřeným a neměnným.

A proč ten podivný úvod, proč připomenutí pořadu pro děti a krátká meditace nad pojmy? Stalo se už po několikáté, že jsem si na margo svých textů přečetl stejně a přitom jinak  podivnou kritickou poznámku: příliš mnoho citací. A tak se formou „postmoderny vysvětlované dětem“ (ať není citací málo) pokusím odkrýt omyl. 

Kritikova nechuť k citacím implicitně zahrnuje přesvědčení, že je tu nějaká bezprostřední situace, v níž je ukryt pravý smysl věcí. Takové přesvědčení je plně v moci starého metafyzického (a později fenomenologického) omylu o pravdě, která leží buďto „tam někde venku“, anebo naopak je součástí „věcí samých“ jako jejich neměnná podstata, a správným – přímým - způsobem si umíme zjednat přístup k takové pravdě.

Před více než sto lety ale vědění prodělalo zásadní změnu, jíž se říká „obrat k jazyku“ (linguistic turn). Zjednodušme pro naše potřeby výsledek té změny do teze, že pravda je napříště hledána už jen v řeči, tedy nikoli vně nás, ale jen v tom, co je mezi námi.

A mezi námi kolují texty. Už tisíce let. Některé radikální názory říkají, že vše už bylo napsáno a nastala doba „pouhé“ interpretace. Umberto Eco to vyjádřil jen o něco méně ostře, když o knihách prohlásil, že každá se píše zas jen o jiné knize. Filosofem, který se ale problematikou zabýval systematicky a zdaleka nejpodnětněji, byl Jacques Derrida.

Pro Derridu jsou texty jen sítí odkazů, diferencí a reprezentací, z níž není úniku. Text je utvořen z archivů, které jsou vždy přepisy. Chvíle pro kritikem nenáviděné slovo „citace“. Ano, texty jsou sítí citací; více nebo méně explicitních.

Je na nás, abychom svým citacím vytvořili příznivé prostředí a tím i smysl. Někdy to může být ironický tón, do nějž je citace vsazena jako nota do partitury, jindy třeba proces aktualizace, v němž nám citace rozsvítí současně prožívanou situaci. Přitakejme po dionýsovsku chaosu, v němž se náš svět už dávno ocitl, anebo lépe – do něhož procitl, a nalezněme v citacích krásu a intelektuální zábavu. Smiřme se s tím, že nejsme a nemůžeme být „originální“.   

Vítejte ve Studiu Kamarád! Ať je vaše neděle krásná a zábavná. 

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

24.10.2016 12:02:33unisex

careful má pravdu, dávám jí za tuto kritiku tip (k tvému dílu-tak jí ho prosím předej)

24.10.2016 11:09:31careful

Jinak mi to připadá jako všeobecné žvanění o ničem, které má ve výsledku říct, že všechno citování, nebo opisování je vlastně ok, stejně jako jsi předtím děsně chytře světu řekl, že zjednodušit ženu, jen jako kusy těla vhodné k rozmnožování je taky vždycky ok, protože se to tak dělalo vždy a je to "přirozené" (což je vlastně i znásilnění... takže taky asi špatný není)

Já si myslím, že píšeš volovinu, protože záleží na konkrétních citacích a  paralelách..j.de o to, zda jsou užity záměrně, nebo podvědomě, nebo náhodně jde i o to za jakým je to účelem...pokud citaci například překroutíš a použiješ k obhajobě blbosti, pak je to použití za bodem zneužití...

24.10.2016 10:12:12unisex
hezka ukazka agovani.. ulevilo se? pro me jsou to dalsi blaboly.. a dalsi citace.. zacinas se tocit v kruhu movsare.. zkus pouzit vlastni kreativitu, at se z toho dostanes.. prece nezamrznes ve sve tvorbe na tom, ze budes vykradat ostatni..
24.10.2016 08:37:26careful

(a číst ty miniatury ani nebudu, protože se nechci rozčilovat nad nějakou objektivizací)

24.10.2016 08:35:50careful

Až ti někdo napíše, že to co píšeš, stojí za hovno (to teď nemyslím tak, že to stojí za hovno, ale někomu to tak připadat může), tak uděláš "vědecké pojednání" o hovně?

Junak nevím k jakému komentáři unisexe a k jakému tvému dílu se to vztahovalo, takže to jak ony citace působily neposoudím...

23.10.2016 19:57:15Movsar

sice není snadné to přijmout, zvlášť v prostoru poezie, ale na mašli to zase není.

na smysl rezignovat netřeba, ten je jen, jak říká derrida, stále odsouván, je pohyblivý, protože slova v čase mění své významy a my tak předem nikdy úplně nevíme, jaký by měly mít zrovna teď. je to neustálá práce s texty. to je ale zase jiná jeho teorie, différance. šlo mi hlavně o očistu citace.  

23.10.2016 19:37:30bříza bělokorá
Studio kamarád podle mě furt běží.. na ČT2, dal tomu nerozumím, takže mě uklidňuje, že ses k tomu v závěru vrátil, sem se zas chytla... jen to s těmi vyroky... když byly recene v minulosti, ktera není nemena, tady ve smyslu nahlizeni... mají vůbec ty výroky smysl? Já nevim, vypadá to, že si na mě moc chytrej... ze vše již bylo napsano... mě se to protivi a jestli to tak je, tak nevím, tak si asi půjdu hodit mašli. Tip

|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.