Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hlavní hygienik Písmáku

10. 11. 2016
3
29
2931
Autor
Movsar

Čas od času se tady objeví díla s vulgárním obsahem. Někdy jde o povedené texty, jindy ne. Před pár dny tady zasvítil právě takový text, rozhemžený údy a explicitními popisy jedné, pravděpodobně autorkou oblíbené sexuální praktiky. To, co mě překvapilo, nebylo pornografické psaníčko, ale jeden z diskusních příspěvků. Kdosi namítl: To jako vážně chcete, aby nějaký "nováček pisálek" nebo nedej bože "mladá dvanáctiletá pisatelka" sem přišla zveřejnit svoji první povídku a viděla tady TOHLE?! Pojďme tu námitku číst, čistě pro zábavu, na různé způsoby. 

My musíme chránit existenci našich bílých lidí a budoucnost bílých dětí. Aneb 14 words, jedno z hesel amerických neonacistů. Dítě (a jeho ochrana) jako záminka k prosazení nedemokratických principů.

Jistě by bylo zajímavé sledovat ten „bílý pramen“ až k jeho historickému zdroji, zjišťovat, kdy a kde se rodí pojetí dítěte jako dobré zbraně v rukách psychopatů. Na to ale prostor nemáme, spokojme se tím, že námitka „dvanáctiletou dívkou“ mohla být projevem násilí. Přejděme k dalšímu možnému motivu.

Dítě jako symbol čistoty, nevinnosti. Tady by kořeny obrazu dítěte bylo možné vysledovat snadněji. Středověké křesťanství přišlo s tzv. mariánským kultem, oslavou mateřství, stejně jako dětství: už ne Kristus na Golgotě, ale malý Ježíšek je ikonou věřícího. Zatímco v dobách starověku podléhalo dítě – přímo ze zákona – plně otcovské moci, nyní je dítě, alespoň symbolicky, něco posvátného.

Třetí výklad námitky už přenechejme plně moderní době a podrobme ji psychoanalytickému čtení. Není náhodou původce námitky „dvanáctiletou dívenkou“ sám zvrhlík? Nemůže to být tak, že se sám ukájí představou, jak u počítače v odlehlém koutě země, ve svém dětském pokojíčku sedí dívka, na nafukovacím lehátku brouzdá vlnami digitálního moře a náhle padne na stránku Písmáka. A hle, text plný orálního sexu, nevybíravého zacházení se ženami, vulgarit. I rozečte se a lehátko pod ní se rozvlní drobným příbojem.

Nevím, zda je za zmiňovanou námitkou jen staré klišé o nutnosti ochránit děti před zlým světem, anebo zvrhlá – a třeba docela potlačená a nevědomá – touha zasadit dítě do reálií naříkaného textu, ale navrhuji, aby byla zřízena funkce Hlavního hygienika této stránky a aby do ní byl instalován onen kritický autor. A pobízím k dalšímu hermeneutickému čtení jeho podivuhodné zprávy.  


29 názorů

careful
14. 11. 2016
Dát tip

..já jen doplním, že kauzuistika byla v uvozovkách:D

...jinak demokraticjé principy... to je složitý...ale zas lepší volnost než "slušňácké" omezovaní omezenci (a že jich tu je)

 

 


Movsar
12. 11. 2016
Dát tip

pak jeho intuice ale mírně chybila. tuším že nabokov tu věkovou hranici "pravé" lolity umístil už k 9 letům, 12leté, zvlášť dnes (ale argument "dneškem", pohybem kupředu je - uznávám - taky klišé), jsou nejspíš už hotové ženy. třeba se nakonec nějaká ozve.   


A že zrovna dvanáctiletá dívka, ten věk začínající proměny. Mělo to pro pisatele význam, nebo to byla náhoda? Podvědomí? Nevíme.


Movsar
11. 11. 2016
Dát tip

pokud se ti demokracie se svými principy nelíbí, tak navrhuju udělat z tebe srbské ražničí.


Movsar
11. 11. 2016
Dát tip

v první řadě si nemyslím, že je nějaké "uvnitř". a tím taky to, že existuje nějaká skutečná reprezentace toho, co je uvnitř, tím, co je navenek. resp. že písmo nebo hlas, slova sice reprezentují, ale vždycky nějak vychýleně. vše je věcí interpretace. a když na literárním serveru vyzvu k takovému činu, tak se lidé sice přijdou podívat, ale pak raději zas odejdou k básničkám, o kterých netřeba přemýšlet. tedy k právě takovým (ne že by o nich obecně nebylo třeba přemýšlet).


Zbora
11. 11. 2016
Dát tip

O to přece vůbec nejde :)

Ty moc nevěříš na to, že by si lidi mohli myslet to samé, co říkají, a být uvnitř stejní jako navenek, viď? Každý je tak trochu podezřelý, ne?


Movsar
11. 11. 2016
Dát tip

zatímco já jsem se tam hrnul.


Zbora
11. 11. 2016
Dát tip

Už začínám tušit, proč Tě ostatní nechtěli do redakce :)

Hezký víkend.


Movsar
11. 11. 2016
Dát tip

a snad ještě jedna poznámka: žádný text není zřejmý. od toho eixtuje ta spousta interprečních metod a zároveň - jak víme od gadamera - interpretace jako výsostně ne/anti-metodická záležitost.  


Movsar
11. 11. 2016
Dát tip

na kazuistiku zapomeň, znamená něco jiného. nepouštěj se na tenký led. za leč dosaď seč. a - nebreč!


Zbora
11. 11. 2016
Dát tip

Miluju, když se mi někdo, leč mu síly stačí, snaží vysvětlit text, jehož vyznění je na první pohled naprosto zřejmé.

A pak taky zbožňuju lidi, kteří se sami staví do role zneuznaných otloukánků.


Movsar
11. 11. 2016
Dát tip

kazuistika tam není žádná, špatně užitý termín. 

 


Movsar
11. 11. 2016
Dát tip

na okopávání kotníku jsem si tady už zvykl, zboro. nemusíš se stavět do řady. 


careful
11. 11. 2016
Dát tip

hehe...pseudopsycholozující "kauzuistiky" mu vyčítám už dlouho...

...každopádně by se tu lidé měli začít pídit po hlavní myšlence textu, důvodu proč byl napsán a pak po přesahu a dalších věcech...místo toho si všímají blbostí na povrchu

...tohle má být hlavně o nebezpečí cenzury a omezování ve jménu bezpečí, "slušnosti" , nebo tradici a zneužívající k tomu i nebohé děti...

...ano, to jak text působí a vo vzbuzuje je důležité, jenže to se nejdřív musí pochopit kontext, aby se to dalo hodnotit, bobánci!

Někteří by svou odpovědnost prostě rádi hodili na nějakého "kata", kterého by pak mohli kritizovat za činnost, či nečinnost...


Zbora
11. 11. 2016
Dát tip

A co jsi čekal? Že se s Tebou povezeme na vlně pseudopsycholizujícího rádobyvtipného rádobynadhledu při vymýšlení dalších podnětných "kazuistik" a dobře se při tom bavit?

No dobrá, tak abys měl radost: čtvrtý možný výklad je takový, že autorkou onoho oplzlého textu je sama dvanáctiletá dívka, která poté, co si přečetla několik sluníčkových básniček v hlavním seznamu děl, rozhodla se, že rozčeří vody této zastydlé komunity a vrhne ji přímým způsobem do reality.

Můžeš pokračovat. Jsi na podání.


careful
11. 11. 2016
Dát tip

(ale co není objevné pro mě, je tu asi pro většinu tak složité a nepochopitelné, že se v tom ztratili a vzali si z toho jen něco o tom, že jsem milovnice orálního sexu...:D)


careful
11. 11. 2016
Dát tip

..vlastně ti za to dám i tip...protože navzdory pomlouvání mé osoby a dělání z toho Keitha totálního vymaštěnce (přiznejme si, že je to prostě nejspíš úplně průměrný trouba), se základní myšlenkou tohohle díla i souhlasím...i když opět nic objevného.


careful
11. 11. 2016
Dát tip

Jinak někteří možná stále nepochopili, že smysl mého díla není ve sprosťárnách, ale že ty jsou pouze uměleckým prostředkem! ... argumentem, který říká, že psát o někom "vtipná" dílečka není úplně košer....natož aby to bylo kultivované, nebo dokonce spory řešící.

Takové dílo slouží pouze jako primitivní vybití a to, jakým je napsáno jazykem, na tom mnoho nemění...obsah je odporný pořád!


careful
11. 11. 2016
Dát tip

(já chci dodat, žes neuvedl, že autorka trpí silnou penis envy... jen těžko může mít někdo rád chlupatá varlata a smrad:D)

cenzurování děl je dle mě blbost...nad díly se musí přemýšlet... ta hnusná se musí hodnotit jako hnusná... jen něco smazat ničemu nepomůže... i díky kritice takového díla může dvanáctileté dítě pochopit, co ano a co ne a proč..jinak to nezjistí!


Movsar
11. 11. 2016
Dát tip

tak na rovinu "slušnosti" jste to dostali vy, já navrhoval - na literárním serveru patrně nezvykle.. - číst nějak nezvykle a podvratně jedno klišé. ale nějak se mi to nepodařilo a nastala stavba věže frází. věž frází, dávám k dispozici název úvahy.  


Diana
11. 11. 2016
Dát tip

Obávám se, že slušnost, uměřenost a ohledy se v politice nenosí - je mi nejlépe mezi svými  ;-)


Movsar
11. 11. 2016
Dát tip

zdá se, diano, že se se zborou o to místo ještě utkáte. tolik korektních vět jsem dlouho nečetl. anebo chcete proti milošovi kandidovat na prezidenta?


Diana
11. 11. 2016
Dát tip

Já si osobně potrpím na slušnost, uměřenost a ohledy. Každý člověk se nakonec v průběhu života zařadí do vrstvy lidí stejné kultury - a pak se cítí dobře.Tou "vrstvou" míním především přátele, rodinu, zaměstnání... Ale než se zařadí, tak často narazí - tak i tak. Jeden na hrubost, která je mu nepříjemná, jiný zase na kritiku své hrubosti, což je mu také nepříjemné. Přimlouvala bych se tady na Písmáku za více ohleduplnosti, tedy méně vulgarit v dílech a méně nadávek v kritikách. Bohužel už předem vím, jak to "schytám".


Zbora
10. 11. 2016
Dát tip

Přemýšlel jsem, že bych to vzal, přiznávám. Ale sám se na tak zodpovědnou funkci necítím. Leda že by ses mi staral o kýbl a rukavice.


Movsar
10. 11. 2016
Dát tip

že ty, zboro, bys tomu dotyčnému rád funkci vyfouknul? :-)


Zbora
10. 11. 2016
Dát tip

Ono je to dneska vlastně všude, žejo. Pornografický průmysl je brán jako něco úplně normálního a věci, u nich by se naši rodiča červenali až za ušima, dnešní děti nechávají chladnýmy. Nechci diskutovat o tom, jestli je to dobře nebo špatně. Na to si každý odpoví sám. Je to prostě fakt, který můžeme buď brát jako daný a smířit se s ním anebo proti němu protestovat (jako to dělají třeba rozumbradové v Polsku, žeano...)

Nevidím tudíž nic špatného na oné námitce. Na tu má dotyčný prostě nárok. Sám autor takového textu by navíc jistě měl zvážit, je-li prostředí Písmáka pro takové texty vhodné. Nicméně pokud nemá dostatek soudnosti, vše je vlastně v rukou písmácké veřejnosti. Jestliže podobná díla ignoruje, jejich autora to většinou brzy přestane bavit.

S higienikem si děláš legraci, to je zřejmé, nicméně tuto funkci tady zastávají (nebo alespoň donedávna zastávali) admini, kteří vpodstatě na základě etického kodexu písmáka, který jsme kdysi dávno s Pištou Hufnáglem sestavili a někde tady snad ještě visí, můžou podobné dílo - pokud by bylo posouzeno jako závadné, smazat. To se většinou naštěstí neděje, protože - přiznejme si, je to "jenom" text...

Mimochodem kdysi tady panoval velmi hygienický řád, ve kterém se denně mazaly desítky děl. Jsem docela rád, že to byla jen drobná kapitola v historii Písmáka.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru